Tuttipullosta eroon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marsupilami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marsupilami

Vieras
Milloin olette lopettaneet tuttipullosta syöttämisen?
Minkä ikäinen lapsi on ollut ja osasiko jo täysin juoda siinä vaiheessa mukista?
Mietin vain, että pitäisikö vuoden ikäisen jo juoda täysin mukista. Meillä tyttö 11kk ei mistään mukista välitä ja pitäisi kohta mennä tarhaan. Maitoa en saa alas mistään muusta kuin tuttipullosta eikä viitsi olla juottamattakaan. Ruoan aikana ei halua juoda yhtään vaan maito pitää juottaa aina aterian jälkeen...tuttipullosta! Vettä olen mukista antanut, mutta sitäkään ei siitä paljoa mene. Ollaan jo kokeiltu kauan kaikki nokkamukit, taikamukit ja tavalliset mukit. Jää päivän maitomäärät kokonaan saamatta, jos jättäisin kerralla vaan tuttipullon pois käytöstä.
Mitä ihmettä teen?

Onhan olemassa tuttipulloja joihin saa sellaisen samanlaisen nokan kuin nokkamukissa. Pystyisitkö tällä tavalla huijaamaan?
Toisaalta tuon ikäisellä kun ne kiinteät on jo pääasiallinen ruoka ja maito vain ""janojuoma"", niin maidonmääräkään ei tarvitse olla niin suuri. Kyllä se lapsi kertoo, jos sillä on jano ja silloin kyllä varmaan kelpaa muksitakin. tarjoa vain sinnikkäästi mukista äläkä luovuta. Voi olla, että lapsi on vain oppinut siihen,että kyllä se pullo ilmestyy jos ei mukista juo.

On kokeiltu niitä nokkamukin nokkia tuttipulloon ja siitä nykyään vettä tarjoankin.
Maitoa jos kyseisestä nokasta yrittää antaa niin ei millään juo...juuri ollenkaan.
Maidon määrähän on tämän ikäisellä 6-8 dl (ainakin minulle niin on kerrottu). Ja jos väkisellä nokkamukista juotan niin saattaisin saada desin menemään alas päivässä ja senkin hirveän itkun kanssa.
Lapsi ei myöskään oikeen koko mukia tajua..ei ole kiinnostusta juoda edes tuttipullosta itse. Kun yritän neuvoa juomaan itse niin siitäkin saa hirveän kohtauksen.
Oon ihan neuvoton!

Sama ongelma täällä!
Poika on jo 1v 1kk eikä juo nokkamukista muuta kuin vettä. Maito, jonka juo pullosta pitää myös olla lämmintä, edelleen. No itsepä olen hänet siihen totuttanut! Mutta tosiaanvinkkejä, mielipiteitä kaivataan myös täällä!

Meillä tytsy tulee 3 viikon päästä vuoden. Juo kaikista mukista ja jopa pillillä! Mutta... Meillä ongelma on se, että tyttö kaipaa aamuyöstä vellipulloa! Olen ajatellut heivATA PULLOT POIS!

tyttö 1 v 4 kk ja meille neuvolast sanottiin et vielä pitää juoda 6 dl maitoo jos jugurttii syö ni sit 5 dl. Ja vielä juodaan kolmesti päiväs tuttipullosta kun muuten ei sitä maitoa mene pillimukistakin menee enemmän kuin nokkamukista muttei kuitenkaan tarpeeksi.

Mullakaan ei poika (n.10kk) huoli maitoa nokkamukista, eikä tavallisesta mukista. Tuttipullosta vaan. Taikamukin ideaa ei älynnyt ollenkaan, ihmetteli vain, että mitenkäs tästä mukista ei tule kallistamalla mitään. Nokkamukista juo kyllä vettä, sen vähän minkä suostuu vettä juomaan.
Mukit on kuitenkin otettu käyttöön jo aikaa sitten, kumma ettei ole monen kuukauden aikana niihin tottunut.
Kyllä minäkin alan jo vähän huolestua, että miten tuo tuttipullo saadaan jätettyä pois n. vuoden iässä, niinkuin hammaslääkärien suositus on...

Hei,

sama ongelma täällä. Meidän tyttö on 1v 2kk ja vielä juo iltavellin pullosta ja kerran päivässä maidon pullosta (pakko antaa, muuten pelkään että kuivuu koko tyttö kun ei muuten suostu juomaan). Nokkamukista ruuan päälle tai janoon suostuu juomaan vaivaiset pari suullista! Itsekin olen jo toivoton, kuitenkin tuo suositeltava nestemäärä on se puoli litraa päivässä. Se ei täyty muuten kuin pullosta juottamalla.

Neuvolassa sanottiin että 1,5v asti voi ""huoletta"" antaa pulloa, mutta entä sen jälkeen? Miten saan tytön juomaan sitten mukista kun ei sitä nytkään halua? Blääh...

En siis ole ainoa tämän ongelman kanssa. Pullosta on siis pakko antaa, että maitoa saa sen oikean määrän päivässä.
Hirvittää vaan se tarhaan lähtö. Eri asia jos olisin lapsen kanssa kotona ja vielä jonkin aikaa pullosta joisikin, mutta nyt tilanne on vähän hankala.
Paineet kasvaa mitä lähemmäs ajankohta tarhaan menosta tulee.

Täällä esikoinen 1v7kk ja edelleen menee juomat pullosta. Muki aina vieressä tarjolla ja ruuan aloitankin ilman että pulloa edes näkyvissä, mutta mutta. Ei juo, niin ei juo kuin pullosta. Nyt menee jo jugurtit ja puurot hyvin, joten päätin että huudon kanssa sitten eroon pullosta, kun on kaikista järsinyt tutit rikki. Uusia ei osteta!Tutista on jo itse vieroittanut itsensä hyvin irti joten kai se vain on asia kerrallaan ja lapsen tahtiin. Päiväkotiin menossa 2-vuotiaana, luotan siihen että seura viimeistään opettaa kaltaisekseen, hih!

Yhteistyössä