Tyhmä ruuanlaittokyssä: Kastike

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Älkää nyt herran tähden pilatko hyvää lihaa millään ylipuhdistetulla tärkkelyksellä (vehnäjauho), liemikuutioista ja valmisjauhoseoksista puhumattakaan!

Jo mainittu tomaattimurska toimii, mutta vielä parempaa on oikea kerma. Myös turkkilainen jugurtti tai ranskankerma ovat hyviä, mutta ne kannattaa lisätä vasta ihan lopussa, eivät tykkää pidemmästä hauduttelusta kerman tavoin.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Jauhelihaan teen usein ruskean kastikkeen.
Heitän jauhoja pannulle paistetun jauhelihan sekaan, kuumennan veden vedenkeittimellä.
En kyllä muista, että koskaan tällä periaatteella kastikkeesta olisi tullut möykkyistä.
Kuuma vesi on kaiken a ja o

Näin miekin oon tehnyt, tosin kylmää (hanasta suoraan) vettä oon laittanut. Siitäkö se vois olla kiinni sit..

Jospa sää lorautat liian äkkiä sen veden? Ota kuppiin ja liruttamalla kaatele samalla kun hämmennät sitä jauho-jauheliha-mausteseosta. Ja se jauho pitää kunnolla "hakata" siihen jauhelihan sekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Jauhelihaan teen usein ruskean kastikkeen.
Heitän jauhoja pannulle paistetun jauhelihan sekaan, kuumennan veden vedenkeittimellä.
En kyllä muista, että koskaan tällä periaatteella kastikkeesta olisi tullut möykkyistä.
Kuuma vesi on kaiken a ja o

Näin miekin oon tehnyt, tosin kylmää (hanasta suoraan) vettä oon laittanut. Siitäkö se vois olla kiinni sit..

älä pilaa pannuas nakkaamalla kuumalla pannulle kylmää vettä. ei ikinä niin..

Ruskistathan jauhoja tarpeeks ennen veden lisäämistä? Sekii vaikuttaa! Ja tottakai voi sekoittaa jauhot tilkaan vettä ihan niiku kiisseliä tehdessä. Eli ruskistaa jauhelihat ja maustaa sit vettä/lihalientä pannulle ja sit toi suurus sekoittaen joukkoon. Sit antaa kiehua hiljakseen jonku aikaa, oisko 10min sopiva?!

Alkuperäinen kirjoittaja duunari:
Älkää nyt herran tähden pilatko hyvää lihaa millään ylipuhdistetulla tärkkelyksellä (vehnäjauho), liemikuutioista ja valmisjauhoseoksista puhumattakaan!

Jo mainittu tomaattimurska toimii, mutta vielä parempaa on oikea kerma. Myös turkkilainen jugurtti tai ranskankerma ovat hyviä, mutta ne kannattaa lisätä vasta ihan lopussa, eivät tykkää pidemmästä hauduttelusta kerman tavoin.

ruskea kastike on mielestäni parempaa entä tuollaiset kermaiset ja tomaattiset kastikkeet

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Juu kastike on munki kompastuskivi, tekisin vaikka mitä :( Meilläpä siis aina kun mä teen kastiketta sen tekee oikeesti Knorr ja mä vaan vähä tuunailen sitä :D

Meillä kanssa näin. Sukuvika, vanhemmatkaan ei ikinä osannut tehdä ruskeeta kastiketta :)

Eli meillä paistetaan j-liha +sipuli, lisätään kastikepussi, sekoitetaan, lisätään vettä, +kermaa+ketsuppia, mausteita...

:) hyvin maistuu

Yhteistyössä