Työaika tulisi lyhentää 6 tuntiin päivässä jotta kaikille ihmisille riittäisi töitä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Nykyisessä järjestelmässä osa ihmisistä työskentelee 8 tuntia päivässä ja aina vain kasvava joukko ihmisistä nolla tuntia päivässä. Jos työaika lyhennettäisiin 6 tuntiin riittäisi työtä myös niille puolelle miljoonalle ihmiselle jotka ovat nykyisin vailla työtä.

Tasainen 6 tunnin työaika kaikille olisi oikeudenmukainen järjestelmä, jossa työ ja palkkatulot jakautuisivat mahdollisimman tasaisesti ihmisten kesken.
 
Nykyisessä järjestelmässä osa ihmisistä työskentelee 8 tuntia päivässä ja aina vain kasvava joukko ihmisistä nolla tuntia päivässä. Jos työaika lyhennettäisiin 6 tuntiin riittäisi työtä myös niille puolelle miljoonalle ihmiselle jotka ovat nykyisin vailla työtä.

Tasainen 6 tunnin työaika kaikille olisi oikeudenmukainen järjestelmä, jossa työ ja palkkatulot jakautuisivat mahdollisimman tasaisesti ihmisten kesken.
No sitten me tarvittaisiin 900.000 uutta työntekijää jos siirrytään 6 tunnin työpäivään. Mistäs me ne löydetään?
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Työllisiä on 2,6 miljoonaa.
Ja työttömiä 0,5 miljoonaa eli noin 20 prosenttia työllisistä. Eli laskennallisesti työaikaa pitäisi vähentää reilulla puolellatoista tunnilla 8 tunnista, jotta kaikille olisi töitä. Tosin käytännössä monilla aloilla työaika on nykyisinkin alle 8 tuntia, eli noin 6 tunnin maksimityöaika olisi se, millä saataisiin lähes kaikille työttömille töitä.
 
Ja työttömiä 0,5 miljoonaa eli noin 20 prosenttia työllisistä. Eli laskennallisesti työaikaa pitäisi vähentää reilulla puolellatoista tunnilla 8 tunnista, jotta kaikille olisi töitä. Tosin käytännössä monilla aloilla työaika on nykyisinkin alle 8 tuntia, eli noin 6 tunnin maksimityöaika olisi se, millä saataisiin lähes kaikille työttömille töitä.
Pitäisi myös olla taitoa ja halua tehdä töitä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama ja m1es
Täystyöllisyytenä pidetään tilannetta, jossa vain noin 1-2% ihmisistä on työttöminä. Suomessakin on historiallisesti ollut täystyöllisyys.

Eli siis lähes kaikki työttömät ovat viime kädessä sellaisia, joilla on taitoa ja halua tehtä töitä.
Älä unta nää.

Miksi ihmeessä porukka menisi töihin kun tulonsiirtoina saa vähintään saman kuin matalapalkkatöistä?
 
No mielestäni pitäisi enemmin puuttua siihen että eläkkeelle jäädään sitten kanssa eläkeiässä,heti kun se koittaa, (mikä se nyt onkaan 65v, toki vaihtelee alasta riippuen), poistutaan uusien tieltä työelämästä kun on se oma panos sinne jo annettu eikä sitkeästi roikuta töissä vielä 70 vuotiaana.. Silloin jos tekemistä kaipaa niin voi ottaa vapaaehtoistöitä tai harrastuksia.
 
Täystyöllisyytenä pidetään tilannetta, jossa vain noin 1-2% ihmisistä on työttöminä. Suomessakin on historiallisesti ollut täystyöllisyys.

Eli siis lähes kaikki työttömät ovat viime kädessä sellaisia, joilla on taitoa ja halua tehtä töitä.
Älä unta nää.

Miksi ihmeessä porukka menisi töihin kun tulonsiirtoina saa vähintään saman kuin matalapalkkatöistä?


Onhan tuohon ratkaisu - en vain tiedä, haluavatko nämä 6 tunnin työpäivän ehdottajat sitä käyttää.
Lopetetaan kaikki "sossupalvelut" muilta paitsi vakavasti vammaisilta. Ei työttömyyskorvauksia, toimeentulotukea, opintotukea tai asumistukea. Noitahan ei tarvita, koska kaikki ansaitsevat toimeentulonsa itse täystyöllisyydessä. Silloin veroastetta voidaan laskea ja 6 tunnin työstä jää käteen melkein yhtä paljon kuin nyt 8 tunnin työstä. :cool:

Nyt työssä käyvät tekevät joka päivä 2 tuntia taksvärkkiä työhaluttomien elättämiseksi.
 
