Tuttipullolle opettaminen 3,5 kk vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tähtianis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tähtianis

Vieras
Meillä on ongelma: vauva ei suostu juomaan pullosta. Olen täysimettänyt tähän asti ja välillä niin tiheästi öisin, että olen jo ihan rikki ja kuolemanväsynyt. Tämän takia haluamme opettaa vauvamme juomaan tuttipullosta, mutta ei vaan ota onnistuakseen. Olemme harjoitelleet jo neljällä erilaisella tutilla siitä lähtien kun vauva täytti 6 vk eikä onnistu kuin aniharvoin ja satunnaisesti. Tarkoitus ei ole lopettaa imettämistä vaan saada vauva juomaan pumpattua äidinmaitoa pullosta esim. yhdellä syötöllä, jotta voisin nukkua ja mieheni tai joku muu hoitaa vauvaa.

Jos nyt saisin aloittaa kaiken alusta, opettaisin vauvani juomaan alusta asti myös pullosta rinnan ohella enkä kuuntelisi kätilöiden tai Imetyksen Tuki ry:n ohjeita! Levännyt äiti on sata kertaa parempi vaihtoehto vauvalle kuin kiukkuinen, väsynyt ja imettävä äiti.

Miten olette onnistuneet pulloruokinnassa vai oletteko? Kannattaisiko aloittaa jo kiinteän ruoan antaminen, esim. bataatin? Kiinteiden aloitus lienee harventaa ruokailuvälejä. Toivottavasti.

Juu, samat sanat. Tyttö 3kk ja ei ota pullosta imuakaan. Olen menossa perhevalmennusryhmään esimerkki äidiksi ja vauvaksi ja aion siellä sanoa myös, että jos haluavat että vauva syö myös pullosta niin unohtaavat kätiöiden ja kaiken maailman imetys-fanaatikkojen puheet. Meillä tyttö söi pullosta parikertaa sairaalassa ja kerran kotona ja nyt ei sit millään. Aion kuukauden kuluttua lappaa sille maitoa nassuun vaikka lusikalla. Mut täys-imetys loppuu meilläkin tuohon 4kk, toki jatkan imetystä sinne 6kk mutta kiinteillä sit yritän saada edes muutaman kerran imetystä vähemmäksi.

Hei!
Saman ongelma täälläkin! En ole vielä löytänyt, mutta jossain neuvottiin Mamin ultivent (tai jotain tuon nimisiä) tuttipulloja.En ole vielä löytänyt, mutta pitäisi kai oll myynnissä ihan perus Prismoissa yms. Ei kai siinä auta kuin kokeilla erilaisia tuttimalleja... Tulkaapa vinkkaamaan, jos jokin kikka onnistaa

Meillä on alkanut syömään pullosta nyt, kun reilu kk on tarjottu pulloa lähes joka päivä. Ainoastaan Nuk-merkkinen luonnonkuminen pienireikäinen leveä tutti kelpaa. Muistuttaa kai eniten rintaa ja helpoin ottaa imuote. Jaksamista :)

Minderson on aika erikoisella asenteella lähtemässä perhevalmennukseen esimerkiksi mm. puhumalla imetysfanaatikoista. En ole vielä eläissäni sellaista tavannut. Valaiskaapa minuakin. Sen sijaan olen kyllä samassa pulassa kuin muutkin, jotka eivät hoksanneet opettaa vauvaansa pullolle. Aviomies on kyllä sanonut, että ei ne vauvat hulluja ole, kyllä se pullo ja maito menee alas, kun tarve vaatii eli vauva ei näännytä itseään hengiltä, kun ei (mukamas) osaa juoda. Kun on tarpeeksi jano, niin juo. Vielä en ole kokeillut, mutta saattaa hyvinkin olla, että kokeilen.
Meille ei kukaan, ei imetysfanaatikko eikä kätilö neuvonut pulloruokinnasta suuntaan eikä toiseen. Yksi sairaanhoitaja sanoi osastolla, että kannattaa ostaa muutama vastikepurkki kaappiin varmuuden vuoksi. Ostin. Ovat edelleen kaapissa. En tiedä, mikä noissa imetys/pullojutuissa olisi parasta, mutta ei varmasti ainakaan parane menemällä valmennusryhmään asenteella imetysfanaatikot sitä tai tätä.

