Tyhmä asia kummiudesta,mutta pakko avautua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmentynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmentynyt

Vieras
Esikoisen kummit saivat toisen lapsensa vajaa vuosi sen jälkeen, kun meidän esikoinen syntyi. Meistä ei tullut kummeja, enkä niin olettanutkaan. Nyt muutamaa vuotta myöhemmin he saivat kolmannen lapsensa. En taaskaan odottanut, että meitä pyydettäisiin kummeiksi, ajatus kylläkin kävi mielessä, koska meidän suvussa on ollut tapana olla ns. ristiin kummeja. Esikoisen kummisetä on siis minun serkkuni ja kummitäti hänen vaimonsa. Nyt sain kuulla, että minun siskostani tulee vauvan kummi. Olin vähän ihmeissäni, koska me ollaan kuitenkin tosi paljon tekemisissä heidän kanssaan, mutta minun siskoni ei oikeastaan yhtään. Jokainen saa tietysti valita kummiksi kenet haluaa,mutta pakko myöntää, että olen vähän hämmentynyt.

taisi olla turha aloitus. En vain saa asiaa mielestäni. Ehkä pitäisi mennä nukkumaan ja unohtaa koko asia. Ehkä olen vain niin huono ihminen, ettei minua voi pyytää niin vastuulliseen tehtävään enää. :(

Mä sanoisin tuohon saman, minkä mun mies aina sanoo mulle: ei kannata olettaa asioita. Mun mielestäni tuossa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Mä en itse oikein ymmärrä tuota, että pitää olla ristiin kummit. Enkä itse asiassa ymmärrä oikein sitäkään, miksi joku pettyy, jos ei pääse kummiksi. Ei se kummin tehtävä autuaaksi tee eikä siitä saa mitään ylimääräistä meriittiä. Mä olen yhden pojan kummi, mutta kummilasta enemmän hän on mulle veljeni poika. Ja kohtelen hänen siskoaan ihan samanarvoisesti.

Kummius on ihan yliarvostettu asia. Sitä paitsi suurin osa kummeista ei edes hoida kummin tehtäviä eli huolehdi lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Ei se kummi enää ole mikään ihmeellinen arvo eikä välttämättä lähelläkään sitä tärkeintä ihmistä omien vanhempien jälkeen. Esim. jos mun lapselta kysyttäis, kenen luona hän mieluiten olisi, jos ei meidän kanssa voisi olla, niin vastaus olis todennäköisesti siskoni mies :D .

Piti tulla vielä kertomaan, että en siis olettanutkaan, että meitä pyydettäisiin kummeiksi. Mutta kun kuulin, että pyysivät sen sijaan siskoani, niin se oli suoraan sanottuna isku vasten kasvoja. Ei sillä, että se harmittaisi, mutta kun mietin taustalla olevia asioita, niin musta tuntuu, että siihen on jokin suurempi syy. Jotenkin tuntuu, että nämä esikoisen kummit ovat vältelleet meitä. Jos soitan heille, niin ennen saatettiin puhua pitkäänkin, nyt puhelu lopeteaan milloin milläkin verukkeella. Kun kysyin, koska voidaan tulla katsomaan vauvaa, niin sanoivat, että ilmoittavat sitten. Se oli minusta ihan ok, mutta vieläkään ei ole mitään viestiä tullut, enkä viitsi perään soitella. Eniten harmittaa, kun meidän esikoinen kuitenkin tykkää leikkiä heidän lastensa kanssa, mutta nyt kun eivät halua olla paljonkaan tekemisissä niin minkäs teet. Väistämättä mietin, että olenko tehnyt jotain, josta ovat loukkaantuneet.

jos ne kokee että ootte jo linkittyneet niiden elämään kun ovat lapsenne kummit ja haluavat linkittää siskosi lähipiiriin myös. jos kerran on etäisempi niin haluavat senkin lähelle teidän lisäksi kun te ootte jo..

Alkuperäinen kirjoittaja entäpä:
Ovatko voineet loukkaantua jostain asiasta teille? Tuon puhelinkäyttäytymisen perustella vois veikata jotain sellaista...

No kun en keksi mitään, mistä olisivat voineet loukkaantua. Tosin meidän nuorempi poika hajoitti vahingossa yhden heidän lelun. Ostettiin uusi tilalle, heidän pyynnöstään. Mutta jos sen takia loukkaantuivat niin paljon, niin kyllä on ihmeellistä. Serkun vaimo on tosin välillä hieman outo.

