tuttilaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soile
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

soile

Vieras
Hei,on hiukan ongelmaa kun päätimme mieheni kanssa ottaa tytöltä 1,5v tutti pois kun helmikuussa tulee pikkuveli :)
Otimme vain sen pois nyt sitten elämä ei meinaa onnistua ollenkaa tyttö joka nukkui ennen 12h yössä+2h päikkärit nukkuu sen 6h eikä enempää tuttia käyttänyt aina vain öisin ja päikkäreillä...
Nyt kun puhuukin nukkumisesta niin alkaa hysteerinen huuto,näin kun kerrostaloss asutaan niin en uskalla oikein antaa huutaa äsken annoin 15-30min huutaa,meni ihan hysteriaan!!!
Aamulla ulkoiltu 1,5h ja yöllä nukuttu se 6h että olisi luullut jo huutamisella unen tulevan ei...
Mitä teen luovutankos,vai mitä teen?

et luovuta. kerrot naapureille tilanteen, annat vaikka korvatulppia ja sanot, että nyt lähtee tutti. kertarytinällä vaan siitä eroon. muutaman yön jaksaa. koettakaa keksiä päivisin paljon tekemistä, niin ei muista pahaa mieltään.

jospa vain tyttö ei ollut juuri nyt valmis tutista luopumiseen. Meillä samaikäinen käyttää tuttia iltaisin nukahtamiseen, ei päivällä eikä päiväunillakaan aina. Onko se niin paha? Kannattaako tehdä elämästään niin vaikeaa? Vähän isompana tutit voi antaa kaupan tädille, jolta vastineeksi saa vaikka jonkin pehmolelun. Näin meillä isommilla tehtiin ja sujui ongelmitta ja "pehmeästi".

Mä en kyllä noin julma ois. Lapsi yleensä pääsee tutista eroon, jos saa luopua siitä pehmeästi. Mitä jos olisitte vieneet tutin vaikka pupuvauvoille tai oraville tms. ja lapsi olisi saanut uuden unilelun tms. sen tilalle. Ei millään pahalla, mutta ihan vaan vinks vinks, se pikkuveljen syntymä voi sit myös ottaa koville tolla isosiskollakin, jos tulee yhtä yllätyksenä lapselle...

Kuinka monta päivää ootte ollu ilman? Meillä eka ilta oli hirveää huutoa sitten muutama vähemmän ja sitten kitinää - viikon päästä oli ongelmat ohi.
Ite nappasin tutin kanssa 1,5-vuotiaalta kun oli pikku-veli syntymässä. En ollut sitä sen kummemmin suunnitellut, yksi ilta meni hermot siihen kun toinen paiskoi sitä lattialle nukkumaan mennessä ja huuteli nostelemaan, en sitten enää vaan nostanut sitä.

Mä en varmaan jatkais tota. Aivan selvästi tutti hänelle vielä erittäin tärkeä. Tod.näk. nappaa pikkuveljen tutin sitten helmikuussa aina kun silmä välttää, kun on väkisin otettu oma tutti pois. Noissakin jutuissa on mun mielestä herkkyyskaudet. Ainahan sen tutin perään vähän itketään, sitten kun se pois laitetaan, mutta kuulostaa siltä, että aika ei tosiaan ole teidän tyttösen kohdalla oikea...

nii,ollut nyt ihan ilman siis lauantai-sunnuntai yöstä!!!
Sillä just kyselen ett saisin tietoo/vinkkejä... Miss ajassa luovuttais,mieskin oli iloinen kun tenavankanssa sai leikkiä aamulla jo kuuden pintaa :(
Tuntuu niin julmalta,saakohan tällaisesta melusta varoituksia...ja mitähän ihmiset ajattelee...viel kun maha pystyssä

No ei tod. saa varotusta lapsen itkusta. Ja koita unohtaa se mitä muut ajattelevat. Tottakai se tuntuu helpolta ratkaisulta aamulla kuuden aikaan esim. antaa se tutti takaisin, mutta mä ainakin ajattelin niin, että kun sen kerran olin pois ottanut, niin olisin vaan tehnyt itelleni ja lapselle hallaa kun olisin sen antanut takaisin - ja sama show olisi ollut edessä taas seuraavalla kerralla.
Kyllä meidänkin esikoinen on varastellut vauvan tuttia, mutta ei hän sitä unille ole alkanut kaipailla - lähinnä siinä on ollut kyse huomion hausta tai siitä, että hän haluaa tehdä samoin kuin vauva.
Teet tietysti omat päätöksesi, mutta sinun tilanteessasi en luovuttaisi kun kerran sen tutin olet nyt pois ottanut. Koittaisin sen sijaan tehdä jollain muulla tavoin nukkumaan menosta sekä päivällä että illalla hyvin rauhallisen hetken, niin että lapsi saisi rauhoittua kunnolla.

