työharjoittelu päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei meillä ainakaan harjoittelijat tee kaikkia pee hommia ja tulee niitä vaatteita itekkin viikattua se kuuluu siihen työhön. Meillä harjoittelija tekee samoja töitä kun me muut....

Itse hoitaja voin kertoa, että harjoittelijoiden hommia on siivoushommat tms. Toki siinä ehtii lasten kanssa leikkiä jne. Mutta kun harjottelijat eivät ole vastuullisia, ei heille voi antaa vastuullisten hommia. Vaan heille jää ne kaikki "paskahommat". Se on vaan karu totuus!

Olin lukion jälkeen, 2000-luvun alussa, yhden kesän päiväkodissa työkkärin harjoittelussa. Menin lähinnä siksi, kun en oikeita töitä saanut, rahaa ei muualtakaan tullut ja päiväkotiin pääsi helposti. Lapset (3-7 v.) ja työntekijät olivat mukavia, mutta työ itsessään ihan hitsin tylsää. Päivää piristi ainoastaan ruokailun jälkien siivoaminen ja pk:n keittiössä avustaminen, muutenhan se oli vain istumista ja lasten leikkien seuraamista. Varmasti jos ala kiinnostaa ja on hyvin lapsirakas, homma on mielekkäämpää, mutta itse en niinkään tykännyt.

No kyllä meidän lapsen päiväkodissa on laitoshuoltajat ihan erikseen. Enkä muuten pidä siivousta paskahommana by the way...ja luulen kyllä voivani hoitaa vastuullisiakin hommia, kun olen kaksi lasta yksin kasvattanut itsekin, en ole mikään eilisen teeren flikka vaikkei minulla lähihoitajan tutkintoa olekaan. Enkä ole hakeutumassa päiväkodin tädiksi vaan kiinnostaa sosionomiksi tai sosiaalityöntekijäksi opiskelu.

Yhessä päiväkodissa meillä oli harjoittelija ja hän*oli kyllä aivan jokapaikassa missä muutkin ja paskahommia ei lykätty hälle. Kaikki tehtiin vuorojen mukaan ja lisähenkilö oli siellä missä tarvittiin(kaikki perushoito jne...), leikitti jne. Ryhmä oli 3-5v. Lapsivastuuta ei tietenkään voinu antaa muttei se estänyt olemasta mukana täysillä. Viihtyi ja tuli hyvin toimeen lasten kanssa.
Jos ala kiinnostaa niin kannattaa kokeilla mikäli harjottelumahdollisuus on.

[QUOTE="myy";23158833]No kyllä meidän lapsen päiväkodissa on laitoshuoltajat ihan erikseen. Enkä muuten pidä siivousta paskahommana by the way...ja luulen kyllä voivani hoitaa vastuullisiakin hommia, kun olen kaksi lasta yksin kasvattanut itsekin, en ole mikään eilisen teeren flikka vaikkei minulla lähihoitajan tutkintoa olekaan. Enkä ole hakeutumassa päiväkodin tädiksi vaan kiinnostaa sosionomiksi tai sosiaalityöntekijäksi opiskelu.[/QUOTE]

Se vaan menee niin että vastuurajat on ilman koulutusta. Oli itellä 0 tai 10 lasta.
Meil on nyt 3 lapsen äiti opiskelijana eikä hällekään saa antaa vastuuta kun rajoissa(joku hlökunnasta aina vastaa takana). Vaikka hän osaa niin silti ei saa toimia vasten sääntöjä.

Olin lukion jälkeen, 2000-luvun alussa, yhden kesän päiväkodissa työkkärin harjoittelussa. Menin lähinnä siksi, kun en oikeita töitä saanut, rahaa ei muualtakaan tullut ja päiväkotiin pääsi helposti. Lapset (3-7 v.) ja työntekijät olivat mukavia, mutta työ itsessään ihan hitsin tylsää. Päivää piristi ainoastaan ruokailun jälkien siivoaminen ja pk:n keittiössä avustaminen, muutenhan se oli vain istumista ja lasten leikkien seuraamista. Varmasti jos ala kiinnostaa ja on hyvin lapsirakas, homma on mielekkäämpää, mutta itse en niinkään tykännyt.

Tähän on huomautettava kyllä, että kun ollaan työntekijänä päiväkodissa, niin siihen toki kuuluu paljon muutakin kuin sitä, että vain tuijotetaan lasten leikkimistä. Toki vapaalla leikkimisellä ja sen seuraamisellakin on oma paikkansa, mutta lastenhoitaja, lastenohjaaja ja lastentarhanopettaja suunnittelevat ja toteuttavat myös paljon mm. liikuntaan, musiikkiin, askarteluun, uskonnolliseen kasvatukseen ja ulkoiluun liittyviä toimintatuokioita. On satujen lukemista, aamupiiriä, nukkaria, vaikka mitä. Harjoittelijan kohdalla tuo työnkuva on sitten ehkä ollut tuota, mutta kyllä siellä paljon muutakin ainakin pitäisi tehdä kuin katsella lasten leikkimistä.

