TYKSissä synnyttäneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
omat kokemukset kerrottuna neljällä oikein hyviä. Itse arvostan sitä että kunnon apu on välittömästi paikalla enkä menisi mistään hinnasta mihinkään aluesairaalaan synnyttämään.
Oma kolmas lapseni syntyi aivan velttona ja lastenlääkäri oli samantien virvoittelemassa häntä ja meni kaappiin suoraan synnyttyään. Itse olen alan ammattilainen ja tiedän mitä kaikkea voi tapahtua jos ei apu ole heti paikalla. Tästä kaikki kiitos tyksille. Olet turvallisessa hoidossa siellä!

Pelkäsin TYKSin henkilökuntaa jo ennen synnytystä ja nyt synnytyksen jälkeen pelkään vielä enemmän..Lapsivuodeosaston henkilökunta sai minut tuntemaan oloni erittäin ahdistuneeksi, ja hounoksi ihmiseksi. Tulen loppuelämäni muistamaan lastenhoitajan sanat ja ilmeen "Sinun pitää vain pyytää KAUNIISTI, että saat tuolin huoneeseen.." (Olin pyytänyt sitä tuolia jo kahdesti.)

Jos seuraavan synnytän joskus TYKSissä, tiedän, että minun ei tarvitse pyytää, minun pitää VAATIA. Ja osaan pitää pääni kylmänä, kun lastenhoitajat/kätilöt antavat lausuntojaan. Tiedän, että vain lääkäri tietää asian todellisen laidan. Ja tiedän nyt myös sen (kantapään kautta opittuna), että iltavuoro ei aina tiedä, mitä aamuvuoro tekee...eli jos aamuvuoro sanoo, että kotiin päästään huomenna, iltavuoro voi sanoa, että vasta viikon päästä. Ja tämäkin on TYKSissä Ok.

eli jos aamuvuoro sanoo, että kotiin päästään huomenna, iltavuoro voi sanoa, että vasta viikon päästä. Ja tämäkin on TYKSissä Ok.

[/quote]

mulle kanssa luvattiin että "huomenna pääsette kotiin". Aamulla sitten vinkkasin hoitajalle että kotiutuslupa on annettu, niin suureen ääneen ihmetteli " aijaa, lääkärin kyllä piti vielä uudestaan katsoa vauvaa". just edellisenä päivänä oli katottu ja kaikki oli ok. no paniikissa tietysti sitten tuore äiti kyselemään että onko mun vauvassa jotain vikaa kun mulle ei oo sanottu uudesta tarkastuksesta mitään. olikin joku toinen vauva mitä piti katsoa.

Niin.. Miten sen nyt ottaa :/ Synnytin tyksissä reilu kk sitten. Jouduin odottelemaan synnytyksen käynnistymistä(/käynnistämistä) olikohan se osastolla 312. Sen henkilökunnasta pidin. Isäkin sai olla vaikka ympärivuorokauden kanssani siellä.

No synnytys sitten käynnistettiin ja siirryin synnärille. Synnytykseni kesti yli 12 tuntia ja kätilöitä siinä oli yhteensä koko aikana 4kappaletta+ 1 opiskelija. Kaksi kätilöistä oli todella mukavia ja niin myös opiskelija. Pari muuta olivat keski-ikäisiä "juntturoita". Kuitenkin ihan mukavia.. Ponnistus vaiheessa minulla oli toinen näistä "juntturoista" mukana. Hän osasi kyllä kannustaa siinä tilanteessa hyvin, mutta asenne oli aika itsetietoinen ja jos hän olisi ollut mukana avautumisvaiheen kivuissa en todennäköisesti olisi jaksanut sellaista asennetta. Kätilön hyvät ohjeet myöskin varmasti vaikuttivat siihen etten tarvinnut yhtäkään tikkiä.

Synnytys tyksissä meni muuten hyvin, mutta sain odottaa epiduraalia ikuisuuden :'( Se oli kamalaa. Olen lukenut muistaakseni tyksin sivuilta, että sillä on mahdollisuus ympärivuorokauden puudutuksiin yms, mutta minä jouduin odottamaan kamalissa kivuissa parisen tuntia puudutusta. Lääkäri oli joutunut leikkaukseen :( Minkäs sille mahtaa, mutta olisin todella tarvinnut sen puudutuksen paljon aikaisemmin! Kohdunsuu ei avautunut kauheiden kipujen takia, joten kaksi helvetillistä tuntia olivat aivan turhia :\|

Vuodeosastolla..hmmh. Niin paljon kätilöitä ja hoitajia, että vaikea sanoa heistä mitään. Jotkut mukavia ja jotkut eivät taas Niin mukavia.. Yleensäkkin jäi ärsyttämään tämä linjaus tyksissä. Vauvat ovat vierihoidossa koko ajan (mikä sinänsä hyvä asia), mutta tuntui ettei vauvan hoitoon saanut tarpeeksi apua, muuten kuin imetyksen suhteen :\| Monissa sairaaloissahan vauvat voi viedä yöksikin vauvalaan, mutta tuntui ettei tyksissä oltu kuultukkaan tällaisesta. En tosin kysynytkään siitä, koska olin muutenkin maassa sairaalassa olosta ja väsymystä. Tuntui myös siltä, että tyksissä imetetään vaikka rinnat verellä ilman rintakumia. Imetys ei alkuun onnistunut kunnolla, mutta en saanut silti avuksi rintakumia..no kävin ostamassa itse sen heti kun päästiin sairaalasta ja siitä oli suurta hyötyä. Nyt siitä on kuitenkin päästy onneksi eroon.

