Tyhmiä kysymyksiä päiväkodin aloittamisesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jännittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jännittäjä

Vieras
Esikoinen, 2,5v, aloittaa päiväkodin kuukauden päästä. Itse en ole koskaan ollut päiväkodissa, joten kaikki käytännöt ovat täysin vieraita minulle. Tutustumaan menemme päikkyyn vasta elokuun alussa. Tässä mielessäni pyöriviä kysymyksiä:

1. Kuinka paljon aikaisemmin hoidontarve tulee ilmoittaa? Minä tiedän omien päivieni pituudet (8-16, joskus jopa 18 asti) mutta mies työskentelee sijaisena eikä hänen päivistään ole aina tietoa. Miehen työpäivät ovat joko 7-15 tai 13-21.

2. Mitä kaikkea päiväkotia varten pitää hankkia? Päiväunille vaippoja ja unilelu, sisätossut nyt ainakin ja vaihtovaatetta? Kurikset ja saappaat? Tarvitseeko itse tuoda ruokalappu (lapsi ei osaa vielä syödä ihan siististi)?

3. Tämä hermostuttaa eniten. Lapsi on aina ollut superhelppo ja kiltti, mutta nukuttaminen on aina ollut ihan hirveän hankalaa. Pahimmillaan nukuttamiseen meni 1-2h, sekä päikkäreillä että yöunille mennessä. Kun lapsi nukahtaa, niin nukkuu tosi hyvin eikä heräile. Nukahtamisongelman vuoksi jätettiin päiväunet kokonaan pois muutama kuukausi sitten ja päästiin samantien ongelmasta eroon. Nyt lapsen unirytmi on sellainen, että menee nukkumaan tasan 19.30 ja herää aikalailla tasan 8. Päikyssähän tämä ei onnistu, koska siellä käsittääkseni on ''pakko'' nukkua päikkärit? Miten teillä uni/nukahtamisongelmaisten kanssa on päiväkodin päikkäreiden kanssa mennyt?

Tällaisia nyt ainakin, muihinkin asioihin saa antaa vinkkejä, jos tulee mieleen :)

1. vähintään 2 viikkoa ennen olisi hyvä ilmoittaa

2. Ei tarvi omaa ruokalappua, niitä on kyllä päikyssä. Vaihtovaatetta, unilelu, vaipat, tossut, kuravaatteet ja kumpparit, sään mukainen ulkovaatetus. Myös näin kesällä olisi hyvä olla eri vaatteet sisällä kuin ulkona.

3. Meillä ei ketään pakoteta nukkumaan, levätä täytyy, ja jos ei uni tule niin ei tule, mutta tosiaan, levätä täytyy.

Tuosta nukkumisesta vielä, monet lapset jotka eivät kotona ole aikoihin nukkuneet päiväunia, niin monesti silti nukkuvat päiväkodissa. Päivä on niin täynnä touhua, että väsy iskee.

Laita ainakin nimi vedekestävällä tussilla kaikkiin lapsen ulkovaatteisiin ja kenkiin. Ja älä huoli tosta nukuttamisesta, kyllä ne siellä päiväkodissa saa lapset nukkumaan kun muutkin nukkuu. Laita vaan myöhemmin kotona nukkumaan/herätä aikasemmin jotta unimäärä pysyis suunnilleen samana. Päiväkodissa nukutaan kai 1,5-2 h.

Alkuperäinen kirjoittaja jännittäjä;24187547:
Esikoinen, 2,5v, aloittaa päiväkodin kuukauden päästä. Itse en ole koskaan ollut päiväkodissa, joten kaikki käytännöt ovat täysin vieraita minulle. Tutustumaan menemme päikkyyn vasta elokuun alussa. Tässä mielessäni pyöriviä kysymyksiä:

1. Kuinka paljon aikaisemmin hoidontarve tulee ilmoittaa? Minä tiedän omien päivieni pituudet (8-16, joskus jopa 18 asti) mutta mies työskentelee sijaisena eikä hänen päivistään ole aina tietoa. Miehen työpäivät ovat joko 7-15 tai 13-21.

2. Mitä kaikkea päiväkotia varten pitää hankkia? Päiväunille vaippoja ja unilelu, sisätossut nyt ainakin ja vaihtovaatetta? Kurikset ja saappaat? Tarvitseeko itse tuoda ruokalappu (lapsi ei osaa vielä syödä ihan siististi)?

3. Tämä hermostuttaa eniten. Lapsi on aina ollut superhelppo ja kiltti, mutta nukuttaminen on aina ollut ihan hirveän hankalaa. Pahimmillaan nukuttamiseen meni 1-2h, sekä päikkäreillä että yöunille mennessä. Kun lapsi nukahtaa, niin nukkuu tosi hyvin eikä heräile. Nukahtamisongelman vuoksi jätettiin päiväunet kokonaan pois muutama kuukausi sitten ja päästiin samantien ongelmasta eroon. Nyt lapsen unirytmi on sellainen, että menee nukkumaan tasan 19.30 ja herää aikalailla tasan 8. Päikyssähän tämä ei onnistu, koska siellä käsittääkseni on ''pakko'' nukkua päikkärit? Miten teillä uni/nukahtamisongelmaisten kanssa on päiväkodin päikkäreiden kanssa mennyt?

