Tutkijat verottaisivat omassa asunnossa asumista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tutkijat verottaisivat omassa asunnossa asumista
2.3.2010 23:00
A A Pauliina Pulkkinen

Kirjoittaja on taloustoimittaja.

Sähköposti Pauliina Pulkkinen
Helsingin Sanomat

Omassa asunnossa asumista pitäisi kiristää. Tätä ehdottavat Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) johtava ekonomisti Essi Eerola ja erikoistutkija Tuukka Saarimaa.

Eerola ja Saarimaa ovat laatineet ajatuksistaan raportin, jonka he ovat jättäneet valtiovarainministeriön alivaltiosihteerin Martti Hetemäen johtamalle verotyöryhmälle.

Asiantuntijoiden ehdotukset tähtäävät vuokra- ja omistusasumisen verotuksen tasapuolistamiseen. Se tarkoittaa omistusasumisen verotuksen kiristämistä.

VATT:n ideaalimalliksi nimeämän ehdotuksen pääkohta on asuntotulon verotus.

Asuntotulon verotuksella tarkoitetaan sitä, että omistusasunnossa asuvan asumiskuluja verrataan vuokra-asunnossa asuvien vuokrakuluihin.

Omistusasunnossa asuvan asumiskulut ovat yleensä pienemmät kuin vuokralla asuvan. Tämän omistusasunnossa asuvan eduksi syntyvän eron haluaisi VATT nyt verotettavaksi.

Keskustelu asumisen verotuksesta roihahti kuumaksi viime syksynä, kun Hetemäen verotyöryhmä esitteli näkemyksiään verotuspohjan muuttamiseksi.

Asumisen verottaminen on vain yksi osa työryhmän työtä.

Eniten kansalaisia on kiihdyttänyt asumistulon verottaminen.

Asuntoministeri Jan Vapaavuori (kok) otti asiaan kantaa (HS 20.9.) sanomalla, ettei hänen mielestään suomalaisia voi verottaa siitä, että asuu omassa asunnossaan.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Tutkijat+verottaisivat+omassa+asunnossa+asumista/1135253392045

Omistusasunnossa asuvan asumiskulut ovat yleensä pienemmät kuin vuokralla asuvan.

--> tätä kohtaa en voi allekirjoittaa. omakotitalon huoltokustannukset ja kiinteistöverot, katumaksut ynnä muut ovat arkipäivää. jos asuu vuokralla kerrostalossa, kuluja ei ole.

täh. tämän logiikan mukaan kaikkien pitää maksaa siitä että heillä ei ole elätettäviä. on epäreilua että vaan lapsiperheet joutuvat elättää ylimääräisiä, eli lapsiaan. jotka eivät tienaa mitään vaan kuluttavat.

kaikille pitäisi laittaa vero. eli niille joilla ei lapsia pitäisi laittaa vero jolla kompensoivat sitä että pääsevät vähemmällä ja saavat sijoittaa rahat omaan itseensä.

Jostain niitä verotuloja on saatava lisää. Joko kiristämällä veroja tai poistamalla nykyisiä verovähennysoikeuksia. Mulle on aivan sama, nouseeko veroprosenttini siksi, että sitä nostetaan, vai siksi, että asuntolainan korkojen verovähennysoikeus poistuu. Tai siksi että energia- tai polttoaineveroa nostetaan. Lopputulos on silti kutakuinkin sama.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Jostain niitä verotuloja on saatava lisää. Joko kiristämällä veroja tai poistamalla nykyisiä verovähennysoikeuksia. Mulle on aivan sama, nouseeko veroprosenttini siksi, että sitä nostetaan, vai siksi, että asuntolainan korkojen verovähennysoikeus poistuu. Tai siksi että energia- tai polttoaineveroa nostetaan. Lopputulos on silti kutakuinkin sama.

Minulle ei, koska ei ole enää lainaa.

Julkisten menojen karsiminen ei siis sinun mielestä ole vaihtoehto verojen korotuksille?

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Julkisten menojen karsiminen ei siis sinun mielestä ole vaihtoehto verojen korotuksille?
On ja ei. Riippuu siitä, mistä ja miten karsittaisiin. Jos asetetaan taas 10 ukkoa ja akkaa vuodeksi pöydän ääreen suunnittelemaan, miten terveyskeskuksen päivystystoimintaa siirtämällä paikasta A paikkaan B voitaisiin saada 100 000 euron säästö aikaan, niiden ukkojen ja akkojen palkat vuoden ajalta olisivat jo paljon enemmän ja kestäisi vuosia ennenkuin mitään säästöjä alkaisi syntymään. Tai jos menojen karsiminen tarkoittaa teiden tai muun infrastruktuurin heikentymistä, niin en kannata. Enkä kyllä kannata sitäkään, että lasten ja nuorten vapaa-ajan toiminnasta edelleen supistetaan tai kouluissa luokkakokoja kasvatetaan. Tai että tk:ssa on lääkäri vain joka toinen päivä. Jne jne jne jne.

Hyvä Keittis, erilaiset työryhmät vie tosiaankin valtavan määrän valtion rahaa. Tokihan ne työllistävät joitakin virkamiehiä, mutta mutta. Eilen oli uutisissa taas Tilastokeskuksen alueellistamisesta, työryhmä katsoi, ettei ole kannattavaa siirtää kuin noin 10 työpaikkaa muualle. Joten päätettiin... perustaa uusi työryhmä tutkimaan asiaa.

