Tuttipullosta syöminen ja sen lopetus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annastiineli-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annastiineli-75

Vieras
Heips!

Miten teillä on hoidettu tuttipullosta vieroittaminen ja minkä ikäisenä?
Meillä ei koko tuttipullo kelvannut ennen kuin 8kk iässä ja sen jälkeen se on osoittautunut "korvaamattomaksi" ainakin aina unille, päikkäreille ja illalla nukkumaan mennessä. Tyttö on kohta 1v ja 4 kk. Hän on jo aika kauan juonut hyvin aterioilla nokkamukista itse ja välillä auttaen. Vain silloin kun maitoa on mennyt huonosti olen antanut vielä aterian päälle pullosta maitoa n. 80 ml. Iltaisin menee sitten 2 dl vaikka ollaan syöty vatsa täyteen puuroa ja sen kanssa maitoa nokkamukista. Tyttö rauhoittuu ja lopulta nukahtaa syliin josta siirretään omaan sänkyyn.
Millaisia rauhoittamiskonsteja suosittelette noihin nukahtamistilanteisiin kun pulloruokinnasta luovutaan?

Meillä esikoinen oppi myös tuttipullolle 8 kk iässä ja pullosta luovuttiin kun tyttö oli noin 1 v 1-2 kk ikäinen. Meilläkin pullosta maitoa meni lähinnä päikkäreille ja yöunille nukahtaessa. Tyttö joi pullon tyhjäksi sängyssään ja nukahti usein kun pullo oli vielä suussa.

vierotus tapahtui niin, että pullo vaihdettiin nokkamukiin. Makaamisen sijaan lapsi istui sängyssä. Muutaman hörpyn lapsi joi maitoa mukista, yritti mennä mukin kanssa makuulleen, mutta huomasi, ettei se onnistunut ja nousi takaisin istumaan ja joi vähän lisää. Lopuksi lapsi antoi mukin pois ja asettui nukkumaan tutti suussa ja nalle kainalossa. Samoin, jos yöllä heräsi, niin nostin varovasti istumaan ja annoin mukin. Tämä lopetti itseasiassa yöheräilyt lähes kokonaan kun tyttö ei millään halunnut nousta istumaan juodakseen.

Maidonjuonti väheni muutamaksi kuukaudeksi ihan olemattomiin kun tuttipullosta juominen loppui, mutta myöhemmin maito alkoi kyllä maistua ihan ruoka-aikana niin hyvin ettei lisämaitoa ole tarvittukaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 14:11 Annastiineli-75 kirjoitti:
Heips!

Miten teillä on hoidettu tuttipullosta vieroittaminen ja minkä ikäisenä?
Meillä ei koko tuttipullo kelvannut ennen kuin 8kk iässä ja sen jälkeen se on osoittautunut "korvaamattomaksi" ainakin aina unille, päikkäreille ja illalla nukkumaan mennessä. Tyttö on kohta 1v ja 4 kk. Hän on jo aika kauan juonut hyvin aterioilla nokkamukista itse ja välillä auttaen. Vain silloin kun maitoa on mennyt huonosti olen antanut vielä aterian päälle pullosta maitoa n. 80 ml. Iltaisin menee sitten 2 dl vaikka ollaan syöty vatsa täyteen puuroa ja sen kanssa maitoa nokkamukista. Tyttö rauhoittuu ja lopulta nukahtaa syliin josta siirretään omaan sänkyyn.
Millaisia rauhoittamiskonsteja suosittelette noihin nukahtamistilanteisiin kun pulloruokinnasta luovutaan?

Siis minkä ihmeen takia opetit vielä 8 kuisen tuttipullolle, jos ei kerta sitä ennen ollut pullosta juonut??!
Oisko kenties nokkamuki ollu ton ikäselle sopivampi... :o

Meillä luovuttiin tuttipullosta 10kk iässä ja samalla jäi maitoateriat pois eli maitoa vain kaikkien aterioiden yhteydessä (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapuuro).

