Työnantajan painostus kertoa raskaudesta kollegoille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piip"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piip"

Vieras
Mitä mieltä olette tilanteestani?
Kerroin työnantajalle raskaudestani hyvissä ajoin, neljännellä kuulla. Nyt, viidennellä kuulla työnantaja painostaa minua kertomaan kollegoille, koska on tulossa muutoksia työvuoroihin. Elokuulle.
Pomo on jo oma-aloitteisesti kertonut esimiehelleni, ja parille muulle kollegalle, sai painostettua minulta luvan kertoa esimiehelleni, vaikka sanoinkin, etten vielä haluaisi asiasta kertoa. En antanut lupaa levitellä muille.
Ei olisi ilmeisesti kannattanut kertoa vielä tässä vaiheessa ollenkaan, lakihan olisi vaatinut kertomaan vasta seitsemännellä kuulla, kahta kuukautta ennen mammista...
Onko kenelläkään mitään vastaavanlaista kokemusta?

Noh, jos et halua kertoa niin sitten et kerro. Mutta jos jo neljä (+) tahoa tietää, voitko olla varma ettei joukossa ole se teidän työpaikkanne juorukello?

Mä en aina ymmärrä näitä ihmisten salattuja elämiä, mitä iloa siitä on? Älä ota pahalla, ihan vaan kysyn..

En olisi halunnut julkistaa asiaa ennen rakenneultraa, koska pelkään. Työpaikalla on lapsivastaisia ihmisiä, jotka ovat jo ennen raskautta tehneet selväksi, että tässä iässä, 35+ saa vain vammaisia lapsia. Eipä ole ollut hirveää hinkua kertoa tästä itselleni maailman tärkeimmästä asiasta...

Nyt, viidennellä kuulla työnantaja painostaa minua kertomaan kollegoille, koska on tulossa muutoksia työvuoroihin. Elokuulle.

Jos raskautesi vaikuttaa toisten ihmisten tuleviin työvuoroihin niin kyllä silloin on muilla työntekijöillä oikeus tietää asiasta hyvissä ajoin. Hyvä pomo kun ajattelee kokonaisvaltaisesti eikä vain yhden työntekijän kannalta asiaa.

Työvuorot pitää lakisääteisesti julkistaa 2 viikkoa ennen uuden jakson alkua... Eipä tuo niin kamalan iso ero tule olemaan, työajat ovat välillä 8.30-17.00.

Elokuussa joku haluaa pitää vappaata oman tai lapsenlapsen koulunalkamisen takia, joku haaveilee edullisesta ulkomaanmatkasta lomalaiset loputtua. Pettymys on iso, jos toiveita ei voitakaan toteuttaa, varsinkin jos tieto tulee vasta pari viikkoa ennen. Voihan olla, että joku on jo kysellyt pomolta lomaa tai lyhyempää työpäivää. Yleensä asiat järjestyvät sovussa kun niitä ehtii miettiä ja järjestellä.

Onnea odotukseen!

[QUOTE="Vieras";26214946]Elokuussa joku haluaa pitää vappaata oman tai lapsenlapsen koulunalkamisen takia, joku haaveilee edullisesta ulkomaanmatkasta lomalaiset loputtua. Pettymys on iso, jos toiveita ei voitakaan toteuttaa, varsinkin jos tieto tulee vasta pari viikkoa ennen. Voihan olla, että joku on jo kysellyt pomolta lomaa tai lyhyempää työpäivää. Yleensä asiat järjestyvät sovussa kun niitä ehtii miettiä ja järjestellä.

Onnea odotukseen![/QUOTE]

*vapaata
*lomakauden
*sori kirjoiusvirheet

Lomat on jo sovittu ensi Jouluun saakka. Ja eiköhän sijainen tee minun vuoroni joka tapauksessa... Ultra tänään, joten ei olisi pomon tarvinnut kauaa odotella. Asenteesta työpaikallani kertonee myös se, ettei esimieheni, n. 50v täti, edes onnitellut kuultuaan asiasta. Luulin, että näissä asioissa pätee vaitiolovelvollisuus, eipä näköjään ainakaan meillä.

Jos teet yövuoroja tai fyysisesti raskasta työtä, on olemassa mahdollisuus, että työvuoroihin joudutaan tekemään muutoksia jo aiemmin vointisi mukaan.

En minäkään oikein ymmärrä miksi raskauden pitäisi olla salaisuus vielä viidennessä tai kuudennessa kuussa. Lapsi syntyy sitten jo joka tapauksessa, ja on viimeistään synnyttyään julkinen asia. Eihän kukaan äiti voi lasta pantata omana salaisuutenaan - lapsi synnytetään tähän maailmaan, ja se on iloinen asia.

Onnea odotukseesi, anna toistenkin iloita siitä.

