Työkkärin (eli päättäjien) mielestä on parempi homehtua kotona työttömänä kuin opiskella uusi ammatt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta kun se ei ole tässä se pointti. Jos opintotuki on liian pieni, niin kampanjoi sitten sen nostamisen puolesta. Työttömyyskorvaus on työttömille ja opintotuki opislelijoille. Se on sama jos mä ruikuttaisin että haluan lapsilisää isosta koirastani. Sen ylläpito kun on niin kallista, kalliimpaa kuin lapsen. Ei menisi läpi. Lapsilisää maksetaan lapsesta, ei koirasta. Yhtälailla opintotukea maksetaan opiskelusta, eikä työttömyyskorvausta.
Työttömyyskorvausta maksetaan monille opiskelijoille, jotka ovat olleet ennen opintojen aloittamista työttömiä ja yli 25-vuotiaita. Sitä haetaan nimella omaehtoisenopiskelun tuki, mutta kelasta se nostetaan nimellä työttömyystuki.

Jos henkilö saa summan x työmarkkinatukea makaamalla sohvalla räkimässä kattoon/laukkaamalla huuhaa"koulutuksissa"/puuhastelemassa tyhjännyhjäämistä paikallisella kyykytysleirillä, niin miksi ei sen sijaan voisi tehdä jotain järkevääkin?
Kuten sanottu, voi sitä tehdä järkevääkin, esimerkiksi hakemalla kirjastosta kurssikirjat ja opettelemalla ne ulkoa, ja sitten myöhemmin voi tenttiä ne kurssit ilmoittautumalla opiskelijaksi kun ansiosidonnainen loppuu. Näin sinun kannaltasi olet opiskellut kaiken aikaa, eikä yhtään aikaa ole mennyt hukkaan.

Tietenkään tämä ei toimi, jos idea oli ilmoittautua opiskelijaksi, räkiä kattoon se opiskeluaikakin ja päästä kaikista kursseista läpi alimmalla mahdollisella arvosanalla opettajan armosta oppimatta yhtään mitään. Jos tämä on päämääränä, on työkkäri oikeassa, eikä tällaisen yksilön tule tosiaankaan opiskella mitään ikinä.

Eli omilla rahoilla riskin otto tulevaisuuden vuoksi ei kannata, mutta toisten rahoilla voisi kokeilla? Vai kukaan sille valtioille takaa, että työlistyt kouluttamisen jälkeen?

Kun sitä omaa rahaa ei ole. Veloissa olen jo nyt korviani myöten. Lainaa lainan päälle on sulaa hulluutta, kun on perhe elätettävänä. Työttömyyskassa sitäpaitsi maksaa minun ansiosidonnaiseni, ei valtio.

Työttömyysetuutta saan joka tapauksessa, niin paljon fiksumpaa se aika olisi käyttää johonkin hyödyllisempään kuin pelkkään lorvimiseen.

Työttömyysetuutta saan joka tapauksessa, niin paljon fiksumpaa se aika olisi käyttää johonkin hyödyllisempään kuin pelkkään lorvimiseen.

Sä oot oman korttis jo pelannu. Nyt otat itteäsi niskasta kiinni ja lähet vaikka mäkkärin kassalle. Me muut (veronmaksajat) ei nyt haluta susta opiskelijaa meidän piikkiin. Mene töihin ja lopeta ruikutus! Jos haluat opiskella, tee se omalla rahalla.

Sä oot oman korttis jo pelannu. Nyt otat itteäsi niskasta kiinni ja lähet vaikka mäkkärin kassalle. Me muut (veronmaksajat) ei nyt haluta susta opiskelijaa meidän piikkiin. Mene töihin ja lopeta ruikutus! Jos haluat opiskella, tee se omalla rahalla.

Menisin oikein mielelläni töihin, jos se vain olisi mahdollista, mutta kun työnantajat ovat ikärasistisia ja ylikoulutusrasistisia. Edes mäkkärin kassalle ei huolita liian koulutettua ihmistä.

