Työ kotihoidossa? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milna"

Vieras
Lähihoitajana olisin siis aikeissa hakea tuollaista työtä, kokemusta siitä minulla ei ole joten mielelläni kuulisin työpäivien kulusta ja onko työ mielenkiintoista tai antoisaa?
Nyt olen tk:n ajanvarauksessa ja äärimmäisewn loppu siihen kun jonot on pitkät ja aikoja ei ole, joten saan (ymmärrettävästi) potilaiden kuikut niskaani, en vain oikein koe jaksavani sitä enää, kun parannusta jonotilanteisiin ei näy.

Itse olen töissä vanhusten kotihoidossa suuressa taajamassa. Työ on itsenäistä, vastuuta on paljon. Meillä on asiat hyvin, sillä saamme tehdä yhden asiakkaan luona monenlaista ja aikaakin on suht hyvin (tottakai aina saisi olla enemmän!)

Itse teen lähes pelkästään iltavuoroa eli 12-21. Joskus aamuja ja vain poikkeustapauksissa öitä.

Työpäivääni kuuluu lääkkeiden jakamista ja antamista, insuliinin pistämistä, kylvettämistä, pieniä kodin askareita, seurana oloa, kaupassa käyntiä, haavan hoitoa ym.

Esim. eilinen vuoro meni suunnilleen näin: Ensin toimistolle hakemaan reittilista. Ekassa paikassa pistin insuliinin, katsoin yleisvoinnin, pesaisin nopeasti vessan (periaatteessa ei kuulu meille, mutta oli oikeasti likainen ja mulla ei ollut niin kiire), laitoin päiväkahvin tippumaan ja katsoin, että asiakkaalla on jääkaapissa ruokaa.
Seuraavaan paikkaan, jossa kylvetin asiakkaan, katsoin, että ottaa lääkkeensä ja kerkesin vähän kihartaa tukkaa + tietty leikkasin kynnet ym perusjutut
Kolmannessa paikassa oli kaupassa käynti ja ruuan laitto + insuliini
Neljännessä paikassa yleisvoinnin katsominen, haavan tarkastus. Konsultoin sairaanhoitajaa, joka tulikin jatkamaan, koska asiakas tarvitsi lääkettä, jonka antamiseen lähihoitajalla ei ole meidän paikassa lupaa. Koska sh tuli jatkamaan, pääsin tuolta aikaisemmin.
Kävin syömässä, sitten rivarikierros eli kävin katsomassa 5 peräkkäisessä asunnossa asiakkaan vointia, annoin lääkkeet ja kahden luona tuli sitten kakkapyykkiä..
Vielä yksi iltasuihku ja insuliini mahtui iltaan.

Muistinkohan kaikki..

No mutta, itse tykkään työstä tosi paljon. Se vaan, ettö joissain paikoissa kotihoito on vedetty tosi tiukalle ja toimenkuva on hyvin suppea.

[QUOTE="Vieras";28789961]Itse olen töissä vanhusten kotihoidossa suuressa taajamassa. Työ on itsenäistä, vastuuta on paljon. Meillä on asiat hyvin, sillä saamme tehdä yhden asiakkaan luona monenlaista ja aikaakin on suht hyvin (tottakai aina saisi olla enemmän!)

Itse teen lähes pelkästään iltavuoroa eli 12-21. Joskus aamuja ja vain poikkeustapauksissa öitä.

Työpäivääni kuuluu lääkkeiden jakamista ja antamista, insuliinin pistämistä, kylvettämistä, pieniä kodin askareita, seurana oloa, kaupassa käyntiä, haavan hoitoa ym.

