Tuttirumba-pois-operaatio!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kauniskuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
KIITOS KAUNISKUU!

Sun neuvo oli kullan arvoinen! Poika kyljelleen ja lonkan päältä taputtelua, tottakai suuttui, mutta hetken päästä rauhottui ja kun kurkkasin äsken pinnikseen niin nukkui! Koko homma n. 10 min, kun aikaisemmin 30 min/40min/1h meni aikaa saada poika sammumaan.. =)

Vanilla: Kannattaa varmaan lähteä liikkeelle just ihan silittelystä/tassuttelusta. Jos se ei tehoa niin sit nostelu. Meillä se nostelu oli ainut mikä tehos. Siihenhän on tosi tarkat ohjeet siinä kirjassa. Riippuu lapsesta. Sama konsti ei varmasti kaikkiin tehoa.
Siinä kirjassahan sanotaan et yks yleisin syy, miks unikoulu ei tehoa on vanhempien yhteisymmärryksen puute tai joku semmonen. Vauvat on niin fiksuja. Ne heti aistii, jos on erimielisyyttä tai äiti on ihan uupunut yms. Muutenkin unikouluun täytyy ottaa semmoinen varma asenne. Ukko kuosiin vain. ;) Meillä mies nousi monena yönä nosteleen. Se varmasti joudutti ton unikoulun onnistumista.

Juu..ja aina tulee takapakkia.. Niitä tulee. Tänäänki nukku liian vähä pv unia joten nyt huutaa kurkku suorana yliväsyä. Ja tuttia ku ei oo nii hirvee rauhoittaminen.. Mut elämä on.

ainiin.. Piti vielä sanoa tosta nostelusta. Just luin tota Tracy Hoggin kirjaa (ollu jo kuukausia lainassa.. :) ) ja Pantleyn kirjaa tarkemmin.. Tosiaan, yks syy mikä monesti tossa nostelussa "riehaannuttaa" on se, että vauva yhdistää sen syöttöön (etenki öisin). Ja kun ruokaa ei tuukaan niin sekös sitten v***taakin! Joten kuten kirjaki antaa ymmärtää, lapsen tyynnyttely ilman nostelua on tavoiteltavaa. Ja uskon että mitä pienemmästä on kyse, sitä todennäkösempää. Just nimittäin huomasin et ku raivostu illalla iha törkeesti unille mennessä (yliväsy) nii ku nostin syliin nii oikein hamus pulloa ja teki sitä "syönnin-aloitus"-öninää.. ja kun ei saanukaa mitään (ei EDES tuttia :) ) nii voi sitä raivoa!

Ja toi kirja sanoo nii hyvin sen pointin- Jokainen lapsi on omanlainen ja omanlainen valmius nukkua esim "koko" yötä . Toiset nukkuu jo 6vk ja toiset heräilee viel 2v.. ja silti 4-8-12-14 v osaavat syödä-puhua-nukkua : ihan täydellisesti :) Lähinnähän tää on kaikkien jaksamista varten :)

Meillä meni tuo yöunille meno tänään näin: minä lähdin käymään kaupassa n. klo 18.30 ja takaisin kotona olin n. klo 19.30 (Osu sopivasti yksi tuttu matkan varrelle :D ). Isi oli pojalle antanut sillä aikaa iltavellin ja antanut nukahtaa syödessä!! (Joo, kyllä... idioottimaisesti tehty) No, poikahan heräs puolen tunnin päästä siitä kun oli siihen pulloonsa sammahtanut. Tein samallalailla kuin aikaisemmin iltapäivällä ja ei mennyt kuin 5 min ja poika oli taas unessa ja nukkuu edelleen! Sanoin äijälle, että HUOMASITKO?! Vastas huomanneensa; että ehkä se viimein tajus jotain... :)

Mä pistin tilaukseen kanssa sen Tracy Hoggin kirjan. Toivottavasti on myös aikaa ja mahdollisuus lukea se. Ja sitten tietty pitäis kielipään riittää....

Tsemppiä teille tutti vieroitukseen!

