Tuttipullosta eroon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joensuun Elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joensuun Elli

Vieras
Poika 1 v 3 vko juo vettä nokkamukista todella innokkaasti mutta maito pitäisi saada edelleen tuttipullosta. Tarjoamme maitoa (rasvatonta ja joskus Nannia) aterioilla ja muutenkin nokkamukista mutta nuori herra korkeintaan kastelee hieman huuliaan, ei muuta. Nokkamukit vedelle ja maidolle ovat täysin samanlaiset.

Maitoahan pitäisi antaa 5 dl/päivä. Että saisin tuon määrän jogurtin/viilin kera täyteen joudun turvautumaan tuttipulloon päivällä ennen päikkäreitä ja illlalla ennen nukkumaan käymistä.

Mikä avuksi? Vai olenko yli-innokas ja -hysteerinen äityliini joka turhaan kiirehtii asian kanssa? Todennäköisesti (heh heh) poika kyllä oppii juomaan nokkamukista ja tavallisesta mukista ennen koulun alkua vai mitä?

Siis vinkkejä, kiitos!

Meillä oli tytön kanssa sama ongelma. Muuten joi nokkamukista ja tavallisesta mutta maito meni vaan pullosta. Ja tosi pitkään. Minä annoin tytölle myös päikkäri- ja iltamaidot pullosta suosiolla. Pidin sitä parempana vaihtoehtona kuin sitä että saisi liian vähän maitoa. Meillä olikin pullo käytössä vähän päälle 2 vuotiaaksi. Kyllä se pikkuhiljaa alkaa menemään muustakin. Itse en ainakaan alkanut tappelemaan vaan tällain mentiin ainakin meillä :)

Kokeile antaa maitoa tavallisesta mukista (eli ei nokkamukista), meillä kelpasi siitä paremmin, ja sitten jäikin nokkamukit ja tuttipullot samaan aikaan pois :). Tosin herra oli vanhempi kun teillä nyt, vajaa puoltoistavuotias.

Meillä poika täyttää kesäkuussa 2.v ja juo vain ja ainoastaan tuttipullosta. Joskus harvoin hörpyttämällä mukista. En jaksa stressata asialla. Nokkamukeja kokeiltu jos jonkinmoisia, mutta kun ei kelpaa niin ei. Ei se ikuisesti siitä tuttipullosta juo.

Mä en jaksanut tapella asian suhteen. Lapsi on nyt 1v ja 10kk ja just vaihdettiin aamuvellipullo nokkamukiin. Ihan kivuttomasti nyt kävi. Aiemmin oli jo valmis muut juomat juomaan mukista. Ei mitään kiirettä mun mielestäni.

Eiköhän se äidin pitäisi sanoa mistä lapsi juo maitonsa ja lapsi sen siitä sitten juo, jos muuta vaihtoehtoa ei anneta. Tuttipullosta kannattaisi vieroittaa jo ennen 1-vuoden ikää, niin kävisi paljon helpommin.

Meillä kans neiti 1 v 8 kk juo maitoa mielellään tuttipullosta ennen päikkäreitä, juo kyllä nokkamukistakin ruoalla. Eiköhän se siitä joskus pois jää, en ole halunnut vielä viedä lapselta nautintoa pullosta juomisesta. Esikoinen siirtyi suoraan rinnalta nokkamukiin.

meillä poika täyttää 3v kohta ja edelleen juo tuttipullosta päikkäri ja ilta maidot sekä päivällä maitoa kanssa. Mukista juo kun ollaan ruokapöydässä.
Luulen että meillä on tosi vaikee vieroitus tulossa tosta pullosta..saa nähdä. En ole minäkään stressannut asiaa mutta kaiketi pitäis alkaa puuttumaan siihen jo...

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
meillä poika täyttää 3v kohta ja edelleen juo tuttipullosta päikkäri ja ilta maidot sekä päivällä maitoa kanssa. Mukista juo kun ollaan ruokapöydässä.
Luulen että meillä on tosi vaikee vieroitus tulossa tosta pullosta..saa nähdä. En ole minäkään stressannut asiaa mutta kaiketi pitäis alkaa puuttumaan siihen jo...

3-vuotias juo vielä iltamaitoa :o ? Juoko hän siis viimeisenä sitä maitoa vai pestäänkö hampaat?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän se äidin pitäisi sanoa mistä lapsi juo maitonsa ja lapsi sen siitä sitten juo, jos muuta vaihtoehtoa ei anneta. Tuttipullosta kannattaisi vieroittaa jo ennen 1-vuoden ikää, niin kävisi paljon helpommin.

Joo, näin sanoi myös ystävätär mutta lapsethan on yksilöllisiä eikä tosiaan viiti tapella kauheesti ton pulloasian kanssa.

Joskus vaan tuntee itsensä jonkin sortin tumpeloks lapsen kasvatuksessa. Ripitystä on tullu mm. siitä, ettei lapsi viel ite osaa syödä(!) tai etten ite syö joka kerta hänen kanssaan samaan aikaan lapsen isästä puhumattakaan. Ei kuulemma opi syömäänkään kun ei ole aikuisen mallia joka kerta tarjolla.

Hoh hoijaa. Yritän pitää pään kylmänä ja ajatella että kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa...

Kiitos vastauksista!

Yhteistyössä