Opintotuella tuetaan opiskelua ja työttömyyskorvauksella elämää työttömyysjakson aikana. Absurdia että täällä hyvinvointivaltiossa napistaan siitä, että ilmaista rahaa saa liian vähän ja että korvausta noin ainakin lähtökohtaisesti pitäisi saada käyttää väärin. Siis työttömyyskorvausta opiskeluun, vaikka se jollain poikkeuksella onkin mahdollista. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että opintotuen pitäisi olla peruspäivärahan suuruinen. Mutta kun se ei sitä ole. Se ei silti tee asiasta sellaista, että "huijataan" järjestelmää. Opiskelija on opiskelija ja työtön on työtön. Tuo koiralle lapsilisää esimerkki on täydellisesti vastaava. Haetaan toista etua mikä kuuluisi ja perustellaan se sillä että "mä tarvin rahaa".

Työttömyyskorvausta ei muutenkaan pidä ajatella kuten te jotkut sen ajattelette. Että se on raha mitä vaan maksetaan kun ei ole töitä. Sinä aikana haetaan ahkerasti töitä ja työllistytään. Se on sen tarkoitus. Ei se että keksitään muuta mielekästä puuhaa (opiskelu) ja ollaan silti olevinaan ahkeria työnhakijoita. Ei se opiskelija edes halua löytää töitä. Se opiskelee!
No toisaalta, työttömyyskorvauksella opiskelu tulee yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi kuin a) ei opiskele vaan jatkaa työttömyyttä tai b) toimeentulotuelle siirtyminen ja sen varassa opiskelu. Eli yhteiskunnan varojen kannalta järkevämpää olisi tukea opiskelua.

Eli omilla rahoilla riskin otto tulevaisuuden vuoksi ei kannata, mutta toisten rahoilla voisi kokeilla? Vai kukaan sille valtioille takaa, että työlistyt kouluttamisen jälkeen?
Tässä pitäisi huomioida opiskelijan ikä ja aiempi toiminta. Moni nuori löhtee opiskelemaan alaa, jolta ei sitten löydykään töitä. Pitäisikö heidän olla työttömänä loppuelämänsä, sen sijaan että kouluttautuisivat uuteen työhön? On eri asia ottaa lainaa ensimmäiseen tutkintoon, kun (elatusvelvollisena asunnon omistajana) ottaa lainaa ammatinvaihtoon.

Tässä pitäisi huomioida opiskelijan ikä ja aiempi toiminta. Moni nuori löhtee opiskelemaan alaa, jolta ei sitten löydykään töitä. Pitäisikö heidän olla työttömänä loppuelämänsä, sen sijaan että kouluttautuisivat uuteen työhön? On eri asia ottaa lainaa ensimmäiseen tutkintoon, kun (elatusvelvollisena asunnon omistajana) ottaa lainaa ammatinvaihtoon.

Juuri näin

Lisäksi maailma muuttuu. Moni ammatti, jota pidettiin reilu 20 vuotta sitten varmana loppuelämän työllistäjänä, onkin nyt lähes katoamassa Suomesta. Vaikka kuinka toitotetaan, että kannattaa opiskella tietylle varmasti työllistävälle alalle, niin näihin 'lupauksiin' ei voi luottaa. Kukaan ei osaa ennustaa varmasti, mitä ammatteja on olemassa parinkymmenen vuoden päästä.

Harva nykyään selviää enää yhdellä ammatilla.

Kun sitä omaa rahaa ei ole. Veloissa olen jo nyt korviani myöten. Lainaa lainan päälle on sulaa hulluutta, kun on perhe elätettävänä. Työttömyyskassa sitäpaitsi maksaa minun ansiosidonnaiseni, ei valtio.

Työttömyyskassa näennäisesti maksaa, mutta rahoista yli kolmannes on valtiolta. Työttömyyskassa maksaa reilut 5 % ansiosidonnaisestasi, lopusta huolehtivat valtio ja työttömyysvakuutusrahasto (jonka rahat ovat peräisin työnantajilta ja työntekijöiltä työmyysvakuutusmaksuina).

