Tyhmiä (?) kysymyksiä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omasta kodista haaveileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omasta kodista haaveileva

Vieras
Ensin: olen hoitovapaalla,minulla on vakituinen työpaikka. Mihin mun kuuluisi (tai siis olisi pitänyt) toimittaa verokortti? Alkuvuodesta kun se tuli olin vielä äippälomalla,ja sillon pomo sanoi ettei he sitä tarvitse. Entä nyt?? Toinen työhön liittyvä: töistä kuuluu kai kertyä vuosilomaa? Millon se pitää pitää ja kuka siitä päättää kun olen hoitovapaalla ja miten se vaikuttaa mihinkin??

Sitten asuntolaina-asiaa.. Olen siis hoitovapaalla,elin saan kotihoidontukea ja lapsilisän. Mies on töissä,ei mikään huippupalkka mutta tällä hetkellä kun asutaan vuokralla niin todella hyvin tullaan toimeen,säästöön jää useampi sata euroa/kk. Minkähän verran me voitais saada lainaa? Tällä hetkellä vuokra+sähkö+netti+2 kpl kännykkälaskuja = yht alle 800e/kk joten kyllä pystyttäis n 1000e/kk maksamaan pankille..

Jos ei toimita verokorttia kelaan, menee kai sen perusprosentin (20??) mukaan veroja.

Lomat pidät kun menet takaisin töihin (tai siirrät ne pidettäväksi pötköön seuraavan kesäloman kanssa tms).

Lainasummista osaa pankki kertoa.. Huomioi että asumisesta tulee muitakin kuluja kuin pelkkä laina :) Kerros/rivitalossa vastike, vedet, sähköt ym. Omakotitalossa kiinteistövero, vakuutukset, jätemaksut ym.
Lisäksi kaikki mahdolliset remontit, tai jos vaikka jääkaappi hajoaa.

Ettekö te syö tai tarvitse vaatteita, vaippoja, saippuaa, siteitä, pesuaineita ym.? Jos säästöön jää nyt useampi sata euroa, niin mistä te sen tonnin repäisette? Yhtiövastike tai muut kiinteistön ylläpitokustannukset täytyy maksaa omassakin.
Pankki ei usko todellisia menoja, heillä on laskennalliset kaavat menoille.

Tosiaan kelaan kannattaa pitää huoli että menee tuore ja asialliset prosentit omaava verokortti, muuten voi tulla takkiin nyt tai myöhemmin. Lomat kyllä jää sulle pankkiin ja työnantajan kanssa sovit miten ne pidät.

Laina-asioista ei kukaan täällä voi antaa sulle mitään suuntaa, ei edes saatteko lainaa, sekin kun riippuu ihan pankista. Jos todella omasta kodista haaveilette, varaatte pankkiinne ajan ja kysytte laintarjousta. Ehdottomasti kannattaa kilpailuttaa useammasta pankista, esim. jos teillä on vakuutukset ja pankkiasiat eri konsernin yhtiöissä niin usein tarjotaan ihan hyviä paketteja jos niitä lähtee yhdistämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vielä vähän lainaa:
Ettekö te syö tai tarvitse vaatteita, vaippoja, saippuaa, siteitä, pesuaineita ym.? Jos säästöön jää nyt useampi sata euroa, niin mistä te sen tonnin repäisette? Yhtiövastike tai muut kiinteistön ylläpitokustannukset täytyy maksaa omassakin.
Pankki ei usko todellisia menoja, heillä on laskennalliset kaavat menoille.

Siis,kirjotin tuossa vaan ns asumiskustannuksia. Ruoan,vaatteet ym maksan yleensä minä (toki mies maksaa omat vaatteensa ja sillontällön ruokakaupassa),nuo muut pakolliset menot mies. Nyt siis jää säästöön n 500e/kk eli vaikka pakolliset menot nousis sen verran niin siltikin pystyttäis se hyvin maksamaan ja edelleen jäis rahaa elämiseenkin.
Yhteen pankkiin on aika varattuna,ajattelin vaan kysyä täältäkin..

Alkuperäinen kirjoittaja max:
Eihän hoitovapaalta kerry vuosilomaa, mutta ne äitiys/vanhempainvapaalla kertyneet lomat pidät kun menet töihin.

Mun oli pidettävä äitiyslomalla kertyneet lomat ennen hoitovapaan alkua. Olin siis kotona, mutta sain siltä ajalta palkan. Ja mies oli tuolloin vanhempainvapaalla. Vapaa jatkui sitten hoitovapaana.

Yhteistyössä