Tuttipullo päättäjäisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rauma

Vieras
Lapsemme (1,8kk) ei suostu juomaan mistään muusta kuin tuttipullosta. Nokkamukista ottaa vähän mutta jättää sitten lattialle. Mukista juo myös vähän, esim. vettä ruualla. Määrät on näinollen todella pieniä.
Neiti ei yksinkertaisesti juo muusta kuin pullosta. Oikein hihkuu kun näkee tuttipullon :-(
Miten vierotamme tuttipullosta, samalla turvaten hyvän nesteen saanniin? Eikö sitä joku 5-6dl nesteitä pitäisi...?

Huoli on erityisen suuri koska sekä minä, että lapsen isä, olemme suht kierohampaisia ja pelkään että lapselta menee pian tuleva hammaskalusto kun imisi pulloa monta kertaa päivässä (tuttia ei syö). Kaikki etuhampaat on.

Help, ennenkuin päättäjäismekkoon tarvitsee ommella natsaava tuttipullonpidike.. :-/

Kiitos paljon vinkeistä :-(

Siis tarkoitit varmaan että lapsesi on 1v 8kk, kuten ymmärsin? Meidän tyttö on kohta 1,5kk ja hän myös juo aamu-ja iltavellit ainoastaan tuttipullosta. Muuten hän kyllä juo muut juomat kupista tai nokkamukista, mutta ei velliä näistä. Itse myös mietin tuota, sillä pullosta ""olisi"" pitänyt päästä eroon jo 1v iässä, ainakin hammashoitajan ja neuvolan mukaan, jottei tämä vahingoittaisi tulevia hampaita. Meillä myös tuttipullon näkeminen aiheuttaa kauheat ilokiljahdukset ja monet kerrat olen ajatellut että tämä on viimeinen aamu/ ilta kun pulloa käytetään, mutta.. Tiedän, tiedän, omaa saamattomuutta kun en tosissaan lopeta pullon käyttöä, mutta silloin jäisi todennäköisesti aamu-ja iltavellit juomatta, sillä kokeiltu on. Ajattelinkin ottaa tämän uudestaan kokeiluun viikonloppuna, jolloin saa rauhassa taistella tämän kanssa kun ei ole aamulla hoitoon menoa.

Meillä on myös tutti vielä kovassa käytössä ja siitäkin pitäisi päästä piakkoin jo vähän eroon, ainakin viimeistään silloin kun kuopus syntyy toukokuussa.. Olenkin ajatellut, että pullon ja tutin käyttö saa luvan loppua ennen huhtikuuta, jotta ei venyisi käyttö liian pitkälle kun näkee sitten vauvalla käytettävän näitä..

Mutta tiedän tunteesi, lapsi on jo noin iso ja kuitenkin vielä niin ""vauva"" että käyttää vielä pulloa ;)

Meillä tyttö 11kk ja risat juo edelleen melkeinpä pelkästään pullosta. On ollut alusta asti lähestulkoon kokonaan pulloruokinnalla ja pullo on tuttu ja turvallinen juttu. Nokkamuki lähinnä naurattaa ja sillä enemmänkin leikitään, kuin juodaan. Ottaa kyllä huikan vettä nokkamukista ruuan päätteeksi, mutta maito menee aina pullosta. Olen kokeillut erilaisia nokkamukeja, semmosia mistä pitää imeä ja semmosia mistä tulee kun kallistaa. Toi jälkimmäinen vaihtoehto toiminut meillä paremmin, mutta ei neiti osaa kyllä siitäkään kunnolla juoda. Mun tarvii kaataa sieltä ja se on aina jostain syystä hassu juttu, joka huvittaa ipanaa. ;)

Tuttia käytetään ainoastaan nukkuessa, eli siis molskahtaa suuhun kun ollaan nukkumaan menossa. Laittaa kyllä suuhun sen muulloinkin, jos sattuu näkemään jossain, mutta ei kaipaa eikä tarvitse sitä muulloin kuin nukkumaan mentäessä.

Pullosta vieroittaminen olis kovasti pian itselläkin siis edessä, enkä mä keksi oikein muuta kuin erilaisten nokkamukien kokeilua ja kärsivällisyyttä niiden kanssa harjoitteluun. Mä oon kokeillut joskus myös antaa tavallisesta kupista juotavaa ja mielellään neiti on ottanutkin, sekin on ollut hänestä hyvin hauskaa... :)

Painovirhepaholainenhan se siellä. 18 kuukautta :-)

Kiitos vastauksista.. nyt juo jo vähän pillillä mutta ei pullon poisjätöstä tietoakaan :-/
Isona miinuksena myös mies joka ""ei jaksa taistella"" eikä oikein sitoudu urakkaan. Täytyy vähän keskustella asiasta.

