Tyhmä kysymys, mutta onko sellasta koirarotua, mistä ei lähtis kamalasti karvaa...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja villiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Muista sit myös kurakelit :whistle:

siis jos vihaat imuroimista niin kurakeli on koiraperheessä tätä (meillä on hyvin lyhytkarvainen koira) Ulkoilujen jälkeen siivoan mahanalusen, mutta ei pyyhkimällä lähde kuin murto-osa. Kuivuessaan rapisee hiekkaa pitkin kämppää. Kun lattiaa kädellä pyyhkäisee niin hienoa hiekkaa on kämmenpinta täynnä. Eli imurointi lisääntyy sikäli, että koira ei jätä hiekkaa vain eteiseen niinkuin lapset...

Nii-i :xmas:

No joo, varmasti ihan totta. En siis vihaa imuroimista, vaan sotkua ;) Imuroin kyllä sen 2-3krt/pv ja se hiekka ei ole mun ongelma, vaan se, että en haluaisi jokapaikan olevan karvassa, kun se ei kovin hyvin lähde edes imurilla.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Minä taas ihmettelen, miksi joku valkkaa koiransa ulkoisin ja karvanlähdön tiheyden perusteella. Koira on iso satsaus siinä missä lapsikin ja olisi suotavaa ottaa asioista selvää IRL eikä huudella keskustelupalstoilla parhaimmannäköisiä karvattomia koiria.

Siisteysfriikki pärjännee parhaiten sen täytetyn lelukoiran kanssa.

No joo joo. Ja jos ei halua pk-rotuista koiraa ja olla harrastamassa sen kanssa viitenä iltana viikossa, hänenkin pitäisi tyytyä lelukoiraan, ei tarvitse olla kentällä sateisina syysiltoina. Tai jos ei halua trimmattavaa rotua, niin lelukoira on varma valinta. Tai jos haluaa lapsiystävällisen koiran, niin edelleen kannattaa hankkia se lelukoira, niin ei ainakaan tule ongelmia. Ja niin edelleen.

Jos ei mitään muuta vinkkiä ole sopivaa koirarotua miettivälle ihmiselle, niin kannattaa olla ihan hiljaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
No esim.
Villakoirat
Bichon Frise
Kiinanharjakoira, perun karvattomat (Sopii myös lapsiperheeseen)
Monet vinttikoirat, esim. italianvinttikoirasta lähtee ehkä 2 karvaa vuodessa
Monet trimmattavat terrierit
Griffonit, minusta brabancon sievempi kuin bruxellois/belge

On niitä varmaan muitakin... Etsitkö isoa vai pientä rotua?

En mä oikeestaan etsi vielä mitään tiettyä, kunhan vaan tiedustelen eri mahdollisuuksia. Mulla on kolme alle 5v lasta, että ainakin sellainen luonne pitää olla, että lapsiperheeseen sopii. Koolla ei varmaan niin suurta merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Minä taas ihmettelen, miksi joku valkkaa koiransa ulkoisin ja karvanlähdön tiheyden perusteella. Koira on iso satsaus siinä missä lapsikin ja olisi suotavaa ottaa asioista selvää IRL eikä huudella keskustelupalstoilla parhaimmannäköisiä karvattomia koiria.

Siisteysfriikki pärjännee parhaiten sen täytetyn lelukoiran kanssa.

No joo joo. Ja jos ei halua pk-rotuista koiraa ja olla harrastamassa sen kanssa viitenä iltana viikossa, hänenkin pitäisi tyytyä lelukoiraan, ei tarvitse olla kentällä sateisina syysiltoina. Tai jos ei halua trimmattavaa rotua, niin lelukoira on varma valinta. Tai jos haluaa lapsiystävällisen koiran, niin edelleen kannattaa hankkia se lelukoira, niin ei ainakaan tule ongelmia. Ja niin edelleen.

Jos ei mitään muuta vinkkiä ole sopivaa koirarotua miettivälle ihmiselle, niin kannattaa olla ihan hiljaa.