Tuttua täälläkin. 2.5 kk tyttö raivosi vaan kun pulloa kokeiltiin. Ajoittain meni vähän alas. No sitte lähdettii pikkujouluihin, ja mummo tuli tytön kanssa, pullossa oli maitoa, mutta sanoin äidilleni, että tuskin syö eli tulen kotiin aika pian sitten.. no 3 tunnin päästä kun soitin, tyttö oli ekaks vastustanu pulloa hyvinki äänekkäästi, mutta lopulta söi kun pieni possu koko pullon! ja just kun mä ehdin kotiin.. Eli kyllä ne syö kun on oikein nälkä! Oli kyllä huvittava näky, kun äitini oli lopulta vienyt tytön kylpyhuoneeseen hoitopöydälle (paikka jossa tykkää olla) ja melkein nakuna siinä pulloa lutkutti , eikä ollut hätäpäivää!

Olen nimennyt imetysfanaatikoksi yhden tuttavani jolla on muutaman kuukauden vanhempi lapsi kuin minulla. Hölmöyksissäni olen kuunnellut liiankin tarkasti hänen hehkutustaan imetyksen ihanuudesta ja tärkeydestä. itsekin olen kyllä nauttinut imetyksestä ja maitoa riittää, mutta joskus olisi ihanaa vain antaa lapselle maito pullosta. En toki aio perhevalmennuksessa puhua fanaatikoista, mutta mielestäni on hyvä kertoa tuleville äideille että jos HALUAA lastansa ruokkia myös pullosta niin sitä taitoa tulee ns. pitää yllä. Näin olisin itse tehnyt jos olisin tiennyt (=minulle olisi kerrottu), että pullosta juomisen taito unohtuu jos sitä ei kahteen kuukauteen tarjoa. Nyt olen saanut VAIN tietoa siitä miksi lasta ei tarvitse syöttää pullosta (mm.imuo

Meitä äitejä on moneksi. Joillekin varmasti sopii se, että imettää 6kk eikä vauva sinä aikana näe pulloa vilaukseltakaan. Minä taas toivon, että vauvani oppisi imemään myös pullosta vaikka aionkin sen 6kk imettää. Joten harjoitukset jatkuvat! Meillä on nyt 6erilasta tuttiosaa eikä mikään kelpaa. Mutta luotan siihen, että joku päivä se vielä onnistuu.

...viesti karkasi ennen aikojaan. Haluan vielä jatkaa, että minulla ei ollut minkäänlaista kokemusta vauvoista ennen omani syntymää ja olen siis vauvaa hoitanut parhaani mukaan saamieni ohjeiden mukaan. Ja nyt olen huomannut, että aina pitäisi ajatella että siihen ohjeeseen liittyy se toinenkin puoli. Eli jos vain imetät niin ei välttämättä osaa sitten juoda pullosta.

Ja toinen ohje jota en niin kirjaimellisesti (!) noudattaisi on "pientä vauvaa ei voi koskaan pitää liikaa sylissä". Ai ei vai? Eka 1,5 kk sitten pidin sylissä koko ajan päivisin (mm. annoin nukkuakin päivällä, istuen itse liikahtamatta sohvalla) kun se oli niin ihanaa ja neuvolantätikin sanoi ettei liikaa voi pitää. No nyt sitten opetellaan pois sylistä periaatteella tänään minuutti huomenna kaks jne. Että sanonta "seuraavan kanssa on sitten niin paljon viisaampi" pitää ainakin minulle paikaansa :)

Ja kyllä vaikka viestistäni saakin ehkä toisenlaisen kuvan, niin huumorilla tässä päivästä toiseen mennään ja itse itselleni nauran kun teen aina kaikki juuri niinkuin sanotaan ja vähän liiankin kirjaimellisesti :D