Esim. eilinen vuoro meni suunnilleen näin: Ensin toimistolle hakemaan reittilista. Ekassa paikassa pistin insuliinin, katsoin yleisvoinnin, pesaisin nopeasti vessan (periaatteessa ei kuulu meille, mutta oli oikeasti likainen ja mulla ei ollut niin kiire), laitoin päiväkahvin tippumaan ja katsoin, että asiakkaalla on jääkaapissa ruokaa.
Seuraavaan paikkaan, jossa kylvetin asiakkaan, katsoin, että ottaa lääkkeensä ja kerkesin vähän kihartaa tukkaa + tietty leikkasin kynnet ym perusjutut
Kolmannessa paikassa oli kaupassa käynti ja ruuan laitto + insuliini
Neljännessä paikassa yleisvoinnin katsominen, haavan tarkastus. Konsultoin sairaanhoitajaa, joka tulikin jatkamaan, koska asiakas tarvitsi lääkettä, jonka antamiseen lähihoitajalla ei ole meidän paikassa lupaa. Koska sh tuli jatkamaan, pääsin tuolta aikaisemmin.
Kävin syömässä, sitten rivarikierros eli kävin katsomassa 5 peräkkäisessä asunnossa asiakkaan vointia, annoin lääkkeet ja kahden luona tuli sitten kakkapyykkiä..
Vielä yksi iltasuihku ja insuliini mahtui iltaan.

Muistinkohan kaikki..

No mutta, itse tykkään työstä tosi paljon. Se vaan, ettö joissain paikoissa kotihoito on vedetty tosi tiukalle ja toimenkuva on hyvin suppea.[/QUOTE]

Kuulostaa monipuoliselta ja mielenkiintoiselta... mutta mutta, mä en ole kauhean hyvä laittamaan ruokaa :D Osaan toki, kun lapsiakin mulla on, mutta en hyvä siinä ole. Hmm, mahtaako se miten paljon vaikuttaa?

Miten nuo iltalisät sitten menee? Tuleeko se klo 18 jälkeen? Työ jota olen hakemassa on kaksivuorotyötä.

Olen työskennellyt lähihoitajana kotihoidossa ja lähinnä vanhusten parissa. Paikkakunnittain lähihoitajan työtehtävät kotihoidossa vaihtelee paljonkin. Joillain paikkakunnilla lähäreillä on paljonkin vastuuta ja toisilla paikkakunnilla taas työnkuva koostuu ihan vain perushoitotoimenpiteistä.

Omaan työnkuvaani kuului huolehtia, että vanhukset söivät ja ottivat lääkkeensä, kodin siistimistä (imurointi, tiskaus, wc:n pesu, petivaatteiden vaihto yms.), kauppa- ja apteekkiasiat, insuliinin pistämistä, dosetin täyttämistä, napapiikkejä, pieniä haavanhoitoja, avustamista pesuissa ja saunottamisessa yms. Katetroida sai, jos oli ennenkin katetroinut ja jos kävi labrassa suorittamassa kurssin, sai ottaa kotisairaanhoidon apuna verikokeita yms.

Itse tykkäsin työstä kotihoidossa tosi paljon. Työpäivät ja asiakkaat vaihtelivat, siirtymiset autolla kodista toiseen olivat tavallaan pieniä hengähdystaukoja pitkin päivää ja työ oli itsenäistä. Taustalla oli kuitenkin tiimin tuki, joten aina oltiin puhelinsoiton päässä, jos tuli jotain kysyttävää. Työ tehtiin pääasiassa yksin, mutta oli myös muutama paikka missä tarvittiin paria esim. nostoihin.

[QUOTE="Milja";28790051]Kuulostaa monipuoliselta ja mielenkiintoiselta... mutta mutta, mä en ole kauhean hyvä laittamaan ruokaa :D Osaan toki, kun lapsiakin mulla on, mutta en hyvä siinä ole. Hmm, mahtaako se miten paljon vaikuttaa?

Miten nuo iltalisät sitten menee? Tuleeko se klo 18 jälkeen? Työ jota olen hakemassa on kaksivuorotyötä.[/QUOTE]

Se on lähinnä mikroaterioiden lämmitystä ja puuron keittoa. Kuka tahansa kyllä tuohon kokkauspuoleen pystyy. Itse olen ollut sairaanhoitajana kotihoidossa. Päivätyötä ja ihanan vaihtelevaa ja itsenäistä.

Itsenäisyys, vastuullisuus ja vaihtelevuus ovat todellakin parhainta kotihoidon työssä. Lisäksi tietysti ihanat asiakkaat, joilta saan itsekin paljon. Itse olen nyt reilun vuoden ajan ollut kotihoidon työkentällä, enkä varmaan vaihda osasto/hoivakotityöhön, jos vaan on mahdollista olla tuossa työssä.