"Vuonna 2014 työttömyyskassojen maksamat etuudet olivat yhteensä noin 2 827 miljoonaa euroa. Näistä menoista valtio rahoitti noin 36,9 %, työttömyysvakuutusrahasto 57,6 % ja työttömyyskassat noin 5,5 %."
https://www.tyj.fi/fin/tyottomyyskassat/rahoitus/

Mä en oo tiennytkään että työttömyyskorvauksella voi jossain tapauksessa opiskella. Ei se kyllä reilua ole, vaikka sen miten perustelisi. Kyllä se sama raha sitten kuuluisi kaikille opiskelijoille. Se että ei ole enää nuori, tai on ottanut asuntolainaa, ei muuta tilannetta mitenkään. Sama kohtelu pitää olla kaikilla. Jos kokee "ohittaneensa opiskeluiän", niin sitten pitää hakea töitä. Jos haluaa opiskella, niin tervetuloa opintotuelle kuten muutkin.

Mä en oo tiennytkään että työttömyyskorvauksella voi jossain tapauksessa opiskella. Ei se kyllä reilua ole, vaikka sen miten perustelisi. Kyllä se sama raha sitten kuuluisi kaikille opiskelijoille. Se että ei ole enää nuori, tai on ottanut asuntolainaa, ei muuta tilannetta mitenkään. Sama kohtelu pitää olla kaikilla. Jos kokee "ohittaneensa opiskeluiän", niin sitten pitää hakea töitä. Jos haluaa opiskella, niin tervetuloa opintotuelle kuten muutkin.
Työttömyystuella opiskelemisen mahdollisuus kannustaa opiskelemaan ja itse ainakin joudun kuitenkin pari vuotta opiskelemaan opintotuellakin sen jälkeen. Nämä kaksi vuotta ovat olleet todella raastavat. Erityislapsi, 2tuntia ajoa päivässä opiskelemaan. Töitä ei pysty tekemään. Mies raataa minkä ehtii, mutta ei perusduunarin palkalla juhlita. Hammaslääkärissä käyntikin aiheuttaa unettomia öitä ja kaiken saa laskea uudestaan, miten saa rahat riittämään. En todellakaan olisi lähtenyt kouluun jos pelkkää opintotukea olisin saanut 4 vuotta. Töitä hain pitkään aikaisemmalla koulutuksellani mutta en niitä saanut.
Valitettavasti se on usein työkkärin työntekijästä kiinni mihin kouluun tukea myönnetään.

Hyvin harvalle tosin kerrotaan edes tästä mahdollisuudesta, pitää itse tietää mitä kysyy, että pääsee edes jäljille. Minulle suositteli ystävä hakemaan tuota tukea. Hän oli ollut vuosia työtön jatkuvasta työnhakemisesta huolimatta. Vammaisen lapsen ja toisen pienemmän lapsen kanssa ei paljon olisi opintotuella pärjännyt. Hän opiskeli 7kk tuella ja sai heti töitä!

Ehkä siperia vielä opettaa sinuakin. Tilanne on todellakin aivan eri nuorena ensimmäistä ammattia opiskellessa kuin keski-ikäisenä perheellisenä, jolloin elämisen menot ovat vakiintuneet, eikä niitä voi katkaista yhtäkkiä vuosikausiksi.

Minä olen koulun penkillä istunut jo ihan riittävästi, ei ole mikään hinku opiskelemaan. Vanha ala ei kuitenkaan enää työllistä, joten todennäköisin mahdollisuus päästä takaisin työelämään löytyy opiskelujen kautta. Tieto siitä motivoi vielä kerran kuluttamaan koulun penkkejä.

Mutta mikäs siinä, voin yhtä hyvin jäädä loppuiäkseni kotiin makoilemaan työttömänä veronmaksajien piikkiin, jos kerran ei lupaa opiskeluihin yhteiskunnan taholta heru. Kateus on kamala tauti.

