työnhaku ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaus

Vieras
Onko kenelläkään kokemuksia/neuvoja sellaiseen asiaan kuin alussa oleva raskaus ja työnhaku? Eli itselläni on sellainen tilanne, että olen valmistumassa yliopistosta ja haen parhaillaan töitä. Raskaus on erittäin toivottu ja vauva haluttu, rv on takana 9+5.
Oletteko te, joilla on ollut samanlainen tilanne sanoneet työhaastatteluissa olevanne raskaana? Itse mietiskelin, että jos sen sanoo, niin paikan saaminen voi jäädä siihen... Mutta jotenkin haluaisi olla myös reilu työnantajaa kohtaan... vinkkejä, neuvoja,kokemuksia?!?!

Mulla oli samanlainen tilanne tässä juuri. Valmistuin amk:sta joulukuussa ja tammikuussa oli työhaastattelu. silloin oli rv joku reilu 7. Painiskelin asian kanssa pari yötä ja mietin että miten tulisi toimia.. päätin kuitenkin olla kertomatta. silloin ei ainakaan raskaus vaikuta päätökseen..

Sain vakituisen viran, nyt rv 11. olen kertonut raskaudesta ainoastaan työterveyslääkärille terveystarkastuksessa. ja hän sanoi että tein ihan oikein. ei ole mitään syytä kertoa näin alussa jos ei itse halua.. Toki riippu aina työpaikasta ja tilanteesta ja raskauden vaiheesta ym. Ensi vklla on ensimmäinen ultra jonka jälkeen aioin kertoa esimiehelle. Tämä lapsi on myös erittäin toivottu. sain myöhäisen keskenmenon viime syksynä , rv 25+5.

Asia on kieltämättä aika vaikea, pomoja kun on joka junaan.. varsinkin sinun ja minunkin tilanteessa, vastavalmistuneena sain viran ja reilu puolen vuoden kuluttua jään äippälomalle. Tosin työterv. lääkäri hienosti selitti että he on palkannu juuri sen työntekijän kun parhaaksi näki, ja äippälomahan on vain ""pieni"" breikki, sitten hyvä työntekijä taas palaa. Minäkin naisvaltaisella alalla ja nuori ja lapseton joten luulisi heidän olettavan että lapsia jossain vaiheessa kuitenkin tulee jos on tullakseen...

Ei kannata kertoa. Takuulla jäät ilman paikkaa. Vasta yksi tuttu harmitteli,kun oli tullut sanottua raskaudesta haastattelussa. Ei silloin saanut paikkaa. Mutta aika ironista, että hänellä oli nyt soitettu samaisesta paikasta ja kysytty olisiko kiinnostunut sittenkin, kun hänen äitiyslomansa lähenee loppua. Syy miksi soittivat oli se, että virkaan valittu jäi nyt äitiyslomalle..Heh, eivätpä voittaneet työnantajat mitään, vaikka jättivät raskaana olevan valitsematta.

Moi!

Itse tein positiivisen testin viime viikolla, heti seuraavana päivänä työhaastattelusta. TÄllä viikolla kävin uudessa haastattelussa ja ilmeisesti olen aika vahvoilla.. Eli olen max vkolla 6. Tällä hetkellä vakkaripaikka, uutta vain haen, mutta kovasti pähkäilen mitä tulisi kertoa, jos paikan saankin. Kesälomat tietty nollautuisi ym... niitäkin tässä jo valmiiksi mietin, mikä olis paras ratkaisu..... Kunpa tietäis!

moi

Mulla ei ole omaa kokemusta asiassa, mutta en kertoisi. Perusteluna lähinnä sama kuin edellisellä vastaajalla, eli se ikävä tosiasia, että raskaus voi alussa kuitenkin keskeytyä. Ja jos olet ilmoittanut alkuviikoilla haastattelussa olevasi raskaana, etkä sen takia saa paikkaa (luultavasti), niin sitten harmittaa keskenmenon lisäksi se, että meni kertomaan.ja mahdollinen työpaikkakin meni sivu suun.

Itse olin kyllä raskaana siinä vaiheessa kun olin edellisessä työpaikassa ollut vasta n. 2 kk töissä! ja oli aika paniikki et miten kerron ja milloin... no raskaus meni kesken ennenkuin näkyi ja ehdin kertomaan. Nyt odotellaan uudestaan, iloisesti jo viikolla 18+3 :)

Heips,

Minä painiskelin kans saman asian kans muutama viikko sitten. Pääsin työhaastatteluun ja viimeiseen asti mietin, kertoako vai ei. Onneksi haastattelijat (2kpl) eivät kysyneet mitään raskautumiskysymyksiä, joten semmosiin ei tarvinnu vastata. Päätin tehdä niin, että jos minut valitaan työhön, kerron sitten siinä ennen työsopimuksen allekirjoittamista. No en sitten saanut sitä paikkaa, joten ei tarvinnu sitä sen enempää miettiä.

Mutta järkeilin asian niin, että haluan olla rehellinen ja kertoa ennen mitään allekirjoituksia. Samalla olisin saanut tietää, että haastattelun perusteella olisin heidän mielestään ollut juuri se paras ihminen työhön.

No sehän olisi tietty ollut sitten eri asia, jos eivät olisikaan palkanneet, kun olisivat kuulleet minun olevan raskaana, niin että toisaalta aika kakspiippunen juttu...

Ehkä on parasta tehdä niin kuin itsestä parhaalle tuntuu!

