Tv2 Inhimillinen Tekijä (lestadiolaisuus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kylmäkkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi kuulostaakin. Minä olen uskossani ja elämäntavoissani onnellinen. Minusta sinun elämäsi voi kuulostaa hurjalta. Yritetään ymmärtää toisiamme eikä aina sortaa, ja tehdä vastakkainasettelua. Kiitos.

• Tykkää
Reactions: Helmi Hamina
Minusta lestadiolaiseten elämä ei kuulosta kovin hurjalta, mutta se kai riippuu siitä, kuinka on tottunut elämään. Jos yhtäkkiä "joutuisin" alkamaan lestadiolaiseksi, niin en joutuisi kovin paljoa muuttamaan omaa elämääni.
Näin minäkin olen taipuvainen ajattelemaan, mutta luettuani Taivaslaulu-kirjan törmäsin (?) siihen faktaan, että en ole koskaan tullut raskaaksi esim. alle vuosi synnytyksen jälkeen. Profiilisi mukaan et ole sinäkään.

Ehkä se naisen elämä oikeasti on rankkaa, jos on todella hedelmällinen, ja lapsia syntyy uusi joka vuosi, kaksi parhaana?

Ei ollut yllätys, että jotkut ovat hyökkäyskannalla asian suhteen! Nämä uskosta eronneet naiset puhuivat kauniisti Teistä, eivät mitenkään haukkuneet! Jos nykypäivänä äiti haluaa kuolla monen lapsen synnytysputken jälkeen, niin kaikki ei ole ok.

Tuossahan ei ole mitään ongelmaa niille jotka haluavat ison perheen, mutta esim. itselleni olisi täysin ylitsepääsemätön ongelma. Ei-lestadiolaisuus ei myökään tarkoita että olisi ei-vapaa ja sidottu maallisiin asioihin, ryyppäämiseen tai pinnalliseen elämään.

• Tykkää
Reactions: Rigel
Näin minäkin olen taipuvainen ajattelemaan, mutta luettuani Taivaslaulu-kirjan törmäsin (?) siihen faktaan, että en ole koskaan tullut raskaaksi esim. alle vuosi synnytyksen jälkeen. Profiilisi mukaan et ole sinäkään.

Ehkä se naisen elämä oikeasti on rankkaa, jos on todella hedelmällinen, ja lapsia syntyy uusi joka vuosi, kaksi parhaana?

Niin no, tämä olikin se kohta, joka muuttuisi. Ja olen kyllä tullut raskaaksi vuoden sisällä edellisestä synnytyksestä. Tosin vain yhden kerran. Lestadiolaisuuteen kuuluu kuitenkin niin paljon muutakin, kuin ehkäisykielto. Tuossa kirjassa katsottiin asiaa pääasiassa siltä kannalta.

Meidän tuttavaperhe on lestadiolainen eikä perheen äiti ole mitenkään erityisen väsynyt. Tukiverkosto on laaja ja isä osallisuu kotitöihin ja lastenhoitoon.

Kaikki on niin suhteellista. Jokainen meistä peilaa asioita oman maailmankuvan kautta. Minua harmittaa eniten Se, että meistä on sellainen kuva ettemme hyväksy muita ihmisiä tai hylkäämme perheenjäsenemme heidän luovuttuaan uskosta. Me olemme esimerkiksi valtavasti lähentyneet mieheni veljen kanssa hänen kiellettyään uskonsa. Mistään hylkäämisestä tms ei todellakaan ole kyse. Lisäksi uskon, että Jumala tietää ja päättää kuka pääsee taivaaseen. Minä uskon että,tällä uskolla pääsee, mutta voi päästää muutkin. Se on Jumalan käsissä.

lisäksi haluaisin sanoa, että väsyneitä äitejä on muissakin ryhmissä yms. Kuin meissä lestadiolaisissa. Jokainen eläkööt tyylillään. Tässä ketjussa on ihanasti ymmärrettykin meitä. Sitä kaipaisin. Toki meilläkin on paljon opittavaa, mutta mekin haluaisimme saada yhteiskunnalta hyväksyntää eikä ainaista halveksuntaa, ihmettelyä,kauhistelua jne.