Me kokeiltiin vieroittaa flunssaista 8kk vauvaa tutista. 1 yönä huusi 20min, mutta 3 muuta yötä meni tosi hyvin, unille saaminen olikin sitten ihan toinen juttu. Nukuttaminen kaikille unille kesti noin 2h ja 3 päivänä oli niin itkuinen, että päätettiin siirtää tutista vieroitusta. En tiedä oliko virhe vai ei, mutta meillä vanhemmilla on jotenkin parempi mieli kun tuntui se tutista vieroitus vielä niin väärältä kun vauva on oppinut liikkumaan. Unia myös häiritsee kun on juuri oppinut nousemaan itse istumaan ja tekee sitä sängyssä koko ajan. Meillä ei ollut varsinaisesti tarvetta vielä vieroittaa, kun yöt sujuu ihan hyvin tutin kanssakin, joten siksikin luovutettiin aika helposti. Kiinnostuneena jään seuraamaan teidän kokemuksia, jos mekin hieman elämän tasaannuttua kokeltais uudestaan.

SADEPV.ILO... joo, välillä tulee mielee joo.. Tänne asti alko nukkumaa meno olla vauvalle ilo ja nukahti lähes itekseen tai ainakaa se ei vieny ku 5min. Nyt sitte vaihtelevasti huutaa ku syötävä.. Muutaman kerran menny nätisti, eilen päivällä tuntu et on iha paniikissa ku näkee makuuhuoneen ja illalla taas painajaismaista huutoa.. Yön huusi pitkään joka välissä ja nytkin heräs kesken unien ja karjuu tuolla isänsä kanssa. Ja se HUUTO ei oo pientä :headwall: Sama onko sylissä tai mitään. Jatkuuuuuu ja jatkuuuuuu :'(

Huhhuh.- en tiiä.. ei tääkää nyt oo mistää kotosin..

Muuten, SADEPV.ILO: mistä luulet että johtui se päiväitkuisuus..? Siis..jos ymmärsin nii yöt kuiten meni ihan hyvin? Kauanko yrititte sillon "unikoulua"? Meil ainaki tyttö ollu iloisempi ku saa nukutuksi pidempää pätkää kunnolla.. paitsi tänään ku yö meni huudoks :|

Millasia rutiineja teillä on päikylle mennessä? Pitäs saada joku järkevä kuvio siihen.. ennen se tutin otto ja sylittely oli ok, nyt alkaa pullistella ja väännellä sylissä ku ei sitä tuttia oo.. Illalla on sit omat "kuviot", pesut ja rasvaukset yms.

Voiko vaan olla että imutarve olisi vaa "liian" iso? Vai pitäkö vaa luottaa että pian helpottaa? Unille meno on ihan hirveetä. Tyttö on väsyny ja silti selkä kaarella huutaa ku nukkumaa pitäs mennä? Ja herättyä on pelkkää kitinää.. (unet taas ihan pätkiä ja nukkumaan meno venyyyyyyyyyyy...)

Huhhuh.. En tiiä. Kun en ihan ymmärrä miten joku vauvan imemistarve määritellään.. ku toisaalla lukee ettei tän ikäsellä enää oo ja toisaalla että viel vuoden iässä on ja sit et toisilla enemmä ja toisilla vähemmän. "Näkeekö" sen sit jostain käytöksestä? Imeehän lapset muutenki kaikkea..

Jep. Ei se äijä mitään ollut tajunnut... Oli pojalle antanut aamu-unille tutin, kun mä olin vielä nukkumassa. Ja sitten vielä lähti töihin (ei olis ollut pakko mennä tänään), kun poika piti laittaa päiväunille... no, ei nuku vieläkään ja äitiä vituttaa. Vituttaa isolla V:llä. Että näin meillä. Prkl.