Oli minulla tyksistä kyllä positiivisiakin kokemuksia. Ainakin siitä kun kävimme synnytyksen läpi kätilön kanssa minulle jäi hyvä olo. Samaten ennen synnytystä jouduin käymään yhdellä poliklinikka käynnillä ja sielläkin henkilökunta oli todella mukavaa. Yleensäkkin tuosta henkilökunnasta tyksissä on hankala vetää mitään yhteenvetoa koska sitä tuon kokoisessa paikassa on niin paljon. Se sitten riippuu ihan tuurista ketä kohdalle osuu.

Mä olen molemmat synnyttänyt tyksissä. Myös äippäpoli on tuttu paikka. Polilla mukavai hoitajia ja lääkäreitä. Yks tympee ylitällätty lääkäri täti on kohdalle osunu.

Synnytykset mulla on ollu niin nopetia, että eipä siinälääkäriää tarvittu, vasta kun lastenlääkäriä joka on toimittanut lapsemme teholle. Molemmat kohdalle osuneet kätilöt ovat olleet mukavia. tosin jälkimäinen pakotti mut istumaan tai makaamaan ja sito piuhoihin. Onnkes ei tarvinnu kauaa seiso paikallaan. Minä kun en paikallani pysy avautumis vaiheessa.

Olen myös viettänyt aikaa osatolla 312. Molempein odotusaikanankin siellä jouduin diebeteksen takia vierailemaan. Myös molempien synnyttä yövyi osaltolla 312, sillä vauvat olivat teholla. Henkilö kunta oli todella mukavaa. Yks tiukkatäti löytyi osastolta, mutta kun yhteinen huumori löytii niin homma toimi. esikoisesta vietin viikon tällä osastolla. Kyllä siinä tuli hoitajat tutuiksi.

Kakkosesta olin aluksi 312 yhden yön ja sen jälkeen päästin vierihoitoon osatolla 311. Ne hoitjajat joihin törmäsivät olivat kaikki ok. Kiireisiä kylläkin. Esikko ei imenyt rintaa missään vaiheessa, jotein hieman enemmän tukea ja neuvoja olisin kaivannut imetyksen suhteen. Mutta koska tämä oli toinen lapseni, niin kaikki olettivat että osaan homman. No lopulta luotin vain äidinvaisotihini ja homma onnistui. Täysimetin 5,5 kk.Osatolla 311 olo ei kyllä ollut mukavaa. Kävin suihkussa ja vein vauvan hoitajille. Vauvani itki kun palasasin. Oli kuulemam just nukkunu, kun olivat käyneet. Kävin ostamassa lehden kanttiinista ja vain vuvan hoitajille. Vauva itki kun palasin. Olivat kuulemma jus käytnneet katsomassa ja sillo nukku. Seuraavana päivänä kävin kahvilla. Taas vauva itki ja samat selitykset. Sen jälkeen ei paljoo tehny mieli jättää lasta niille hoitajille. Onneks päästiin kyllä jo kolmantena päivänä kotiin sieltä.

Kaiken kaikkiaan oli hyvä kokemus. Siellä mahdollinen kolmaskin synnytetään. varmasti olisin sanut enemmän tukea ja tietoa jos vaan olisin sitä pyytänyt. Toisaalta oli mukavaa, ettei joku koko ajan höseltänyt siiä ja neuvonut joka asiassa.

TYKS on iso sairaalaa ja henkilökuntaa joka lähtöön... Ja hoitajat vaihtuu ja aina saa selittää samat asiat: yleensä kyllä kuuntelivat, mutta pari poikkeustakin oli.

312 oli positiivinen kokemus myös minulle, sitä muutkin on kehunu. Toisaalta toivois, ettei kukaan sinne joutuis, koska sehän merkitsee sitä, että jotain häikkää on joko ennen tai jälkeen synnytyksen.

Synnärillä osu kivat kätilöt. Epiduraalin sain heti, vaikka siellä oli hirveä tungos. Sillehän ei voi mitään, että jos lääkäri joutuu johonkin leikkaukseen. Se, että epiduraalin saa koska vaan, merkitsee mahdollisuutta, että sen saa...

310 oli mielestäni kiva. Imetykseen suhtaudutaan - miten sen nyt sanoisi - melko fanaattisesti. Kyllä siellä tosin rintakumin sai, jos sellaisen halusi. Ja vauvan saa pois vierihoidosta jos pyytää. Sitä ei ehdoteta, sillä onhan vierihoito toki vauvalle sekä äidille hyväksi. Poika valvotti minua kaikkina sairaalaöinä ja kun hoitajat oli kolmatta yötä katsoneet sitä huoneeseen-pumpulle-huoneeseen-pumpulle sompailua niin ehdottivat, että josko he syöttäisivät vauvan pumpatusta maidosta kun seuraavan kerran herää.

Eli jos joku asia mättää, niin siitä kannattaa kyllä rohkeasti sanoa, eikä märehtiä sitä itsekseen. =)

Yhteistyössä