Tutkijat varoittavat: Suomessakin on varauduttava nälänhätään

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Missä Lapissa oikein asut kun meillä peruna on istutettu jo toukokuun puolivälissä ja on pian syötävissä. Eihän tässä ole kun muutamia viikkoja kun alkaa akkain kelit ja säät viilenee.
Laitan kahdesta jatkokompostorista mullan perunapeltoon ja pyöräytän sen muokkaimella sekaisin, sitten kiskotaan aumat ja potut vakoon. Pari kertaa perataan lähinnä vesiheinää ja käenkaalia pois ja mullataan jos tarvetta.
Olet ilmeisesti katsellut Tanskalaista Pelle Pelotonta.
 
Montako viikkoa menee perunalla kasvuun, jotta mukula on halkaisijaltaan 5cm? Siis normaali peruna eikä apulannalla kasvuun "räjäytetty" varhaisvesipalleropottu.
Riippuu perunan siemenestä. Jos käytät aina edellisen vuoden perunoita laatu heikkenee ja perunan koko jää pieneksi.
Riippuu myös keleistä kuinka kylmää ja märkää, kuivaa ja aurinkoista. Suotuisissa olosuhteissa n 8 viikkoa. Siemenperunaa kannattaa välillä uusia jos haluaa kunnollisen perunasadon.
 

Yhteistyössä