Tyhmä ruuanlaittokyssä: Kastike

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Miten te teette kastikkeen, esim.jauheliha-? Laittakaa vaikka ohjeen kans ihan, että tollokin tajuaa.. :snotty:
Mie vaan en oo ikinä oppinut tekemään kastiketta, aina tulee jauhomöykkyjä vaikka kuinka yritän laittaa ja sekottaa..ja maustaa en kans osaa sitä, se on aina ihan mautonta :/

Jauhelihaan teen usein ruskean kastikkeen.
Heitän jauhoja pannulle paistetun jauhelihan sekaan, kuumennan veden vedenkeittimellä.
En kyllä muista, että koskaan tällä periaatteella kastikkeesta olisi tullut möykkyistä.
Kuuma vesi on kaiken a ja o

mä teen näin. vettä kattilaan, lihaliemikuutio matkaan. keitän ja sekaan laitan ruskeakatikesuurustetta ja maustan.
sekaan van paistetut jauhelihat ja sipulia.

Meillä ei syödä enää tavallista ruskeaa kastiketta lainkaan.

Paistetun jauhelihan sekaan vehnäjauhoja ja vettä päälle. :D

Ei meillä kamalasti kastikkeita tehdä, en osaa kertoa kuin tuon yhden esimerkin.

Tietty maustetaan hyvin, ja jauhelihan kanssa on ruskistettu paljon sipulia.

Jauhelihakastikkeen teen monesti niin, et paistan ja maustan jauhelihan ja laitan tomaattimurskaa sekaan. Joskus teen sellasen jauho-rasvakastikkeen ku se on niin hyvää... Anopilta opin sit sellasen, et ruskistaa ja maustaa jauhelihan, laittaa jauhoa sekaan ja sekoittaa lihan joukkoon ja sit vettä päälle.

Mä saan kastikkeesta paukutonta ku annan tarpeeks kauan sen kiehua.

Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Jauhelihaan teen usein ruskean kastikkeen.
Heitän jauhoja pannulle paistetun jauhelihan sekaan, kuumennan veden vedenkeittimellä.
En kyllä muista, että koskaan tällä periaatteella kastikkeesta olisi tullut möykkyistä.
Kuuma vesi on kaiken a ja o

Näin miekin oon tehnyt, tosin kylmää (hanasta suoraan) vettä oon laittanut. Siitäkö se vois olla kiinni sit..

Taas mä luen noita ohjeita, ja ne on ihan samoja kuin netissä ja keittokirjoissa mutta kun mä en pirulauta onnistu siinä ikinä :D Mä sanoinki aina ennen ku mieheni tapasin että mulla on yks kriteeri miehelle ja se on että hän osaa tehdä ruskean kastikkeen :D

ruskea kastike. sulata voi ja anna vaahdon laskeutua. lisää jauhot. seoksen tulee olla notkeaa ei siis liian jauhoista. ruskista sopivasti ja lisää joukkoon vesi. itse laitan kylmää vaikka oikea ohje olisi että kuumaa...ei vaikutusta lopputulokseen. sekoita vispilällä jauhoseos veteen. mausta jauhetulla maustepippurilla, mustapippurirouheella, paprikajauheella ja suolalla.

jauhelihakastiklkeen voi tehdä myös sekoittamalla jauhot ruskistettuun jauhelihaan ja sekoitella hetki. sitten lisäät veden ja maustat.

Mulla oli samoja ongelmia ennen, nykyään käytän PASEERATTUA tomattisosetta ja sitten mausteita. Helppo tapa suurustaa.. Paseerattua tomaattia ja vettä vaan.. mausteet kehiin ja ruskealta näyttää:) Toi paseerattu tomaatti ei musta ees maistu tomaatilta laimennettuna.

no tämä on se legendaarinen, ja paras minun mielestäni:

laita kattilaan reilusti (50 g ?) voita, lisää pari rkl vehnäjauhoja kunhan rasva porisee. Ruskista jauhoja voissa n 5 min lähes koko ajan sekoittaen. Lisää n 5 dl KUUMAA vettä koko ajan sekoittaen, esim vispilällä (käytä tuota vispilää ihan alusta asti). Nakkaa sekaan 1-2 lihaliemikuutioita, luraus ketsuppia, maustepippuria, soijakastiketta ja ehkäpä myös pari laakerinlehteä, anna pulpahdella ainakin 15 min. Lisää ruskistettu jauheliha ja sipuli. Avot!

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Miten te teette kastikkeen, esim.jauheliha-? Laittakaa vaikka ohjeen kans ihan, että tollokin tajuaa.. :snotty:
Mie vaan en oo ikinä oppinut tekemään kastiketta, aina tulee jauhomöykkyjä vaikka kuinka yritän laittaa ja sekottaa..ja maustaa en kans osaa sitä, se on aina ihan mautonta :/

Olen tehnyt siten peruskastikkeen, että ruskistan rasvan ja jauhot pannulla, hiljalleen sekoitellen. Lisään vettä vähitellen, kunnes kastike on tarpeeksi sakeaa. Mausteet kannattaa lisätä jo rasva-jauhoseokseen.

