Tuttipullosta vieroitus yhtä helvettiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Hermot menee tai on menny jo kauan sitten.

Poika 1 v 3 kk on pitkään nukahtanut päiväunille pullolle, mutta nyt ei parina päivänä nukahtanutkaan ja kun en viitsinyt puolen tunnin välein uutta pulloa antaa (eikä oikein jaksanut juodakaan), niin leikkasin sitten eilen pullosta tuttiosan halki ja näytin pojalle, että rikki meni. Eilen nukahti sitten puolentoista tunnin väsytystaistelun jälkeen mutta kuitenkin ihmeen hyvin. Oli kuitenkin kerennyt juoda jo maitoa ennen nukahtamista.

Tänään en sitten antanut pulloa ollenkaan päikkäreille mennessä. Yritin nukuttaa muulla tavoin, sylissä heijaten/kanniskellen, annoin olla sängyssä yksin, silittelin ym, mutta aivan hullu ja hysteerinen huuto tuli, jota kesti yli tunnin. Sain sitten pojan huomion vähän kiinnitettyä kirjaan ja rauhoittui siinä sitten jonkin verran ja suostui laittamaan tutin suuhunkin (aiemmin ei suostunut kun olis halunnut tietysti sen pullon suuhun) ja lopulta sitten nukahti siihen.

Noh, iltaisin poika on yleensä nukahtanut ihan itsekseen sänkyyn (tai aiemmin oli kyllä tapana olla vieressä mutta oppi nopeasti kyllä itsekseen nukahtamisen eikä vaatinut enää seuraa makuuhuoneeseen). Mutta tänä iltana tulikin sitten 1,5 tunnin huutokonsertti, samanlainen kuin päivällä, kun protestoi nukahtamista vastaan. Ja normaalisti ei edes ole saanut illalla mitään nukutusmaitoja...

En kai mä sille voi enää pulloa antaa? Oonko mä nyt tehnyt ihan väärin? Miten mä opetan sen nukahtamaan taas itsekseen? En mä osaa. :'( Tuntuu niin pahalta kun poika huutaa ja kirkuu aivan hysteerisenä ja hädissään.

Itse vierotan just 1v 1kk ikäistä. Pullosta juominen muuttui kävelyn alettua ihan toivottomaksi. Ei malta olla aloillaan ja noin isoa koljatti on hankala pidelläkin. Ja yhtä rykimistä jotenkin.

Nyt yritän epätoivoisesti hörppyyttää ja laskea päivän maitomäärän täyttymistä. Tänään oli kolmas päivä. Annan vielä illalla velliä pullosta, rauhottuu nätisti ja nukahtaa sitten vähän myöhemmin itsekseen sänkyyn.

Tämä vieroitus alkoi vähän yllättäen ja suunnittelematta ja aion nyt jatkaa enkä enää antaa päivällä pulloa.

Tuskin sunkaan kannattaa. Ei siinä voi viikkoa pidempään mennä siinä huudossa.

Juoko maitoa nokkiksesta ym tarpeeksi?

Siis ilman kokemusta ei pitäis vastata :saint:

Luulen, et on menossa kuitenkin kapinointivaihe. Meillä nimittäin myös tänään riehuttiin, mutta syy oli kun siirrän ulkoa sisään nukkumaan, meillä poika jo lähes puoltoistavuotta. Innolla odotan pullovieroitusta, jonka oon siirtänyt alkusyksyyn kun tässä kesällä on niin paljon muutakin. Mut luulen ja tiedän meillä olevan vähintään samanlaista, ja yritän nyt tyrkytellä pojalle valmiiks unilelua sen pullon kanssa ja ottaa kirjan kunnolla mukaan iltarutiineihin tuota pullohetkeä korvaamaan (eli pääsee sitten varmasti syliin ennen sänkyyn siirtoa).

Ei varmaan kannata enää perääntyä, tai voi olla et saat käydä vielä pahemman taiston. Itse kokeilin tänään kahta tekniikkaa, toisessa olin läsnä ja kun "otti hermoon" se yli tunnin jatkuva huuto, joka ei loppunut missään, niin vein pojan sänkyyn ja kävin aika ajoin rauhoittelemassa....

Tsemppiä!

Meillä siirryttiin jo jonkun aikaa sitten vähitellen pvällä pelkkään nokkamukiin. Nukkumaan mennessään saa tuttipullosta maitoa/velliä jos ei rauhoitu unille. Välillä menee päiviäkin ilman tuttipulloa. Käytätkö siis pelkästään tuttipulloa vai vain unille?

Mun poika 1 v. 3 kk on juonut noin 3 kk Emman ja Nukin nokkamukeista. Varsinkin Emma on minusta loistava tuttipullosta vieroitukseen, kun on riittävän elastinen nokka.

Alkuperäinen kirjoittaja äitsy:
Käytätkö siis pelkästään tuttipulloa vai vain unille?

Ehkä n. kuukausi sitten sai vielä joka aterian jälkeen pullosta maitoa, mutta sitten jätettiin muilta aterioilta pullo pois paitsi lounaalta (jonka jälkeen siis nukahti päiväunille pullolle). Ja illalla sai myös pullon muutamana päivänä (ei sängyssä vaan sellasena rauhoittumishetkenä ennen sänkyyn menoa), mutta se jätettiin sitten pois, eikä sitä ole kaivannut yhtään.

Osaa juoda hyvin nokkiksesta, jos vaan sattuu huvittamaan. Mitään hurjia määriä ei mene, ihan maksimissaan desin verran ehkä aterialla, mutta se on jo aika harvinaista. Aterioiden välillä yritetään antaa usein vettä varsinkin näillä säillä.

Jaa mitenkähän tuon tutin kans olis... Kattoo nyt. Samalla huudollahan sekin menis siinä sitten ehkä.

Mutta ahdistaa jo huominen taas valmiiks, toivottavasti olis vähän helpompaa.... Ja sää nähdä, miten sekasin menee huominen päivärytmi, kun nukahti tänään niin myöhään. Huoh.

Kiitos kaikille kannustuksesta!

Yhteistyössä