Näimpä...Enkä ymmärrä miksen saisi täältä kysyä vinkkejä, paljon tyhmempiäkin kysymyksiä olen täällä nähnyt...Pitäskö mun suoraan juosta kolmen lapsen kanssa kenneliin, kun tietoa ei saa kysyä kun IRL :whistle: :laugh:

meillä shih tzu. Pitää leikata niitä karvoja, mutta karvaa ei lähde. Me pidetään lyhytkarvaisena, ei näytä sellaiselta "mopilta", vaan enemmänkin lelukoiralta. :) Tosi kiva, ei hauku paljoa, poikaan suhtautu heti syntymänjälkeen hienosti, yrittää "hoitaa" jne. Miinuksena jonkinasteinen itsepäisyys silloin tällöin. Mutta se varmaan enemmän koirasta kuin rodusta johtuvaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harmaana:
...lähteeköhän pitkäkarvaisesta saksanpaimenkoirasta paljon karvaa? Sellainen olis mulla joskus hamassa tulevaisuudessa haaveena, kunhan lapsi ensin kasvaa isommaksi.

Iso KYLLÄ. Se karva onkin sitten pienin murhe sakemannin kasvatuksessa :D

Tuo kasvatusasia onkin se pointti, miksi haluan odottaa koiranhankinnassa vielä, että tyttö kasvaa isommaksi. Ei kahta jästipäätä jaksa yhtäaikaa kasvattaa...!

Alkuperäinen kirjoittaja villiäinen:
No esim.
Villakoirat
Bichon Frise

En mä oikeestaan etsi vielä mitään tiettyä, kunhan vaan tiedustelen eri mahdollisuuksia. Mulla on kolme alle 5v lasta, että ainakin sellainen luonne pitää olla, että lapsiperheeseen sopii. Koolla ei varmaan niin suurta merkitystä.

Mä kyllä varmaan suosittelisin tuota villakoiraa, joko keskikokoista tai ehkäpä isoa. Sen turkki on helppo pitää siistinä kun ajelee sen välillä lyhyeksi (Enkä tarkoita että täytyisi olla viikottain ajelemassa). Luonteeltaan hyvä villakoira on helppo ja mukava lapsiperheen koira.
Valitsit minkä rodun tahansa, panosta hyvän pennun löytämiseen!! Rotu ei tosiaankaan takaa mitään koiran luonteesta vaan vaadi saada tavata pentujen vanhemmat, vähintäänkin emä, jossain vilkkaassa ympäristössä. Älä ota aran koiran pentua tai pentua joka ei ole pentumaisen vilkas ja rohkea.

...lähteeköhän pitkäkarvaisesta saksanpaimenkoirasta paljon karvaa? Sellainen olis mulla joskus hamassa tulevaisuudessa haaveena, kunhan lapsi ensin kasvaa isommaksi.

Tuo kasvatusasia onkin se pointti, miksi haluan odottaa koiranhankinnassa vielä, että tyttö kasvaa isommaksi. Ei kahta jästipäätä jaksa yhtäaikaa kasvattaa...!

Se on hyvä se :) Tarkoitin vain tosiaan sitä, että jos karvan lähtö tuntuu hermoja koettelevalta asialta, se on varmasti pienin vaikeus ekojen vuosien aikana :D
Mutta kyllä niiltä kaikilta, normaaleilta että pitkävillaisilta lähtee paljon karvaa. Varsinkin tietty karvanlähdön aikaan. Oli pohjavilla mimmonen vaan.

Se on hyvä se :) Tarkoitin vain tosiaan sitä, että jos karvan lähtö tuntuu hermoja koettelevalta asialta, se on varmasti pienin vaikeus ekojen vuosien aikana :D
Mutta kyllä niiltä kaikilta, normaaleilta että pitkävillaisilta lähtee paljon karvaa. Varsinkin tietty karvanlähdön aikaan. Oli pohjavilla mimmonen vaan.
Mulla on taas sellainen käsitys, että pitkäkarvaisella tuo karva olisi jotenkin "helpommin siivottavaa" kuin lyhytkarvaisella, kun ne karvat jää tököttämään mattoihin ym, mistä ne ei lähde kuin yksitellen nyppimällä!