[QUOTE="myy";23158833]No kyllä meidän lapsen päiväkodissa on laitoshuoltajat ihan erikseen. Enkä muuten pidä siivousta paskahommana by the way...ja luulen kyllä voivani hoitaa vastuullisiakin hommia, kun olen kaksi lasta yksin kasvattanut itsekin, en ole mikään eilisen teeren flikka vaikkei minulla lähihoitajan tutkintoa olekaan. Enkä ole hakeutumassa päiväkodin tädiksi vaan kiinnostaa sosionomiksi tai sosiaalityöntekijäksi opiskelu.[/QUOTE]

Kyllä sitä siivoamista riittää ihan muillekin kuin laitoshuoltajille.
Harjoittelija ei voi "hoitaa vastuullisia hommia", koska tätä ei saa jättää ilman valvontaa lasten kanssa.
En tiedä kuinka paljon aikuinen ihminen saa irti tuollaiseta harjoittelusta. Jos sosionomiksi luet tuleehan sinulle päiväkotiharjoittelu mahdolliseksi opinnoissa.
Mutta todella tarpeen harjoittelijoiden ylimääräiset kädet ja sylit päiväkodeissa ovat.

En suosittele! Olen ollut 5 eri paikassa ja tässä faktaa omista kokemuksista!

1.Pesin ja silitin tekstiilejä noin keskimäärin 1,5-2,5 tuntia päivässä ( eivät tarvinneet apuja lastenhoitoon) huom! päivittäin!!!!!!!!!!!!

2. Työvuoroja muokattiin miten sattui ( minulla oli samalla viikolla 2 kertaa muokkaus työvuoroihin) No myöhästyin kerran töistä, koska osaston hoitsu ei ollut maininnut minulle vuoron vaihtumisesta ( olin silloin,kun myöhästyin verotoimistossa)

3. Tein kaiken sen mitä hoitajat eivät halunneet tehdä! Kakkavaipat, mattojen tamppaus yms ( siivosin) vaikka pk:lla oli oma siivoja!

4. Tekemisen puutteen huippu oli se, että harjoittelun ensimmäisenä päivänä järjestelin liinavaatekaapin ja harjoittelun lopuksi järjestelin sen uudelleen! ( tässä pk:ssa harj.kesto 1KK )
ja siis liinavaatekaapista oli tänä aikana otettu ylimmät liinavaatteet käyttöön ja oman yksikön hoitsun mielestä kaappi oli sekaisin johtuen siitä ,että liinat eivät olleet suorassa edellisen ottajan jälkeen!!!!! joten kukas sen kaapin laittoin kuosiin taas....

5. Minulla ei ollut varsinaista ruokataukoa tai mitään taukoa...
(Eihän minun nyt tarvitse käydä wc:ssä koko päivänä etenkin jos on kuukautiset )

6. TÄSSÄ TÄRKEIN!!!!

Joka ikisessä päiväkodissa hoitajat valittelivat työntekijöiden vähyyttä ja samaan aikaan oli KIIREELLISET ilmoitukset työkkärin sivuilla ( kiireellisesti harjoittelijaa etsitään)
Etenkin kaupungin päiväkodeissa paikattiin hoitajien vähyyttä päiväkodeissa iottamalla jatkuvalla syötöllä harjoittelijoita ( ilmaisia työntekijöitä)

Tästä esimerkkinä yksi päiväkoti jossa oli yhdessä yksikössä 2 lähihoitajaa ja 5 harjoittelijaa!!!!!!!!
eli periaatteessa lapsi per henkilö...ARVATKAA OLIKO SILLOIN TEKEMISEN PUUTETTA?

7. päiväkodit tekevät mieluusti pitkiä harjoitttelu sopimuksia esim 2-4 kk kerrallaan ÄLKÄÄ TEHKÖ NÄIN PITKIÄ SOPPAREITA!!! Heti,kun opit hommat olet "virallisesti" heidän hoitajansa.Ilmainen työntekijä kelpaa aina!