Unohda koko asia!!!!
Vanhemmathan ne kummit valitsee, ja valitsee ne ketkä haluaa siihen tehtävään, ei sun tartte loukkaantua siitä et sun siskos siihen hommaan pyydettiin. Ehkä siskosi oli heidän mielestä parempi siihen kuin sinä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja kivitasku:
Unohda koko asia!!!!
Vanhemmathan ne kummit valitsee, ja valitsee ne ketkä haluaa siihen tehtävään, ei sun tartte loukkaantua siitä et sun siskos siihen hommaan pyydettiin. Ehkä siskosi oli heidän mielestä parempi siihen kuin sinä!!!

Niin, me ollaan paskoja ihmisiä. Kyllä mä sen tiedän. Mutta kun tämä heidän ratkaisu tuntuu suoraan sanottuna *ittuilulta meitä kohtaan. En tiedä, miksi minulla on sellainen tunne, on vaan.

Onko siskollasi ennestään kummilapsia? Jos itse tietäisin jollakin olevan jo useamman kummilapsen ja ettei toisella ole yhtään, niin todennäköisesti pyytäisin sen, jolla ei ole ennestään.

Moikka!
Mä kyllä uskon että sua harmittaa ja hämmentää sillä mä oon kans ollut tollasessa tilanteessa..Tosin siinä oli kyse kaason hommasta johon valittiin sellanen jotka ei oo ees paljoo tekemisissä(Mutta samantyylisiä asioita silti)..
Mä olen myös samanlainen että alan miettiin asioita..
Mitenkäs,pitääkö ne nyt kumminki yhteyttä teidän lapseen,siis eikös ne ollut teidän lapsen kummeja?
Ihmeellistä tuo välttely myös,mutta sanon vaan sen että koita olla miettimättä liikaa.Se asia ei oo sit sen arvonen :)
Pääsette vielä sellaisen lapsen kummiksi jotka vilpittömästi teidät tahtoo :)

Ihan kuin puhuisit minun tilanteestani. Mutta minä en olisi sinä vaan tuo toinen osapuoli. Emme tule pyytämään kummiksi erästä oletettua mieheni sukulaista. Enkä tahdo olla edes tekemisissä, mieheni saa olla mikäli haluaa mutta eipä tuo juuri halua.
Pakosta olemme tekemisissä mutta koitan pitää senkin niin vähissä kuin mahdollista.
Tämä nainen on ilkeä ja itsekäs, mollaa minua ja varmaan käyttäisi minusta juuri sanoja hieman outo yms. Hän haukkuu miestäni ja yrittää puuttua kaikkeen mahdolliseen elämässämme. Kun emme anna siihen mahdollisuutta hän haukkuu ja levittelee asioita loppusuvulle.
Siinä syy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko siskollasi ennestään kummilapsia? Jos itse tietäisin jollakin olevan jo useamman kummilapsen ja ettei toisella ole yhtään, niin todennäköisesti pyytäisin sen, jolla ei ole ennestään.

on kaksi, ja se sanoi, että olisi halunnut kieltäytyä, mutta ei kehdannut. Ja mun sisko on 20-vuotias ja lapseton. Mulla itsellä on kaksi kummilasta myös, miehellä on yksi, eli meillä on siis yksi yhteinen kummilapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Unohda koko asia!!!!

Niin, me ollaan paskoja ihmisiä. Kyllä mä sen tiedän. Mutta kun tämä heidän ratkaisu tuntuu suoraan sanottuna *ittuilulta meitä kohtaan. En tiedä, miksi minulla on sellainen tunne, on vaan.

Voi härregyyd että ihmiset kehtaa loukkaantua jostain kummihommasta!!!
Jos te olette jo jokatapauksessa tekemisissä heidän kanssaan ja siskosi ei, niin ehkä se on tosiaan joku "vinkki" teille tai sitten haluavat vain enemmän tekemisiin siskosikin kanssa.

Tuo on minusta ihan p*rseestä jos pyydetään joku kummiksi ja heti oletetaan että he lapsen saadessaan jossain vaiheessa ovat "velvollisia" pyytämään ristiin!
Itse olen jo kieltäytynyt kummiudesta kun ei se nykyään ole kuin lahjan ostamista 2 kertaa vuodessa.

En minä kyllä pyytäisi kummiksi ihmistä jolla on jo kaksi tai kolme kummilasta ennestään. Minä kun haluan että ihminen voi oikeasti myös toimia kummina ja olla "erikoisaikuisena" lapselleni. En vain usko että se on mahdollista jos kummilla on monta kummilasta.

Jospa he käyttävät kummiutta juuri välien lähentämiseen; teihin ei ole tarvetta ja sisikosi perhettä he haluavat nähdä enemmän? Tiedän ihmisiä, jotka tekee näin. Toisin sanoen lapsen turvaverkkoa kasvatetaan myös niistä, joita ei muuten niin usein nähtäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Unohda koko asia!!!!