Työ on monipuolista sisältäen pääasiassa vanhusten perushoitotyötä, mutta myös sairaanhoidollisia tehtäviä. Eli:
vaipanvaihdot ja aamupesut
viikkopesut (suihkut)
ravitsemuksen toteutus
lääkehoito: lääkkeenjako, anto asiakkaalle, insuliini ym pistokset
laskimoverinäytteidenotto ym. näytteet (virtsa ja uloste)
haavanhoito
kauppa- ja apteekkiasioinnit
kodin pienet siistimiset
verensokerin ja -paineen mittaus
katetrointi
kirjaaminen/ potilastietojärjestelmän käyttö.
yhteydenpito omaisiin
hoito- ja palvelusuunnitelman teko
toimintakykyarviointi (RAI)
työvuorolistasuunnittelu (harvemmin)

Lisään vielä, että harvoin on kahta samanlaista työpäivää perätysten.

Viimeksi muokattu:
Itsenäisyys, vastuullisuus ja vaihtelevuus ovat todellakin parhainta kotihoidon työssä. Lisäksi tietysti ihanat asiakkaat, joilta saan itsekin paljon. Itse olen nyt reilun vuoden ajan ollut kotihoidon työkentällä, enkä varmaan vaihda osasto/hoivakotityöhön, jos vaan on mahdollista olla tuossa työssä.

Työ on monipuolista sisältäen pääasiassa vanhusten perushoitotyötä, mutta myös sairaanhoidollisia tehtäviä. Eli:
vaipanvaihdot ja aamupesut
viikkopesut (suihkut)
lääkehoito: lääkkeenjako, anto asiakkaalle, insuliini ym pistokset
laskimoverinäytteidenotto
haavanhoito
kauppa- ja apteekkiasioinnit
kodin pienet siistimiset
verensokerin ja -paineen mittaus
katetrointi
kirjaaminen/ potilastietojärjestelmän käyttö.
yhteydenpito omaisiin
hoito- ja palvelusuunnitelman teko
toimintakykyarviointi (RAI)
työvuorolistasuunnittelu (harvemmin)

Näissä on isoja kuntakontaisia eroja. Täällä lähihoitajat eivät jaa lääkkeitä, ota verikokeita, katetroi tai tee haavanhoitoa. Kirjauskin on sitä, että vain mahdolliset poikkeamat kirjataan. Muuten tehdään se, mitä on listattu.

Lisäisin vielä näihin ruusunpuinaisten kirjoitusten jatkoksi, että jos olet kenties Helsingin kotihoitoon hakemassa, niin työskentely ei ole ihan noin ruusuista, kuin noissa pienissä kunnissa. Esimerkiksi hieman huvitti tuo yksi kuvaus iltavuorosta, noita suihkutuksia ja kaupassa käyntejä ei tosiaan ehdi tekemään täällä (saati mitään hiusten kihartamisia=)), kun iltavuorossa yleensä noin 15-18 asiakaskäyntejä eli hyvin pikaisia piipahduksia ja ruokataukoja ei itse kyllä iltavuoroissa ehdi pitää. On toki rauhallisempiakin kotihoitopiirejä.

Näissä on isoja kuntakontaisia eroja. Täällä lähihoitajat eivät jaa lääkkeitä, ota verikokeita, katetroi tai tee haavanhoitoa. Kirjauskin on sitä, että vain mahdolliset poikkeamat kirjataan. Muuten tehdään se, mitä on listattu.

Itse teen hoivapuolella satunnaisia vuoroja omien vuorojen lisäksi. Aamussa tehdään aamupesut, rasvaukset, pistetään insuliinit ja katsotaan, että asiakas on ottanut lääkkeet dosetista, laitetaan silmätipat. Aamupala, lounas, välipala huolehditaan ja vaihdetaan laastariasiakkaiden laastarit. Sitten päivien mukaan saunotukset, kauppa-asiat yms. Siivoukset hoitaa yksityinen taho.