Meillä 4,5kk tyttö ja ollut täysimetyksellä tähän asti. Meillä myös sairaalassa joi pullosta hienosti ja unohti tietysti taidon kun en enää kotona tarjonnut kuin rintaa. Yritettiin opettaa pullolle noin kuukausi sitten ja todettiin turhaksi, kun ei vaan ymmärrä siitä imeä. Sitten ostin Aventin pulloon sellaisen pehmeän nokan (eri kokoja 3kk ja 6kk) ja siitä on mennyt vähän korviketta ja nyt laimennettua maissivelliä. Että suosittelen kokeilemaan! Tietysti parikuukautiselle nokkamuki voi olla vielä vähän turhan "raju" kokemus vaikka virtaus hidas olisikin.

Mindersonille, että pohdin paljonkin tuota sylissäpito asiaa myös. Meillä tyttö kanssa ollut paljon sylissä ja kannossa. Oli aika kun ajattelin, että kaivanko kuoppaa itselleni kun koko ajan kannan, mutta nyt täytyy sanoa että kyllä tuo ikä ja aika tekee tehtävänsä. Nykyään kun osataan jo kääntyillä ja leikkiä käsillä leluilla tyttö viihtyy paljonkin lattialla. Erityisesti viihtyy kun saa olla ilman vaippaa muovitetun froteen päällä, mutta väsyneenä edelleen vaan sylissä. :)

Meillä oli esikoisen kanssa sama juttu, 3,5 kk ei paino noussut riittävästi ja pakko oli pullosta antaa lisäruokaa eikä tuttipullo maistunut. Ratkaisu oli ihan tavallisiinkin pulloihin saatava nokka, siitä kaatelin pikku hiljaa maitoa ja velliäkin suuhun ja kas, parin viikon päästä (vasta) tyttö rupesi imemään nokkaa josta rohkaistuneena kokeilin myös tuttiosaa ja hienostihan se sitten kelpasi!! Kannattaa vain sitkeästi yrittää, kyllä vauvelit yleensä kaikkeen tottuu kun vaan jaksaa toistaa samaa tarpeeksi kauan.

Itse en aio tarjota ens lapselle ollenkaan pulloa, koska tämä esikoiseni ei halunnut enää tissiä muutaman kerran jälkeen kun sai pullosta. Olisin meinaa halunnut kuitenkin imettää pidempään kuin 2 kk. (olen kyllä sanonut tämän useaan otteeseen muissa ketjuissa)

Sylissä pitämisestä: Itse pidin myös melko pitkään koko ajan sylissä. Jälkikäteen on harmittanut koska vauva jäi melko paljon jälkeen ikäisiään motorisesta kehityksestä kun oli vaan kököttänyt sylissä. Jossain vaiheessa kyllä rupes kaipaamaan vaihtelua ja jopa omaa yksinoloakin.

Siis miten jotkut havahtuvat vasta esim. 3-4 kk:n ikäisen vauvan kanssa siihen että ei osaa juoda tuttipullosta? Ettekö ole kertaakaan ollut vauvanne luota pois? Edes niin että isä on jäänyt vauvan kanssa kahdestaan? Menee yli ymmärryksen... Omasta mielestäni ja ainakin miehen mielestä minäkin olen aika kiinni vauvassa (nyt 5 kk) ;) Mutta olen sentään jo parin kukauden ajan käynyt 2 kertaa viikossa jumpassa ja muutenkin vauva on ollut joitakin kertoja hoidossa että päästiin miehen kanssa jouluostoksille (mielestäni aivan järjetöntä vaunujen kanssa hortoilla ympäri ruuhkaisia kauppakeskuksia) ja syömässä ollaan käyty parikin kertaa. Mentiin naimisiin kun vauva oli vähän yli kuukauden, sitä varten jo harjoiteltiin pullosta juomista, ettei minun tarvitse hääpuvussa imettää. Olen siis pumpannut maitoa, ainoastaan nyt viime viikkojen aikana on saanut välillä korviketta kun maitoa ei riitä pumpattavaksi. Kun olen esim. ollut jumpassa, on mieheni syöttänyt vauvalle pullosta rintamaitoa. Jossain vaiheessa sai raivareita pullosta mutta sitkeästi harjoiteltiin koko ajan. Varmasti olisi taidon unohtanut jos ei tasaisin väliajoin olisi saanut pullosta maitoa.