Nykyisessä järjestelmässä osa ihmisistä työskentelee 8 tuntia päivässä ja aina vain kasvava joukko ihmisistä nolla tuntia päivässä. Jos työaika lyhennettäisiin 6 tuntiin riittäisi työtä myös niille puolelle miljoonalle ihmiselle jotka ovat nykyisin vailla työtä.

Tasainen 6 tunnin työaika kaikille olisi oikeudenmukainen järjestelmä, jossa työ ja palkkatulot jakautuisivat mahdollisimman tasaisesti ihmisten kesken.

Ihanan unelmahöttöinen ajatus... mutta, oletko ajatellut asiaa ihan loppuun? Millaiset ihmiset ovat eniten työttöminä? Missä ollaan eniten työttöminä? Kuvitteletko muuttoliikkeen alkavan nopeastikkin sen jälkeen, kun palkat laskevat entisestään ja elämä kasvukeskuksissa hankaloituu kustannusten suhteesta tuloihin? Oletatko, että kaikki ihmiset kykenevät kaikkeen työhön? Onko työ itsessään itseisarvo, vai pitäisikö työllä olla kuitenkin jonkinlainen tarkoitus ja merkitys?
 
Ja työttömiä 0,5 miljoonaa eli noin 20 prosenttia työllisistä. Eli laskennallisesti työaikaa pitäisi vähentää reilulla puolellatoista tunnilla 8 tunnista, jotta kaikille olisi töitä. Tosin käytännössä monilla aloilla työaika on nykyisinkin alle 8 tuntia, eli noin 6 tunnin maksimityöaika olisi se, millä saataisiin lähes kaikille työttömille töitä.

Juuri mietin, että meidän lafkassa suurimman osan työaika on kai vähän päälle 7 tuntia päivässä ja osalla on vuodessa kokonaistyöaika.
 
Ihanan unelmahöttöinen ajatus... mutta, oletko ajatellut asiaa ihan loppuun? Millaiset ihmiset ovat eniten työttöminä? Missä ollaan eniten työttöminä? Kuvitteletko muuttoliikkeen alkavan nopeastikkin sen jälkeen, kun palkat laskevat entisestään ja elämä kasvukeskuksissa hankaloituu kustannusten suhteesta tuloihin? Oletatko, että kaikki ihmiset kykenevät kaikkeen työhön? Onko työ itsessään itseisarvo, vai pitäisikö työllä olla kuitenkin jonkinlainen tarkoitus ja merkitys?
Miksi kaikkien ihmisten pitäisi kyetä kaikkeen työhön, jotta avoimiin työpaikkoihin olisi hakijoita?
 
Ei tämä 6 tunnin työaika kuvio sovi joka alalle. Meilläkin tuossa ajassa ehtii juuri ja juuri pääsemään alkuun kun päivä jo päättyisi, uusien työntekijöiden opettaminen kestäisi paljon pidempään, koneiden korjausprojekteissa kestää usein niin kauan että ne venyisi usein seuraavalle/seuraaville päivälle tai sitten korjausta pitäisi jonkun toisen jatkaa ja suunnitelmien selityksiin menisi tarpeettomasti aikaa.

Ehkä joillekkin aloille missä ei niin vaikuta useasti vaihtuva henkilökunta, tämä voisi sopia, mutta kannattavuuden vuoksi pitäisi olla firman itsensä päätettävissä tuo asia.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Miksi kaikkien ihmisten pitäisi kyetä kaikkeen työhön, jotta avoimiin työpaikkoihin olisi hakijoita?

Mielestäni minulla oli useita kysymyksiä ja kun ne kaikki nivoo yhteen, huomaa, että asia ei välttämättä ole aivan niin yksinkertainen.

Mikäli vaikkapa kaikki sairaanhoitotyö pätkittäisiin kuuteen tuntiin, tarkottaisi se 25% vajetta työntekijöistä (ja palkkakustannukset nousisivat kuitenkin merkittävästi enemmän kuin 25%). Vajetta tulisi lääkäreistä, lähihoitajista, välinehuoltajista, sairaanhoitajista, fysioterapeuteista, sähkäreistä, sairaalafyysikoista ym. ym. ym.
Sairaanhoitajista ja lääkäreistä on jo nyt pulaa, vaikka he ovat täystyöllistettyjä. Mistä siis päteviä henkilöitä näihin toimiin? Jos kerran potentiaalista väkeä makaa himassa työttömänä, niin miksei opiskella ammattia, jossa töitä riittää tekevälle tälläkin hetkellä?

Mikäli työpakallani on henkilö, joka hoitaa työnsä keskimäärin kahdeksassa tunnissa päivässä ja siihen ei tarvita toista henkilöä, niin onko silloin mielekästä lyhentää tämän henkilön työpäivää kuuteen tuntiin ja palkata toista henkilöä lisäksi kuudeksi tunneksi, jolloin lopputulos on se, että työntantajalle tulee 4 tuntia lisää maksuaikaa, vaikka töitä on vain kahdeksaksi tunniksi päivässä?

