Tuttipullojen keittäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eräs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eräs

Vieras
Mikä on nykyisin virallinen ohje tuttipullojen kanssa pikkuvauvoilla, eli kuuluuko joka käytön jälkeen keittää/ desinfioida? Sitäkin kuulee, että astianpesukone riittäisi desinfioijaksi, kun pesee kuitenkin niin kuumalla vedellä...

Tietty ennen käyttöönottoa on tärkeää keittää pullot, tutit jne. Mutta mietin juuri jatkoa. Eikös vauvat toisaalta saisi sitten vähän luonnollisia bakteerejakin siinä, kun ei kaikki olisi niin kovin steriiliä...?

Toimi oman järkesi mukaan.Mä oon keittäny pullot noin kerran viikossa pikkuvauvalle.Ja astianpesukoneessa oon myös pessy.
En tiiä mikä on virallinen ohje,mut meiän muksuille ei oo mitään tullu tällaisesta toiminnasta.Onhan niitä kaikkia vauhkoja jotka on ylisteriilejä joka asias,mut maalaisjärki käyttöön.

Mä en ole mikään puhtausintoilija mutta silti pesen pullot käsin ja keitän ne joka kerta. Tätä teen siihen asti kunnes vauva aloittaa kiinteät, sen jälkeen keitän pullot silloin tällöin. Astianpesukoneeseen en pulloja ja varsinkaan tuttiosaa laittaisi mistään hinnasta, astianpesukoneen aine on myrkkyä ja eikä ainakaan meidän koneessa lämpötila ole tarpeeksi suuri (maksimi on 65) jotta bakteerit kuolisi (suositus 100 astetta 5 min).

Noudattelen muistelemiani neuvoja eli tutit ja pullot keitetään kiinteisiin asti, sitten pulloille riittää pesu. Näin myös STM:n oppaassa. Nykyisin kiinteiden aikaan pesen pullot astianpesukoneessa, mutta huuhtelen vielä käsin pesuaineiden vuoksi. Tutit (huvi- ja pullo-) pesen ja keitän vielä käsin.

Kyllä se ns. virallinen ohje lienee, että tuttipullot keitetään aina käytön jälkeen.
Jos sulla on useita pulloja, niin keität sitten, kun puhtaat alkaa loppua. Ettei tarvi joka syötön jälkeen yhtä pulloa keitellä...
Ja sitten, kuten joku jo kertoikin, kun aloitat kiinteät, ei tarvitse enää keittää.

Meillä vauveli pulloruokinnassa ja neuvolan ohjeen mukaan olemme toimineet seuraavasti: pullot ja tutit pestään käytön jälkeen mahdollisimman kuumassa vedessä, jossa tavallista astianpesuainetta. Meillä käytössä erillinen ""vati"" ja harja tätä varten, koska tiskialtaassa pestään esim perunoita ja paistinpannuja ym. ""likaista"". Pullot saa kuulemma pestä koneessakin, tutteja ei.

Ja ohje sanoo nykyään - ainakin meidän neuvolamme mukaan - että pullot ja tutit keitetään kerran viikossa. Tätä olemme noudattaneet sairaalasta kotiuduttuamme, eikä ole havaintoa massuvaivoista, lapsi on tyytyväinen ja reipas, ikää nyt 3kk. Kun siirrytään kiinteisiin, voi steriloinnin lopettaa.

Mutta tuskinpa liiallisesta hygieniasta on haittaakaan.

mä aloin antaa pullosta maitoa vauvan ollessa 2,5 kk. keitin pullot käyttöönottaessani. en sen jälkeen... paitsi mökillä, missä tiskataan muuten järvivedellä. sen jälkeen kiehautin mukana tuotua vesijohtovettä ja keitin pullot siinä. mutta kotona siis tiskaus riitti.

Pestään ja keitetään joka käyttökerran jälkeen, kunnes vauva siistyy kiinteisinn ruokiin (meillä n. 3kk:n ikäisenä alko kiinteet, keittämisen lopetin 4kk:n iässä)

Ohjeita taitaa olla aika monenlaisia, neuvolasta riippuen. Mulle ei ole puhuttu mitään keittelystä sen enempää sairaalassa kuin neuvolassakaan.

En ole koskaan keittänyt. Sen sijaan pidän tosi tärkeänä sitä että pullot tiskataan kunnolla _heti_ käytön jälkeen ja kuivatetaan hyvin. Ei ehdi pahat bakteerit lisääntyä maitoisena lojuvissa pulloissa... Ja harva niitä tissejäkään keittää ennen imetystä, vaikka nännien iholla käy aivan valtava kuhina jos siitä ottaa bakteeriviljelyn :-)

Mä keitän joka käytön jälkeen, siis muutaman kerrallaan. En aina kyllä huuhtele heti käytön jälkeen vaan ennen keittämistä koska se keittäminen ne bakteerit kuitenkin tuhoaa..
Tuttipulloja en ole pesuaineella pessy, ei kuulemma tartte jos keittää joka kerta..Sitten vasta kun ei enää keitetä..

""""Pullot ja tutit pestään käytön jälkeen mahdollisimman kuumassa vedessä, Pullot saa kuulemma pestä koneessakin, tutteja ei. Ja ohje sanoo nykyään - ainakin meidän neuvolamme mukaan - että pullot ja tutit keitetään kerran viikossa. Kun siirrytään kiinteisiin, voi steriloinnin lopettaa"""".

Pikku lisäys tuohon muuten hyvään ohjeeseen, eli käytön jälkeen pullot huuhdellaan ensin hyvin KYLMÄLLÄ, jotta maitoproteiini ei tartu pulloon.
Pullot voi pestä koneessa ja kerran-kaksi viikossa keittosterilointi riittää.

Ympäri Suomeahan on joka vuosi jossakin päin vesijohtovedessä kolibakteereja tms. tilanteita, joissa kunnan vesijohtovesi on pilaantunut jostakin syystä. Tällaiset ripuliepidemiat voivat olla todella kohtalokkaita pikkuvauvoille. Tämän vuoksi olisi tärkeää desinfioida pullot keittämällä joka ikinen kerta ennen käyttöönottoa. Vesijohtoveden pilaantumista kun ei etukäteen voi tietää.

Itse en ole yhdenkään vauvan kohdalla luottanut konetiskaukseen tuttipullojen osalta, vaan aina laittanut pullot likoontumaan vatiin, jos en ole heti jaksanut tiskata. Jos pulloja on paljon, ei tarvitse olla koko ajan tiskaamassa

Yhteistyössä