Työhaastattelu ja raskaus

RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni

Aktiivinen jäsen
09.09.2007
5 194
0
36
Olen siis raskaana, viikkoja 7+3, ja huomenna olisi työhaastattelu. Kyseessä olisi osa-aikatyö (toukokuun loppuun, la 29.6) päiväkodissa 1-3v ryhmässä. Työnä olis diabeteslapsen hoito, eikä koulutusta vaadittu. Nyt sitten mietein, että kanattaisiko raskaudesta kertoa? Käsitääkseni ei ole pakko...? Toisaalta, voisiko olla tuollaiseen työhön hakiessa jopa hyvä, että on tai on tulossa omiakin lapsia..? Jos en kerro, tuntuu että huijaan, mutta toisaalta, en haluaisi huonontaa mahollisuuksia... Pää hajoo...

Sitte toinen kysymys: viikon kuluttua olis toinen työhaastattelu. Kerrono siitä toisesta tässä ensimmäisessä? Toiselle kerroin jo puhelimessa, että on tämä huomisenki juttu. Eli en edes voi tähän ekaan työhön satasella lupautua, koska en tiedä miten toisessa haastattelussa käy.

Ja vielä yks: kumman valitsen siinä unelmatilanteessa, et molemmat saisin;
A ) pikkuruisen diabeteslapsen - aivan unelma homma, mut aika raskasta varmaan ainaki loppuraskaudessa. Pitkät päivät ja pidemmät työmatkat, mut parempi palkka.
B ) kouluavustajaks 9v älykköpojalle joka tarvii aikuisen tukea. Lepposa homma eikä hirven pitkiä päiviä. Huonompi palkka, mut lyhyemmät matkat.

Ois ihana jos joku osais auttaa! Vrsinki noi ekat kysymykset olis tärkeitä. Eli: Kerronko huomenna haastattelussa raskaudesta ja toisesta työhaastattelusta? Kiitos jo etukäteen!
 
kyllä mä kertoisin raskaudesta. Sitten sellanen kysymys sulle, että kun sä haet tollasia työpaikkoja, joissa olet ns. henkilökohtaisena avustajana niin miltäköhän niistä lapsista tuntuu kun sä viimeistään toukokouun lopussa häippäset äippälomalle ja taas tulee uus avustaja...

No vastaus kyssäriisi, että mä valitsisin sun asemessa tuon b vaihtoehdon.
 
yllä varmasti kannattaa kertoa raskaudesta, mutta vakuuttaa myöskin jaksavansa loppuun asti... vaikka eihän sitä voi tietää. Ja varmaan juuri raskauden takia valitsisin tuon b vaihtoehdon. Molemmat kyllä tosi houkuttelevia.. itsekkin samalla alalla kun olen.
 
Sun tilanteessasi valitsisin tuon B:n.
Noista avustajista sen verran (piprane eman kirjoitukseen viitaten ) että täällä ei ainakaan juuri löydy vakipaikkoja. Onhan se kurjaa lapsen kannalta, etenkin erityislasten, mutta ei siitä voi itseään soimata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Siis molemmissa oon vissiin siaisena tai jotain, ku haettiin vaan lukuvuoden loppuun. Mutta kiitos! Voiks raskaus kuitenki heikentää mahollisuuksia saada työ?

No voihan se.
Meillä pomo vähän tuskailee kun juuri jäi yksi äitiyslomalle ja nyt toinen raskaana, alku ollut vähän ongelmallinen ja sairaslomaa on ollut useita viikkoja, että mistä sitten sijainen lyhyellä varoitusajalla.
 
Kiitos paljon vastauksista! Autoitte todella! Aijon siis kertoa raskaudesta. Olin myös itse taipumassa vaihtoehto B:hen, mutta halusin ensin kuulla objektiivisia mielipiteitä.Olisihan se ihanaa päästä touhuamaan sinne pikkusten sekaan, mutta ehkä liian raskasta sitte loppukeväästä... Kiitos vielä!
 
Itse en kertonu raskaudesta työhaastattelussa, kun oli sellainen tilanne, että oli ihan pakko saada se työ...olin silloin jotain 17-18viikkoo raskaana. Sain työn, mut itelle jäi kyllä aika kakka maku suuhun ku en kertonu ja varmaan myös työnantajalle...mut toisaalta jos olisin kertonu, mitä luultavimmin en olis saanu työtä.

