Tyhmä kysymys vauvan maidonsaannista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _____
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

_____

Vieras
Kun sanotaan, että vauvan pääasiallista ravintoa 1 vuoteen asti on maito. Niin, mitä tapahtuu, jos vauva saa maitoa liian vähän ja kiinteitä liikaa? Ja mistä sen tietää? Miten näkyy vauvassa, että ei ole saanut tarpeeksi maitoa tällä hetkellä ja myöhemmin elämässä? Neuvolassa sanoivat vain, että rintaruokittu vauva ottaa sen verran maitoa kuin tarvitsee. Noh, entä jos sitä maitoa ei enää tulekaan tarpeeksi, kun imetys on vähentynyt?

Kyseessä siis vauva, joka on syönyt jo pari kk kiinteitä 4krt/päivässä ja saa maitonsa imettämällä.

Itse imetän ennen kiinteiden tarjoamista, toki meillä syödään omin sormin, jolloin suositelaan ensin imettämistä. Lusikka, tutti tai pullo ei meillä kelpaa. Ruuan kanssa tarjoan vettä nokkamukista.

Mulle on neuvolassa sanottu että jos imetyksiä on 5-6 päivässä niin saa tarpeeksi maitoa.
Sinun tilanteessasi tekisin puurot korvikkeeseen(tai maitoon jos lapsi on yli 10kk) niin siitä saa sen yhen inetyksen verran korviketta ja päivän maidontarve täytyy.

Miten niin minun tilanteessani? Imetyksiä tulee kyllä vähintään 8krt/vrk. Ja iltapuuron saa korvikkeeseen tehtynä.

Kysyinkin, mitä tapahtuu vauvalle, jos saa liian vähän maitoa? Mitä haittaa siitä on vauvalle, jos maha täytyy ennemmin kiinteistä kuin maidosta? Ja mistäs mä sen tietäisin, vaikka ei saiskaan kuin esim 30ml kerrallaan maitoa imettäessä?

Menisköhän maha ihan kovalle ja ei saisi nestettä riittävästi... en tiedä tapahtuuko siitä muuta, tuskinpa. Kalsiumin saanti vähenis, mut ei kai sitäkään silmällä nää, jos se on vähentynyt.

Ymmärrän tuon nesteiden tarpeen. Mutta miksikäs sitten just ehdotellaan tekemään puurot omaan maitoon tai korvikkeeseen, jotta maitomäärä täyttyy, kun se ei ole sitten nestemäistä kuitenkaan?

Entäs sitten vauvat joille juotetaan vettä? Sillon nestetarve täyttyy, mutta maidontarve ei välttämättä..

Ymmärrän tuon nesteiden tarpeen. Mutta miksikäs sitten just ehdotellaan tekemään puurot omaan maitoon tai korvikkeeseen, jotta maitomäärä täyttyy, kun se ei ole sitten nestemäistä kuitenkaan?

Entäs sitten vauvat joille juotetaan vettä? Sillon nestetarve täyttyy, mutta maidontarve ei välttämättä..

Nesteenähän se maito on siellä puurossakin, vaikka siihen onkin sekoittuneena viljaan - ja imeytyy elimistöön ihan siinä missä juotukin neste. Osa toki höyrystyy keittäessä, mutta eivät ne loput maidot (tai vedet) sieltä mihinkään mystisesti "katoa".

Ja toisaalta, onhan maidossa vitamiineja, hivenaineita ja (äidinmaidossa) vasta-aineitakin, plus proteiineja ja rasvahappoja, jotka ovat kaikki hyödyllisiä ja tarpeellisia elimistölle. Toki näitä on myös kiinteässä ruuassa, mutta jos nyt veteen verrataan niin onhan maito paljon ravinteikkaampaa.

Varmaan se maidontarve liittyy kalsiumin saantiin sekä siihen, että äidinmaidossa on hyvänlaatuisia proteiineja, jotka ovat erityisen hyödyllisiä kasvavalle lapselle. Heraproteiiniahan vedetään treenaajapiireissä lihasmassan kasvattamiseksi juuri sen hyvän aminohappokoostumuksen takia.

Yhteistyössä