Tutun käytös kaupassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ambalabah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ambalabah

Vieras
Tutun käytös kaupassa...

Törmäsin eilen tuttuun kaupassa. Juteltiin niitä näitä, ja kyseli sitten minulta milloin vauvan laskettu aika on. Vastasin että parin viikon päästä, johon tuttu, silmiään pyöritellen totes, että eipä kyl uskois ku on noin pieni maha. Jatkoi että onkohan vauva ihan terve, tokkopa 2,5kg isompi voisi olla. Marmatti vielä minun syömisistäni jne., vaikkei minua niin hyvin edes tunne että tietäisi mitä ja miten syön.
Olen hoikka, aina ollutkin, enkä onnekseni ole edes raskausaikana lihonut kuin n. 10kg. Tämä tuttu sen sijaan on liikalihava, viime näkemältä kyllä laihtunutkin vähäsen, mutta liikalihava on edelleen.

Vastasin tähän tökeröön ihmettelyyn suunnilleen näin: Oon iloinen ettei oo mitään kamalan suurta mahaa, vois olla paljon hankalampaa ja raskaampaa kantaa mukanaan pari-kolmekymmentä kiloa kuin tällasta pikkusta mahaa. Tuttu suuttui! Tuhahti jotain että mieti mitä sanot ja käveli pois. Jäin suu auki miettimään et hetkonen.... Kummalla tässä nyt olis aihetta suuttua?
Eipä siinä, mun vastaus ei ollu tarkotettu mitenkään kritiikkinä häntä kohtaan, mutta ilmeisesti oletti minun viittaavan hänen lihavuuteensa. Onneks ei oo mitään läheisiä tuttavia, mutta silti.
Sainpas avautua, kiitos ja anteeks.

Mä olen itse ylipainoinen ja mulla oli pieni raskausmaha. (en ole vyötärölihava, niin maha erottui) ja mulle kyllä myös hoikat ja laihat ihmiset huomatteli pienestä mahasta ja syömisistä yms. Eli tuskin tuolla ystävän ylipainoisuudella on mitään tekemistä sen kanssa, mitä sanoi.

Mä olen itse ylipainoinen ja mulla oli pieni raskausmaha. (en ole vyötärölihava, niin maha erottui) ja mulle kyllä myös hoikat ja laihat ihmiset huomatteli pienestä mahasta ja syömisistä yms. Eli tuskin tuolla ystävän ylipainoisuudella on mitään tekemistä sen kanssa, mitä sanoi.

Taisit ymmärtää väärin. Ei n iinkään se, mitä tuttu sanio MINULLE, vaan ilmeisesti otti itseensä mun vastauksesta.

No toiset ihmiset (huolimatta siitä ovatko lihavia vai laihoja) ovat sellaisia, jotka huomauttelevat kaikesta. Heillä on ikäänkuin jonkinlainen pakkotarve saada päteä ja päivitellä.
Älä välitä!

Mullekkin aikanaan nuristiin siitä,etten syö varmaan tarpeeksi ja lapsessa on varmaan joku vika,kun ei vatsa kasvanut isommaksi..
Molemmista raskauksista paino noussut alle kymmenen kg..

Ehkä toi sun tuttavasi itse tiedostaa ylipainonsa ja siksi otti kommenttisi jotenkin henkilökohtaisesti..
Itse jättäisin omaan arvoonsa jos tollasesta loukkaantuu..Itse tiedät,ettei ollut vittuiluksi hälle tarkoitettu..se riittänee..
Ja tuttavasi se ensin alkoi sinun painoasi puimaan jne..

No mä olen varmaan samaa kokoluokkaa kuin sun tuttusi (reilusti yli 100kg) enkä mä sun kommenttia edes OSAISI ottaa itseeni. Ymmärtäisin sen niin, että tarkoitat: Hyvä ettei sulla ole isoa mahaa ja kiloja kertynyt, koska raskaus olisi varmasti vähän hankalampaa jos SINULLE olisi kertynyt kymmeniä raskauskiloja ja olisi kovin iso vatsa.

