Tyhmää mutta: kellään reseptiä sairaalan aamupuurolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AP

Vieras
Synnärillä (Jorvissa) oli niin herkullista aamupuuroa, vaihdellen kauraa ja neljää viljaa jne, haluaisin oppia tekemään samanlaista. Puuro oli tosi löysää, maitoista ja hiutaleet pieniä ja pehmeitä. Käyttävätkö ne jotain pientä pikapuurohiutaletta siellä vain miten se tehdään? Jospa joku olisi ollut sairaalan keittiöllä töissä ja osaisi kertoa!

Sen salaisuus piilee varmaan siinä määrässä mitä kerrallaan keitetään =) Itse tykkäsin amiskassa ollessa pinaattikeitosta mitä keiteltiin. Kotona en saa millään, en millään samanmakuista!!

Minä olin aikoinaan siellä töissä :D Eli tukusta tuli näitä isoja säkkejä missä oli näitä.. Muistaakseni olisiko ollut jotain myllyn parasta ne viljat. Mutta olin täällä töissä 2006 vuonna. Ehkä vielä samasta valmistavat

En ole kyllä sairaalassa töissä, mutta päiväkodeissa paljon puuroja keitellyt. Ihanaa puuroa tulee pitkällä haudutusajalla :) Unohtakaa siis ne paketissa olevat ajat ja antakaa hautua ihan rauhassa kannen alla, puoli tuntia vähintään.

Alkuperäinen kirjoittaja Julia:
Minä olin aikoinaan siellä töissä :D Eli tukusta tuli näitä isoja säkkejä missä oli näitä.. Muistaakseni olisiko ollut jotain myllyn parasta ne viljat. Mutta olin täällä töissä 2006 vuonna. Ehkä vielä samasta valmistavat

Loistavaa, löytyi joku sisäpiiriläinen :) Oliko ne ihan normaalin näköistä kaurahiutaletta jne eli ei mitään pientä pikakauraa? Oliko keittoaika pitkä vai osaatko yhtään arvella miksi on niin erilaista kuin "kotipuuro"?

Meidän mummo ja minä myös teemme juuri sellaista puuroa.

Älä tee sitä ohjeen mukaan vaan nestemäärä pitää olla paljon isompi kuin puuroohjeissa on. Osta esim. elovena. Kiehuvaan veteen/maitoon lisäät ryynit ja sitten keittelet pienellä lämmöllä joku ½ tuntia, sen jälkeen annat hautua viel esim. ykkösellä kansi päällä ½ tuntia.

Ihanan samettista ja hyvää puuroa tulee. Muista voi ja suola :)

Muista sekoitella välillä ettei pala pohjaan!

mä teen puuron aina niin, et kiehautan kattilassa vettä, muutaman desin, ja lisään siihen hiutaleet, teen siis paksua siinä vaiheessa siitä.Sit antaa kiehua (kokoajan sekottaen ) sen minuutin, kaksi, ja sitten levy ykköselle ja lisään maitoa niin et tulee löysäksi.Sitten antaa hautua toooosi kauan, välillä sekottaen,Lopuksi sekaan paljon voita ja suolaa :p

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:

Älä tee sitä ohjeen mukaan vaan nestemäärä pitää olla paljon isompi kuin puuroohjeissa on. Osta esim. elovena. Kiehuvaan veteen/maitoon lisäät ryynit ja sitten keittelet pienellä lämmöllä joku ½ tuntia, sen jälkeen annat hautua viel esim. ykkösellä kansi päällä ½ tuntia.

Tää kuulostaa ihanalta ohjeelta, mutta ei taida onnistua normaalina työaamuna.

Mä teen lasten kanssa aina niin että keitän normaalisti puuron , vähän enemmän vettä tietty mitä ohjeessa sanotaan, ja annan puuron seisoa 20-30minuuttia kattilassa kannen alla niin on juuri sopivaa sitten syödessä.

Samoilla jäljillä kuin muutama tuossa edellä: pitkässä haudutusajassa on se salaisuus. Itse liotan 4-viljan luomurouhetta yön yli. Sitten aamulla (siis viikonloppuaamuisin ;) ) keitän/ haudutan sitä lähemmäs tunnin. Ja tulee ihan mahtavan makuista :) Se on sitä oikeaa puuroa eikä mitään kamalaa mautonta pikapuuroliisteriä.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Se alkaa varmaan sanoilla: otetaan suurtalouskattila......

:D

...johon laitetaan 50 litraa vettä...

Nykyisissä suurtalouskeittiöissä on ajastettavat 300 litran keittopadat, joissa sitä sairaalan puuroakin keitetään =).. Mutta tuossa haudutuksessa se salaisuus piilee, puurosta tehdään toosi löysää, ja kun se pakataan kuljetusta varten lämpövaunuihin, siellä se mukavasti hautuu pitkään.

Meillä mummo tekee kanssa sellasta silkkistä kaurapuuroa, on ihan eloveenaa mutta alottaa ihan jääkylmällä vedellä. Kai ne ryynit on sit pidempään vedessä silleen. Kauheen pitkään ei keittele

Alkuperäinen kirjoittaja puuro:
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:

Tää kuulostaa ihanalta ohjeelta, mutta ei taida onnistua normaalina työaamuna.

No kyllä saa jopa varttitunnissa, mutta mä käytinkin täysmaitoa. Tein muksuille sillä tavalla eilen iltapuuron.

:p

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Meillä mummo tekee kanssa sellasta silkkistä kaurapuuroa, on ihan eloveenaa mutta alottaa ihan jääkylmällä vedellä. Kai ne ryynit on sit pidempään vedessä silleen. Kauheen pitkään ei keittele

Nämä ovat tietenkin makuasioita, mutta mielestäni tuolla kylmään veteen tulevat hiutaleet tulee kamalan makuista kaurapuuroa.

Itse kiehautan veden, lisään hiutaleet ja laitan kattilan hautumaan 1:lle.

Mites jos käyttää haudekattilaa, niin onko puuro ensin keitettävä / kiehautettava siellä alaosassa ja sitten vasta laittaa puuron haudeosaan hautumaan? Vai onnistuuko se niinkin, että puuro hautuu alusta asti haudeosassa?

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Synnärillä (Jorvissa) oli niin herkullista aamupuuroa, vaihdellen kauraa ja neljää viljaa jne, haluaisin oppia tekemään samanlaista. Puuro oli tosi löysää, maitoista ja hiutaleet pieniä ja pehmeitä. Käyttävätkö ne jotain pientä pikapuurohiutaletta siellä vain miten se tehdään? Jospa joku olisi ollut sairaalan keittiöllä töissä ja osaisi kertoa!

Voi, mäkin jäin kaipaamaan juuri Jorvissa synnärillä saamaani puuroa, tais olla jonkinlaista ruismarjapuuroa... kohta kymmenen vuotta sitten... silti muistelen sitä herkkua vieläkin kaiholla :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mites jos käyttää haudekattilaa, niin onko puuro ensin keitettävä / kiehautettava siellä alaosassa ja sitten vasta laittaa puuron haudeosaan hautumaan? Vai onnistuuko se niinkin, että puuro hautuu alusta asti haudeosassa?

Mä teen just niin, että alusta asti hautuu haudeosassa. Kaikki vaan sinne ja annat olla :)

Yhteistyössä