Monet mausteet tarvitsevat aikaa kypsyä.

Ja mausteita täytyy laittaa aika reippaasti, lähes puoli pussia jauhelihamaustetta n. 600g kastikkeeseen.

Maizena jauhe on hyvää, jos ei halua ruskistella rasvoja :) vaikka paras se tuo perinteinen on.
Ja teen siten, että paistan esim. jauhelihan ja siirrän sen kattilaan jossa on tilkka vettä ja lihaliemikuutio tai mausteita, sitten ruskistan kastikepohjan ja lisään vettä siihen jotta tulee tasainen soossi. Sitten vasta soossi kattilaan.

Joskus ollaan ostettu jotain ruskeakastikejauhoa (siis sitä jotain seosta) mut haluisin osata tehdä sen itekin :D Ja mieluiten hyvän makuista.:)

Tomaattimurskaa on joskus kokeiltu, mut ei tykätä mausta.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
mä teen näin. vettä kattilaan, lihaliemikuutio matkaan. keitän ja sekaan laitan ruskeakatikesuurustetta ja maustan.

kun käyttää ruskeaa surusteta tai maizenaa suurustamiseen ei tuu paakkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Taas mä luen noita ohjeita, ja ne on ihan samoja kuin netissä ja keittokirjoissa mutta kun mä en pirulauta onnistu siinä ikinä :D Mä sanoinki aina ennen ku mieheni tapasin että mulla on yks kriteeri miehelle ja se on että hän osaa tehdä ruskean kastikkeen :D

Ruuanlaitossa ei saa hätäillä, hiljalleen se valmistuu ruskeakastikekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
ruskea kastike. sulata voi ja anna vaahdon laskeutua. lisää jauhot. seoksen tulee olla notkeaa ei siis liian jauhoista. ruskista sopivasti ja lisää joukkoon vesi. itse laitan kylmää vaikka oikea ohje olisi että kuumaa...ei vaikutusta lopputulokseen. sekoita vispilällä jauhoseos veteen. mausta jauhetulla maustepippurilla, mustapippurirouheella, paprikajauheella ja suolalla.

Noin minäkin teen. Jos niitä jauhoja on liikaa, paakkuja tulee. Mä vielä kippaan reilusti kerralla sitä vettä pannuun, muutamassa sekunnissa siitä tulee jauhojen kanssa puuromainen seos, kun jauhot kastuvat läpi --> Ei paakkuja.

Siivilä on sitä paitsi keksitty, sillä mä olen pelastanut jokusen soosin vuosien varrella.

Minusta siinä suurusteessa on ikävä rakeinen rakenne, se jää ikäänkuin helmiksi tai muruiksi näkyviin :/ Tai sitten en vaan osaa käyttää sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Minusta siinä suurusteessa on ikävä rakeinen rakenne, se jää ikäänkuin helmiksi tai muruiksi näkyviin :/ Tai sitten en vaan osaa käyttää sitä.

laitatko sen kiehuvaan veteen?

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
laitatko sen kiehuvaan veteen?

En muista enää, olen lopettanut sen käytön kokonaan, kun aina se jäi jotenkin erottuvaksi siinä, eritavalla kuin jauhopaakut :D

no meillä ei ole tällaista ilmiötä ollut. Kiehuvan veteen pitäisi aina laittaa

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:

Näin minäkin teen.Mutta silti ei ole niin hyvää kuin esim anopin joka tekee samalla tavalla.
Täytyy joskus sanoa anopille että seuraan vieressä kun tekee kastikkeen.

Ja ihan sama teenkö kattilassa vai pannulla kastikkeen.Makuun ei vaikuta.

Mä teen niin että laitan kattilaan voita n. 100g, siihen päälle jauhoja 3rkl, sekoittelen niitä niin kauan että on ihan tumman ruskeeta, lisään kylmää vettä n. 7dl, koko ajan sekoittaen, sen jälkeen kiehuvaa vettä sen verran, että kastike on sopivan paksuista. (sekoita koko ajan vispilällä) Kastikkeen sekaan 1 lihaliemikuutio, ketsuppia ja hiukan sinappia. Levy pienemmälle, niin että rauhassa kiehuu. Paistan jauhelihan ja sipulin, maustan jauhelihan voimakkaasti, kaada kastikkeen joukkoon, voit huuhdella pannun kuumalla vesitilkalla ja laittaa kastikkeen joukkoon. Anna kiehua vielä hetki.
Parhaimman makuisen kastikkeen saa kun malttaa ruskistaa jauhoja tarpeeksi kauan

Yhteistyössä