En voisi millään muotoa tajuta ja ymmärtää, että haluaisit v***lla minulle.

Näintähän riittää. Arvostellaan mielellään toista, mutta ei yhtään kestetä kuulla vastaiskua.
Tuo mahan koon päivittely on todella yleistä ja monesti tehdään loukkaavassa hengessä.
Jos liian pieni, niin sitten voivotellaan vauvan kokoa, kénties äidin tupakointia (josta pitäisikin sanoa),siitä syökö tarpeeksi jne.
Itse olen saanut kuulla kommentteja isoista mahoista, "laskettu aika on jo varmaan ylittynyt", "odotatko kaksosia", "onko laskettu aika varmasti oikein" "kuinka iso vauva sieltä tulee" jne. En ole ottanut niitä loukkauksina, lähinnä vain huvittanut.
Mutta ap.n tapauksesta olisin minäkin suuttunut, jos arvostellaan toisen syömisiä tai sitä, onko lapsi terve.

Jos juttu meni todella noin, kuin sinä kirjoitit, niin en minä ainakaan ymmärrä missä kohtaa viittasit tähän tuttuusi. Ymmärrän sen niin, että halusit vähän kuin puolustella/esittää oman mielipiteesi asiaan.
Eli sinä olet tyytyväinen, kun SINUN RASKAUSVATSASI ei ole järjettömän suuri ja olet kiitollinen siitä, ettei inulle ole kertynyt kymmeniä raskauskiloja, koska RASKAUS olisi varmasti vähän vaikeampi silloin.
Et viitannut mitenkään tuttuusi.

Raskausvatsan pienuuden kommentointi on ihan ok, mutta se ei ole todellakaan ok, että alkaa asiaa sen kummemmin puimaan. Saati sinun syömisiisi puuttumaan. Eiköhän se ole neuvolan tehtävä, jos asiaan pitää puuttua. Sun tilanteessa tuskin tarvitsee.

Ainahan raskausmahat on tietyn ihmistyypin mielestä joko liian isoja (ja odottaja syö kuin sika), tai liian pieniä (ei tuollaisella masulla vauvaa voi saada, kai tiedät ettei raskausaikana saa laihduttaa?).

Mä kuulun siihen ryhmään, jonka maha on "liian suuri". Jotkut ottaa asiakseen ihmetellä painonnousua (ekassa odotuksessa paino nousi 12 kg muistaakseni, toisessa 8 kg, tämä kolmas raskaus on vissiin 29. viikolla eikä kiloja ole tullut yhtään), jotkut on sitä mieltä että vauva on väkisinkin joku viisikiloinen (eka oli 2,8 kg ja toka 3,5 kg & lasketun ajan yli meni kumpainenkin), kolmas ihmettelee että miksei hänen (tai vielä parempaa; hänen serkkunsa tms, kun itse on lapseton) mahansa ollut noin suuri. Siinäpä ihmettelevät. Ei neuvolassa vaan oo koskaan ihmetelty, tai lääkärissä, ja niiden ihmettelyt sentään jotain merkitsisivät...

Esikoista odottaessa olin muuten aika ihmenainen: söin ihan liikaa ja siksi kasvatin valtavan vatsan, mutta kuitenkin söin liian vähän ja laihdutinkin raskausaikana ja siksi sain pienikokoisen vauvan (se 2,8 kg painava sokerivauva, rv 40+5). Tämä siis erään, silloin lapsettoman tutun suusta :D

Todellakin meni tuo tilanne noin, ja olin hetken vähän ymmälläni tutun kommenteista, enkä osannut muulla tavalla vastata. En missään vaiheessa edes ajatellut tutun painoa tai liikakiloja, vasta hänen suututtuaan tajusin että hän ilmeisesti oletti vastaukseni olevan jonkunlainen vastahyökkäys häntä kohtaan.
Mut kiitos vastauksista, en sitten pode huonoa omaatuntoa enää, enkä ajattele hänen kommenttejaan sen enempää. :) Jätetään omaan arvoonsa...

Yhteistyössä