VANILLA no hemmetti!!! Kuule.. sama homma täällä . Tyttö umpi väsy mutta ennemmi huutaa ku nukahtaa.. Ja v**aa nukuttaa huutavaa lasta. Unet 30min ja kello jo näin paljon :( Illalla tiedossa taas yliväsyä..
Huhhuhh....
Selkeesti hamuaa kaikkea ja jos kokeilen esim omaa sormea suuhun nii sammuisi ihan samalla sekunnilla.. Eli onks se sit vaan että tytöllä on liian kova imemistarve edellee? Mä en tajua mistä sen voi tietää? Tuntuu vaan pahalle..
Olis hauska tietää meneeks tää ohi vai kauanko jatkuu.. äkkiä alkaa univelka näkyä noin pienellä :( Oon yrittäny joka paikasta etsii tietoa mut missää ei sanota.

ja meillä taas mies kieltää sen että paluuta ei oo. Eli ei anna tuttia.. Mut sit taas ei haluu osallistua nukutukseen eikä tajua et mä oon aika sippi... Lähinnä henkisesti aika persettä kattoo tota kitinää.. Kestäishän sen jos tietää et pian helpottaa.. MUt tuntuu et vaan hullummaks menee..

Jaksakaa, jaksakaa... Mä täällä olen taustaillut ja mielenkiinnolla seurannut teidän taistelua. Meilläkin alkaa tuon puolivuotiaan unet pyöriä ihan liikaa tutin varassa, joten aiomme suorittaa jonkin sortin unikoulun tässä lähiaikoina, joten kokemuksenne on kultaakin kalliimpaa. Aloin jo hieman kouluttamaan päiväunille mentäessä (jolloin unille meno on yleensä tosi helppoa) antamatta tuttia, ja vauva kyllä suhteellisen helposti nukahti ne pari kertaa, kun joko taputtelin tai heijasin vaunuja. Mutta nyt tuntuu sitten, että hän on alkanut pelkäämään, ettei sitä tuttia enää tipu ollenkaan, koska pari viime yötä on herännyt lähes joka tunti sitä tuttia vaatimaan (aiemmin noin 2-5 kertaa). Yöllä vielä olemme tuttia tarjonneet, mutta siitä on siis tarkoitus päästä eroon. Jään seuraamaan edesottamuksianne mielenkiinnolla, kiitos niistä!

Kauniskuu Siis meillä meni 3 yötä ihan loistavasti. Ekana yönä huusi 20min, muut nukkui lähes kokonaan ja aamuyöstä syö kerran ja jatkoi senkin jälkeen unia. Automatkatkin meni pari päivää tosi hyvin, ei kaivannut yhtään tuttia. Iltaunille nukahti maitopullon kanssa, ei hyvä ratkaisu mutta oletteko koittaneet? Ja päiväunille 2 tunnin sisälle nukutuksen jälkeen liikkuviin vaunuihin muutamassa minuutissa. Mutta sitten en tiedä mitä tapahtui, oltiin kylässä ja kun lähdettiin sieltä niin tyttö karjui noin 20min autossa(olin vielä yksin liikenteessä ) mikään ei auttanut ennen kun nukahti ja kun kotona heräsi niin aloitti saman itkun. En tiedä oliko kipeä, väsynyt vai oliko tutin kaipuu itkua, mutta meillä ei ollut siis varsinaisesti tarkoitus vielä vieroittaa joten siksi annettiin periksi aika helposti.

Mä en myöskään osaa sanoa tuohon imemisentarpeen vähenemiseen, koska mä en huomannut mitään merkkejä vähenemisestä meidän muutaman päivän yrityksessä ja meillä tyttö täyttää viikon päästä 9kk. Koko aika mietittiin että tehdäänkö oikein ja onko virhe antaa "huudatuksen" päätteeksi tutti takasin, mutta molemmilla oli kyllä tosi huono omatunto koko ajan, kun ei tosiaan lapselle voi selittää ja on oppinut niin paljon uuttakin viime aikoina. Tehkää niin kuin teistä itsestänne oikeimmalta ja parhaimmalta tuntuu!

HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ :heart:
No joo, so far so good. ELi illalla nukahti jo ihan itekseen unille. Runnoin eilen "väkisin" päiväunituntimäärän kasaan vaunuissa joten ei ollu yliväsyny illalla. Nukkui hyvin 19-05 jolloin syötin. Kerran havahtui siinä välissä mut asettui. :) Nyt nukahti aamu-unille parissa minuutissa. Joten.. sitkeys näköjää palkittiin ainaki toistaseks (kopkop). En tiiä vaikuttaako se et annan "pullotella" useemminkin ku vain pelkästään ruokailujen (eli n. 3-4h välein) yhteydessä . Ei paljoo syö mut jospa se tyydyttää sitä imutarvetta :)

Noiden unikoulujen ym tutin-/tissivieroitusten lomassa tulee monta kertaa mieleen, et pitäskö vain antaa se tutti. Mullaki tuli monesti tissistä vieroittamisessa mieleen, et jos vain ottaskin vauvan tähän viereen. Mut kannustan, et jos yhtään tuntuu et äidillä järki kestää, niin koittakaa vain pitää se tutti pois, jos olette päättänyt että se vieroitetaan. Isät myös! Jos sen tutin menee antamaan, niin sitten kaikki alkaa taas alusta! Toki kannattaa omaa lasta aina lukea ja tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Ei ole yhtä ja oikeaa ratkaisua. Oon niin ylpeä, kun en "ratkennut" antamaan tissiä yöllä. Vauvat on niin jääräpäisiä ja voimakastahtosia, että ne ei helposti esim siitä tutista luovu, mutta sen vieroittamisen yleensä uskaltaa tehdä. Se on tahtojen taistelu. Lapsi ei siitä pettymyksestä kuitenkaan kärsi. Ja alle 1v iässä se vieroitus on kuulemma kuitenkin helpompi kuin sitten vanhempana.
Nykyisin on ihan sama vaikka ottas meidän vauvan joku yö viereen nukkuun (kylässä esim näin piti tehä ) . Se ei enää riko vauvan rutiineja, koska vauva on kerran jo oppinut ton nukkumajutun. Ja esim sairaana jouduin antamaan maitoa yöllä, vaikka normaalisti poika ei suostu ottamaan mitään.
Tuo uniriepu toimii meillä hyvin imutarpeen tyydyttäjänä. =)

PALEZZU niinpä. Se on niinku unikoulussa yleensä. Jos luovuttaa niin seuraava yritys viekin sit kolme kertaa kauemmin. Oon tyytyväinen tilanteeseen ja siihen että homma alkaa pikkuhiljaa näyttää rullaamisen merkkejä. Tänäänki meni yöunille iteksee höpöttäen ja nukahti (tosin heräs sit huutamaan mahaansa, ja jouduin muutamaan otteeseen rauhottamaan.. joten aina voi silti olla jotain )

Ja muuhun rauhottamiseen riittää muut keinot ku tutti. Tässä oon kyl aina ollu vähä sitä mieltä (anteeksi..) että tutti on enemmä vanhempia ku vauvaa varten...

Mut katotaan nyt. Toistaseks kaikki ihan ok :)... mahakipua lukuunottamatta..

Höpsis VANILLA .. jaa ihmeessä kuulumiset?
Meil mennään vaihtelevasti. Edelleen on nukutuksia että mennään huudon kera koska "lohduketta" ei oo. Nukahdus saattaa viedä aikaa ja joskus myös vanhempien hermoja ;) No, mutta en usko että pääosin sitä tuttiaan muistaa.. Hampaita ilm. tekee koska valveillakin on selllasta puremista ja hankausta että oksat pois. Uskon et tää "häiritsee" myös nukahdusta.
Olenki ottanu tavaks elää vaunutteluelämää, sinne tyttö ainaki sammuu aika kivuttomasti. Imee kyl huultaan ihan hulluna ;) Mut en jaksa tehdä asiasta vaikeempaa. ennen omasänky oli jees, nykysin vaihtelevasti.

Mut eipä tästä oo ku pari pv ku viimeks tyttö huus jotain pää punasena eikä nukahtanu. MIes oli nukuttamassa ja mua alko oikeesti "ahdistaa".. Nakkasin miehelle tutin ja sanoin että mä en jaksa enää tätä taistelua. Mut onneks mies pysyi kannassaa ja rauhoitti tytön muuten. Eli siitäki selvittiin :)

Nostelen vielä... yli 2vk menny ja huudot nukkumaan mennessä vaan pahenee... Mitä tää on?? Siis rauhottuu jos sais jotain imee mut mikää ei kelpaa... Unille meno on iha hirveetä