No esim.
Villakoirat
Bichon Frise

Mä kyllä varmaan suosittelisin tuota villakoiraa, joko keskikokoista tai ehkäpä isoa. Sen turkki on helppo pitää siistinä kun ajelee sen välillä lyhyeksi (Enkä tarkoita että täytyisi olla viikottain ajelemassa). Luonteeltaan hyvä villakoira on helppo ja mukava lapsiperheen koira.
Valitsit minkä rodun tahansa, panosta hyvän pennun löytämiseen!! Rotu ei tosiaankaan takaa mitään koiran luonteesta vaan vaadi saada tavata pentujen vanhemmat, vähintäänkin emä, jossain vilkkaassa ympäristössä. Älä ota aran koiran pentua tai pentua joka ei ole pentumaisen vilkas ja rohkea.

Kiitos vinkeistä :) Kamalaa kiirettä en pidä, meinasin ihan rauhassa tosiaan miettiä rotua ja käydä katsomassa erilaisia. Villakoira voisi olla yksi vaihtoehto kyllä.

Mulla on taas sellainen käsitys, että pitkäkarvaisella tuo karva olisi jotenkin "helpommin siivottavaa" kuin lyhytkarvaisella, kun ne karvat jää tököttämään mattoihin ym, mistä ne ei lähde kuin yksitellen nyppimällä!

Joo kyllä pitkä karva on tietyllä tapaa helpompaa, kun se on semmosia tuppoja. Ja lyhyt karva karkeempaa ja tunkeutuu tekstiileihinkin. Mutta sakemannilla sitä pitkää karvaa kuitenkin myös lähtee todella paljon ja kyllä sekin jää sillain tekstiileihin kiinni ettei lähde imurilla. Täytyy poistaa teipillä tms.
Joten ei se pitkä mitenkään oleellisesti helpompaa karvaa ole... Plus sitten että pitkävillaisesta täytyy joka lenkin jälkeen pestä mahasta ja jaloista hiekat, mullat ja roskat pois. Ja mettälenkkien jälkeen yksitellen nyppiä havunneulaset ja muut roskat... Ettäh :whistle:

No esim.
Villakoirat
Bichon Frise

Kiitos vinkeistä :) Kamalaa kiirettä en pidä, meinasin ihan rauhassa tosiaan miettiä rotua ja käydä katsomassa erilaisia. Villakoira voisi olla yksi vaihtoehto kyllä.

Onnea etsintään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Villakoiran onnellinen omistaja:
Villakoira on varma valinta turkin, ulkomuodon ja luonteen takia. Mutta onhan siinä turkissa sitten se oma hommansa jos kauniina haluaa pitää. Säännöllisesti on trimmattava ja itsekkin kotona kuonoa yms ajeltava koneella ja pestävä sekä föönättävä.

Samaa mieltä. Mutta sitten on sekin, että jos ei niin välitä niistä hienoista leikkauksista, niin turkin voi aina leikata vaan pois ja pitää suht koht lyhyenä. Silloin se on helppo harjata ja pestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
dalmatiankoirasta ei lähe ikinä karvaa. ei edes siihen harjaan.

Oletko tosissasi? Kaverillani oli dalmis, ja siitä lähti tuhottomasti sitä lyhyttä piikkikarvaa. Sitä tunkeutui välillä jopa ihon sisään.

Mulla on ollu dobberin karva kantapäässä pystyssä. Lekurissa poistettiin ja kyllä mä nauroin ku selvis mikä siellä pisti.

Kaikki nypittävät ja trimmattavat rodut. Eli villakoirat, bichonit... Onko snautserit myös? joku viisaampi voi kertoa noista nypittävistä enemmän...

Sitten espanjanvesikoira, ja portugalinvesikoira.
Mulla itelläni keskikokoinen villakoira, ja vesikoira on myös haaveissa. :)