Tutti vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensikertaa äidiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensikertaa äidiksi

Vieras
Tarvitaanko vauvalla tuttia?
Kannattaako opettaa vauva tutille?
Miksi tuttia tarvitaan?
Mietin tässä ku vauvan la lähenee et minkälaisia ajatuksia tutti herättää muissa.

tutti auttaa siihen että vauva imee imun tarpeeseen tuttia eikä käytä äidin rintaa tuttina.Mutta meidän lapsilla ei sellaista imun tarvetta ikinä ollut ja kaikki tutit mentiin läpi kaikilla 3 ja mitään ei huolineet.Tutti on joskus hyvä autossa jos vauva itkee se hetken pärjää jos imee tuttia.Monellä myös yöllä uni tutti on kuulemma ollut hyvä.Huono puolihan on sitten se että jos vauva oikein tutin perään voi sen vieroittaminen olla vaikeaa tai sitten vain tapahtuu itsestään.Olen myös kuullut että tutti johtaisi jollain tapaa korvatulehduksiin tai tuttipullo...

Ei oo välttämätön, mutta helpottaa vauvan imemisen tarpeeseen. Meillä on kaikilla kolmella lapsella ollu käytössä. Eipähän joudu äiti tutiksi.

Vielä tuosta vieroittamisesta, että on mun mielestä kiinni vanhemmista.. Jonkin verran tietty vaikuttaa lapsenkin tempperamentti ja "riippuvuus" tutista. Meillä ovat lapset vieroittuneet tutista hyvin esikko 1v 9kk ja keskimmäinen 1v 5kk iässä.

Meillä ovat molemmat lapset käyttäneet tuttia. Ei häirinnyt imetystä ollenkaan, kun imuote oli hyvä ennen tutin antamista ekaa kertaa. Mun kokemuksen mukaan tutti antaa vauvalle turvaa ja tyydyttää kovan imemisen tarpeen, jota kausittain ilmenee, tissiä ei ole tarvinnut käyttää tuttina. Pari ystävää, joiden vauvat eivät ole suostuneet tuttia syömään, ovat todenneet että antaisivat aika paljon, jos lapsi suostuisi tutin ottamaan, helpottaisi jatkuvaa tissituttirumbaa. Toinen heistä ammatiltaan kätilö...

Jos vauvalla on niin kova imemisentarve, että se ei tyydyty pelkällä rinna imemisellä, kannattaa antaa tutti. Samoin, jos vauva meinaa ruveta imemään sormiaan... Tutista on helpompi päästä sitten eroon. Kun imuote on kunnossa, vauva voi hyvin luputella lisäksi tuttia. :)

Tutti on kaiken pahan alku ja juuri, pilaa imetyksen ja hampaat.

:D Jos mielipiteitä on uskominen.

Mä hommasin varuilta tutin, esikoisella en aloittanut ennenkuin väkipakolla kun huusi koliikkiaan ja nieli huomattavasti vähemmän ilmaa kun oli tutti suussa ja sillä myös rauhoittui. Ei vaikuttanut imetykseen. Mutta hampaisiin ja kitalakeen kyllä kun hiipi uudelleen käyttöön kerran jo pois jäätyään. Tuli hampilääkäriltä noottia.

Toiselle lapselle myös hommasin tutin- ei huolinut koskaan koko kapinetta.

Joskus sillä voi 'ostaa' uniaikaa/rauhoittumisen, etenkin jos rinta toimii ikäänkuin tuttina ja vain huvikseen tahtois sitä suussaan pitää. nimim. senkin kokenut...

