Työkyky ja ad/hd

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karate

Vieras
Mulle on diagnosoitu vihdoin ja viimein ad/hd. Olen kärsinyt oireista koko ikäni ja luullut vain olevani tyhmä ja laiska :( Oireet on vaikeita ja pahenevat jatkuvasti. Olen tehnyt useaa eri työtä ja mikään ei onnistu!

-Päiväkodissa oli niin kova meteli, että olin ihan sekaisin koko ajan ja unohtelin, esim.lapsen potalle ja menin muihin hommiin..
-kahvilassa sotkin kassan kun piti laskea itse mitä annan rahasta takaisin ja leivoin ilman leivinjauhetta tai tein juustosarvia ilman juustoa yms..
-Tk:n vuodeosastolla oli niin kiire, että välillä vain seisoin keskellä käytävää, kun en muista mihin olin menossa ja mitä tekemään..
-vaateliikkeessä oli ihanan rauhalllista ja kassakin laski vaihtorahat, usein upposin omiin haavemaailmoihin ja haahuilin vaan rekin kanssa ees taas muistamatta mihin tankoon ne vaatteet rekissä olikaan menossa..
-Olin hetken myös pph ja lopetin itse kun kerran iltapäivällä ulkona tajusin ettei oltu syöty välipalaa...Lopetin ajoissa ennenku unohtuu jotain vielä tärkeempää ku syönti :(
-Kaupan kassana kassalla oleva häly pisti aivot jumiin niin totaalisesti etten tiennyt mitä annan rahasta takaisin vaikka se kassa sen laskikin. Tuijotin vain rahoja ja jumitti pahasti..
-Kaupalla purin hyllyjä ja välillä vaan kiertelin tavarakärryn kanssa kauppaa ympäri kun en tiennyt mitä olin tekemässä..
-Kolmea alaa opiskelleena kaikki jääneet kesken lukihäiriön ja oppimisvaikeuksien vuoksi..
-Vuorotyö on pahin painajainen, en muista vuoroja ja myöhästelen tai en mene koko vuoroon (jos pitäs iltaan mennä)

Ja joka ikinen päivä töiden jälkeen olen NIIIIN väsynyt ja puhki, että olen pahalla päällä, en pysty istumaan ja rauhottumaan vaan touhuilen kaikkee ja en mitään yhtäaikaa, tai lamaannun ja tuijotan vain yhteen kohti, en saa mitään aikaseksi. Monesti mies hoitaa illalla lapsen kylvyn ja iltapalan. Kyllä minäkin sen tekisin, mutta aivot on jo niin väsyneet töistä, että on työn takana päästä itse suihkuun..

Voiko päästä sairaseläkkeelle, vai joutuuko ammatinvalinta testeihin ja kouluttautumaan vielä. Mä oon niin väsyny yrittämään enää mitään :(

Itse odotan vasta tutkimuksia. Mä en menestynyt lainkaan asiakaspalvelussa, todella kuluttavaa hommaa. Toisaalta tämä nykyinen yksinnyhertäminenkin on hankalaa, kun ei ole ketään pitämässä ruodussa. Nytkin pitäisi kenties lähteä töihin, mutta keksin tuhat ja sata mukavampaa hommaa.

Lääkitys ja oiretiedostus auttavat aiuista adhd-ihmistä aika pitkälle...

Aika harva on todella työkyvytön, tosin voi olla, että sopivaa työtä ei ihan heti löydy.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
ADHD:sta on todella vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, koska sitä ei varsinaisesti diagnosoida sairaudeksi vaikka oireet olisivat miten pahat hyvänsä. Se on "vain" neurologinen häiriö.
Mulle Petrean lääkäri sanoi päin naamaa, että ADHD:han ei ole mikään sairaus. Mulla on ADHD:n lisäksi kakkostyypin bipolaarihäiriö, enkä ole vieläkään saanut edes kuntoutustukea.
Hakemukseni on hylätty kaksi kertaa. Nyt olen vaihtamassa yksityiselle lääkärille. MTTn kanssa mistään asioista ei näy tulevan yhtään mitään.