Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Näin minäkin olen taipuvainen ajattelemaan, mutta luettuani Taivaslaulu-kirjan törmäsin (?) siihen faktaan, että en ole koskaan tullut raskaaksi esim. alle vuosi synnytyksen jälkeen. Profiilisi mukaan et ole sinäkään.Minusta lestadiolaiseten elämä ei kuulosta kovin hurjalta, mutta se kai riippuu siitä, kuinka on tottunut elämään. Jos yhtäkkiä "joutuisin" alkamaan lestadiolaiseksi, niin en joutuisi kovin paljoa muuttamaan omaa elämääni.
Ketkä ovat hyökkäyskannalla?Alkuperäinen kirjoittaja Kylmäkkö;28987568:Ei ollut yllätys, että jotkut ovat hyökkäyskannalla asian suhteen! Nämä uskosta eronneet naiset puhuivat kauniisti Teistä, eivät mitenkään haukkuneet! Jos nykypäivänä äiti haluaa kuolla monen lapsen synnytysputken jälkeen, niin kaikki ei ole ok.
Ketkä ovat hyökkäyskannalla?
Mutta ketä sitten? Joskus tällä palstalla kyllä, mutta ei tässä ketjussa mielestäni edes tuo #2 hyökännyt.Alkuperäinen kirjoittaja Kylmäkkö;28987578:En tarkoittanut sinua.
Näin minäkin olen taipuvainen ajattelemaan, mutta luettuani Taivaslaulu-kirjan törmäsin (?) siihen faktaan, että en ole koskaan tullut raskaaksi esim. alle vuosi synnytyksen jälkeen. Profiilisi mukaan et ole sinäkään.
Ehkä se naisen elämä oikeasti on rankkaa, jos on todella hedelmällinen, ja lapsia syntyy uusi joka vuosi, kaksi parhaana?
Niin no, tämä olikin se kohta, joka muuttuisi. Ja olen kyllä tullut raskaaksi vuoden sisällä edellisestä synnytyksestä. Tosin vain yhden kerran. Lestadiolaisuuteen kuuluu kuitenkin niin paljon muutakin, kuin ehkäisykielto. Tuossa kirjassa katsottiin asiaa pääasiassa siltä kannalta.
Meidän tuttavaperhe on lestadiolainen eikä perheen äiti ole mitenkään erityisen väsynyt. Tukiverkosto on laaja ja isä osallisuu kotitöihin ja lastenhoitoon.
Minullakin on lestadiolainen tuttavaperhe, eikä äiti näytä erityisen väsyneeltä. Sitä en tosin voi tietää, onko hän silti väsynyt. Siinäkin perheessä isä osallistuu lastenhoitoon, tukiverkostosta en osaa sanoa.Niin no, tämä olikin se kohta, joka muuttuisi. Ja olen kyllä tullut raskaaksi vuoden sisällä edellisestä synnytyksestä. Tosin vain yhden kerran. Lestadiolaisuuteen kuuluu kuitenkin niin paljon muutakin, kuin ehkäisykielto. Tuossa kirjassa katsottiin asiaa pääasiassa siltä kannalta.
Meidän tuttavaperhe on lestadiolainen eikä perheen äiti ole mitenkään erityisen väsynyt. Tukiverkosto on laaja ja isä osallisuu kotitöihin ja lastenhoitoon.
Kiinnitin huomiota kyllä myös siihen, miten fiksusti ja hienosti naiset osasivat puhua. Selvästi miettineet asioita ja avarakatseisia asioiden suhteen.
Alkuperäinen kirjoittaja Kylmäkkö;28987416:Aika hurjan kuuloiselta kuulostaa tuo lestadiolaisuus naisen näkökulmasta.
Minusta pointti ei olekaan siinä, onko nainen "väsynyt" vai ei. Eikä siinä etät miten hyvä tukiverkosto sattuu olemaan.