Tällaisia nyt ainakin, muihinkin asioihin saa antaa vinkkejä, jos tulee mieleen :)
Olen lastenhoitajana ja meillä menee näin.
1.) hoidon tarpeesta ilmoitetaan kunnasta riippuen aina viikko kerrallaan eteenpäin, tai kuukausi kerrallaan eteenpäin
2.) ruokalappua ei tarvitse tuoda, päiväkodissa on niitä mielin määrin. Jos lapsi käyttää vaippoja niin ne mukaan, tosin tuon ikäinen lapsi opetetaan kuivaksi hyvin nopeasti päiväkodissa. Vaihtovaatteita tarvitsee pisuvahinkoja varten, eli pikkareita,housuja, paitoja sukkia yms, tossut, parit hanskat on hyvä olla, kuravaatteet mikäli ei ole sellaista haalaria tai settiä mikä kestää kunnolla vettä. Kumpparit täytyy olla päiväkodissa. Unikaveri lapselle, muita leluja ei ,paitsi jos päikkärissä on lelupäivä.
3.) Päiväkodissa ei ole pakko nukkua, on lapsia jotka ei vaan nuku, mutta rauhoittumaan pitää nukkariin myös tulla, kuuntelemaan satu ja meillä on tapana että puoli tuntia sitten lepäillään sängyssä vähintään, sen jälkeen pääsee takaisin toiminta tiloihin.

Suosittelen lämpimästi että kysyt suoraan päiväkotisi hoitajilta että mitkä heillä on käytäntönä siellä, he osaavat näihin kysymyksiin vastata parhaiten. :)

Yksi ehdoton; merkkaa lapsesi nimi kaikkiin vaatteisiin ja mahd. unileluunkin. Ne katoavat todella nopeasti ilman nimeä. Meillä tyttö mm. riisui omia sisätossujaan lasten leikkihuoneeseen ja lapset porukalla oikein piilotti niitä sinne... monien muiden tossujen kera :)

1. Meillä Vantaalla, ilmoitetaan säännöllisistä poissaoloista n viikko etukäteen kirjallisesti. Meillä hoitosopimus on siis kokopäiväinen 5 krt viikossa, mun työn (8-16) mukaan. Meillä myöskin mies epäsäännöllisessä vuorotyössä, ja pitää lapsen kotona kun vapaapäivällä.

2. Vaihtovaatteita, teippivaippoja (eivät oikein tykkää housuvaipoista) ja unilelu/tutti jos käytössä. Kannattaa tuollaiset "pikkutavarat" laittaa vaikka pakasterasiaan jossa nimi, niin eivät huku. Sisätossut ehdottomat ja kuravaatteet ja saappaat. Ruokalappua ei ole tarvinnut viedä. Meidän lapsi aloitti päiväkodissa kun oli ikää 1v3kk ja ei syönyt juurikaan itse. Tarhassa oppi sen homman nopeasti. Meillä myöskin sai viedä yhen lelun mukana, ja kannattaa muistaa laittaa nimi. Ja oma vesipullo kannattaa viedä, käyttävät sitä esim pihalla oleessaan. Sitten omat rasvat, jos on käytössä ja aurinkorasvat.

3. Mulla oli ihan samat huolet. Nukahtaminen on pienestä asti kestänyt kauan, mutta tarhassa jostain syystä nukkuu pääsääntöisesti tosi hyvin. Jotenkin niillä tarhantädeillä on taito saada muksut nukkumaan. Meidän tarhassa ei ainakaan ole pakko nukkua (vaikka meidän lapsi nukkuu vielä) mutta siellä on isompia, jotka käsittääkseni rauhoittuvat hetken, kuuntelevat satua yms ja sitten viedään toiseen huoneeseen leikkimään.

Tässä ainakin jotain, mitä tuli mieleen tällä hetkellä...

[QUOTE="Alice";24187668]1. Meillä Vantaalla, ilmoitetaan säännöllisistä poissaoloista n viikko etukäteen kirjallisesti. Meillä hoitosopimus on siis kokopäiväinen 5 krt viikossa, mun työn (8-16) mukaan. Meillä myöskin mies epäsäännöllisessä vuorotyössä, ja pitää lapsen kotona kun vapaapäivällä.