Itse en ole koskaan antanut tuttipulloa sänkyyn tai rattaisiin silloin kun on menossa nukkumaan, vaan on juonut maidon sylissä ja on laitettu sänkyyn ollessaan hereillä.

Tohon vikaan kysymykseen en siis osaa vastata, koska meillä on kohta vuoden ajan ollut "nukuttamisena" se, että laitetaan lapsi pinnasänkyyn, sanotaan hyvät yöt, vedetään unilelun narusta unilaulut ja se on siinä (nukahtaa itsekseen) = tästä asiasta olen kyllä ikuisesti kiitollinen, että opetin vauvan nukahtamaan omaan sänkyynsä heti synnytyksen jälkeen! :D

Kysymys on ajankohtainen täälläkin. Meillä poika sai tuttipullon kun vieroitettiin rinnasta, aikaisemmin ei olut huolinut. Meillä olisi tietysti annettu muki jos se olisi mitenkään tuntunut järkevältä, mutta lapsiparka sai vieroituksen yhteydessä pitkäkestoisen ripulin, ja silloin ykkösasia oli se, miten hänet saa juomaan mahdollisimman paljon.

HÄn tuntuu edelleenkin kovasti tarvitsevan pulloaan, eli pulloa tarvitaan lohduksi vauvan itkuun, mitä suosituksen antaneet (hammas)lääkärit eivät ole tutkimuksissaan huomioineet...

Meillä poika on juonu nokkiksesta 8 kuisesta lähtien ja sitä ennen vaihdoin tuttipulloon juomanokan eli tuttia pullossa meillä ei ole käytetty vuoteen.

Iltamaidon antamisen taisin lopettaa noin 9 kuisena, kokeilin vain miten onnistuisi jos en iltapalan päälle annakaan maitoa, kun ei sitä oikein enää menny ja hyvin suju.

Nykyään meillä menee iltarutiinit niin, että poika syö ensin iltapalan, käy sen jälkeen pesulla iskän kanssa, sitten vaippa, yöpuku ja tuutulaulut mun sylissä lorukirjaa katsellen. Sitten vien omaan sänkyyn ja sinne nukahtaa.

Meillä on alusta asti ollu se periaate, että omaan sänkyyn koitetaan nukuttaa ja hyvin on toiminu eikä ole tarvinnu 5 kuukauden jälkeen paljoa sylissä iltasin kanniskella ja rauhotella.

Tietenkin lapset ovat kovin yksilöllisiä ja toisille vaikka se unipullo on niin tärkeä, että siitä on vaikea luopua. Pitääkin seuraavan kerran kysyä hammaslääkäriltä mitä sanovat juomanokasta (pitää varmaan ottaa mukaan ja näyttää mitä tarkottaa), koska luulisin ettei se vaikuta hampaisiin samalla tavalla kuin tutti.

Kannattaa ehkä koittaa myös antaa enemmän iltapalaa vaikka leipää lisäksi, jos maitoa menee vielä noin paljon iltapalan jälkeen. Meillä poika syö iltapalaksi viilin ja maitoa ja välillä leivän, mutta leipä ei aina mene ainakaan kokonaan.

Meilläkin juo maidot tuttipullosta, ikää "vasta" tosin vuosi. Unimaidot juo ennen sänkyyn menemistä omassa huoneessa sylissä. Oon vähitellen alkanut kokeilemaan maitoa myös mukista, mutta ilmeisesti yhdistää maidon niin tuttipulloon ettei suostu ainakaan vielä juomaan, vaikka vesi menee hienosti. Mutta aion jatkaa harjoituksia ja heti kun menee paremmin niin otan mukin mukaan iltahetkeen ja sylitellään hetki ja saa sitten mukista maitoa jos maistuu, sitten siirtyminen omaan sänkyyn. En jättäisi kokonaan pois tuota iltahetkeä, sillä uskon sen olevan tärkeä läheisyystankkaus ennen unia. Jossain vaiheessa siihen tulee varmaan sitten iltasatu tms. tilalle. Ja aion opettaa ihan tavallisesta mukista tässä vaiheessa, en nokkiksesta.

Yhteistyössä