Eroja on kyllä. Onneksi itse saan käyttää koulutustani monipuolisesti hyväksi ja tehdä työtä sen mukaisesti :)

Eroja on kyllä. Onneksi itse saan käyttää koulutustani monipuolisesti hyväksi ja tehdä työtä sen mukaisesti :)

Se on rikkaus! Lisäksi olen sitä mieltä, että lähihoitajien koulutusta tulisi hyödyntää enemmän. Typerää, että joutuvat soittamaan asiasta, jonka osaisivat tehda loistavasti itsekin. Asiakkaallekin mukavampi, ettei tarvitsisi sitä ylimääräistä ihmistä.

Mä olin yhden kesän kotisairaanhoitajana Vantaalla, mutta se oli 80-luvu lopulla. Tykkäsin paljon, vaikka polkupyörällä helteessä asiakkaalta toiselle polkeminen olikin aika raskasta. Plus se, että suurin osa vanhuksista asui kerrostaloyksiöissä, joissa ilmanvaihto oli surkea ja ainoat ikkunat etelään. Siinä sitten hikipisarat otsalta virraten yritti ottaa verinäytettä suonesta, johon Venojectillä ei ollut mitään asiaa vaan piti neulan ja putken kanssa temppuilla. Itsenäistä ja vaihtelevaa työtä, asiakkaita laidasta laitaan. Vieläkin naurattaa, kun kerran menin huonokuuloisen papparaisen luota 100-vuotiaan naisen luokse ja tämä rouva puuskahti mulle närkästyneenä: "Neiti, älkää huutako minulle!" :D :D

Pitää vielä kirjoittaa, että kiirettä toki välillä on, kuten varmaan kaikessa hoitotyössä. Välillä vain "kahlaan" asiakaslistan läpi tehden priorisointia. Mutta sitten taas, kun tulee sopiva hetki, niin on mukava vaikkapa istuttaa mummeli pyörätuoliin ja lähteä pienelle ulkoilulle :)

Meilläkin työpäivät vaihteli tosi paljon tuon kiireisyyden kanssa. Jos joku hoitajista jäi sairaslomalle, tuli tietty heti kiirettä kun sijaista ei saanut lyhyen sairasloman takia ottaa. Silloin ei ehtinyt tehdä mitään muuta kuin käydä se oma asiakaslista läpi ja nekin vain nopeasti. Jos taas kaikki työntekijät olivat paikalla ja varsinkin jos osa asiakkaista oli vaikka sairaalassa tai sukulaisilla, pystyi asiakaskäynnillä vaikka istumaan alas kahville juttelemaan, menemään kävelylle asiakkaan kanssa tai vaikka sitten kihartamaan niitä hiuksia.

Omasta työsuhteestani on aikaa jo kolmisen vuotta, joten en tiedä tämän päivän tilannetta. Itse olin töissä pienellä paikkakunnalla.

Olen itsekin ollut nyt n. 1 ½ vuotta kotihoidossa ja tykkään työstä. Kuten muutkin sanoi, niin se on itsenäistä (vaikka tiimissäkin paljon asioita pohditaan ja tiimi on tukena koko ajan), vaihtelevaa ja saa käyttää monipuolisesti ammattitaitoaan. Töitä tuossa tulikin jo edellä pitkä lista (meillä siis myös paljon "sairaanhoidollistakin" hommaa), mutta esim. meillä ei kanssa ruuanalittoa ole, kuin just puuron keitto. Muutama erityisasiakas (lähinnä perhepaikkoja) meillä tällä hekellä on, jossa ruokaa laitetaan, mutta muuten se ei meidän "toimenkuvaan" kuulu. Samoin siivous. Se on yksityistetty tai sitten omaiset huolehtii, mutta tottahan toki, jos esim. peti ja lattia lainehtii "siitä itsestään" tai vaikka keittiön lattia maidosta, niin ne siivotaan. Samoin vessoja joutuu siistimään sillloin tällöin, vaikka se oliskin siivoojan hommia. Pyykkiä me tosin pestään (jos kone kotona, osalla pyykkipalvelu). Tai pakkokin se on, kun ei voi niitä pissasia / kakkasia lakanoita / vaatteita jättää sinne haisemaan, jos sattuu siivojakin tulemaan vasta viikkojen päästä... :x

Suurin osa asiakkaista on mukavia ja yhteistyö toimii, mutta aina mahtuu mukaan myös niitä "haasteellisempia" tapauksia (myös omaisissa), joiden kanssa saa välillä tosissaan pistää kaiken ammttitaidon peliin, että saa edes pakolliset hommat luonaamaan. Mutta toisaalta - sellanen pitää "mielen virkeenä. ;) :D