Tsempit tuttien ja muiden kanssa, koitetaan jaksaa!
Jos jotain toimivia vinkkejä ilmenee -laitetaan jakoon :-)

Meillä kävi pullosta vierottaminen lähes luvattoman helposti kuopuksen kanssa. On miehen kanssa aktiivisesti juotettu nokkamukista jo ennen puolen vuoden ikää, aina pieniä vesihörppyjä tämän tästä. Joskus tuossa 8 kk:n iässä alettiin aina ruokaillessa antamaan maitoa nokkamukista, jotta alkaisi liittämään maidonjuonnin ruokailun yhteyteen.

Sitten poika tulikin reilun 10 kk:n iässä korvatulehdukseen, eikä suostunut koko viikonloppuna ottamaan pisaaraakaan pullosta, niin siinäpä se jäi oikeastaan itsestään pois. Nyt juo sitten nokkamukista tai lasista kaikki juomansa.

ekana tuli mieleen, että voisit kokeilla jotain hyvää siitä mukista, jotta se oliskin ""kiva kapistus"". eli esim. mehua mukiin.
mut sit kun sanoit, että mukista osaa kyllä juoda vettäkin, ajattelin ettei se mukiin totuttelu varsinaisesti ole tarpeen.
Joku on joskus käsitellyt tuttipullon tutteja niin, että niistä tulee neste ""kuin mukista"".
Pulloihin on myös olemassa jotain sellaisia ""nokkamukin nokkia"", joita ehkä vois koittaa.

Mä olen henk.koht. sitä mieltä, että pieni lapsi (tai isompikaan) ei tapa itseään nestehukkaan. hän kyllä juo kun tarpeeksi jano (nesteen tarve) tulee. hetkellisesti pärjää siis hieman pienemmälläkin nestemäärällä. myös ruoasta saa nestettä!

Itse tekisin niin, että panisin yksinkertaisesti pullot pois (siis niin ettei niitä vahingossakaan näy missään). selittäisin lapselle, että olet jo niin iso ettei enää pullosta juoda vaan mukista. jos lapsella on vielä joku ""unipullo"" tms rutiini, voisin sen jättää alkuvaiheessa ikäänkuin pehmeänä laskuna..
On aivan selvää, että asiasta seuraa protesti. pysy lujana. jos protestille annat periksi - peli on menetetty. lapsi oppii, että ""kun huudan tarpeeksi - saan tahtoni läpi"". Kun olet johdonmukainen ja pysyt rauhallisena (sinä tiedät mikä lapsellesi on parasta, ei lapsi) - ei sinun montaa päivää tarvitse taistella. Mikäli pelkäät, että miehesi lipsuu... laita pullot sellaiseen piiloon ettei edes mies löydä niitä. ei lipsu enää... =)
Protestoinnin aikana voit nostaa lapsen pois pöydästä jos huuto alkaa. jos valittaa janoa / pyytää pulloa (joko sanoin tai elein), tarjoa mukista vettä/maitoa/mehua, mitä on tottunut juomaan. jos ei kelpaa, sitten pistät mukin pois ja sanot ettei sitten juoda ollenkaan. ja toistat tätä ehkä kymmeniä kertoja päivän aikana... raskasta? - on. mutta kannattaa. jos siis todella haluat lapsesi luopuvan pullosta. mutta sinun on oltava 120%:sti asian takana. lapsesi vaistoaa epävarmuutesi. totetuta pullovieroitus kun olet aivan varma, että ""nyt se tehdään"".
Tsemppiä! tiedän että pystyt siihen!

vinkiksi siis pienempien lapsien vanhemmille: muistakaa tarjota sitä mukia jo pienempänä, vaikka heti kun maistelette kiinteitä niin vesi hörppy muksita päälle. Helpottaa huomattavasti myöhemmässä vaiheessa.

Kiitos Niksipirkka kannustuksesta, tuli tosi hyvä mieli!
Täytyykin laittaa miehen kanssa yhdessä kalenteriin päivä kun aloitetaan vieroitusurakka :-)

Kiitos kaikille viesteistä!

Pojan ollessa vuoden pistin pullot pois, kuten niksipirkka tuossa ehdottikin. Siis kokonaan pois, kun hän osasi hyvin juoda pehmytnokkaisesta nokkamukista. En enää edes vilauttanut pulloa. Pari päivää meni vähemmällä juomisella, sitten alkoi maito kelpaamaan mukistakin.

Nyt hän on 13 kk ja siirtyi kovanokkaiseen nokkamukiin hyvin helposti. Itse asiassa maito maistuu siitä niin hyvin, että viime yönä tuli pissat vaipasta ylös kainaloihin saakka..

MUTTA tutti meillä on unikäytössä ja välillä päiväraivareiden hillitsijänä. Siitä luopuminen on varmasti huomattavasti helpompaa kuin pullosta.

Yhteistyössä