tuttipullojen keitto ja nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höhlä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höhlä

Vieras
Vastasynnyttäneenä olen hieman hukassa tiettyjen neuvojen kanssa.
Yksi niistä on tuttipullojen keittäminen joka ruokailun jälkeen.Että pitääkö ne keittää joka syötön jälkeen? Kyseessä alle kk ikäinen vauva.
Kun toisaalta taas sanotaan,että pitää saada pöpöjä,ettei liika hygieenisyyskään ole hyväksi.
Toinen juttu on nukkuminen.
Vauva kun nukkuu joka välissä,niin pitääkö se aina kiikuttaa omaan petiin nukkumaan? Vai voisko se nukkua päiväunia sohvalla (tuettuna,jottei tipahda) tai vaikka väliin sitterissä,jos on hyvin siihen nukahtanut.Suotta häntä siitä siirtämään ja herättämään?
Kolmas asia on kantoliina vs rintareppu? Onko todella niin että rintareppu on vahingollinen vauvan lonkille kun siinä ei oikeaa "syliasentoa" saa? Kantoliina kun on taasen hankala laittaa päälle joka vaiheessa,kun sitä tarvitsisi itkevän lapsen kanssa.
Joten auttakaa höhlää.

Mä keitin kyllä aina..olen kuullut että keitetään niin kauan kun vauva saa muutakin ruokaa, ja sit riittää astianpesukoneen/käsin pesu. Liika hygieenisyys ei toden totta ole hyvä, mut nämä, esim juuri maidon jääminen tuttipulloon aiheuttamat bakteerit on kuitenkin eri asia kuin normaalibakteerit esim. iholla ja ympäristössä..jos vauva vetää maitoa "väärään kurkkuun" on enemmän vaarana keuhkokuume ym. jos ei steriloi pulloja kunnolla. :) Mut jokainen tekee omalla tavallaan..kuulee myös annettavan muitakin ohjeita!
Meillä vauva nukkui milloin missäkin..oli huono nukkuja ja kun nukahti niin ei siirrelty kun jos yritettiin niin tasan heräsi siihen paikkaan..Tehtiin myös sitäkin et nukutettiin peiton päälle tms. ja sit kiikutettiin peiton kans sänkyyn, niin pysyi alusta lämpöisenä, eikä herännyt kylmään sänkyyn..
Meillä ei koskaan ollut rintareppua eikä kantoliinaa..mut kai niissä repuissa on joku aika mitä siinä saa vauvaa pitää max. just sen lonkkaongelman vuoksi.
Tsemppiä! Ja onnea vauvan johdosta!

Meilläkin ihan pienen huonosti nukkuvan vauvan on annettu nukkua muuallakin kuin sängyssä, jotta on ylipäätään saanut nukuttua. Vaikka olisihan sänky ergonomisesti parempi paikka kuin sitteri, ja hyvähän lapsen on oppia nukahtamaan myös sänkyyn.. mutta aluksi meillä mentiin ihan miten sattuu.

Tuttipullot minä olen keittänyt joka käytön jälkeen.

Kantoliina on kyllä ergonomisesti parempi kuin rintareppu. Lisäksi monissa rintarepuissa on se tietty ikäraja, jolloin sitä saa alkaa käyttämään, kun taas liina käy vastasyntyneestä alkaen. Meillä käytössä on ollut molemmat. Mutta enpä usko, että vauva pienistä hetkistä rintarepussa mitenkään vaurioituu, mutta en siinä ihan pientä alkaisi tuntitolkulla päivittäin kantamaan.

Kuten huomaat, nämä on aika makuasioita, joten yritä valita teille parhaimmat keinot ja välineet, ja sitten olla välittämättä muiden mielipiteistä :)

Tuttipulloja kannattaa olla tarpeeksi, jotta ei tarvitse koko ajan olla keittämässä. Keittää sitten kun on aikaa. Harmi, ettei teillä imetys lähtenyt käyntiin.

Keitin tuttipullot ensimmäiset kaksi viikkoa. Kysyin neuvolassa tuttipullojen keitosta. Tuntui hullun hommalta keittää niitä joka syötön jälkeen. Neuvolan ohjeiden mukaan kerran viikossa tuttipullojen keittäminen riittää. Aloin toimimaan neuvolan ohjeiden mukaan ja eikä poitsulle ole mitään ilmaantunut. Mutta kukin tyylillään. Eihän tutiakaan keitetä joka päivä.

Tuttipullojen ja tuttien ohjeessa kehoitetaan keittämään ne päivittäin. Kyllä siinä aika homma on alkuun! Muistan itse kun liedellä oli päivittäin iso kattila täynnä pulloja, tutteja, rintapumpun osia, kerääjiä, rintakumeja...
Maito pitää pestä ensin kylmällä vedellä ettei proteiinit kypsy keitettäessä kiinni astiaan.

Nyt kun toinen on tulossa, voi olla, että tässä tulee oiottua tilanteen mukaan.

Sitteri on huono paikka nukkua. Miellä oli äitiyspakkauslaatikko olohuoneen sohvalla ja vauva nukkui päivällä siinä tai ulkona rattaissa. Yöllä 3kk asti vieressä.