Työtä meillä tehdään kahdessa vuorossa - ainakin toistaiseksi, eikä lähitulevaisuudessakaan ole ilmeisesti suunnitelmissa siirtyä yöhoitoon. Päivät meilläkin vaihtelee tosi paljon, riippuen sairaslomista, asiakkaiden intervalleista, sairaalassaoloista jne. Välillä juostaan tukka putkella koko päivä, mutta välillä saadaan sitten taas istuskella ja kahvitella tai esim. ulkoilla asiakkaiden kanssa ihan kaikessa rauhassa. Ja meillä onneksi saa käyttää myös sijaisia, jos he vaan pääsevät lyhyillä varoitusajoilla tulemaan.

Olen työskennellyt lähihoitajana sekä pienessä kunnassa (kunnallisella työnantajalla) että suuressa kaupungissa (yksityisellä työnantajalla) kotihoidossa/ kotisairaanhoidossa. Molemmissa tein perushoitoa (ravitsemus, hygienia jne.), lääkehoitoa (lääkkeenjakoa, -antoa injektioineen), haavan- ja avanteidenhoitoa, näytteenottoa (laskimoveri-, virtsa-, ulostenäytteet) jne.

Kunnallisella puolella työ oli harvinaisen huonosti suunniteltua, aamut ja illat juostiin tukka putkella ja keskellä päivää pyöriteltiin tuntitolkulla peukaloita. Työvuoroissa ei ollut joustoa juuri lainkaan. Asiakasmateriaali hyvin kirjavaa, paljon esim. alkoholisteja. Asiakkaan usein niin huonokuntoisia, että olisivat oikeasti kuuluneet laitokseen eikä tosiaan kotiin. Asiakkaiden huonokuntoisuudesta johtuen työ oli paikoin fyysisesti hyvin raskasta. Tällä työnantajalla kotihoidon asiakkaaksi ei päässyt tosin vasta kun oli riittävän huonokuntoinen. Työtehtävät olivat tarkasti rajattuja, mitään "ylimääräistä" ei saanut tehdä.

Yksityisellä puolella (suuri työnantaja) työ tarkasti suunniteltua, luppoaikaa ei juurikaan ole mutta toisaalta aikataulua ei ole vedetty liian tiukoille. Asiakkaiden kanssa ehtii ihan juttelemaan hoitotoimenpiteiden lomassa. Asiakasmateriaali parempikuntoista kuin kunnallisella puolella. Asiakkaat ovat joko omalla rahalla maksavia yksityisasiakkaita, kaupungin palvelusetelillä palvelusta maksavia asiakkaita tai kaupungin ostopalveluasiakkaita. Työ kaikinpuolin fyysisesti kevyempää. Työvuoroissa joustetaan tarvittaessa ja muutenkin työntekijöiden hyvinvointi on työnantajalle ilmeisen tärkeää. Enää en vaihda takaisin kunnalliselle työnantajalle, vaikka yksityisellä palkka onkin hieman huonompi.

Normi aamuvuoro yksityisellä menee esim. näin:

7.00 työvuoro alkaa
- katson listalta päivän asiakkaat ja kerään aamukierron tarvikkeet valmiiksi (esim. mittarit, näytteenottovälineet, lääkelistat, avaimet jne)
7.30- 10.30
- asiakaskäyntejä
- näytteenotot ja avanteidenhoidot ensimmäisinä käynteinä, loppupäästä pelkät perushoidot (aamupesuja, wc:ssä avustamista ja aamupalojen laittoa, lääkkeenantoa)
- kirjaaminen
noin 10.30-11.00
- ruokatauko
11-15.00
- päiväkierto (ruuanlaittoa ja wc:ssä avustamista)
- lääkkeenjakoa asiakkaiden luona
- haavanhoidot
- apteekkiasioiden hoitoa
- asiakkaiden muiden asioiden hoitoa (esim. lääkelistojen/ hoitopalautteiden ym. hakua terveyskeskuksista/sairaalasta, INR-vastausten hakua ja ilmoittamista asiakkaille)
- kirjaaminen