Tämä menee vähän asian vierestä mutta kun kuulostaa vaan niin uskomattomalta että äiti ei ole erossa vauvasta ollenkaan moneen kuukauteen...

No mutta kyllähän vauva voi olla erossa äidistä jumpan ajan. Eihän se kestä kuin tunnin. Itse olen kyllä käynyt jumpassa eikä vauva ole sinä aikana juonut tuttipullosta. Olen myös käynyt kampaamossa ja jouluostoksilla, noin 3 tunnin reissuja. Vauva nukkuu aina aamupäivästä pitkään ja sovitan menot sinne. Ja ennen jumppaa annan pikkasen hörppyä tissistä, niin jaksaa. Eli hyvin on sujunut ilman pulloa. Odottelen ja opetan nokkamukin käyttöä sitten. Tuntuu niin työläältä tuo pullonopettelu.

Ihmettelijälle: Niin, monihan tässä on tilittänyt, että se tuttipullosta juominen on UNOHTUNUT, kun sitä ei ole aktiivisesti pitänyt yllä. Meillä ainakin ollaan oltu erossa vauvasta ja vauva joi tuttipullost ihan tyylikkäästi. Pari viikkoa oltiin ilman tuttipulloa ja kas se vaan yksinkertaisesti on unohtunut se imemisen taito.. Siis pullosta.
Et menee ihan yli ymmärryksen tuo sisälukutaito... :D Sori. Otti näköjään koville toi komentti...

Ihmettelijälle: Kyllä jotkut äidit ovat vauvansa kanssa sen verran paljon yhdessä, ettei tarvetta pullo- tai ylipäätään millekään muulle kuin rintaruokinnalle ole. Eihän äidin ole mikään pakko lähteä vauvan ensimmäisinä kuukausina niin pitkälle, että ruokintaa sinä aikana tarvitsisi. Ei siinäkään mitään vikaa ole.

Turhaa mielestäni niin kovasti ihmettelet, tapoja on monia ja ihan hyviä sellaisia!

Niin, tulipa vielä mieleeni, että olen halunnut pitää vauvelimme äidinmaidolla tuonne 6 kk ikään saakka, koska ollaan kumpikin miehen kanssa allergisia ja itselläni on vielä atooppinen iho. Lääkäri sanoi (tästäkin on kiistaa käyty), että kannattaa imettää, niin allergia ei niin helposti puhkea. Olen siis imettänyt ja välillä kyllä olen halunnut antaa äidinmaitoa myös pullosta. Mutta kun en saa pumpattua kovinkaan paljon, puoleen desiin menee tunti, parikin aikaa. En jaksa niin kovasti haluta omia menoja, että ähräisin pumpun kanssa pari tuntia päivässä. Ei tämä kuitenkaan niin kauaa kestä, puoli vuotta toivottavasti pitkästä elämästä.

Piti vielä lisätä, että jostain syystä meidän tyttö ei huoli pulloa sylissä, vain sitterissä. Joten vastoin kaikkia ohjeita annetaan pulloa siinä. Pääasiassa kuitenkin imetän ja syliä saa muutenkin paljon :)

Niin tuo "pientä vauvaa ei voi pitää liikaa sylissä" perustuu kai siihen nykytietoon, että pientä vauvaa ei voi "pilata" toisinsanoen "lelliä" sylissäpitämisellä. Jokin aika sittenhän vauvoilta ja lapsilta piti ottaa "luulot pois" niinkuin koirilta, ja ainakin liika helliminen katsottiin pahaksi - tuil heti hemmoteltua jälkikasvua.