Niin no, tämä olikin se kohta, joka muuttuisi. Ja olen kyllä tullut raskaaksi vuoden sisällä edellisestä synnytyksestä. Tosin vain yhden kerran. Lestadiolaisuuteen kuuluu kuitenkin niin paljon muutakin, kuin ehkäisykielto. Tuossa kirjassa katsottiin asiaa pääasiassa siltä kannalta.

Meidän tuttavaperhe on lestadiolainen eikä perheen äiti ole mitenkään erityisen väsynyt. Tukiverkosto on laaja ja isä osallisuu kotitöihin ja lastenhoitoon.

Minusta se on aika merkittävä tekijä, että nainen ja perhe ei voi itse päättää montako lasta tai haluaako lapsia ylipäätään. Suurperheen elättäminen ei ole herkkua ja elämä ei ole entisellään, että pikkujuttu se ei ole. Toi jakso oli aika hurja ja surullinen. Onneksi on vahvoja ja rohkeita naisia jotka nostavat epäkohdat esille!

Minullakin on lestadiolainen tuttavaperhe, eikä äiti näytä erityisen väsyneeltä. Sitä en tosin voi tietää, onko hän silti väsynyt. Siinäkin perheessä isä osallistuu lastenhoitoon, tukiverkostosta en osaa sanoa.

Kirjan(kin) perusteella sanoisin silti, että voi olla iso ongelma, jos lapsia tulee enemmän kuin keho tai mieli kestää. (Kukaan ei muuten maininnut sanallakaan siitä, että lapsia tulee enemmän kuin talous kestää?)

Iso ongelma voi olla myös, jos kokee uskon tai uskonyhteisön painostavana tai muulla tavoin ahdistavana. En ole kuullut kenenkään henkilökohtaisia kokemuksia hoitokokouksista.

Minusta pointti ei olekaan siinä, onko nainen "väsynyt" vai ei. Eikä siinä etät miten hyvä tukiverkosto sattuu olemaan.

Pointti on että Suomen perustuslaki velvoittaa noudattamaan ihmisoikeuksia. Oikeus ratkaista itse perheen koko kuuluu ihmisoikeuksiin. Naisella tulee olla Suomessa mahdollisuus päättää nämä asiat itse (tietenkin mieluiten yhdessä puolison kanssa mikäli se onnistuu) ilman minkäänlaista painostusta.

taivaspaikalla ei saa kiristää naisia eikä ketään.

Minusta pointti ei olekaan siinä, onko nainen "väsynyt" vai ei. Eikä siinä etät miten hyvä tukiverkosto sattuu olemaan.

Pointti on että Suomen perustuslaki velvoittaa noudattamaan ihmisoikeuksia. Oikeus ratkaista itse perheen koko kuuluu ihmisoikeuksiin. Naisella tulee olla Suomessa mahdollisuus päättää nämä asiat itse (tietenkin mieluiten yhdessä puolison kanssa mikäli se onnistuu) ilman minkäänlaista painostusta.

taivaspaikalla ei saa kiristää naisia eikä ketään.

Heillähän onkin oikeus ratkaista perhekokonsa itse.
Ei Suomessa kukaan pakota lahkoon kuulumaan. Siitä voi erota, jos haluaa elää erillä tavalla, kuin lahko opettaa.

Kyllä se on niin mielestäni, että jos pyritään pitämään ja kasvattamaan ihminen tietynlaisessa umpiossa, olipa se sitten aatteellinen, fyysinen tai psyykkinen umpio, omat kyvyt kyseenalaistaa perusasioina pitämiään tapahtumia ja toimia eivät koskaan edes kehity mihinkään. On täysin selvää, että syntymästään saakka yhtä ainoaa oikeaa totuutta nähnyt ihminen kasvaa juuri siihen totuuteen. Koko identiteetti lepää sen varassa. Lestadiolaisnaiset ovat raskaana taukoamatta siksi, että heillä ei ole muuta vaihtoehtoa. He ovat tehneet siitä hyveen, koska se on markkinoitu heille jumalan tahtona. Tietysti on, miten muutenkaan? Ehkäisy on saatanasta ja johtaa kadotukseen. Yhtä yksiselitteinen asia kuin meille maallikoille pyörällä ajo.

