Tutustuminen päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miu"

Vieras
Tuli mieleen tuosta toisesta aloituksesta, että kuinka kauan ennen hoidon aloitusta olette aloittaneet tutustumisen päiväkotiin. Meillä on 2v 9kk kun aloittaa hoidon. On ollut vain muutamia kertoja hoidossa mummoloissa ja tätilöissä. Ajateltiin parin viikon pehmeää laskua, eli viikon ajan käy pieniä hetkiä vanhemman kanssa, ehkä jo hetkiä yksinkin. Ja sit seuraavalla viikolla lyhyitä päiviä esim. ruuan jälkeen kotiin. Miten muut ootte toimineet?

Meillä on ollut ihan hyvä tuollainen 2 viikon pehmeä lasku joka on järjestetty ihan päiväkodin puolesta. Jos sellainen ei ole käytäntönä niin ehkä kävisin vaikka 2-3 päivänä lapsen kanssa tutustumassa ja sitten sen ainakin viikon verran lyhyitä päiviä pikkuhiljaa pidennellen. Tyyliin alkuun vie vaikka yhdeksäksi ja hakee heti ruuan jälkeen, sitten päiväunien jälkeen jne.

Se että parin viikon ajan käy kokoajan lyhyitä aikoja niin että äiti on mukana voi sekoittaa lapsen mieltä.

[QUOTE="minä";22495552]vein hoitoon työpäivän ajaksi ja siitä se pikkuiljaa lähti. Ei oo pävähoidolla ehkä resurssejA NÄIHIN LÄSSYTTÄJÄ TUTUSTUJIIN[/QUOTE]

Olen täysin samaa mieltä sun kanssa.

Mä ajattelin ottaa kans tollasen pehmeen laskun uuden päiväkodin kans (vanhassa käytiin n 4 päivää tutustumassa) mut kun ei mua kaivattu vaan suunnilleen työnnettiin portista ulos niin eihän siinä mitään järkeä ollut jäädä sinne aikaa kuluttamaan :D

Esikoinen leikki vajaan tunnin ajan pk:n lasten kanssa, sillä aikaa kun mä tein hoitosopimusta. Siinäpä se tutustuminen, ikää oli 2 v 10-11 kk kun hoitoon meni.

Kuopuksen kanssa (1 v 9 kk hoitoon mennessään) kävin muistaakseni kahtena päivänä päiväkodilla katselemassa, ja kolmantena päivänä hän jäi päiväkodin ulkoilun ajaksi sinne ilman mua. Siitä lähtien oli siellä ilman minua: ensin 1 h aamulla, sitten siirtymätilanteen yli (eli ekana sisällä, sitten pukeminen ja ulos), sitten ruokailun yli, lopulta koko päivä.

Jos se on lässyttämistä, että haluan etukäteen tututustuttaa lapseni päiväkodin hoitajiin ja tapoihin, niin olkoon sitten. Mun mielestä on puolestaan todella kylmää heivata vaan lapsi yhtenä aamulla pk:n ovesta sisään ja todeta, että koitahan pärjäillä, tulen sitten iltapäivällä hakemaan.

Se että parin viikon ajan käy kokoajan lyhyitä aikoja niin että äiti on mukana voi sekoittaa lapsen mieltä.

Tuo on totta. On jo kuitenkin kysymyksessä lähes kolmevuotias lapsi, jolle on parempi opetella yksin pieniä tuokioita kuin äidin mukana ollessa. Äidit tahtovat hössöttää sellaista, mikä ei jatkossa ole hyväksi ja päiväkodin henkilökunnan on vaikeaa toteuttaa järjestelmällisesti päiväkodin rutiineita. Pitkään mukana kulkeminen hidastaa sopeutumista, koska päivähoidossa ei koskaan toimita tasan tarkkaan niin kuin äidit toimivat. Eiväthän hoitajat ole niitä äitejä.

Kuinka monena kertana sitten jäisitte mukaan? Parina ekana päivänä? Meillä kohta sama edessä. Kaksi lasta, 5 v ja vajaat 3, eivätkä kumpikaan ole ennen olleet hoidossa. Siis päiväkodissa, esim. mummulassa ovat toki olleet.