Sori, off topic.

Oikeistolaiset haluavat itse omistaa asunnot, jotka vuokraavat sitten kansalle -> saavat itse tuottoa. Kaikki yksityistetään, hyffet menevät harvojen ja valittujen taskuihin. Yleäkin ajetaan kovasti alas, nyt kun oikeisto on vallassa niin pyrkivät estämään vasemmistolaisemman ajattelun levittämistä (YLE kakkonen on Suomen vasemmistolaisin tv-kanava).

MUISTAKAAHAN HIUKAN POHTIA NÄITÄ, KUN SEURAAVAKSI RUSTAATTE VAALEISSA NUMEROA LAPPUUN.

Alkuperäinen kirjoittaja KOKOOMUS VAUDISSA:
Oikeistolaiset haluavat itse omistaa asunnot, jotka vuokraavat sitten kansalle -> saavat itse tuottoa. Kaikki yksityistetään, hyffet menevät harvojen ja valittujen taskuihin. Yleäkin ajetaan kovasti alas, nyt kun oikeisto on vallassa niin pyrkivät estämään vasemmistolaisemman ajattelun levittämistä (YLE kakkonen on Suomen vasemmistolaisin tv-kanava).

MUISTAKAAHAN HIUKAN POHTIA NÄITÄ, KUN SEURAAVAKSI RUSTAATTE VAALEISSA NUMEROA LAPPUUN.

psst.
pilaat tällaisella meuhkaamisella koko vasemmiston maiseen :(

ja kyllä sitä rahaa kuulkaa on, sitä vain laitetaan ihan älyttömyyksiin. Kaikenlaisten miljoonien arvoisia konserttilavoja, hyväkuntoisten teiden uudelleenrakentamista (esim. vt 2 levennys, TÄYSIN TURHAA ja sinne meni miljoonia) ja just noita perkeleen työryhmiä mutustamassa pullaa viiden tonnin kuukausipalkalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

psst.

Minähän vaahtoon just niin paljon kuin saippuasta irtoaa. Jonkun se on meuhkattava, ei mitään tapahdu ellei joku saa herätettyä ihmisiä.

psst.

Onks vasemmistolla muukin maine kuin köyhien väheksyminen. Vasemmisto on köyhien puolustaja vain puheissa, teot vain ovat päinvastaiset. Muistatte varmaan Mooses Lipposen aikakauden, jolloin vasemmistopuolueet ajoivat todella oikeistolaista politiikkaa.

Hyvä Keittis, erilaiset työryhmät vie tosiaankin valtavan määrän valtion rahaa. Tokihan ne työllistävät joitakin virkamiehiä, mutta mutta. Eilen oli uutisissa taas Tilastokeskuksen alueellistamisesta, työryhmä katsoi, ettei ole kannattavaa siirtää kuin noin 10 työpaikkaa muualle. Joten päätettiin... perustaa uusi työryhmä tutkimaan asiaa.

Sori, off topic.
Mä olen työtäni varten odotellut erään kansallisen hankkeen työryhmän loppuraporttia nyt 4 vuotta ja vieläkään mitään valmista ei ole :/

On ja ei. Riippuu siitä, mistä ja miten karsittaisiin. Jos asetetaan taas 10 ukkoa ja akkaa vuodeksi pöydän ääreen suunnittelemaan, miten terveyskeskuksen päivystystoimintaa siirtämällä paikasta A paikkaan B voitaisiin saada 100 000 euron säästö aikaan, niiden ukkojen ja akkojen palkat vuoden ajalta olisivat jo paljon enemmän ja kestäisi vuosia ennenkuin mitään säästöjä alkaisi syntymään. Tai jos menojen karsiminen tarkoittaa teiden tai muun infrastruktuurin heikentymistä, niin en kannata. Enkä kyllä kannata sitäkään, että lasten ja nuorten vapaa-ajan toiminnasta edelleen supistetaan tai kouluissa luokkakokoja kasvatetaan. Tai että tk:ssa on lääkäri vain joka toinen päivä. Jne jne jne jne.

Se on selvä juttu et julkista sektoria pitää supistaa niin paljon kuin mahdollista. Yksityisen puolen ei ole tarkoitus pitää yllä mahdollisimman suurta julkista puolta.

Se on selvä juttu et julkista sektoria pitää supistaa niin paljon kuin mahdollista. Yksityisen puolen ei ole tarkoitus pitää yllä mahdollisimman suurta julkista puolta.
Vaikka olenkin oikealle kallellani, en silti halua Suomesta yhteiskuntaa, jossa on asuttava muurein suojatuilla alueilla ja liikuttava turvallisuusyistä joka paikkaan omalla autolla. Tuloeroja saa olla, mutta ei siinä määrin, että se vaarantaa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden. En halua tulla ryöstetyksi kolmen euron vuoksi.

Vaikka olenkin oikealle kallellani, en silti halua Suomesta yhteiskuntaa, jossa on asuttava muurein suojatuilla alueilla ja liikuttava turvallisuusyistä joka paikkaan omalla autolla. Tuloeroja saa olla, mutta ei siinä määrin, että se vaarantaa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden. En halua tulla ryöstetyksi kolmen euron vuoksi.

Tuo on vasureiden epätoivoista propagandaa.

Yhteistyössä