Työhaastattelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Työhaastatteluun menossa huomenna ja mietin tässä mahdollisia kysymyksiä.
Mikä olis hyvä vastaus kun kysytään hakijan huonoja puolia??
En mä voi sanoa esim., että olen aina myöhässä, koska olen kyllä töissä aina ajoissa, mutta muissa tapaamisissa ym. olen viime tipassa. Vai mitä mieltä olette?
Mitä sellasia hyviä "huonoja puolia" vois olla? En ajatellut keksiä mitään valheita, mutta että jos teiltä tulis ehdotuksia jotka sopivat myös itseeni...

Sun huono puol vois olla vaikka se, ettet sä halua mitään muuta kuin tätä kyseistä työtä?

Unohda ne huonot puolet ja keskity hyviin ja kerro selkeästi että haluat juuri tähän työpaikkaan.

Riippuu mihin haet. Täsmällisyydestä ei kannata tinkiä, eli ei kannata sanoa että on usein viime tingassa. Ennemminkin että on aina ajoissa (ja työpaikan saatua kannattaa sitten ollakin), mutta siinä sen verran ehdoton että vaatii samaa muiltakin. Tuo vaatimus siis huonona puolena. Voi lopuksi sanoa ettei oikein tykkää myöhästelystä ja on muidenkin kohdalla sen suhteen aika tiukka. Priorisoimalla ja organisoinnilla pystyy kyllä olemaan ajoissa lähes aina.

Öö... Mun mielestä myöhästely ja viime tingassa oleminen ovat täysin eri asioita. Myöhästely on paha, mutta se, että saapuu viime tingassa on hyvä, koska silloin ei mene aikaa hukkaan odottelussa. Jos meillä on palaveri, niin on täysin hyväksyttävää saapua viimeisellä minuutilla. Sehän on sen merkki, että käyttää tehokkaasti kaiken työajan.

Öö... Mun mielestä myöhästely ja viime tingassa oleminen ovat täysin eri asioita. Myöhästely on paha, mutta se, että saapuu viime tingassa on hyvä, koska silloin ei mene aikaa hukkaan odottelussa. Jos meillä on palaveri, niin on täysin hyväksyttävää saapua viimeisellä minuutilla. Sehän on sen merkki, että käyttää tehokkaasti kaiken työajan.

Meillä taas sitä ei katsota hyvällä. Viime tingassa olevista ei voi olla varma että saapuvatko paikalle, ja kun saapuvat viime tingassa, vievät palaverilta aikaa kun kohistelevat itsensä kokouskuntoon.

No joo, viime tingassa olen, en myöhästele.
Mutta en ajatellut haastattelussa tuoda tätä esiin ollenkaan, vaan kyselen teiltä jotain "parempia" huonoja puolia.
Olin joskus haastattelussa vuosia sitten ja koska en keksinyt oikein mitään huonoja puolia itsestäni, oli analyysi (sain kirjallisena sen itselleni) se, että "hakijalla on vaikeuksia tunnistaa omia heikkouksiaan joka saattaa tuottaa vaikeuksia".
Siitä on jäänyt vähän kammo ko. kysymystä kohtaan...

Riippuu mihin haet. Täsmällisyydestä ei kannata tinkiä, eli ei kannata sanoa että on usein viime tingassa. Ennemminkin että on aina ajoissa (ja työpaikan saatua kannattaa sitten ollakin), mutta siinä sen verran ehdoton että vaatii samaa muiltakin. Tuo vaatimus siis huonona puolena. Voi lopuksi sanoa ettei oikein tykkää myöhästelystä ja on muidenkin kohdalla sen suhteen aika tiukka. Priorisoimalla ja organisoinnilla pystyy kyllä olemaan ajoissa lähes aina.

Tämä on yksi esimerkki positiivisesta huonosta puolesta.

Jes, kiitos, lisää positiivisia huonoja puolia?
Olen itsekin rekrytoinut ja en ole kysynyt tätä kysymystä koskaan itse, koska pidän sitä turhana. Kuka nyt oikeasti rehellisesti kertoo omat huonot puolensa haastattelussa? Mutta jos en valmistaudu siihen itse nyt, se kysymys on edessäni huomenna varmasti :)

Jes, kiitos, lisää positiivisia huonoja puolia?
Olen itsekin rekrytoinut ja en ole kysynyt tätä kysymystä koskaan itse, koska pidän sitä turhana. Kuka nyt oikeasti rehellisesti kertoo omat huonot puolensa haastattelussa? Mutta jos en valmistaudu siihen itse nyt, se kysymys on edessäni huomenna varmasti :)

No minä ainakin kerroin viimeksi kun haastattelussa olin (ja sain muuten hakemani paikan).

Kerroin huonoiksi puolikseni mm. sen, että samalla kun olen erittäin tehokas kiireessä ja paineen alla, niin rauhallisemmassa työtilanteessa en saa yhtä paljon aikaan enkä siten useinkaan osaa hyödyntää näitä kiireettömämpiä kausia parhaalla mahdollisella tavalla.

Kerroin myös, että samalla kun olen hyvä kyseenalaistamaan ja kehittämään edelleen jo olemassa olevia toimintamalleja, ei uuden luominen ns. nollista ole minun vahvin puoleni, sillä sorrun helposti asioiden ajattelemiseen liian monimutkaisesti ja/tai perusteellisesti mikä rajoittaa innovointiani.

Kolmanneksi kerroin, että viestinnän suhteen minulla on petrattavaa siinä, että osaan tiivistää asiani - minulla kun on tässäkin tapana perustella asioita väliin turhankin tarkasti. Toisaalta, tulen vain harvoin ymmärretyksi väärin.

Yhteistyössä