En odottanutkaan saavani täältä tukea, ihmettelen vain, onko työnantajan käytös normaalia? En ole tällaisesta painostuksesta koskaan aiemmin kuullut... Kai se kuitenkin on oma asiani, etenkin, kun en tee fyysisesti raskasta työtä. Koskaanhan ei voi tietää, mitä ultrassa tulee vastaan tai muutenkaan alkuraskauden aikana. Siksi olisin halunnut kertoa kollegoilleni itse, kun olen käynyt ultrassa.

Töissä kerrottu ja mitä olenkaan saanut kuulla rakkailta kolleegoilta: "läski", "ei kannata syödä, ettet liho enempää" "epänormaalin alhaalla oleva maha", "onpa pieni raskausviikkoihin nähden"... Arvasin tämän ja siksikin halusin odottaa mahdollisimman myöhään. Ehkä te muut olette niin vahvoja, ettei mollaaminen raskausaikana tunnu miltään, itse en ole. Normaalisti ei kyllä hetkauttaisi pätkääkään.

Itse olen tilanteessa, etten ole työnantajalle vielä mitään raskaudesta sanonut. Pari työkaveria tietää suurinpiirtein, mutta kynnys kertoa esimiehelle on suuri.

Uskon että pomosi tekee vain työtään, ja valmistaa myös muita alaisiaan siihen että muutoksia tulee olemaan lähiaikoina, ja tämän takia painostaa kertomaan. Alasta tai työstä riippuen, tässä myös oma mielipide saa ja pitääkin olla mukana. Jos et halua vielä kertoa, sano pomolle ettet halua ennen rakenneultraa mitään ylimääräisiä tietoja muille työntekijöille, ehkä syykin kannattaa sanoa miksi et halua. Yleensä nämä asiat kannattaa vääntää ennemmin ratakiskosta, kuin sanoa kautta rantain. En voi mennä takaamaan, että tämä toimisi, mutta kannattaa kuitenkin. Hänellä kun on velvollisuus ottaa myös sun ajatukset huomioon, eikä ilman painavaa syytä voi tästä muille alaisille kertoa.

Tsemppiä odotukseen, älä ota turhaa ressiä asiasta kuitenkaan ja rassaa sillä mieltäsi turhaan :) Loppupeleissä jos pomosi/esimiehesi ovat sinut raskautesi kanssa, ei sinun tarvitse välittää näistä muista lapsivastaisista työntekijöistä mitään. Jos koet että sinua sorsitaan raskauden takia, ota aina yhteys ylempiin esimiehiin aiheesta ja kerro rohkeasti miten koet tilanteen, se on jokaisen perusoikeus pystyä olemaan töissä ongelmitta.

Ei sillä työnantajalla ole oikeutta kertoa. Voihan hän kai käyttää jotain kiertoilmaisua, että sinä jäät syksyllä pois (tai koska äitiysloma alkaakaan) ja tästä syystä tulee muutoksia tms. Helpompaa kaikille jos saisi kertoa oikean syyn ja katkaisisi erinäisiltä huhuilta siivet, mutta ymmärrän jos haluat siihen asti odottaa. Ymmärrän kyllä työnantajaakin. Hankala tilanne. Yritä jutella esimiehen kanssa, miten saisitte asiasta infottua molempia tyydyttävällä tavalla. Ihmisiä nekin on.

Minullahan esimies meni kertomaan kaikille asiasta ilman lupaani. Olin esimiehelle kertonut ajoissa (tunnollisena työntekijänä halusin, että heillä on aikaa kaikkiin järjestelyihin ym.), mutta en todellakaan olisi halunnut vielä siinä kohtaa kertoa sitä kaikille.

Eli ongelma on tosiasiassa työpaikkakiusaaminen muiden työkavereiden taholta. Tämän vuoksi et halua kertoa raskaudestasi. Itse en jättäisi kertomatta työkavereille. Johan raskaus alkaa näkymäänkin jossain vaiheessa. Ennemminkin kävisin keskustelun esimiehen kanssa mitä näille raskaudesta ilkeästi kommentoiville työkavereille voisi tehdä. Niin pitkään kun itse salaat raskauttasi niin myös sallit tuon mollaavan kulttuurin. Nyt vain salaamalla siirrät ilkeyksiä.

Mollaaminen alkoi vasta sen jälkeen, kun kerroin kolleegoille. Pointti oli, että olisin kertonutkin kolleegoille viikon 20 rakenneultran jälkeen, johan se siinä vaiheessa alkaa näkyäkin. Pomo painosti kertomaan aiemmin. Kuitenkin äippiksen alkuun on vkosta 20 noin 15 viikkoa, kaikkien lomat oli sovittu eli muutoksia ei heille olisi tullut, muuta kuin uusi (vanha) kolleega hoitamaan minun työpanokseni. Jos olisin tiennyt pomon asenteen, olisin kertonut töissä vasta 2kk ennen äippikselle jäämistä, joka on lakisääteisesti se viimeinen aika kertoa. Ellei tilanne olisi valjennut neuvolakäyntien ja ulkoisten muutosten vuoksi aiemmin =)

Yhteistyössä