Me rikottiin tutti ja näytettiin lapselle, että nyt meni rikki. Leikkasin tuttiosan kokonaan pois. Muutama päivä meni tuttia itkiessä. Nukkumaan mennessä muistutin aina, että tutti meni rikki. Annettiin rikkinäinen tutti ja lapsi huomasi itsekin, että eihän sitä voi syödä. Nukahti rämä tutti kädessä ja sit napattiin se pois, ettei vaan tunge suuhunsa yöllä. Muutamassa päivässä itkut loppui.

Ota pois vaan ap, jos olet niin päättänyt. Jos nyt annat periksi, et saat jatkossakaan ilman huutoa sitä pois. Helmikuuhun mennessä on tutti jo takuulla unohtunut. Jos lapsi saa itse päättää, niin syö tuttia vielä 3-vuotiaanakin, kuten tuttu lapsi. Ei halua antaa sitä pois ja vanhemmat odottaa, että itse luopuu siitä.

tässä nyt sille toiselle tuttiongelmaiselle hemmetin hyvä esimerkki kun tutin työntää niin mikä on seuraus..mammat pitää niitä vielä taaperoilla,ei hemmetti en mä kyllä ymmärrä tällästä

Esikoinen heitti itse tuttinsa roskiin n. 1v10kk iässä, ja selvittiin sitten varsin vähillä itkuilla. Nyt kakkonen syö vielä, en oo ihan vielä (1v4kk) motivoitunut siitä taistelemaan. Neidillä meni kyllä unikoulun kanssa juuri näin, että hampaat irvessä koitettiin muutama yö ensin, mutta ei selkeästi ollut aika kypsä tai "herkkyyskausi". Sitten muutamaa viikkoa myöhemmin sama taktiikka onnistui hyvin. Kyllä sen lapsestaan tietää, koska itkua on liikaa.

Ei kyllä välttämättä pidä paikkaansa, että tuttia ei jatkossakaan saa ilman huutoa pois. Kyllä meillä yritettiin just tossa samassa iässä ekan kerran, enkä tosiaan ajatellu mitä naapurit ajattelee, vaan miltä pienestä tuntuu. Sitten kokeiltiin uudestaan n.puolen vuoden päästä ja silloin oli jo valmis antamaan tutin pupuvauvoille. Ei itkeskellyt kuin parina iltana, eikä mennyt missään vaiheessa siihen hysteeriseen huutoon, kun juteltiin, että tutti on siellä pupuvauvoilla. Oli kaikille paljon helpompaa !!

Mut jokainen tyylillään. Mä en muutenkaan suosi tota "väkisin vaan / nyt et luovuta"-osastoa, vaikka muuten kasvatuksessa olenkin aika tiukka. Nää on mun mielestä noita perusturvallisuuden tunteeseen vaikuttavia juttuja...

Ei se lapsi kuole siihen huutamiseen. Mutta vaikea sitä on toise lapsesta sanoa, että koska itkua on "liikaa".
Menisin huoneeseen, ottaisin syliin ja rauhoittelisin. Sitten laittaisin sänkyyn, sanoisin hyvää yötä ja lähtisin pois. Jos pomppii pystyyn ja kitisee, joko kävisin laittamassa pötkölleen ja sanoisin uudelleen hyvää yötä ja poistuisin, tai sitten antaisin olla. Jos taas alkaisi ihan hysteerinen huuto niin rauhoittelisin (sylissä) jne.

MUOKS: tuon hymiön pitäisi olla sulkumerkki...

meillä lähti 1vuotiaana..ja onneks otettiin silloin,ekana iltana itkeskeli mutta ei mutuen kaipaillut vaikka sitä ennen tutti kuului vain nukkumiseen. meillä tul itutin tilalle tärkeeksi sellainen pehmeä soittorasia..el iyölläkin kun enit iheräsi ja enen laitettin tutti suuhun niin nyt vetäsin soittoraisa soimaan niin ymmäörsi että jatketaan unia! Meidän kohdalla oli onni että tehtiin se jos tossa vaiheessa sillä neiti on kohta 1v 8kk ja omaa tahtoa löytyy totisesti niin olis kyllä todella paljon vaikeampaa nyt! nyt kyllä pikkuveljen tutit kiinnostaa mutta omaan suuhun ei ole mennyr kertaakaan vaan yhdistää sen vain että vauvan tutit ja ollisi koko ajan laittmassa veikan suuhun sitä!

mutta suosittelen jatkamaan, kun kerran on otettu pois niin ei kannata luovuttaa..kyllä se siitä :hug:

tyttö etusijalla,mutta en voi olla ajattelmatta niitä naapureita jotka eivät siedä lapsia muutenkaan... Meillä onkin niin paljon omaa tahtoa tytöllä että veikkaan ett jos ei nyt niin sitten vasta 3v...
Haluaisinkin tarjota rakkautta lämpöä turvaa...mutta en viitsisi joka ilta kuitenkaan viettää iltaa 2h lapsen sängyn vierssä enkä usko että jaksaisinkaan!!!