Ehkä siperia vielä opettaa sinuakin. Tilanne on todellakin aivan eri nuorena ensimmäistä ammattia opiskellessa kuin keski-ikäisenä perheellisenä, jolloin elämisen menot ovat vakiintuneet, eikä niitä voi katkaista yhtäkkiä vuosikausiksi.

Minä olen koulun penkillä istunut jo ihan riittävästi, ei ole mikään hinku opiskelemaan. Vanha ala ei kuitenkaan enää työllistä, joten todennäköisin mahdollisuus päästä takaisin työelämään löytyy opiskelujen kautta. Tieto siitä motivoi vielä kerran kuluttamaan koulun penkkejä.

Mutta mikäs siinä, voin yhtä hyvin jäädä loppuiäkseni kotiin makoilemaan työttömänä veronmaksajien piikkiin, jos kerran ei lupaa opiskeluihin yhteiskunnan taholta heru. Kateus on kamala tauti.

Se että tarvitset iäkkäämpänä muka enemmän rahaa ei ole perustelu. Ei niitä tukia kuulu iän mukaan laskea. Tuet pitää perustua siihen mihin ne on tarkoitettu. Jos se ei riitä, niin se on henkilökohtainen voi voi. Kampanjoi ja pyri politiikkaan muuttamaan juuri sitä itsellesi tärkeää tukea suuremmaksi. Eihän työnantajatkaan maksa samassa tilanteessa oleville työntekijöille palkkaa sen mukaan, että joku kokee tarvitsevansa enemmän oman elämäntilanteensa takia.

Ja nuo uhkailut "jään sitten kotiin makaamaan", on ihan oma häpeäsi. Jää kotiin ihan rauhassa ja elä työttömänä mun puolesta. Se kiinnostaa yhtä paljon kuin uhkaisit kävellä suohon. Ei vaikuta tai liikuta meikäläistä.

Se että tarvitset iäkkäämpänä muka enemmän rahaa ei ole perustelu. Ei niitä tukia kuulu iän mukaan laskea. Tuet pitää perustua siihen mihin ne on tarkoitettu. Jos se ei riitä, niin se on henkilökohtainen voi voi. Kampanjoi ja pyri politiikkaan muuttamaan juuri sitä itsellesi tärkeää tukea suuremmaksi. Eihän työnantajatkaan maksa samassa tilanteessa oleville työntekijöille palkkaa sen mukaan, että joku kokee tarvitsevansa enemmän oman elämäntilanteensa takia.

Ja nuo uhkailut "jään sitten kotiin makaamaan", on ihan oma häpeäsi. Jää kotiin ihan rauhassa ja elä työttömänä mun puolesta. Se kiinnostaa yhtä paljon kuin uhkaisit kävellä suohon. Ei vaikuta tai liikuta meikäläistä.

Sinäpä olet melkoinen pikkubyrokraatti. Onneksi tämä maailma ei kuitenkaan pyöri pelkästään kaltaistesi pikkumaisten sääntöjennussijoiden varassa, vaan moni osaa käyttää myös tervettä järkeä ja tilannetajua.

Sinäpä olet melkoinen pikkubyrokraatti. Onneksi tämä maailma ei kuitenkaan pyöri pelkästään kaltaistesi pikkumaisten sääntöjennussijoiden varassa, vaan moni osaa käyttää myös tervettä järkeä ja tilannetajua.

Jos "terve järki ja tilannetaju" on kiertoteiden käyttöä oman edun tavoittelemiseksi muiden kustannuksella, niin lienet oikeassa. Tästä maasta ei pummeja puutu.

