Tutustuminen päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tarkennan nyt vielä... en siis ole olemassakaan lapsen kanssa sitä kahta viikkoa siellä!!!! Lukiko jossain kohtaa aloituksessani niin? Vaan että ensimmäisen . Itse olen ainakin toivottanut kaikki vanhemmat tutustumaan lapsen päivähoitoon. Lapsestahan se riippuu miten kauan tarvitsee aikaa sopeutumiseen.

Kannattaa vaan miettiä tarkkaan sitä olemistaan siellä paikalla. Itse varmasti puuttuisin ihan vahingossa asioihin, jotka tehdäänkin eri tavalla kuin minä tekisin. Ja minun lapseni varmasti haluaisi minut lupaamaan asioita joita hoitajat eivät voi luvata. Uskon sen että siitä tulisi vaan ongelmia.

Kuopuksen kanssa tein niin, että kävin 2 viikon aikana 4 kertaa päiväkodilla, mutta ituin sivumalla enkä höösännyt muksun kanssa itse mitään, paitsi jos tuli jotain sanomaan tai näyttämään, niin toki vastasin.
Kahteen näistä kerroista kuului pätkä ulkoilua.
Ensimmäisellä kerralla oltiin varmaan tunnin verran sisällä, puki muun ryhmän mukana ja siitä me lähdettiin kotiin ja muut pihalle. Tokalla kerralla tultiin ulkoiluun ja siitä lähdettiin ktoiin, kolmannella kerralla tultiin ulos ja siitä sisälle ja söi päiväkodilla, muut nukkumaan, me kotiin. Neljännellä kerralla vein taas ruokailuun, muksu jäi myös päikkäreille, tällä kerralla lähdi itse pois kun menivät syömään.
Siitä sitten olikin helppo jäädä puolipäiväiseksi hoitoon, kun hommat oli jo kaikilta päivän osilta kerran käyty lävitse.
Meillä oli hoitosopimus voimassa myös tuon harjoittelujakson toise viikon, joten siksi pystyin jättämään pojan sinne ilman minua.

Kyllä tämä oli minusta huomattavasti parempi systeemi kuin se mikä oli tyttöjen kohdalla, sopimus käytiin läpi, johon meni alle tunti, siitä pitikin sitten tuoda muksut suoraan hoitoon, huuto oli aivan karmeeta ja sitä kesti reilun pariviikkoa.
Pojan kanssa tätä ongelmaa ei ollut, kun sai rauhassa tutustua, niin hoitajiin, kuin toisiin muksuihinkin.

Me käytiin 2v 6kk ikäisen pojan kanssa tutustumassa tunnin verran yhtenä iltapäivänä elokuun alussa ihka ekaan päiväkotiin. Paikalla oli yksi hoitaja ja yksi lapsi (hoitajia yhteensä kolme ja lapsia 12).
Minä ja mies juteltiin hoitajan kanssa ja lapsi leikki sen toisen lapsen kanssa ja tutustui paikkoihin. Oli todellinen pikavisiitti ja hoitajan puheista ymmärsin että heidän tutustumisensa ovat aina tällaisia yhden päivän juttuja.

Kaksi viikkoa myöhemmin lapsi meni hoitoon ihan normaalisti. Riippuu toki lapsesta, mutta paremmin ei olis voinut sujua, kertaakaan lapsi ei ole itkenyt perään ja aamulla lähtee mielellään hoitoon, hyvä että saadaan päiviksen eteisessä riisuttua kun poika jo rynnii sinne leikkimään =) On nyt ollut hoidossa siis kolme kuukautta.

Ja tuohon ikään asti lapsi oli ollut hyvin tiiviisti mun ja miehen hoidossa, eikä liiaksi asti ole kyllä muiden lasten seurassakaan ollut. Mummilla ollut hoidossa silloin harvoin kun on tarvetta ollut...

Miten yleensä pph:illa, saako sinne yleensä mennä aluksi mukaan vaikka ekoiksi aamupäiviksi? Mun lapsi on vasta 1 v., niin haluaisin todellakin pehmeän laskun. Tutustumassa toki käydään, mutta käytännön syistä siinä on sitten parin viikon tauko ennen tustustumista, ennenkuin oikea päivähoito alkaa ja lapsi ehtii varmasti unohtaa sinä aikana jo koko paikan. Joten haluaisin todellakin olla ekoina päivinä.

[QUOTE="sipuli";22495996]Miten yleensä pph:illa, saako sinne yleensä mennä aluksi mukaan vaikka ekoiksi aamupäiviksi? Mun lapsi on vasta 1 v., niin haluaisin todellakin pehmeän laskun. Tutustumassa toki käydään, mutta käytännön syistä siinä on sitten parin viikon tauko ennen tustustumista, ennenkuin oikea päivähoito alkaa ja lapsi ehtii varmasti unohtaa sinä aikana jo koko paikan. Joten haluaisin todellakin olla ekoina päivinä.[/QUOTE]

mukana.

Yhteistyössä