Sulla on raskaus vielä niin alussa, että mitenkään pelottelematta, voihan se olla ettei kaikki meekään hyvin. En itse haluais kertoo noin varhain...
 
kyllä se raskaus voi vaikuttaa työnsaantiin vaikkei saiskaan.
itselle sateli työpaikkoja ku aloin odottaa esikoista ja luulen ihan vilpittömästi, että mua ei valittu raskauden vuoksi. Kyseessä oli ns. vakipaikat ja ruumiillisesti aika raskaasta työstä, joten ymmärrän kyllä ettei mua valittu.
 
itse en kertonut omasta raskaudesta työhaastattelussa. mahakin näkyi kyllä jo vähän mutta en sitten tiedä eikö haastattelija vain tajunnut. jos olisi tullut puheeksi muuten niin tuskin olisin alkanut kieltämään, mutta kun ei haastattelija mitään kysynyt niin en sitten.

sinuna tuskin kertoisin, kuitenkin työ loppuu jo toukokuussa niin voithan kertoa myöhemminkin.
 
En kertois raskaudesta kun se on vielä noin alussa. Et ole vielä ns. turvallisilla viikoillakaan. Meet sinne haastatteluun ja olet siellä oma itsesi. Etkä kerro toisesta haastattelusta ellet sitten halua enempi sinne toiseen paikkaan.
 
En kertoisi vielä raskaudesta. Sehän on niin alussa, että mitä sitä turhia vielä tässä vaiheessa kertomaan kun ei ole pakkokaan. Sinä voit sitten työsopimusta allekirjoitettaessa sen mainita, jos se vielä silloin on ajankohtaista. En myöskään kertoisi toisesta työhaastattelusta, ellei siitä erikseen kysytä. Haastattelu kertoo paljon siitä kumpaan haluat loppujen lopuksi mennä. Päätä ihan fiilispohjalta. Jos tulee vähänkään arveluttava fiilis haastattelussa, ei kannata ottaa riskiä. Yleensä ensivaikutelmakin on tärkeä - ja oikea.
 
Tuossa vaiheessa en kertoisi raskaudesta. Kokenut kätilö neuvoi olemaan kertomatta edes isovanhemmille. Myöskin töissä neuvoi olemaan kertomatta ja sainkin jatkoa määräaikaiseen työhöni. En tiedä olisinko saanut, jos olisin kertonut.

Kouluavustajan työ ei välttämättä ole kovinkaan leppoisaa? Vai tiedätkö tilanteen hyvin? Palkka voi olla tosiaankin paljon pienempi verrattuna päiväkotiin johtuen tuntien vähäisyydestä. Vaikuttaako tuleva palkkasi äitiyspäivärahan suuruuteen?
 
Siis tehtävänä mulla olis sen pojan avustajana perjaatteessa takapuolellani istuminen ja lapsen tukeminen. Lepposa on ehkä väärä sana koulua koskien. Kyseessä on pieni kyläkoulu, yhdistetty kolmas ja neljäs luokka. Poika on älykäs ja motivoitunut, mutta tarvitsee tukea. Palkka ei o ratkaseva tekijä. Pelkään, etten jaksa pitkiä päiviä enää keväällä, siks päiväkotityö vähän kauhistuttaa, vaik oiski ihan mun unelma homma.
Mut en siis kerro raskaudesta? Ei o väärin salata?
 
Se ei kuulu työnantajalle tai mahdolliselle sellaiselle oletko raskaana, suunnitteletko sitä vai etkö ole! Niillä ei ole oikeutta kysyä eikä sun missään nimessä pidä vastata!!
 
Tuskin kysyvät että oletko raskaana, ehkö voivat kysyä (jos tarpeeksi inhottavia ovat) jotain perheestä tai sen perustamisesta. Multa kysyttiin aikoinaan jotain sellasta ja sanoin että tällä hetkellä me olaan miehen kanssa kaksistaan mutta tottakai joskus haluan lapsiakin. ja olin silloin raskaana. Sain paikan, aloitin työt enkä vielä silloinkaan kertonut raskaudesta KOSKA SE EI SAA VAIKUTTAA MIHINKÄÄN. Kerroin vasta sitten kun oli pakko, eli kun alkoi näkymään.

Eli et kerro mitään etkä mistään toisesta haastattelusta, sehän on vasta tyhmää! Mitäs se niille kuuluu. ja jos saat kummankin paikan niin valitset paremman!
 

Yhteistyössä