Alkuperäinen kirjoittaja soile:
tyttö etusijalla,mutta en voi olla ajattelmatta niitä naapureita jotka eivät siedä lapsia muutenkaan... Meillä onkin niin paljon omaa tahtoa tytöllä että veikkaan ett jos ei nyt niin sitten vasta 3v...
Haluaisinkin tarjota rakkautta lämpöä turvaa...mutta en viitsisi joka ilta kuitenkaan viettää iltaa 2h lapsen sängyn vierssä enkä usko että jaksaisinkaan!!!

tuon ikäisillä sitä omaa tahtoa alkaa löytymään, joten se saattaa olla myös enemmän protestia siirä ettei kaikk imene niin kuin hän haluaa kuin oikeaa tutin tarvetta! auttaisko jos sais tutin tilalle jonkun muun jutun..pehmolelun tms. ei se oma taho meinaa ainakaan vähenemään tule!

tohon tutti juttuun..mulla söi vanhin lapsista joka nyt 4,5v vielä 3vkoa sit tuttia...itse vaan jätti sitten pois ilman huutoja ja itkuja,,ei ollut sydäntä ottaa väkisin toiselta kun pikku veljilläki tutit vielä..mä olen sitä mieltä että lapsi saa vapaa ehtoisesti esim tutista luopua..ei meinaa tulis vielä mieleenikä ottaa mun 2v poitsulta tuttia :whistle: mut jokainen tehköö kuten tykkää..musta vaan joku 1,5v on vielä aikas pieni,en tod raaskis huudattaa ...

meillä kävi kivasti kesällä ton tutin kanssa tyttö tuli toukokuussa 2.v oltiin kesäkuussa suomenlinnassa ja sanoin lautalla että heitetäänkö kalavauvoille tutit ja tyttö heitti mukana oli 4kpl tutteja tyttö heitti ne peräjälkeen mereen yhen yön huusi tuttia mutta kun mistään ei löytynnyt niin loppui huutokin =) =) =) =)

jos tutti on käytössä tuon ikäisellä vain illalla nukahtaessa niin so what?? Tuplaäippää peesaan, kyse jostain vähän syvemmästä. Minusta ihan oikeasti kuulostaa, ettei tyttö vielä ollut valmis asiaan. Omilla lapsilla tutit tosiaan alle parivuotiaana viety kauppaan ja vaihdettu itse valitsemaan pehmoleluun. Samalla selitetty, että "täti saa tutit ja sinä lelun" ja myös ihan lapsen nähden myyjä otti tutit mukavasti asiassa mukana :). Ja illalla vieressä oli se pehmolelu eikä kumpikaan sitten tutin perään yhtään itkenyt. Ihan niinkuin se huudattaminen olisi joku hyvin rajoja pitävän äidin merkki :(. Kyllä lapsi ehtii muutenkin kokea luopumisia ilman, että suorastaan itseäkin kiusaten tarvitsee revittää.

Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
tohon tutti juttuun..mulla söi vanhin lapsista joka nyt 4,5v vielä 3vkoa sit tuttia...itse vaan jätti sitten pois ilman huutoja ja itkuja,,ei ollut sydäntä ottaa väkisin toiselta kun pikku veljilläki tutit vielä..mä olen sitä mieltä että lapsi saa vapaa ehtoisesti esim tutista luopua..ei meinaa tulis vielä mieleenikä ottaa mun 2v poitsulta tuttia :whistle: mut jokainen tehköö kuten tykkää..musta vaan joku 1,5v on vielä aikas pieni,en tod raaskis huudattaa ...

Jestas mitä touhua. Kas kun et kouluikään asti antanut syödä. Mieti vähän mitä se tekee lasten hampaille. Ei ne hammaslääkärit turhaan suosittele, et tutti pois viimeistään vuoden ikäisenä

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi tajuta:
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:

Jestas mitä touhua. Kas kun et kouluikään asti antanut syödä. Mieti vähän mitä se tekee lasten hampaille. Ei ne hammaslääkärit turhaan suosittele, et tutti pois viimeistään vuoden ikäisenä

Puhu sinä pukille ei se tutti kaikille haiheuta purentavikoja tai vinoja hampaita se on turhaan yleistystä.Terveiset hammaslääkäristä siellä oltiin tänään

Yhteistyössä