Sitten voidaankin ihmetellä, miksi lestadiolaisnaiset eivät tee asialle mitään, vaikka saavat tietää, että synnytykset ovat hengenvaarallisia siinä mittakaavassa. Mitä he sitten tekisivät? Jalkojen ristiin laittaminen vaatisi uskon, perheen, koko yhteisön hylkäämistä, arvojen unohtamista ja käytännössä katoamista maan päältä. Helppoako? Niin, no ehkä on helpompaa vaan levittää ne haarat ja otivoa parasta -tapahtukoon jumalan tahto.

Jännä yksityiskohta on näissä herätysliikkeissä aina se, että se jumalan tahto tuppaa usein olemaan ihan yhteneväinen niiden seurakunnassa toimivien miesten tahdon kanssa. Sillähän sitä on vatikaanipiireissä harrastettu jo vuosisatoja vaikka mitä touhua, ja suomalaisissa herätysliikkeissä on edelleen tapana hoitaa nämä pedofiliaepäilyt ja tuomiot ihan "omassa piirissä", mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että homma saa jatkua kun joku mies toteaa, että jumala on nyt antanut tämän anteeksi. Naisilta ei kysytä.

Viimeksi muokattu:
On fakta, että lestadiolaiset naiset, jotka eivät syystä tai toisesta halua avioliitossaan niin paljon ja tiheään lapsia kuin "Luonto" - Jumala niitä antaisi, joutuvat usein jättämään liikkeen. (Vaikka muuten haluaisivatkin elää tässä uskonnolisessa yhteisössä.) Itse elän juuri tällaista vaihetta. Harjoitelen rehellisyyttä. Kerron lähelläni eläville lestadiolaisille ihmisille, miten äitiyteen liittyvät tunteet ovat olleet minulle henkilökohtaisesti liian vaikeita ja saaneet meidät perheenä tekemään liikkeen opetuksesta poikkeavia ratkaisuja. Se miten lestadiolainen liike reagoi äitien ja perheiden ahdistaviin kertomuksiin tai ehkäisyyn päätyneiden perheiden kokemuksiin, on ratkaisevaa siinä, onko tällaisille valinnoille liikkeessä tilaa vai onko yhteisön ihanne niin painava, ettei toisenlaisia kertomuksia haluta kuulla, ja ehkäisemättömyydestä ja suurperheen vastaanottamisesta tulee "teko", uskomisen ehto.

Heillähän onkin oikeus ratkaista perhekokonsa itse.
Ei Suomessa kukaan pakota lahkoon kuulumaan. Siitä voi erota, jos haluaa elää erillä tavalla, kuin lahko opettaa.

Näin juuri minäkin ajattelen. Haluan vain tarkentaa sitä, että tuossa aiemmassa viestissä tarkoitin vain omaa elämääni. Tiedän, että minun tyyliselle ihmiselle olisi helpompi olla lestadiolainen kuin jollekin sellaiselle, jonka arvot on mahdollisimman kaukana lestadiolaisuuudesta.

Kyllä minäkin haluan päättää itse mm. lapsilukuni, mutta pian viiden lapsen äitinä ja itseni tuntien väitän, ettei kymmenen lasta olisi minulle niin tiukka tilanne, kuin sellaiselle, joka haluaa vain yhden lapsen tai ei lapsia ollenkaan.

Kyllä se on niin mielestäni, että jos pyritään pitämään ja kasvattamaan ihminen tietynlaisessa umpiossa, olipa se sitten aatteellinen, fyysinen tai psyykkinen umpio, omat kyvyt kyseenalaistaa perusasioina pitämiään tapahtumia ja toimia eivät koskaan edes kehity mihinkään. On täysin selvää, että syntymästään saakka yhtä ainoaa oikeaa totuutta nähnyt ihminen kasvaa juuri siihen totuuteen. Koko identiteetti lepää sen varassa. Lestadiolaisnaiset ovat raskaana taukoamatta siksi, että heillä ei ole muuta vaihtoehtoa. He ovat tehneet siitä hyveen, koska se on markkinoitu heille jumalan tahtona. Tietysti on, miten muutenkaan? Ehkäisy on saatanasta ja johtaa kadotukseen. Yhtä yksiselitteinen asia kuin meille maallikoille pyörällä ajo.