Pointti on että Suomen perustuslaki velvoittaa noudattamaan ihmisoikeuksia. Oikeus ratkaista itse perheen koko kuuluu ihmisoikeuksiin. Naisella tulee olla Suomessa mahdollisuus päättää nämä asiat itse (tietenkin mieluiten yhdessä puolison kanssa mikäli se onnistuu) ilman minkäänlaista painostusta.
taivaspaikalla ei saa kiristää naisia eikä ketään.
Heillähän onkin oikeus ratkaista perhekokonsa itse.
Ei Suomessa kukaan pakota lahkoon kuulumaan. Siitä voi erota, jos haluaa elää erillä tavalla, kuin lahko opettaa.
Kyllä se on niin mielestäni, että jos pyritään pitämään ja kasvattamaan ihminen tietynlaisessa umpiossa, olipa se sitten aatteellinen, fyysinen tai psyykkinen umpio, omat kyvyt kyseenalaistaa perusasioina pitämiään tapahtumia ja toimia eivät koskaan edes kehity mihinkään. On täysin selvää, että syntymästään saakka yhtä ainoaa oikeaa totuutta nähnyt ihminen kasvaa juuri siihen totuuteen. Koko identiteetti lepää sen varassa. Lestadiolaisnaiset ovat raskaana taukoamatta siksi, että heillä ei ole muuta vaihtoehtoa. He ovat tehneet siitä hyveen, koska se on markkinoitu heille jumalan tahtona. Tietysti on, miten muutenkaan? Ehkäisy on saatanasta ja johtaa kadotukseen. Yhtä yksiselitteinen asia kuin meille maallikoille pyörällä ajo.
Sitten voidaankin ihmetellä, miksi lestadiolaisnaiset eivät tee asialle mitään, vaikka saavat tietää, että synnytykset ovat hengenvaarallisia siinä mittakaavassa. Mitä he sitten tekisivät? Jalkojen ristiin laittaminen vaatisi uskon, perheen, koko yhteisön hylkäämistä, arvojen unohtamista ja käytännössä katoamista maan päältä. Helppoako? Niin, no ehkä on helpompaa vaan levittää ne haarat ja otivoa parasta -tapahtukoon jumalan tahto.
Jännä yksityiskohta on näissä herätysliikkeissä aina se, että se jumalan tahto tuppaa usein olemaan ihan yhteneväinen niiden seurakunnassa toimivien miesten tahdon kanssa. Sillähän sitä on vatikaanipiireissä harrastettu jo vuosisatoja vaikka mitä touhua, ja suomalaisissa herätysliikkeissä on edelleen tapana hoitaa nämä pedofiliaepäilyt ja tuomiot ihan "omassa piirissä", mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että homma saa jatkua kun joku mies toteaa, että jumala on nyt antanut tämän anteeksi. Naisilta ei kysytä.
Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä;28993322:On fakta, että lestadiolaiset naiset, jotka eivät syystä tai toisesta halua avioliitossaan niin paljon ja tiheään lapsia kuin "Luonto" - Jumala niitä antaisi, joutuvat usein jättämään liikkeen. (Vaikka muuten haluaisivatkin elää tässä uskonnolisessa yhteisössä.) Itse elän juuri tällaista vaihetta. Harjoitelen rehellisyyttä. Kerron lähelläni eläville lestadiolaisille ihmisille, miten äitiyteen liittyvät tunteet ovat olleet minulle henkilökohtaisesti liian vaikeita ja saaneet meidät perheenä tekemään liikkeen opetuksesta poikkeavia ratkaisuja. Se miten lestadiolainen liike reagoi äitien ja perheiden ahdistaviin kertomuksiin tai ehkäisyyn päätyneiden perheiden kokemuksiin, on ratkaisevaa siinä, onko tällaisille valinnoille liikkeessä tilaa vai onko yhteisön ihanne niin painava, ettei toisenlaisia kertomuksia haluta kuulla, ja ehkäisemättömyydestä ja suurperheen vastaanottamisesta tulee "teko", uskomisen ehto.