Tyhmä kysymys luottokortista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla on siis Norwegian luottokortti, jota käytän sillä tavalla, että maksan joka kuukausi palkasta sen nollaan. Eli en siis käytä tätä osamaksuosuutta. Nyt kuitenkin tuli yhteen kuukauteen (toukokuu) paljon ylimääräisiä terveysmenoja (jouduin mm. käymään useammalla satasella yksityisellä, koska julkisen jonot ei vedä ja oli huolettava asia terveydessä), ja en pystynyt maksamaan luottokorttilaskuani kokonaisuudessaan, vaan pieni summa jäi. Yritän ymmärtää tuota korko-asiaa, mutta ilmeisesti olen jotenkin tyhmä, voisiko joku selittää mulle sen selkosuomella? :’D
Eli:
Mulla jäi toukokuun luottokorttilaskusta maksamatta eräpäivänä 15.6. n. 200€. Norwegianilla on nimellinen vuosikorko 19,9% ja todellinen vuosikorko 21%. Pystyn maksamaan laskun kokonaisuudessaan nollaan palkkapäivänä 30.6. kertyykö korko tästä koko laskun summasta (eli tuo 200€ + tämän kuun aikana tehdyt ostot), vai vain tuosta 200€:sta? Ja kertyykö sitä siis siltä 15 päivältä, eli lasketaan tuo 19,9% vuosikorko päiväkoroksi ja kerrotaan 15?

Sitten toinen kysymys. Menin myös maksamaan yhden 100€ laskun luottokortilta, ja nyt vasta tajusin katsoa tilisiirtojen maksuja. Heidän sivuillaan lukee, että kulut on 0€, mutta tilisiirrosta lähtee tuo 19,9% korko juoksemaan maksupäivästä alkaen. Tämä lasku oli siis kesäkuussa. Eli nyt kun tosiaan maksan kuun viimeinen päivä koko luoton pois taas, onko tuosta 100€ tilisiirrosta kertynyt siltä 18 päivältä (joka tulee täyteen tilisiirrosta sinä päivänä, kun maksan luoton) se 18 päivän korko-osuus vai miten tämä lasketaan?

Älkää kivittäkö tyhmyydestä kiitos, mulla oli aika kauhea kuukausi rahallisesti kun useampi oikeasti yllättävä meno tuli samaan aikaan enkä taida olla ihan penaalin terävin kynä. Kiitän suuresti etukäteen asiallisista vastauksista.

Vinkkinä vielä, että käytä korttia ostoksiin ja pidä käyttötilillä hieman ylimääräistä niin saat laskut maksettua ilman tilisiirtomaksuja.

Ja jos ikinä matkustat niin että vuokraat auton, niin se vuokra-auton omavastuuosuudenpoistovakuutus on tottavie hintansa väärti!