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi06:
Jostain luin että suositellaan käytettävän tuttia puoli vuotiaaksi asti, liittyi siihen kätkytkuoleman riskiin. Näin ainakin muistelen....

eiköhän se kätkykuoleman riskiä vielä kukaan oikein tiedä mistä johtuu.Tuollaisella pelottelu on jo kamalaa kun ensimmäisen lapsen äiti kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
tutti auttaa siihen että vauva imee imun tarpeeseen tuttia eikä käytä äidin rintaa tuttina.Mutta meidän lapsilla ei sellaista imun tarvetta ikinä ollut ja kaikki tutit mentiin läpi kaikilla 3 ja mitään ei huolineet.Tutti on joskus hyvä autossa jos vauva itkee se hetken pärjää jos imee tuttia.Monellä myös yöllä uni tutti on kuulemma ollut hyvä.Huono puolihan on sitten se että jos vauva oikein tutin perään voi sen vieroittaminen olla vaikeaa tai sitten vain tapahtuu itsestään.Olen myös kuullut että tutti johtaisi jollain tapaa korvatulehduksiin tai tuttipullo...

Tutista vieroittaminen on kuitenkin paljon helpompaa kuin peukalosta vieroittaminen. Joillakin kun menee sitten se peukku suuhun, kun jotakin pitää saada imeä.

Toisille vauvoille tutti voi hyvinkin olla tarpeellinen kapine. Vauvalla voi olla voimakas imemisen tarve ja tissillä ei pysty kokoajan pitämään (mun nännit ei ainakaan kestä, varsinkaan aluks ). Ite oon myös huomannu, että pullovauva tarvii useammin tuttia, kun syömiseen ei kuitenkaan mee niin paljon aikaa.

Tää tämänhetkinen tissitakiainen ei käytä tuttia, vaikka sitä on toisinaan tarjottukin. Toisaalta tutista pääsee eroon, mutta jos vauva alkaa peukkua imemään, niin sitä ei noin vaan heitetäkään roskiin.

Meil ei tuttipojalle kelvannu, kun noin 3 vikkosesta eteenpäin sitä tarjosin! Laitoksella suosittelivat, että odottaa eka että imetys alkaa sujua.
Kovasti yritettiin sitä pojalle antaa, jos ois itkuihin auttanu, mut ei niin ei. Söi sitten kyl peukkua 3kk-6kk. Lopetti sen kun hampaita alko tulee! Kaikki pelotteli, ett tulee peukunsyöjä, kun ett viittiny tuttia opettaa, mut ei oo siis sen 6kk iän jälkeen syöny peukkua!
Eipähän tarttenu tutista vierottaa!

No mulla eka lapsi oli sairaalassa vauvalassa opetettu tuttiin, joten mun ei itse tarvinnut asiasta päättää.. Nyt pariviikkoinen kuopus ei suostu tuttia syömään, yökkää ihan ja se on todella harmillista! Vauva ei näet rauhoitu kuin tissi suussa.. Kaverin lapsi ei myöskään syönyt tuttia ja harmitteli samaa.. Et suosittelen, jos lapsi vaan syö. Voi olla imetyksen kannalta parempi jos totuttaa vasta sitten kun lapsi osaa oikealla imuotteella syödä tissiä...

Meillä tutti ollut kaikilla kolmella. Esikoinen hamusi pienenä käsiään hirveästi ja silloin päätin heti, että mieluummin tutti kuin kädet. Oppi tutille heti ja käsien syönti jäi.

Tutista on apua vauvalle, kun hän haluaa rauhoittua, eikä ole nälkä. Imeminen rauhoittaa vauvaa. Ja kieltämättä tutti on kyllä hyvä apu huutokohtauksissa vähän isommilla lapsilla. Viimeistään 2-vuotiaana jos vierottaa eikä anna tutin olla aina suussa, tutin syönnistä ei ole mitään haittaa.

Jostain luin että suositellaan käytettävän tuttia puoli vuotiaaksi asti, liittyi siihen kätkytkuoleman riskiin. Näin ainakin muistelen....

eiköhän se kätkykuoleman riskiä vielä kukaan oikein tiedä mistä johtuu.Tuollaisella pelottelu on jo kamalaa kun ensimmäisen lapsen äiti kyseessä.