8. harjoittelusopimuksessa lukee yleensä AVUSTAVAT tehtävät eli nimikkeen mukaan voit joutua esim koko päiväksi pyykkipisteeseen, siivoukseen, paperi vastaavaksi?! -> toiminta huoneessa on koko päiväkodin yhteinen askartelu projekti ja sinä joudut heti salamana hyökkäämään keräämään lattialta paperisilpun/silput jos paperia "lentää" lattialle.....niitähän ei voi siivota askartelun jälkeen

Tähän on huomautettava kyllä, että kun ollaan työntekijänä päiväkodissa, niin siihen toki kuuluu paljon muutakin kuin sitä, että vain tuijotetaan lasten leikkimistä. Toki vapaalla leikkimisellä ja sen seuraamisellakin on oma paikkansa, mutta lastenhoitaja, lastenohjaaja ja lastentarhanopettaja suunnittelevat ja toteuttavat myös paljon mm. liikuntaan, musiikkiin, askarteluun, uskonnolliseen kasvatukseen ja ulkoiluun liittyviä toimintatuokioita. On satujen lukemista, aamupiiriä, nukkaria, vaikka mitä. Harjoittelijan kohdalla tuo työnkuva on sitten ehkä ollut tuota, mutta kyllä siellä paljon muutakin ainakin pitäisi tehdä kuin katsella lasten leikkimistä.

Kyllä varmasti näin, ei työntekijöiden työpanosta ja työnkuvaa ja esim. minun kohdallani tehtyä harjoittelua voi verratakkaan. Itse tosiaan olin nuori ja vähän sillä asenteella, että kunhan nyt jotain kesähommaa on ja rahaa jostain tulee, työllä ei niin väliä. Eli siinä mielessä en oikein hommasta mitään saanut irti, kun ei ala sitten muutenkaan kiinnostanut. Eikä pienessä pk:ssa millään meinannut riittää tekemistä koko päiväksi (harjoittelijoita sinä kesänä oli 4), joten kyllä se välillä oli melko puuduttavaa.

Varmasti osaat olla ja toimia lasten kanssa, kun olet omiakin kasvattanut, en epäile sitä. Mutta se on laki että ilman koulutusta ei voi hoitaa vastuullisia tehtäviä. Et voi olla esim. yksin lasten kanssa.

älä mene sinne- nimimerkin kokemukset ovat varmaan 80-luvulta emäjunttilan pikkukylästä, mutta voi olla, että aikuinen ihminen ei saa kovin paljon irti työkkärin päiväkotiharjoitteluajasta. Riippuu tietysti paljon paikasta.
Ei päiväkodissa mitään varsinaista ruokataukoa ole, ruoka syödään lasten kanssa ja vessassa käydään kun ehditään. Vaikka siinä liinavaatekaapin järjestämsen lomassa. ; )

No voi herranjestas, totta kai silloin kun ollaan kouluttamattomina harjottelijoina töissä päiväkodissa, vanhainkodissa, nuorisokodissa tai jossakin muussa vastaavassa paikassa, se menee niin että harjoittelija tekee ns paskahommia kuten ruokailun jälkien siivoamista, perussisteyden ylläpitoa jne vaikka yksikössä olis ierillinen laitoshuoltaja. laitoshuoltajalle kuuluu vaativammat siivoukset ja puhdistusasiat, ei lapasten nostelu kuivauskaappiin tai kurahousujen huuhtominen, ne kuuluvat hoitajille. jos paikalla on harjoittelija, se harjoittelija (=hoitoapulainen) hoitaa ne hommat. Vanhainkodeissa hoitajille kuuluu usein myös asukkaiden pyykit, pöydän kattaukset sun muut, ja jos siellä on harjoittelija/työelämävalmennettava/työkokeilussa oleva jne (=hoitoapulainen), se hoitoapulainen tekee pääosin ne hommat.

Vastuullisuus ei tarkoita sitä että harjottelija olisi vastuuton ihminen vaan sitä että harjottelija ei lain mukaan ole vastuussa mistään vaan vastuu on aina henkilökunnalla.

ja tämä mitä tässä nyt tuli harjottelijoista, koskee nimenomaan näitä työkkärin harjoitteluja, ei esimerkiksi lähihoitajaopiskelijoiden harjoittelujaksoja. opiskelija on opiskelemassa, ei nostelemassa saappaita hyllylle tai tyhjentelemäss äasukastilojen roskakoreja (vaikka toki nekin kuuluvat useimmissa paikoissa myös hoitajien tehtäviin)

"5. Minulla ei ollut varsinaista ruokataukoa tai mitään taukoa...
(Eihän minun nyt tarvitse käydä wc:ssä koko päivänä etenkin jos on kuukautiset )"

tuota noin, hoitoalalla on jaksotyössä ihan normia se, että työpäivän aikana on vain lounastauko joka kestää 15-20 minuuttia ja tauko on työaikaa ja se pidetään jos/kun työtehtävät sallivat. tarkoittaa käytännössä sitä että vessaan livahdetaan äkkiä kun tulee sopiva rakonen siellä käydä ja ruoka/eväät syödään työtä tehdessä tai sitten esim päiväkotiyössä lasten kanssa lounastaessa. ei siis poistuta työtehtävistä mihinkään erilliselle ruokailutauolle.

