Niin.. Miten sen nyt ottaa :/ Synnytin tyksissä reilu kk sitten. Jouduin odottelemaan synnytyksen käynnistymistä(/käynnistämistä) olikohan se osastolla 312. Sen henkilökunnasta pidin. Isäkin sai olla vaikka ympärivuorokauden kanssani siellä.
No synnytys sitten käynnistettiin ja siirryin synnärille. Synnytykseni kesti yli 12 tuntia ja kätilöitä siinä oli yhteensä koko aikana 4kappaletta+ 1 opiskelija. Kaksi kätilöistä oli todella mukavia ja niin myös opiskelija. Pari muuta olivat keski-ikäisiä "juntturoita". Kuitenkin ihan mukavia.. Ponnistus vaiheessa minulla oli toinen näistä "juntturoista" mukana. Hän osasi kyllä kannustaa siinä tilanteessa hyvin, mutta asenne oli aika itsetietoinen ja jos hän olisi ollut mukana avautumisvaiheen kivuissa en todennäköisesti olisi jaksanut sellaista asennetta. Kätilön hyvät ohjeet myöskin varmasti vaikuttivat siihen etten tarvinnut yhtäkään tikkiä.
Synnytys tyksissä meni muuten hyvin, mutta sain odottaa epiduraalia ikuisuuden :'( Se oli kamalaa. Olen lukenut muistaakseni tyksin sivuilta, että sillä on mahdollisuus ympärivuorokauden puudutuksiin yms, mutta minä jouduin odottamaan kamalissa kivuissa parisen tuntia puudutusta. Lääkäri oli joutunut leikkaukseen

Minkäs sille mahtaa, mutta olisin todella tarvinnut sen puudutuksen paljon aikaisemmin! Kohdunsuu ei avautunut kauheiden kipujen takia, joten kaksi helvetillistä tuntia olivat aivan turhia :\|
Vuodeosastolla..hmmh. Niin paljon kätilöitä ja hoitajia, että vaikea sanoa heistä mitään. Jotkut mukavia ja jotkut eivät taas Niin mukavia.. Yleensäkkin jäi ärsyttämään tämä linjaus tyksissä. Vauvat ovat vierihoidossa koko ajan (mikä sinänsä hyvä asia), mutta tuntui ettei vauvan hoitoon saanut tarpeeksi apua, muuten kuin imetyksen suhteen :\| Monissa sairaaloissahan vauvat voi viedä yöksikin vauvalaan, mutta tuntui ettei tyksissä oltu kuultukkaan tällaisesta. En tosin kysynytkään siitä, koska olin muutenkin maassa sairaalassa olosta ja väsymystä. Tuntui myös siltä, että tyksissä imetetään vaikka rinnat verellä ilman rintakumia. Imetys ei alkuun onnistunut kunnolla, mutta en saanut silti avuksi rintakumia..no kävin ostamassa itse sen heti kun päästiin sairaalasta ja siitä oli suurta hyötyä. Nyt siitä on kuitenkin päästy onneksi eroon.
Oli minulla tyksistä kyllä positiivisiakin kokemuksia. Ainakin siitä kun kävimme synnytyksen läpi kätilön kanssa minulle jäi hyvä olo. Samaten ennen synnytystä jouduin käymään yhdellä poliklinikka käynnillä ja sielläkin henkilökunta oli todella mukavaa. Yleensäkkin tuosta henkilökunnasta tyksissä on hankala vetää mitään yhteenvetoa koska sitä tuon kokoisessa paikassa on niin paljon. Se sitten riippuu ihan tuurista ketä kohdalle osuu.