Työmarkkinatuki & vuokratyö & asumistuki .... ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukavastais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukavastais

Vieras
Tilanne on nyt tällainen. Olen työttömänä työnhakijana ja nyt sitten olen ollut vuokratyöfirmassa 6 päivää työssä ja työ loppui eilen. Saattaa tulla lisää tuollaisia pikkupätkiä töitä.

Hain itse tuohon paikkaan, joten TE-toimisto ei tiedä tästä mitään.

-Pitääkö mun pyytää työtodistus tuosta työstä?

-Pitääkö ilmoittaa työkkärille olleensa töissä ja vaatiiko työkkäri todistuksen tuosta? -Pitääkö ilmoittaa Kelalle olleensa töissä ja jos ilmoittaa Kelalle, niin meneekö korvaus ja asumistuki heti poikki ja uuteen laskentaan?
- Palauttavatko verokortin automaattisesti vai pitääkö sekin pyytää takaisin?

Mitä jos en ilmoita Kelaan tai työkkäriin mitään koko työssäolosta?

Rahaa tästä pitäisi tulla noin 600 miinus verot

Vatauksia =)

-Pitääkö mun pyytää työtodistus tuosta työstä?
Pyydä työtodistus, siitä voi olla hyötyä töitä haettaessa

-Pitääkö ilmoittaa työkkärille olleensa töissä ja vaatiiko työkkäri todistuksen tuosta?
Työkkäri ei välttämättä vaadi, mutta jos saat työttömyyskassasta/kelasta päivärahaa sinne kopio työsopparista, palkasta ja lomarahoista. Mulle työkkäristä joskus sanottiin että riittää kun nämä lähettää työttömyyskassaan. Voithan tarkistaa vielä itse.

-Pitääkö ilmoittaa Kelalle olleensa töissä ja jos ilmoittaa Kelalle, niin meneekö korvaus ja asumistuki heti poikki ja uuteen laskentaan?

Kela saa tietää. Helpommalla pääset kun ilmoitat nyt. Voit tehdä asumistuen tarkistuksen jossa ilmoitat tämän palkan. Lisätiedoiksi voit kirjoittaa että vastaavia keikkoja saattaa tulla lisää ja halutessasi myös arvioida niistä tulevan palkan. Jos saat vain tämän 600 eur, se tuskin vaikuttaa tämänhetkiseen tukeen. Se jaetaan koko vuodelle, jolloin tulosi "nousevat" 50eur/kk.

Päivärahaan tulosi vaikuttaa jos sitä saat.

- Palauttavatko verokortin automaattisesti vai pitääkö sekin pyytää takaisin?

Ei välttämättä palauta. Pyydä se takaisin jos muita keikkoja ei ole tulossa.

Mitä jos en ilmoita Kelaan tai työkkäriin mitään koko työssäolosta?
Jos saat päivärahaa, sitä tullaan perimään takaisin. Kela pyytää mahdollisesti selvitystä muutoksista tuloissa (eli tekemään tuon muutosilmoituksen).

Rahaa tästä pitäisi tulla noin 600 miinus verot
Kaikissa edellä huomioidaan bruttotulot.

Yhteistyössä