Työpaikat keskittyvät tietyille alueille. Mikäli tällä hetkellä ihmiset eivät ole valmiita muuttamaan kahdeksan tunnin matalapalkka- alan töiden takia asuinkuntaansa, miksi ihmeessä he muuttaisivat 6 tunnin työn palkan vuoksi?

Olisiko mielekästä, että opettajat tekisivät töitä vain kuusi tuntia päivässä? Miten tämä vaikuttaisi poliisien ja palomiesten työaikoihin? Tehdasympäristössä tarvittaisiin myös neljäs vuoro, joka tarkoittaisi merkittäviä palkkakustannusten korotuksia työnantajille, joka näkyisi hintojen nousuna kaikissa tuotteissa.

Itse näkisin, että ainut tie tästä suosta on luoda Suomeen kannattava ympäristö yrityksille, sekä kannattava ympäristö palkata väkeä töihin. Täällä on paljon osaamista ja sitä ei tällä hetkellä osata hyödyntää eikä hyödynnetä, kun kansaa verotetaan kuoliaaksi, jotta rahaa voidaan siirtää muille EU- maille tai humanitäärisen maahanmuuton kuluihin, joka ei tule koskaan tuottamaan Suomelle mitään.

Koko touhu on aivan älytöntä.
 
Mikäli vaikkapa kaikki sairaanhoitotyö pätkittäisiin kuuteen tuntiin, tarkottaisi se 25% vajetta työntekijöistä (ja palkkakustannukset nousisivat kuitenkin merkittävästi enemmän kuin 25%). Vajetta tulisi lääkäreistä, lähihoitajista, välinehuoltajista, sairaanhoitajista, fysioterapeuteista, sähkäreistä, sairaalafyysikoista ym. ym. ym.
Sairaanhoitajista ja lääkäreistä on jo nyt pulaa, vaikka he ovat täystyöllistettyjä. Mistä siis päteviä henkilöitä näihin toimiin? Jos kerran potentiaalista väkeä makaa himassa työttömänä, niin miksei opiskella ammattia, jossa töitä riittää tekevälle tälläkin hetkellä?

Sairaanhoitajista ja lääkäreistä on pulaa, koska ammattiliittojen vaatimuksesta näiden alojen opiskelupaikkoja on liian vähän. Mitään pulaa ihmisistä jotka haluavat opiskella sairaanhoitajaksi tai lääkäriksi ei sen sijaan ole, kuten tunnettua.

Mikäli työpakallani on henkilö, joka hoitaa työnsä keskimäärin kahdeksassa tunnissa päivässä ja siihen ei tarvita toista henkilöä, niin onko silloin mielekästä lyhentää tämän henkilön työpäivää kuuteen tuntiin ja palkata toista henkilöä lisäksi kuudeksi tunneksi, jolloin lopputulos on se, että työntantajalle tulee 4 tuntia lisää maksuaikaa, vaikka töitä on vain kahdeksaksi tunniksi päivässä?

Aivan sama valitus lienee ollut silloin, kun työpäivä lyhennettiin 8-tuntiseksi vuonna 1917 (ja vieläpä palkkoja alentamatta!). Muta ei se lopulta ollut mikään ylitsepääsemätön ongelma.

Työpakat keskittyvät tietyille alueille. Mikäli tällä hetkellä ihmiset eivät ole valmiita muuttamaan kahdeksan tunnin matalapalkka- alan töiden takia asuinkuntaansa, miksi ihmeessä he muuttaisivat 6 tunnin työn palkan vuoksi?

Miksi ihmisen pitäisi muuttaa asuinkuntaansa (=kuntaan jossa hän jo asuu)?

Olisiko mielekästä, että opettajat tekisivät töitä vain kuusi tuntia päivässä? Miten tämä vaikuttaisi poliisien ja palomiesten työaikoihin? Tehdasympäristössä tarvittaisiin myös neljäs vuoro, joka tarkoittaisi merkittäviä palkkakustannusten korotuksia työnantajille, joka näkyisi hintojen nousuna kaikissa tuotteissa.

Onko mielekästä, että opettaja työskentelee juuri 8 tuntia päivässä? Ja miksi ihmeessä neljäs vuoro tarkoittaisi merkittäviä palkkakustannusten korotuksia?

Itse näkisin, että ainut tie tästä suosta on luoda Suomeen kannattava ympäristö yrityksille, sekä kannattava ympäristö palkata väkeä töihin. Täällä on paljon osaamista ja sitä ei tällä hetkellä osata hyödyntää eikä hyödynnetä, kun kansaa verotetaan kuoliaaksi, jotta rahaa voidaan siirtää muille EU- maille tai humanitäärisen maahanmuuton kuluihin, joka ei tule koskaan tuottamaan Suomelle mitään.