Ohjeella ei oteta kantaa siihen onko se jossain kohtaa harmiksi äidille tai onko siitä vieroittamisessa työtä.

Niin tuo "pientä vauvaa ei voi pitää liikaa sylissä" perustuu kai siihen nykytietoon, että pientä vauvaa ei voi "pilata" toisinsanoen "lelliä" sylissäpitämisellä. Jokin aika sittenhän vauvoilta ja lapsilta piti ottaa "luulot pois" niinkuin koirilta, ja ainakin liika helliminen katsottiin pahaksi - tuil heti hemmoteltua jälkikasvua.

Ohjeella ei oteta kantaa siihen onko se jossain kohtaa harmiksi äidille tai onko siitä vieroittamisessa työtä.

Oma poikani on nyt 9kk, ja täytyy sanoa että jo kaiholla muistelen noita MUUTAMIA kuukausia kun hän oli sylivauva. Olisinpa pitänyt vielä enemmän! Kyllähän poika vieläkin sylissä viihtyy, mutta punkee heti konttauskyttyrään siinäkin eli ei ole siinä mielessä enää pelkästään halailtava. Kylä ne lapsen menohalut aika äkkiä vievät mennessään jolloin se voi olla myös äiti joka kokee vieroitusoireita :-)

Kokeilkaa luonnonkumitutteja, niillä ovat monet onnistuneet.
Meillä iskä on halunnut syöttää vauvaa ihan ekoista päivistä alkaen, mutta minä olenkin aina saanut tosi hyvin pumpattua, joten ongelmaa ei sen suhteen ole ollut. Jos vauva sai esim. useampana kertana peräkkäin pelkkää pulloa, niin vierasti vähän sen jälkeen tissiä, mutta kun laittoi rintakumin hetkeksi, niin taas sujui. Mulla on niin paljon omia menoja, että olen siirtynyt kokonaan pumppauslinjalle. Vauva ei ole nyt kahteen kuukauteen saanut tissiä ja eilen kokeilin, niin ei meinaa enää kelvata. No kuukauden päästä on 6kk äidinmaitoa täysin annettu, joten siihen asti pumppaan ja sitten siirrytään vetelemään pottua..

Kiitos huojentavista kommenteistanne! Olen samaa mieltä monen teistä kanssa, että harjoitus kannattaa. Olemme nyt harjoitelleet päivittäin Ainun Marimekko/Unikko-pullolla ja kappas vaan, poika on jo kahdella aterialla imenyt kuin ammattilainen! Alas on mennyt 50 ml äidinmaitoa ja 50 ml jopa Tuttelia. Tuota Aventin pulloa kokeillaan sitten seuraavaksi jos tämä Ainu-pullo alkaa taas tökkimään, mutta uskoisin jos joka päivä vähän harjoitellaan niin homma alkaa sujumaan.

Ihmettelijälle tiedoksi, että en todellakaan ole "havahtunut" vauva-arjen ulkopuoliseen elämään nyt vaan alusta asti ajoittanut kaupassakäynnit ja lenkkeilyt niin, että vauva on juuri syönyt ja mennyt esim. pitkille päiväunille ja mies tai isovanhemmat ovat olleet hänen kanssaan. Olisi vaan niin kiva olla esim. jouluostoksilla rauhassa ja pidempään kuin 2,5 h, mutta ei onnistunut viime sunnuntaina vaan sain hiki hatussa juosta panikoiden kotiin taas syöttämään.

Meillä alkaa kyllä kiinteiden harjoittelu viimeistään kun poika täyttää 4 kk ja täysimetys loppuu siihen. Toki minäkin haluan ja aion imettää siinä rinnalla kunnes poika on 6-8 kk tai jopa pidempään.

Koitetaan jaksaa! Tässä saattaa jopa tulla ikävä imetystä muutaman kuukauden päästä...tosin mulla ei ainakaan yöimetyksiä, jotka koen tosi raskaina.

Yhteistyössä