Alkuperäinen kirjoittaja yks´;22495587:
päivähoidossa ei koskaan toimita tasan tarkkaan niin kuin äidit toimivat. Eiväthän hoitajat ole niitä äitejä.

Haluan tarkentaa tuota vähän. Päivähoidossa nimittäin totuttavat lapsen aivan erilaisiin juttuihin kuin kotona ja se voi äitiä jopa itkettää. En minä ainakaan halua kuulla kun lastani pidetään alussa puoli tuntia väkisin pötköllään että hän oppii olemaan päiväunilla sängyssä. Ja ruokailussa saatetaan olla järjestelmällisen kylmäpäisiä, eikä lapsi saa ollenkaan niitä ruokia tarpeeksi joista tykkäisi. Esim. maitoa ei saa lisää jos ruokaa on vielä jäljellä ja se ihana leipä jää saamatta kun ei ole maistanut.

Meillä käytiin kerran tutustumassa, vanhemmat ja lapsi yhdessä.
Seuraavalla viikolla aloitettiin jo lähes normisti, pari ekaa päivää olivat vain hieman normaalitarhapäivää lyhyemmät.
Hyvin meni ja sopeutui nopeasti hoitoon. :)

[QUOTE="minä";22495552]vein hoitoon työpäivän ajaksi ja siitä se pikkuiljaa lähti. Ei oo pävähoidolla ehkä resurssejA NÄIHIN LÄSSYTTÄJÄ TUTUSTUJIIN[/QUOTE]

Ai eikö muka? Mites sitte on mahdollista, että meidän päiväkoti laitto hoitajan ensin MEILLE KOTIIN tutustumaan lapseen. Hoitaja oli muutaman tunnin, teki tuttavuutta lapsen kans ja seuraavana aamuna oli vastassa kun vietiin lapsi tutustumaan päiväkotiin. Perustelu tälle oli, että helpommin sujuu jos vastassa on edes yhdet tutut kasvot. Ja kenen ehdotus tää mahto olla? Eipä suinkaan minun, en ois voinu edes kuvitella,että tämmöstä tehdään. Mutta tää päiväkoti onkin ihan huippu näissä asioissa ja osaa katsoa asioita lapsen silmin :)

[QUOTE="yksi";22495630]Ai eikö muka? Mites sitte on mahdollista, että meidän päiväkoti laitto hoitajan ensin MEILLE KOTIIN tutustumaan lapseen. Hoitaja oli muutaman tunnin, teki tuttavuutta lapsen kans ja seuraavana aamuna oli vastassa kun vietiin lapsi tutustumaan päiväkotiin. Perustelu tälle oli, että helpommin sujuu jos vastassa on edes yhdet tutut kasvot. Ja kenen ehdotus tää mahto olla? Eipä suinkaan minun, en ois voinu edes kuvitella,että tämmöstä tehdään. Mutta tää päiväkoti onkin ihan huippu näissä asioissa ja osaa katsoa asioita lapsen silmin :)[/QUOTE]

Niin ja siis viikon ajan tehtiin päiväkotiin tuttavuutta ennenku virallisesti hoito alko :)

No meillä ainakin tarhassa ehdotettiin tutustumisjaksoa joka sitten toteutettiinkin 2 viikon aikana, eli ensin mentiin parina päivänä aamulla tarhaan kun oli ulkoiluaika, sitten parina päivänä mentiin iltapäivällä sisälle leikkimään. Eli käytiin 8 kertaa ennenkuin hoitosuhde alkoi. Tädit ja muut lapset oli siten jo tuttuja ja säästyttiin aamuitkuilta ja perään huutamisilta.

Tarkennan nyt vielä... en siis ole olemassakaan lapsen kanssa sitä kahta viikkoa siellä!!!! Lukiko jossain kohtaa aloituksessani niin? Vaan että ensimmäisen viikon aikana olen mukana (tai mies on) ja loppuviikosta jätän jo yksin vähäksi aikaa. Se ei todellakaan ole liikaa, että siellä on esim. kolmena ekana aamupäivänä mukana ja sit esim kaksi seuraavaa on hetken yksin. Sit toinen viikko yksin lyhyemmillä päivillä.