[QUOTE="hoitaja";23159142]Varmasti osaat olla ja toimia lasten kanssa, kun olet omiakin kasvattanut, en epäile sitä. Mutta se on laki että ilman koulutusta ei voi hoitaa vastuullisia tehtäviä. Et voi olla esim. yksin lasten kanssa.[/QUOTE]
Niin kyllä ymmärrän että lainsäädäntö kieltää sen ettei saa olla vastuussa lapsista yksin. Tarkoitin vaan, että kyllä kai harjoittelijat saavat kykyjensä mukaan tehdä muutakin kuin silittää pyykkejä ja luututa lattioita. Mutta enpä tiedä sitten, olisihan sekin työkokemusta kun olen ihan muulta alalta vaihtamassa sosiaalipuolelle näin vanhalla ikää. Tietäis vaan mistä aloittaisi tämän alanvaihdon, huoh...

itse olen hakenut opiskelemaan lähihoitajaksi aikuispuolelle mutta siellä valitaan ensin ne joilla kokemusta alasta ja nyt sitten haluan harjoitteluun että saisin sitä kokemusta alasta. mutta siis oli tehtävät siellä päiväkodissa mitä vaan niin eiköhän ne auta sen opiskelupaikan saannissa.

itse olen hakenut opiskelemaan lähihoitajaksi aikuispuolelle mutta siellä valitaan ensin ne joilla kokemusta alasta ja nyt sitten haluan harjoitteluun että saisin sitä kokemusta alasta. mutta siis oli tehtävät siellä päiväkodissa mitä vaan niin eiköhän ne auta sen opiskelupaikan saannissa.
Niin tätä ajattelinkin, sosionomikoulutukseenkin otetaan mieluiten niitä, joilla on työkokemusta alalta. Ja kyllä tässä kaupungissa on paljon tunkua lähihoitajiksikin, arvioin että joka 20 pääsee koulutukseen, joten vara on valita ketä ottavat. Jotkut ihmiset tuntuvat olevan kovasti sitä mieltä että lähäriksi pääsee kuka vaan...

ja kaikki raskaimmat hommat lankesivat mulle ja eräälle toiselle harjoittelijalle. Kakkapyllyt, kuravaatteet, siivous..... Ei juuri taukoa ehtinyt pitämään. No, tuli muutenkin tutuksi päiväkotielämä ja onneksi, onneksi oma lapseni sai olla tuon ajan pph:lla. Päiväkotielämä oli yhtä hullunmyllyä ja ne viriketuokiot kestivät 15 min ja sitten lapset mellastivat lähes keskenään loppupäivän... Ihan kauhea kokemus äitinä ja harjoittelijana. Ei ikinä enää, kiitos!

Minä oli neljä kuukautta työmarkkinatukiharjoittelijana päiväkodissa, minulla on vain hyviä kokemuksia. Joo kyllähän ne kuravaatteiden pesut ja kuivauskaapin tyhjennykset kuuluivat minulle, mutta kyllä päivän aikana ehti tehdä paljon muutakin. Olin ryhmässä jossa oli 3-4-vuotiaita sekä eskarit. Eskareilla oli tietysti oma ope ja eskarituntien aikana me leikitettiin pienempien kanssa: lueskeltiin, jumpattiin, askarreltiin,leivottiin yms. Olin se ylimääräinen syli, johon pääsi aina kun lapsesta tuntui että kaipaa lähelle. Muutaman kerran sain ohjata askartelun alusta lähtien (siis suunnittelusta toteutukseen) ja lisäksi tein pienemmille tanssiesityksen joulujuhlaan. Päiväuniaikaan olin yleensä se joka ensin lähetti eskareita kotiin (eskariopettaja oli pukuhuoneen vieressä kansliassa ja kävi jututtamassa vanhempia, eli en ollut yksin) ja sen jälkeen otin vastaan päivunilta heränneet. En todellakaan kokenut olevani mitään pohjasakkaa, vaan hoitaja siinä missä muutkin.

[QUOTE="myy";23158833] Enkä ole hakeutumassa päiväkodin tädiksi vaan kiinnostaa sosionomiksi tai sosiaalityöntekijäksi opiskelu.[/QUOTE]

Minkä vuoksi sitten halajat harjoitteluun päiväkotiin? Eikö olisi mielekkäämpää hakeutua sellaiseen paikkaan, jossa voisit kuvitella työskenteleväsikin esim. sosionomina?

Yhteistyössä