2. Vaihtovaatteita, teippivaippoja (eivät oikein tykkää housuvaipoista) ja unilelu/tutti jos käytössä. Kannattaa tuollaiset "pikkutavarat" laittaa vaikka pakasterasiaan jossa nimi, niin eivät huku. Sisätossut ehdottomat ja kuravaatteet ja saappaat. Ruokalappua ei ole tarvinnut viedä. Meidän lapsi aloitti päiväkodissa kun oli ikää 1v3kk ja ei syönyt juurikaan itse. Tarhassa oppi sen homman nopeasti. Meillä myöskin sai viedä yhen lelun mukana, ja kannattaa muistaa laittaa nimi. Ja oma vesipullo kannattaa viedä, käyttävät sitä esim pihalla oleessaan. Sitten omat rasvat, jos on käytössä ja aurinkorasvat.

3. Mulla oli ihan samat huolet. Nukahtaminen on pienestä asti kestänyt kauan, mutta tarhassa jostain syystä nukkuu pääsääntöisesti tosi hyvin. Jotenkin niillä tarhantädeillä on taito saada muksut nukkumaan. Meidän tarhassa ei ainakaan ole pakko nukkua (vaikka meidän lapsi nukkuu vielä) mutta siellä on isompia, jotka käsittääkseni rauhoittuvat hetken, kuuntelevat satua yms ja sitten viedään toiseen huoneeseen leikkimään.

Tässä ainakin jotain, mitä tuli mieleen tällä hetkellä...[/QUOTE]

Ja likavaatteille vaikka oma kangaspussi, (jossa nimi) niin ei tarvitse arpoa mitkä vaatteet likaisia...

Tässä tulikin näemmä kaikki hyvät neuvot. Tosiaan päiväkodissa nuo muksut kun kimpassa menee nukkumaan, niin nukahtavat aika helposti.
Tekstiilitussin ostin, saa esim kirjakaupasta ja merkkailin yleensä vaatteiden pesuohjelappusiin, kenkien sisäpintoihin.
Tuo , että kuuden jälkeen hakisi..niin ei onnistuisi ainakaan meillä päin. Ottaisin selvää kyllä, että kuinka myöhään on mahdollista hakea.

Ja ihan vaan rohkaisuna, niin tuon ikäisten olen huomannut viipottavan ja touhuavan päiväkodissa ihan onnessaan (itse olen vähän isompana joutunut pojat laittamaan ).
Että älä turhaan siellä jännittä . :)

Tässä tulikin näemmä kaikki hyvät neuvot. Tosiaan päiväkodissa nuo muksut kun kimpassa menee nukkumaan, niin nukahtavat aika helposti.
Tekstiilitussin ostin, saa esim kirjakaupasta ja merkkailin yleensä vaatteiden pesuohjelappusiin, kenkien sisäpintoihin.
Tuo , että kuuden jälkeen hakisi..niin ei onnistuisi ainakaan meillä päin. Ottaisin selvää kyllä, että kuinka myöhään on mahdollista hakea.

Uskoisin että Ap on hakenut hoitopaikaa vuoropäiväkodista, kerta työvuorot ovat tuollaiset.. Mutta jos ei ole, niin sitten tulee kyllä ongelmia, ns. normaalit päiväkodit menee kiinni klo 17.

onko kenenkään lapsella vain sitä yhtä ja rakasta lelua? Kuskaatteko sitä edes takaisin kodin ja päiväkodin väliä, vai onko lapsi hyväksynyt hoitoon jonkun vähemmän rakkaan lelun? Meillä 3v tyttö on lähdössä hoitoon ja hänellä on yksi rakas pehmoeläin, jota pitää jatkuvasti mukanaan...

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn myös;24188019:
onko kenenkään lapsella vain sitä yhtä ja rakasta lelua? Kuskaatteko sitä edes takaisin kodin ja päiväkodin väliä, vai onko lapsi hyväksynyt hoitoon jonkun vähemmän rakkaan lelun? Meillä 3v tyttö on lähdössä hoitoon ja hänellä on yksi rakas pehmoeläin, jota pitää jatkuvasti mukanaan...

Osalla lapsista on yksi ja ainoa rakas unikaveri, vanhemmat sitten kuljettavat sitä päiväkodin ja kodin välillä. Sitten osalla lapsista on yksi unikaveri joka on koko ajan siellä päiväkodissa, ei oteta lainkaan kotiin, osalla taas ei ole ollenkaan.

Muuten ootkin saanu jo paljon vastauksia, mutta tuohon nukkumishommaan vielä halusin kommentoida.. Eli kun aloitatte hoidon, joutuu lapsi ilmeisesti heräämään aiemmin kuin nyt. Ja tuskin haluat laittaa lasta 19.30 nukkumaan jos olet itse päässyt töistä klo 16 tai 18. Siinä vaiheessa olet onnellinen, jos lapsesi on nukkunut päikkärit kun olette koko päivän ollut erossa.
Lisäksi hoidossa olo on raskaampaa, niin hienoa jos lapsi nukkuu..

Yhteistyössä