Itse asiassa tuo on totta, muutama viikko sitten kun uutisoitiin kätkytkuolemien vähentyneen merkittävästi parissakymmenessä vuodessa, uutisessa todellakin mainittiin, että yksi riskiä pienentävä tekijä on tutin käyttö. Paljon merkittävämpi riskiä pienentävä tekijä on kuitenkin vauvan selällään nukuttaminen - tuo iso pudotus kätkytkuolemien määrässä liittyy nimenomaan siihen, että vauvoja ei suositella nukutettavan mahallaan. Ei tämä ole mitään pelottelua, vaan ihan oikeaa tutkimusta kamalasta asiasta, jotta riskejä pystyttäisiin pienentämään ja noita suunnattoman surullisia tapauksia sattuisi vähemmän.

Tuttia ihan oikeesti kyllä suositellaan käytettäväksi kätkytkuoleman riskin takia.

"Monissa tutkimuksissa tutin käytön on osoitettu vähentävän kätkytkuolemia, mutta useimmissa maissa tätä ei kuitenkaan ole mahdollisten haittavaikutusten pelossa suositeltu. Yhdysvaltalaiskatsauksessa on analysoitu tutkimuksia vuosilta 1966 - 2004, joissa on selvitetty tutin käytön yhteyttä kätkytkuolemaan. Kaikkiaan asetetut kriteerit täyttivät seitsemän tutkimusta.

Annettaessa vauvan nukkua tavallisen tutin kanssa kätkytkuoleman riski oli yli puolta pienempi kuin ilman tuttia. Tutkimusryhmä arvioi, että noin 2 700 vauvan tutin käyttö voisi periaatteessa ehkäistä yhden kätkytkuoleman. Rohkaisemalla vauvojen vanhempia tutin käyttöön erityisesti lasta nukutettaessa voitaisiin kätkytkuolemia vähentää. Tutin käytön voi aloittaa, kun imetys on vakiintunut. Tutkimusryhmän mielestä tutin käytöllä aina 12 kuukauden ikäiseksi asti näyttää olevan suotuisia vaikutuksia. Tutin käyttöä ei kuitenkaan tulisi jatkaa yli vuoden ikäisillä vauvoilla, koska se voi tällöin kohottaa välikorvan tulehduksen riskiä samalla, kun kätkytkuoleman todennäköisyys pienenee. Tutit tulisi myös aina pestä huolellisesti ja vaihtaa uuteen niiden rikkoutuessa."

Ei ollut tarkoitus pelotella, muistelin vain et lähiaikoina oli ollut tuosta tutin käytöstä ja se hyödystä juttua jossain.

Meillä on alusta asti syönyt tuttia, alussa kyl tosi vähän, yleensä vaan kun nukuttiin päiväunet. Tänään juuri neuvolassa kysyin lääkäriltä että kun meidän 3kk ikäinen vauva imeskelee sormia että tarkottaako se että syö peukkua myöhemmin, niin sanoi että ei siihen vaikuta ollenkaan, että yleensä jättää sormien imemisen siinä 8-9kk iässä. Että mekin on aina tutti laitettu suuhun kun imee sormia, mut eipä tästä eteenpäin tehäkkään niin.
Alussa kyl tosin huomasi kun imuote tissiin ei ollut vielä kunnollinen, niin tutin imemisen jälkeen sattui itseä ihan hirveesti kun vauva rupesi imemään. Tätä kesti ehkä kuukauden.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Kaksi lasta ja kummallakaan ei ole ollut tuttia ja hyvin on pärjätty. Eikä kumpikaan imeskele peukkua.
Tutti on laiskojen juttu :(

Siinäpä onkin sitten saman tason yleistys kuin että kaikki kotiäidit ovat tyhmiä, laiskoja ja yhteiskunnan siivellä eläviä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Kaksi lasta ja kummallakaan ei ole ollut tuttia ja hyvin on pärjätty. Eikä kumpikaan imeskele peukkua.
Tutti on laiskojen juttu :(

No onneks mä olen sentään reipas, kun laps ei huoli tuttia! Joku lohtu mulle..

Yhteistyössä