Tutit ja -pullot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietteliäs

Vieras
Hei,

Täällä yksi mietteliäs pohtii, että millaisia ohjeita te olette saaneet tuttien ja pullojen kanssa. Itse olen tähän asti keittänyt tutit päivittäin ja pullot joka käytön jälken. Nyt sain työtä vähentävän ohjeen neuvolasta, että tutit voi keittää kerran viikossa esim., muuten vesipesu riittää. Pullot voisi pestä koneessa... Jotenkin mietin, meidän vauva 1kk vanha.

Olisi kiva kuulla miten te olette ratkoneet asian.

Mulla vauva 5kk ja oon alusta asti pessyt pullot koneessa ja tutit oon keittänyt noin kerran kahdessa viikossa. Synnytyssairaalassa sanottiin ettei tarvitse keitellä mitään vaan kuumalla vedellä huuhtelu riittää. Ja meillä on kyllä riittänyt, vauvalla ei ole edes nuhaa koskaan ollut!

Itse sain ohjeet huuhtoa pullot ensin kylmällä (jottei maitoproteiini jämähdä pulloihin), ja sitten pestä käsin tai koneessa kuumalla. Tuttiosat tietysti käsin. Ja kerran viikossa kehoitettiin keittämään, kunnes kiinteät kuvioissa. Nyt neito yli 7 kk, ei minkäänlaisia sairauskia tähän asti (koputan puuta). Vieläkin keittelen tutteja ja joskus pullojakin noin parin viikon välein, varsinkin nuo huvitutit kun kierii milloin missäkin.

Kiitos käytäntöjenne kertomisesta. Minua lähinnä mietityttää astianpesuaine koneessa, mutta kyllähän me aikuisetkin käytetään niitä astioita koneesta...

Mukavaa torstaita =)

..Ja meillä ei läheskään aina kone huuhtele kunnolla ja joutuu vielä jotkut astiat käsin huuhtelemaan ohjelman päälle. Itse en ikipäivänä uskaltaisi vauvan ruoka-astioita koneeseen laittaa. Konetiskiaine on aikamoinen myrkky, enkä usko että aineen jäämät kenenkään elimistössä terveellisiä on, ainakaan pienen vauvan..
Kukin tehköön tavallaan, minä luotan keittämiseen

Olen keittänyt tutit/tuttiosat käyttöön ottaessa, muuten huuhdellut ne vain juoksevan veden alla. Tuttipullot ja niiden tuttiosat olen pessyt käsin norm. astianpesuaineella. Eikä iltatähtemme ole ollut kertaakaan kipeänä 9kk aikana:)

Kuukauden ikäisen vauvan äitinä olen miettinyt samaa. Itse en ole keittänyt syöttövälineitä sitä 5 min, joka ainakin Ainun pullo- ja tuttipakkauksissa neuvotaan. Olen ajatellut, että saman asian ajaa, kun ensin tiskaa pullot normaalitiskin mukana (ennen muita astioita) ja sitten olen keittänyt vedenkeittimessä vettä ja kaatanut sen pestyjen tuttien ja pullojen päälle leivontakulhoon.

Ajattelin jo luopua tuosta päivittäisestä kuuman veden kanssa tolskaamisesta, mutta meidän neuvolassa täti oli sitä mieltä, että pullot on hyvä steriloida kuumalla siihen asti, kun vauva alkaa saada kiinteää lisäruokaa (eli ekat 4-6 kk). Saman ohjeen löysin MLL:n vauvanhoito-oppaasta.

Lähikunnassa asuva ystäväni sen sijaan oli saanut vastaavanlaisia ohjeita n. kerran viikossa steriloimisesta ja muuten normaali tiskaamisesta omasta neuvolastaan.

Eli ota tästä nyt selvää!

Itsestäni kyllä tuntuu, että jos syöttövälineet pesee kuumalla tiskivedellä, omalla harjalla ennen muita astioita ja antaa hyvin kuivua, niin mitä pöpöjä niihin voi jäädä??? Toistaiseksi olen kuitenkin vielä noudattanut tuota meidän neuvolan ohjetta ja käyttänyt pullot ja tutit kuumassa vedessä kerran päivässä.

Niinpä, ohjeita ja käytäntöjä niin on monia kuin tekijöitä, ei kai auta kuin itse päättää mikä tuntuu turvalliselta...

Tuo vinkki kaataa keitettyä vettä päälle kun ensin käsin tiskannut helpottaa jo kun vertaa keittämiseen. Taidan nyt toimia siten ja pähkiä vielä tuota astianpesukonetta.

Tattista vielä!

Käytän rintapumppua päivittäin ja sen keitän aina illalla, siinä samalla sitten menevät pullot ja tutit. Muuten käytön välissä säilytän pumpun jääkaapissa. Mulla on sellainen iso kattila johon laitan 3 L vettä ja keittelen 5 min (ensin siis pesen käsin tiskiaineella). Jos kaikki tarvikkeet ei mahdu veteen niin kyllä ne höyryssäkin desinfioituu, kun laittaa kannen kiinni. Sitten nostelen ne pihdeillä päydälle pyyhkeen päälle ja jätän siihen kuivamaan yöksi. Näin meilä.

Joo, tuo vedenkeittimessä keitetty vesi kamojen päälle on hyvä homma, mökillä se oli ihan korvaamaton, kun ei siellä ihan yhtä helposti nää hommat toimineet kuin kotona.

esikoisen aikaan keitin tutit päivittäin ja pullot pesin + käytin kiehautetun veden niiden sisällä.
nyt kolmen isomman ja vauvan kanssa....ei tullut ihan noin toimittua.
mä keitin uudet pullot/tutit käyttöönottaessani. sen jälkeen pesin toisinaan koneessa, toisinaan käsin. tutit tietysti aina käsin. keittelin aina sitten joskus kun ehdin/jaksoin.
mökillä meillä tiskataan järvivedellä. sillä samalla pesin vauvan pullotkin. sitten kiehautin kattilassa tai vedenkeittimessä vettä ja huuhdoin kamat sillä lähes kiehuvalla vedellä päälle. ihan vaikutti riittävältä kun ei masuvaivoja ilmaantunut.

Yhteistyössä