Työajan lyhentäminen mahdollistaisi verojen radikaalin laskemisen, koska työttömien määrän vähentyessä maksettavien tukien ja ties minkä muiden kulujen (kuten "syrjäytymisen ehkäisemisen") kulut vähenisivät.
 
Sairaanhoitajista ja lääkäreistä on pulaa, koska ammattiliittojen vaatimuksesta näiden alojen opiskelupaikkoja on liian vähän. Mitään pulaa ihmisistä jotka haluavat opiskella sairaanhoitajaksi tai lääkäriksi ei sen sijaan ole, kuten tunnettua.
Lääkäriliiton mielestä on hyväksyttävää antaa potilaiden kuolla hoitojonoihin jotta lääkärit voivat saada ökypalkkansa.
Arvovalinta.
 
Sairaanhoitajista ja lääkäreistä on pulaa, koska ammattiliittojen vaatimuksesta näiden alojen opiskelupaikkoja on liian vähän. Mitään pulaa ihmisistä jotka haluavat opiskella sairaanhoitajaksi tai lääkäriksi ei sen sijaan ole, kuten tunnettua.

Varmasti moni haluaa opiskelle, vaan kenellä riittää siihen rahkeita? Jos lääkärin koulutukseen pääsevien määrä aletaan nostaa, tarkoittaa se samalla sitä, että huonommalla menestyksellä pääsee läpi, joka ei siis tarkoita enemmän hyviä lääkäreitä, vaan enemmän lääkäreitä huonommalla menestyksellä. Näissä ammateissa ratkaisee myös sopivuus alalle.

Aivan sama valitus lienee ollut silloin, kun työpäivä lyhennettiin 8-tuntiseksi vuonna 1917 (ja vieläpä palkkoja alentamatta!). Muta ei se lopulta ollut mikään ylitsepääsemätön ongelma.

Vertaat 1917 tähän päivään, jolloin työ oli pääosin ruumillista rehkimistä ihmisvoimilla?

Miksi ihmisen pitäisi muuttaa asuinkuntaansa (=kuntaan jossa hän jo asuu)?

Ilomantissa työllistyjinen ei välttämättä ole yhtä helppoa kuin Tampereella. On kuolevia kuntia, joissa tulevaisuuden näkymät eivät ole erityisen auvoisat.

Onko mielekästä, että opettaja työskentelee juuri 8 tuntia päivässä? Ja miksi ihmeessä neljäs vuoro tarkoittaisi merkittäviä palkkakustannusten korotuksia?

Opettajan palkka koostuu kolmesta osasta. He voivat myös ottaa vastuulleen ylimääräisiä tunteja tai vastuita, jotka kasvattavat palkkaa.

Ihmettelet miksi neljäs vuoro tarkottaisi merkittäviä korotuksia... no... ehkä siksi, että on lomaraha, sairas- ajan palkka, lomapalkka, äitiysloma, isyysloma, vanhempainvapaa, palkalliset vapaat, hoitovapaat, tilapäiset hoitovapaat, lääkärikäynnit, lääkärintarkastukset, työhyvinvointi ym. ym. ym. jotka kasvattavat sitä, paljonko työtekijä oikeastaan tulee maksamaan työnantajalleen.

Työajan lyhentäminen mahdollistaisi verojen radikaalin laskemisen, koska työttömien määrän vähentyessä maksettavien tukien ja ties minkä muiden kulujen (kuten "syrjäytymisen ehkäisemisen") kulut vähenisivät.

Paljonko varoja siis kuluu syrjäytymisen ehkäisyyn?
Suurin osa veroista ei suinkaan muodostu ansiotuloveroista, vaan kaiken muun verotuksesta.

Jos valtio maksaa erilaisia työttömyystukia n. 3,3 miljardia vuodessa ja koko budjetti on noin 57 miljaria, tarkoittaa tuo menoerä alle 6% valtion menoista. Ne olisi katettu esim. sillä, ettei suomi olisi ostanut EU:lta 6 miljardilla kolmea miljardia? Vai mitä?

Lisäksi se, että "kaikki" työttömät saataisiin töihin ja säästettäisiin 3,3 miljardia työttömyystuista, tarkottaisi se, sitä, että jokaiselle työssäkäyvälle jäisi kuukaudessa 90 euroa enemmän käteen, noin suoraan laskettuna. Vastaavasti taas tuotteiden hinnat nousisisvat lisääntyneistä työvoimakustannuksista, joka taitaisi syödä aika hyvin tuota 90 euroa.

Totuus on se, että Marin kalastelee suosiota tällä 6 tunnin työpäivällä.
 

Yhteistyössä