Ekat viikot meillä oli ä-pakkauksen laatikko sohvalla, ja vauva nukkui siinä päiväunet - oli mukavasti melua ja ääntäkin ympärillä. Sitterissä ei kovin usein kannata nukuttaa, mut ei pienet unet silloin tällöin haittaa.

Pullojen pesuun tottuu, ei se oikeasti nyt niin iso homma ole. Onko sulla monta pulloa? Kun alussa meillä oli niitä vain pari, keitin ne meidän vedenkeittimessä, joka on siis sellainen kattilanmallinen. Nyt liedellä on aina valmiina iso kattila, johon päivän päätteeksi pesen tuttipullot kiehumaan ja nostelen ne sit sieltä grillipihdeillä kuivumaan. Pulloja kannattaa tosiaan olla ihan arsenaali, ei ne nyt niin paljoa edes maksa. Kaupoista saatavaan karkkilaatikkoon on käytetyt pullot näppärä kerätä likoamaan kylmään veteen, jos ei oikein voimat riitä niitä joka kerran huuhtelemaan.

Meidän typy ei nykyään enää paljon pullosta maitoa juo kun osaa jo mukista/lasista juoda, mutta silloin pienempänä noin pari-kolmekuiseksi keittelin pulloja ja tutteja käytön jälkeen, sen jälkeen aloin ihan normaalisti pestä astianpesukoneessa. Lähempänä vuoden ikää aloin pesemään pullojen tuttiosatkin pesukoneessa, ja puhtaaksi ovat tulleet.

Ainun pulloissa ainakin lukee että kestävät konepesun. Miksei myös tuttiosat kestäisi jos näin kerran mainitaan, ja sitäpaitsi pestäänhän monia muitakin silikonisia keittiövälineitä pesukoneessa...

Minä olen keitellyt kerran päivässä ja siinä välissä saattaa sama pullo olla käytössä toisen jos kolmannenkin kerran, ei muista aina mitä on tullut jo käytettyä. 7pulloa on käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rosa76:
Kysyin neuvolassa tuttipullojen keitosta. Tuntui hullun hommalta keittää niitä joka syötön jälkeen. Neuvolan ohjeiden mukaan kerran viikossa tuttipullojen keittäminen riittää.

Sama täällä, en nähnyt tarpeelliseksi keitellä kuin harvakseltaan. Ei ole ollut masuvaivoja tms. ongelmia. Pesin pullot ja tutit hyvin erikseen käsin, astianpesuaineella.

Vauva on nukkunut pikku unia max 30min sitterissä, muuten isolla sängyllä tai vaunun kopassa. Ei ole koskaan suostunut päiväunille omaan sänkyyn, vaikka nukkuu siinä hyvin yöt.

Meillon kantoreppu, mutta jäänyt aika vähälle käytölle alle puolivuotiaana. Kantoliinassa ei vauva viihtynyt.

Pulloja kannattaa hankkia ainakin kahden päivän tarve, jos ei halua pestä niitä koko ajan. Kannattaa kuitenkin edes sen verran tehdä, että käytön jälkeen huuhtelee pullon ja laittaa siihen kylmää vettä. Itse asiassa pullojen ja tuttien keittäminen ei ole kovin iso operaatio, vaan sen voi tehdä esim. kerran päivässä, niin sitä ei tarvitse koko ajan olla tekemässä. Itse kyllä pesin pullot käsin ja se jälkeen vielä käytin ne kiehuvaa vettä olevassa kattilassa kerran päivässä. Pulloja oli meillä kymmenkunta.

Jos vauvasi nukkuu hyvin, niin opeta ihmeessä hänet nukkumaan omaan sänkyynsä. Sillä tavalla säästyt monelta harmilta eikä sinun tarvitse myöhemmin vierottaa häntä "vääristä" nukkumistavoista. Jos opetat hänet nukkumaan syöttämiseen, syliin tai rintareppuun, niin herkkäuninen vauva (tai vauvasi vähän isompana) herää taatusti siihen, kun yrität varovasti laittaa häntä omaan sänkyynsä.

Itse nukutin lapsiani vain omaan sänkyyn (yöunet) ja vaunuihin (päiväunet). Vauvan selkää kannattaa varoa ja sen vuoksi välttää liikaa istuttamista sittereissä, turvaistuimissa, kaupan istuimessa jne. Etkö itsekin mieluiten nukkuisi unesi kunnon pedissä eikä sohvalla, nojatuolissa...

Nyt kun muuten muistelen noita vauvan ensiaikoja, niin meillä taisi olla rattaat sisäkäytössä, ja poika nukkui pääosin siinä. Koppa oli kivan ahdas niin pienelle, ja noita rattaita lykkäsin sit huoneesta toiseen, kun itsekin sinne siirryin. Vauva kun heräsi heti kun oli hiljaista. Kuulin, et jotkut nukuttaa niissä yöunetkin - vauvan itkiessä niitä on helppo heijata ja nukuttaa lapsi uudelleen.

NKL:lla saatiin ohje pullojen keitosta seuraavasti: Pulloja voi käyttää pari kertaa ennen keittämistä, tuttiosa pitäisi keittää joka käyttökerran jälkeen. Rintakumista sanottiin, että voi käyttää 24h ennen keittämistä.

Yhteistyössä