Työajanlyhennysvapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelennytkovasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelennytkovasti

Vieras
kyselisin, jos jollain olisi hieman parempaa tietoa antaa tästä minulle.
Työskentelen taloushallinnon parissa ja olen kk-palkkainen.
Viikkotyöaikani on noin 40h, eli olen 5pvänä viikossa vähintään 8h töissä, taukoja en pidä, muuten kuin vessassa käynnit ja kahvia juon työn ohella, eväät syön samalla kuin istun koneen ääressä ja teen töitä.
Pitäisikö minun siis kysyä pomolta, että miten on, saisinko minä nämä työajanlyhennykset käyttööni?
Hieman ehkä jännittää, koska pomoni ei edes tiennyt, että jouluaatto on palkallinen vapaa.
niin, ja tessissä ei ole mainintaa työajanlyhennysvapaasta.

kyselisin, jos jollain olisi hieman parempaa tietoa antaa tästä minulle.
Työskentelen taloushallinnon parissa ja olen kk-palkkainen.
Viikkotyöaikani on noin 40h, eli olen 5pvänä viikossa vähintään 8h töissä, taukoja en pidä, muuten kuin vessassa käynnit ja kahvia juon työn ohella, eväät syön samalla kuin istun koneen ääressä ja teen töitä.
Pitäisikö minun siis kysyä pomolta, että miten on, saisinko minä nämä työajanlyhennykset käyttööni?
Hieman ehkä jännittää, koska pomoni ei edes tiennyt, että jouluaatto on palkallinen vapaa.
niin, ja tessissä ei ole mainintaa työajanlyhennysvapaasta.

Tarkoitatko, että haluaisit lyhentää käyttämättömän ruokatunnin ja kahvitunnit työajasta?

Sitä en ajanut takaa, enkä itseasiassa tullut edes miettineeksi asiaa.
Kuinkahan tämän paremmin muotoilisin.

Mikäli sinulle kertyy työajanlyhennystä, niin luonnollisesti saat ne käyttöösi. Ei se ole esimiehestä kiinni. Ymmärtääkseni sinulle kertyy yksi vapaapäivä kuukaudessa ja voit käyttää sen esimiehen kanssa sovittuna ajankohtana.

Meillä ei ole siis sovittu pekkasista enkä siis myöskään saa tätä ”ylimenevää” työaikaa palkkana, en edes kirjaa ylitöitäni ylös minnekään.
Tessissä puhutaan vain juuri tuosta että ylityö maksetaan palkkana.

Ja nyt olen siis aivan pihalla, kun tiedän etten niitä palkkana saa, niin kertyykö tästä vapaita? vaikka tes ei niin sano?
Aiemmin en tällaisessa tilanteessa ole ollut.

ja onko tällä vaikutusta, kun työsopimuksessa on kuitenkin 37,5h/vk ja olen aina vähintään tuon 40h/vko, vai laskenko sen niin että 40h/vko työtä (sis ruokatunti) ja tätä ylimenevät ovat kertyneet? (Eli se noin 20min vrk)?
Onpa mulla nyt hölmö olo..

ja onko tällä vaikutusta, kun työsopimuksessa on kuitenkin 37,5h/vk ja olen aina vähintään tuon 40h/vko, vai laskenko sen niin että 40h/vko työtä (sis ruokatunti) ja tätä ylimenevät ovat kertyneet? (Eli se noin 20min vrk)?

Ruokatauko ei kuulu työaikaan.
Mikäli et myöskään ole sopinut esimiehesi kanssa työajan liukumasta, et voi alkaa vaatia "ylimääräistä" työaikaa takaisin.

Kai siinä firmassa on muitakin töissä? Kysele niiltä? Kysy liitosta? Luottamusmieheltä? Suoraan pomolta? Kauan olet ollut siellä töissä?

Kai siinä firmassa on muitakin töissä? Kysele niiltä? Kysy liitosta? Luottamusmieheltä? Suoraan pomolta? Kauan olet ollut siellä töissä?

Itseasiassa ei ole muita töissä, olen oikeastaan jokapaikan höylä, teen siis kaikkea tähän firmaan ja tilaan liittyvää.
Pomoni on aina ollut yrittäjä ja siksi hänellä ei ihan täysin tarkkaa tietoa juuri kaikesta olekaan.
Olen ollut töissä hieman vajaa parisen vuotta tässä, nyt kun ystäväni alkoi kummastella asiaa, niin tämä tuli esiin.
Liittoon meinasinkin soittaa ja kysäistä, mutta ajattelinkin, jos täällä kokeneemmat osaisivat jonkinverran auttaa.

Voithan sinä siellä töissä olla vaikka 24 tuntia vuorokaudessa, mutta ei siinä mitään järkeä ole, etkä voi noin vain mennä jälkikäteen vaatimaan vapaita pelkästään sen vuoksi, että olet täysin kujalla työajoista ja työsopimuksesi sisällön ja käytännön yhteydestä.

”Pomoni on pannut minua töissä perseeseen vuosikaudet ilman liukastetta, kerroin nyt asiasta ystävälleni ja koska hän kummeksui niin kysyn nyt vielä mammapalstalta mielipidettä. Voinko pyytää vapaapäivää ja onko kaupat muuten mihin asti tänään auki?”

päähän sattuu

Firmalla menee oikeinhyvin, kiitos kysymästä.
Ja ei, en ole menossa vaatimaan pomoltani mitään menneitä.
Kuinka luulette, että ihmiset oppii jos kysymykseen vastaukset ovat tuota luokkaa?

Kiitän suuresti heitä jotka osasivat asiallisesti auttaa ja vastata ja päätän omaltaosaltani keskustelun tähän.
Mukavaa Joulua jokaiselle. :)