Miksi työnantajalle pitää olla reilu, kun työnantajakaan harvemmin on reilu työntekijöilleen? (tietty poikkeuksia löytyy)
Lain mukaan kertoa ei tarvitse, miksi siis kertoa?
Raskaus ei saisi vaikuttaa valintaan, mutta yleensä kyllä vaikuttaa.

Hei!

Ymmärrän erittäin hyvin tuntemuksesi, sillä minulla on aivan samanlainen tilanne kuin sinulla. Itse asiassa tilanteeni on vielä sen verran hankalampi, että uusi vakituinen työni alkaa vasta syksyllä ja silloin olen onnellisesti äipälomalla... Eli en astu jalallanikaan koko työpaikkaan. Auts, työnanajan puolesta, mutta ei voi mitään. Olin heistä paras hakija ja erotuin kuulemma selkeästi joukosta. Hyvää kannattaa odottaa! ;)

Muistan kun sain haastatteluun kutsun ja pohdin asiaa niin, että yöunet meni. Mietin siis sitä tulisiko reilusti kertoa asiasta, niin on sitten juurikin reilu työnantajaa kohtaan. Onneksi minua neuvottiin monesta suunnasta, että älä ihmeessä sano yhtään mitään. Raskaus on henkilökohtainen asia, eikä sitä saa edes haastattelussa kertoa. Odota ainakin siihen ultraan, siellähän näet onko kaikki ylipäätään kunnossa.

Nyt et siis murehdi moisia. Neuvolan tätikin neuvoi minulle kun kerroin huolistani,ettei saa missään nimessa a)miettiä kertovansa b)murehtia koko asiaa työnantajan näkövinkkelistä jne ""Se on vain elämää ja nämä ovat luonnollisia asioita"". Sanoi hän tomerasti. Taisi löydä vielä kädellä pöytää.. :)

Eli älä kerro. Kirjoita vielä rauhassa nimesi työsopimukseen ja anna mennä pieni tovi aikaa ja sitten otat härkää sarvista ja ilmoitat vähän ajan päästä työnantajalle tilanteestasi. Nyt on sitten sinulla käynyt niin, että kaksi onnellista asiaa on mennyt päällekkäin: vauva ja uusi työ. Ja kuten yksi edellinenkin kirjoitti, työpaikka on joillakin loppuelämäksi ja vauvalomalla ollaan pieni hetki.

Nyt vain nautit rauskaudestasi ja älä murehdi moisia. Haet töitä vaan innoissasi ja kerrot asiasta vasta myöhemmin! Toivottavasti saat paikan.

T: kohtalotoveri

Kiitos ihanista ja kannustavista viesteistä!! Niinhän se varmaan on parasta, ettei tässä vaiheessa vielä sano mitään. Itselläni on yksi km takana, joten senkin takia oon ollut varovainen ""puheissani"" tämän uuden raskauden suhteen.
Mutta pitää toivoa että pääsisin nyt ainakin ensi alkuun mahdollisimman moneen haastatteluun. Jospa se oma paikka sieltä jostain löytyisi!!
Aurinkoisia odotuspäiviä kaikille ;)

Mulla kävi niin ""hullusti"", että työhaastattelussa en tiennyt olevani raskaana, mutta heti seuraavana viikonloppuna tein plussatestin, joten sopimusta allekirjoitettaessa olin tietoinen (joskin epäuskoinen - ja olen edelleen) asian suhteen.

Nyt olen noin rv8 eli ihan alussa vielä ja aloitan uudessa työssä viikon kuluttua. En TIETENKÄÄN hiiskunut asiasta sanaakaan ja yritän pitää työpaikalla asian salassa mahdollisimman pitkään. Vähän se normaali 4 kk:n koeaika hirvittää. Voiko työnantaja sanoa minut koeajalla perusteettomasti irti, kun kuulee raskaudesta? Koeajan loputtua jäänkin jo parin kuukauden kuluttua äippälomalle.

Minusta tämän kahden onnellisen asian osuminen samaan saumaan melkein huvitti. Vakipaikkaa olen kärkkynyt 5 vuotta, vauvaa olemme yrittäneet melkein 1,5v ja nyt molemmat tärppäsi samalla viikolla! Elämä on ihmeellistä. (= En siis todellakaan ajoittanut tai suunnitellut näin.

Koeajalla irtisanomiseen ei tarvita mitään syytä, eli työnantaja voi irtisanoa mitään syytä sanomatta. Vakituisessa työsuhteessa irtisanominen ei saa johtua raskaudesta, jolloin on syrjintää, eli työnantajan on pystyttävä todistamaan irtisanomisen johtuneen muusta kuin raskaudesta.

Kävin tammikuussa työhaastattelussa ohjelmatoimistossa ja olivat tosi kiinnostuneita. Olin raskaana jo silloin, viikkoja kasassa jotain 9. En kertonut työnantajalle koska en ollut kertonut muillekkaan. Sain paikan. Kun kävin helmikuun alussa tekemässä työsopimuksen kerroin vauvasta ja pomoni oli enemmänkin innoissaan kuin harmissaan. Työni on keikkaluontoista ja joudun matkustamaan paljon, joten pomo sanoi että pitää ilmoittaa heti kun en enää jaksa/pysty tekemään töitä niin keksivät tilalle jotain vähemmän stressaavaa. Ja ehdottomasti minulla on paikka siellä kun pääsen äippälomalta... Mun mielestä ei kannata kertoa haastattelussa koska luultavasti vaikuttaa asiaan vaikka ei saisi. Jos valinta osuu sinuun niin kerrot sitten kun paikka siellä on turvattu. Tsemppiä työnhakuun! :)

Yhteistyössä