Ei ollut tarkoitus mitenkään haukkua, eikä loukata sinua, mut ei tuota kummius asiaa mun mielestä kannata alkaa pohtia liikoja, eihän se ole mikään ystävyyden mittari, ainakaan minun lähipiirissäni....
Eli jatkakaa elämää samaan malliin...

T: viiden kummi ja paljon läheisiä ystäväperheitä missä ei ole kummilasta

Kuulostaapa hämmästyttävälle. Mitä jos itse kysyisit, kuin ohi mennen, että miksi teitä ei pyydetty. Itselläni oli samankaltainen tilanne ja hämmästelin, että miksi meitä ei pyydetty. Syykin selvisi. Kun ne ei olleet viistineet kysyä, kun meillä jo on niin monta kummilasta. Tässä ei ehkä ole syy sama, mutta kysymällä suoraan asia selviää. Oletteko sellaisissa väleissä ja sen verran tekemisissä että voit kysyä. Tuo välttely voi tietenkin johtua just siitä, ettei teitä ollut pyytänyt kummeiksi ja kokee jotenkin hankalaksi tilanteen, jos tulette kylään.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi että:
Kuulostaapa hämmästyttävälle. Mitä jos itse kysyisit, kuin ohi mennen, että miksi teitä ei pyydetty. Itselläni oli samankaltainen tilanne ja hämmästelin, että miksi meitä ei pyydetty. Syykin selvisi. Kun ne ei olleet viistineet kysyä, kun meillä jo on niin monta kummilasta. Tässä ei ehkä ole syy sama, mutta kysymällä suoraan asia selviää. Oletteko sellaisissa väleissä ja sen verran tekemisissä että voit kysyä. Tuo välttely voi tietenkin johtua just siitä, ettei teitä ollut pyytänyt kummeiksi ja kokee jotenkin hankalaksi tilanteen, jos tulette kylään.

Siis mikä tuossa kuulostaa oikeasti hämmästyttävältä??
Ymmärtäisin jos ko. perhe olisi sanonut etukäteen pyytävänsä heitä ja sitten tehneet oharit, mutta miten tässä tilanteessa olisi pitänyt olettaa että pyytävät juuri ap porukkaa kummiksi?? Velvollisuudesta vai?

Alkuperäinen kirjoittaja joskus kannattaa katsoa peiliin.:
Ihan kuin puhuisit minun tilanteestani. Mutta minä en olisi sinä vaan tuo toinen osapuoli. Emme tule pyytämään kummiksi erästä oletettua mieheni sukulaista. Enkä tahdo olla edes tekemisissä, mieheni saa olla mikäli haluaa mutta eipä tuo juuri halua.
Pakosta olemme tekemisissä mutta koitan pitää senkin niin vähissä kuin mahdollista.
Tämä nainen on ilkeä ja itsekäs, mollaa minua ja varmaan käyttäisi minusta juuri sanoja hieman outo yms. Hän haukkuu miestäni ja yrittää puuttua kaikkeen mahdolliseen elämässämme. Kun emme anna siihen mahdollisuutta hän haukkuu ja levittelee asioita loppusuvulle.
Siinä syy.

Onko vieläkin asiat täsmänneet?? Esim tuo 20-vuotias sisko? Voiko olla sama henkilö?? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mun mielipide:
Mä en kyllä lähtis keltään kyselemään että miksi mua ei kummiksi pyydetä :O

Itse olen sellainen suupaltti ja haluan aina selvittää asiat naamatusten, ettei jää mitään hampaankoloon. Itselleni olis ollu ihan ok, jos joku olis kyselly miksi ei valittu. En nyt tarkoita pelkästään kummiuteen liittyvia asioita, mutta kun kyselen suoraan, mistä kiikastaa, niin ei tarvi selän takana spekuloida niin paljon. Läheisteni kanssa pystyn puhumaan mistä vaan ja kysymään mitä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi että:

Siis mikä tuossa kuulostaa oikeasti hämmästyttävältä??
Ymmärtäisin jos ko. perhe olisi sanonut etukäteen pyytävänsä heitä ja sitten tehneet oharit, mutta miten tässä tilanteessa olisi pitänyt olettaa että pyytävät juuri ap porukkaa kummiksi?? Velvollisuudesta vai?

Sitä hämmästelin, kun uuden vauvan myötä oli välit viilenneet ja ei olleet enää yllättäin haluttuja kyläänkään, vauvaa katsomaan. Jokainen pyytää kenet tahtoo kummiksi. Minusta silti olisi syytä selvittää mistä tämä johtuu, tuo käytöksen muutos, välttely ja samalla se kummiasia.

Mun silmääni sattui tuo lelun rikkoontuminen ja että ostitte uuden "heidän pyynnöstään". Olisiko tuo jutun takana, eli että olisivat loukkaantuneet kun ette itse automaattisesti tarjoutuneet hankkimaan uutta, niin kuin noissa tilanteissa on tapana...?