Kyselenkin vain miten muut olette tehneet? Eka lapsi on ja uskokaa tai älkää, olen itse päiväkodissa töissä. Ja kyllä on ahdasmielisiä hoitajia, jos teille jollekin on kielletty tulemaan sinne useampana päivänä. Se on aivoin paikka, tulee heti sellainen olo, että jotain salattavaa on toiminnassa, jos ei saa sitä seurata. Itse olen ainakin toivottanut kaikki vanhemmat tutustumaan lapsen päivähoitoon. Lapsestahan se riippuu miten kauan tarvitsee aikaa sopeutumiseen.

No meillä ainakin tarhassa ehdotettiin tutustumisjaksoa joka sitten toteutettiinkin 2 viikon aikana, eli ensin mentiin parina päivänä aamulla tarhaan kun oli ulkoiluaika, sitten parina päivänä mentiin iltapäivällä sisälle leikkimään. Eli käytiin 8 kertaa ennenkuin hoitosuhde alkoi. Tädit ja muut lapset oli siten jo tuttuja ja säästyttiin aamuitkuilta ja perään huutamisilta.

Aikalailla näin meilläkin mentiin :) Onkohan lapsemme samassa päiväkodissa? :D

Meillä ei voinut jättää yksin kun ei ollut hoitosuhde vielä alkanut, mutta eipä se mun läsnäolo siellä esteenä ollut, poika paineli siellä omia menojaan ja tutki pihaa, leluja ja hoitotätejä, ei tainnut edes muistaa aina että äiti on siellä mukana :D.

Meillä ei voinut jättää yksin kun ei ollut hoitosuhde vielä alkanut, mutta eipä se mun läsnäolo siellä esteenä ollut, poika paineli siellä omia menojaan ja tutki pihaa, leluja ja hoitotätejä, ei tainnut edes muistaa aina että äiti on siellä mukana :D.

Ai, meillä sai jättää ulkoilun ajaks yksinkin. Mä lähdin ite siitä hetkeks pois vaikka hoitosuhdetta ei ollutkaan. Ei varmaan siis oo samasta päiväkodista kyse.

Tarkennan nyt vielä... en siis ole olemassakaan lapsen kanssa sitä kahta viikkoa siellä!!!! Lukiko jossain kohtaa aloituksessani niin? Vaan että ensimmäisen viikon aikana olen mukana (tai mies on) ja loppuviikosta jätän jo yksin vähäksi aikaa. Se ei todellakaan ole liikaa, että siellä on esim. kolmena ekana aamupäivänä mukana ja sit esim kaksi seuraavaa on hetken yksin. Sit toinen viikko yksin lyhyemmillä päivillä.

Kyselenkin vain miten muut olette tehneet? Eka lapsi on ja uskokaa tai älkää, olen itse päiväkodissa töissä. Ja kyllä on ahdasmielisiä hoitajia, jos teille jollekin on kielletty tulemaan sinne useampana päivänä. Se on aivoin paikka, tulee heti sellainen olo, että jotain salattavaa on toiminnassa, jos ei saa sitä seurata. Itse olen ainakin toivottanut kaikki vanhemmat tutustumaan lapsen päivähoitoon. Lapsestahan se riippuu miten kauan tarvitsee aikaa sopeutumiseen.

Sori, luinkin aloituksen vähän huolimattomasti...

Mutta siis meilä tuop päiväkodin puolesta suunniteltu pehmeä lasku oli juuri tuollainen. Tyyliin ekana päivänä käy vanhempi lapsen aknssa siellä ehkä tunnin, tutustuu omahoitajaan, tiloihin, käydään vähän käytäntöjä läpi ja lapsi saa leikkiä hoitajan kanssa. Toisenä päivänä 1,5-2h jolloin vanhempi jää taka-alalle ja hoitaja keskittyy lapseen, otetaan ehkä muitakin lapsia mukaan.

Kolmantena päivänä vanhempi voi mennä vaikka taukohuoneeseen kahvittelemaan siksi aikaa kun lapsi leikkii hoitajan ja muiden kanssa, seuraavina päivinä vanhempi jättää lapsen päiväkodille, hyvästelee ja tulee sovitun ajan jälkeen takaisin jne. Pikkuhiljaa tosissaan pidennellään noita aikoja ja lapsi alkaa osallistua päiväkodin rutiineihin ja sen 2 viikon lopussa on hoitopäivät saatu normaalin mittaisiksi.

Näin suurinpiirtein.

Yhteistyössä