Jos "terve järki ja tilannetaju" on kiertoteiden käyttöä oman edun tavoittelemiseksi muiden kustannuksella, niin lienet oikeassa. Tästä maasta ei pummeja puutu.
Kerrohan pikkubyrokraatti - koulunsa päättänyt esim. lukiolainen joka lähtee opiskelemaan - ei ole ollut päivääkään ansiotyössä - häntä varten ne opintotuet/lainat on tehty. Hän ei ole missään vaiheessa joutunut työttömäksi.

Sen sijaan viiskymppisellä työttömällä saattaa olla 30 työvuotta takanaan. Hän saa työttömyyskorvausta/työmarkkinatukea - tai sitten karenssin ja toimeentulotukea - jos saa.

Vaan sinä ja kaltaisesi olette omatoimiasiantuntijoina kauheesti jotain mieltä mitä työttömän tulisi tehdä eikä hajatelmissanne ole koskaan työttömän tai yhteiskunnan kannalta mitään järkeä.

Se että tarvitset iäkkäämpänä muka enemmän rahaa ei ole perustelu. -- Eihän työnantajatkaan maksa samassa tilanteessa oleville työntekijöille palkkaa sen mukaan, että joku kokee tarvitsevansa enemmän oman elämäntilanteensa takia.

Tää on kyllä ihan hyvä vertaus.

Toisaalta on kai sitä joissakin TES:eissä säädetty irtisanomis- ja lomautusjärjestyksiä, joissa otetaan huomioon huoltovelvollisuus eli perheellisillä on muita parempi suoja. Joo, vähän kaukaa haettu mutta esimerkkinä vaan siitä, että työnantajienkin on joissakin tapauksissa huomioitava työntekijöiden elämäntilanteet taloudellisista näkökohdista. Ei tosin mitään hajua siitä miten tuo käytännössä toteutuu...

Tää on kyllä ihan hyvä vertaus.

Toisaalta on kai sitä joissakin TES:eissä säädetty irtisanomis- ja lomautusjärjestyksiä, joissa otetaan huomioon huoltovelvollisuus eli perheellisillä on muita parempi suoja. Joo, vähän kaukaa haettu mutta esimerkkinä vaan siitä, että työnantajienkin on joissakin tapauksissa huomioitava työntekijöiden elämäntilanteet taloudellisista näkökohdista. Ei tosin mitään hajua siitä miten tuo käytännössä toteutuu...

Huomaa kyllä, ettei sinulla ole mistään mitään hajua.

Vaan sinä ja kaltaisesi olette omatoimiasiantuntijoina kauheesti jotain mieltä mitä työttömän tulisi tehdä eikä hajatelmissanne ole koskaan työttömän tai yhteiskunnan kannalta mitään järkeä.

Kyllä työtön saa tehdä tai olla tekemättä ihan kuten haluaa. Mutta työttömyyskorvaus on tarkoitettu rahaksi, jonka työssäkäyvät maksavat työttömän elämiseen, kun hän yrittää äärimmäisen tehokkaaasti työllistää itsensä. Jos työtön ei kuitenkaan halua hakea työtä ja työllistyä, ei työssäkäyvät halua tietenkään maksaa rahaa ns. huvin vuoksi. Ihan sama onko syynä se, että työtön alkaa opiskelijaksi, yrittäjäksi tai vaikka kotiäidiksi. Jokainen saa tuollaisia valintoja tietenkin tehdä, mutta ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen: koska ei ole työtön työnhakija.

On lähtökohtaisesti absurdia perustella "väärän tuen hakemista", eli vilppiä sillä, että kun tarvitsee enemmän rahaa. Niin se perustelee kotirosvokin ryöstökeikkaansa. Ei se silti mihinkään moraaliseen raamiin mahdu.

Ja jottei enää jäisi epäselväksi: tottakai saat jäädä hoitovapaalle tai alkaa opiskelemaan ollessasi työtön. Mutta älä tule ruikuttamaan mun lompakolle korvausta siksi, että kovasta yrityksestä huolimatta et onnistu löytämään työtä. Sillä se ei ole totta, jos et kerran edes hae sitä työtä. Ei tämä sen vaikeampaa ole.

Yhteistyössä