Sitten voidaankin ihmetellä, miksi lestadiolaisnaiset eivät tee asialle mitään, vaikka saavat tietää, että synnytykset ovat hengenvaarallisia siinä mittakaavassa. Mitä he sitten tekisivät? Jalkojen ristiin laittaminen vaatisi uskon, perheen, koko yhteisön hylkäämistä, arvojen unohtamista ja käytännössä katoamista maan päältä. Helppoako? Niin, no ehkä on helpompaa vaan levittää ne haarat ja otivoa parasta -tapahtukoon jumalan tahto.

Jännä yksityiskohta on näissä herätysliikkeissä aina se, että se jumalan tahto tuppaa usein olemaan ihan yhteneväinen niiden seurakunnassa toimivien miesten tahdon kanssa. Sillähän sitä on vatikaanipiireissä harrastettu jo vuosisatoja vaikka mitä touhua, ja suomalaisissa herätysliikkeissä on edelleen tapana hoitaa nämä pedofiliaepäilyt ja tuomiot ihan "omassa piirissä", mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että homma saa jatkua kun joku mies toteaa, että jumala on nyt antanut tämän anteeksi. Naisilta ei kysytä.

Mä kykenin ajattelemaan itsenäisesti jo joskus 10-vuotiaana ja kerroinkin vanhemmilleni ensimmäisen kerran 13-vuotiaana, etten usko kuten he.
Näin tekivät myös monet kaverini ja ihan "normaaleita" heistä on tullut, eivät siis pyöri enää vl-piireissä tai omaa sellaista arvomaailmaa, kuin vanhoillislestadiolaisilla.

Tunnen muuten useamman vl-naisen, jolta on poistettu kohtu, tehty sterilisaatio tai käyttävät ehkäisyä ihan siitä syystä, ettei kroppa ja/tai psyyke kestäisi uutta raskautta ja lisälapsia.
Ei niitä naisia paheksuta yhteisössä, eli kenenkään ei tarvitse yhteisön puolesta henkensä uhalla synnyttää. Ai niin, noista asioista puhutaan ihan avoimesti.
Se on tietysti jokaisen oma asia, jos on niin typerä, että heittäytyy totaalisesti "Herran käsiin" ja raskautuu vaikka henkensä uhalla.
Ehkäisykieltohan heillä on voimassa, eli "huvikseen" ehkäisyä paheksutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä;28993322:
On fakta, että lestadiolaiset naiset, jotka eivät syystä tai toisesta halua avioliitossaan niin paljon ja tiheään lapsia kuin "Luonto" - Jumala niitä antaisi, joutuvat usein jättämään liikkeen. (Vaikka muuten haluaisivatkin elää tässä uskonnolisessa yhteisössä.) Itse elän juuri tällaista vaihetta. Harjoitelen rehellisyyttä. Kerron lähelläni eläville lestadiolaisille ihmisille, miten äitiyteen liittyvät tunteet ovat olleet minulle henkilökohtaisesti liian vaikeita ja saaneet meidät perheenä tekemään liikkeen opetuksesta poikkeavia ratkaisuja. Se miten lestadiolainen liike reagoi äitien ja perheiden ahdistaviin kertomuksiin tai ehkäisyyn päätyneiden perheiden kokemuksiin, on ratkaisevaa siinä, onko tällaisille valinnoille liikkeessä tilaa vai onko yhteisön ihanne niin painava, ettei toisenlaisia kertomuksia haluta kuulla, ja ehkäisemättömyydestä ja suurperheen vastaanottamisesta tulee "teko", uskomisen ehto.

Kiitos viisaista sanoistasi!
t. Eräs pian umpihulluksi ittensä tunteva...*huoh...*

Mielipiteeni kyseisestä uskonnosta... heillä on paljon kaunista ajatusta siinä ja varmasti turvallinen olo, joka elää sen mukaisesti. Mutta kun mitään poikkeuksia, eikä yksilönvapautta sallita, edes poliittisesti (vain kokoomus tai keskusta käy), niin se olisi minulle ainakin ahdistavaa.

Yhteistyössä