Työnhaku raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyykkitäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pyykkitäti

Vieras
Odotan ensimmäistä lastani, työpaikka lähti alta viikkoa ennen kuin sain tietää olevani raskaana. Ei siinä työpaikan takia ruvettu aborttia tekemään toivotulle lapselle. Sitten sain 4kk määräaikaisen sijaisuuden. Nyt sitten äitiyslomaa odotellessa työttömänä.
Ikävin kommentti jonka olen kuullut on kaveri joka sanoi etten saa nyt sitten 10 vuoteen töitä kun työnantajat olettaa että teen useamman lapsen. Näinhän se voi olla. Varsinkin kun työnkuvasta johtuen muut hakijat ovat yleensä miehiä.
Oletteko ikinä kuulleet että kukaan olisi saanut uuden vakituisen työpaikan raskaana ollessaan?

En ole kuullut. Jos olet jonkun erikoisalan harvinainen huippuosaaja, voisin kuvitella jonkun yrityksen palkkaavan sinut raskaudesta huolimatta. Jos olet tavallinen työntekijä, yrityksellä ei suoraan sanottuna ole mitään järkeä hankkia ylimääräistä vaivaa ja kustannuksia raskaana olevasta työntekijästä.

En ole kuullut, ellei ole jo ollut pitempään samassa organisaatiossa määräaikaisena. Mutta tiedän montakin, jotka ovat saaneet vakituisen työpaikan äitiysloman päätyttyä. Tuo on ihan höpö höpö puhetta, ettei otettaisi töihin lapsen saamisen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
En ole kuullut, ellei ole jo ollut pitempään samassa organisaatiossa määräaikaisena. Mutta tiedän montakin, jotka ovat saaneet vakituisen työpaikan äitiysloman päätyttyä. Tuo on ihan höpö höpö puhetta, ettei otettaisi töihin lapsen saamisen jälkeen.

Valitettavasti lapsen saannin jälkeen työnsaanti on todella vaikeaa joillakin aloilla. Työnantajat olettavat hyvin helposti, että yhden lapsen halunnut haluaa heti kohta toisenkin.

Ja työt olisivat jatkuneet raskauden jälkeen. En haastattelussa kertonut olevani raskaana, mutta pesti oli muutenkin määräaikainen niin ei haitannut. Kerroin myöhemmin töissä sitten.

Mulla on kaveri, joka on kätilö-terveydenhoitaja. Hän oli tehnyt joitakin terkan sijaisuuksia ä-neuvolassa ja ollut sairaalassa pääsääntöisesti töissä valmistumisestaan n 2v. Äitiyslomalla hän haki neuvolan terkan paikkaa ja sai sen =) . Töihin ei oo vielä hetkeen menossa. Ja tää vielä melko pienellä paikkakunnalla!

Itse taas en saanut vakipaikkaa raskaana ollessa, vaikka olin meidän osaston pidempiaikaisin sijainen ja mulla oli muutenkin eniten työkokemusta. Sairaanhoitaja siis olen... Eli riippuu kyllä niin työpaikasta, pomosta, alasta jne.

Olen kuullut. Opiskelukaverini vaimo sai vakipaikan pari kuukautta ennen laskettua aikaa. Talouspuolen ihmisiä, en muista mikä koulutus ihan tarkalleen... KTM tai tradenomi, muistaakseni.

Oli kotona puolisen vuotta lapsen syntymän jälkeen, meni sen jälkeen töihin ja isä jäi lapsen kanssa kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kopkop:

Valitettavasti lapsen saannin jälkeen työnsaanti on todella vaikeaa joillakin aloilla. Työnantajat olettavat hyvin helposti, että yhden lapsen halunnut haluaa heti kohta toisenkin.

Mainitsepa jokin sellainen ala.

Alkuperäinen kirjoittaja Kopkop:

Mainitsepa jokin sellainen ala.

Diplomi-insinöörinä kokemusta on tekniikan alalta. Siellä esimiehet ovat pääsääntöisesti miehiä ja kyseinen ajattelutapa valitettavasti tuttu minullekin.

kyllä sairaanhoitajat ja muut hoitopuolen henkilöt voivat saada työpaikan vaikka ovatkin raskaana. Huutava pula työntekijöistä, tosin ei se kyllä paljon auta jos toinen jää heti äitiyslomalle, mutta jos on osaava tyyppi niin miksikäs ei.

Ymmärsinkö oikein, että ilman raskautta ap työt olisivat määräaikaisuude jälkeen jatkuneet??? Mutta kun kerroit olevasi raskaana et saanukaan jatkoa? Minulle kävi hoitoalalla niin, että tarjolla oli eripituisia sijaisuuksia, pidempi ja lyhyempi. Minulle tarjottiin sitä pidempää, mutta kun kerroin jääväni äitiyslomalle, sainkin vain sen lyhyemmän. Olin siis työskennellyt organisaatiossa jo pidempään aiemminkin eri pituisissa sijausuuksissa.

Menettely oli laiton ja raskaudesta johtuvaa syrjintää!!! TEHYn luottamusmiehet hoitivat asian ylihoitajan kanssa. Hänellä oli ollut vastaavia tilanteita myös ennen minua. Sain lopulta sen pidemmän sijaisuuden palkallisine äitiyslomineen jne ja määräaikainen ylihoitaja sai lähteä talosta, koska ei noudattanut työehtosopimusta :) Ylihoitaja oli muuten mies, vanha kurssikaverini.

Naisvaltaisilla aloilla raskaana olevan palkkaaminen ei varmaan ole mikään ihme. Olenkin alalla jossa sekä työnantajat ja työntekijät ovat pääosin miehiä ja ajatusmaailma vanhanaikainen. Tuskin saan töitä, joten on varmaan vähän turha tuhlata raskausaikaa työnhakuun vaan keskittyä vaan nauttimaan raskaudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ymmärsinkö oikein, että ilman raskautta ap työt olisivat määräaikaisuude jälkeen jatkuneet??? Mutta kun kerroit olevasi raskaana et saanukaan jatkoa? Minulle kävi hoitoalalla niin, että tarjolla oli eripituisia sijaisuuksia, pidempi ja lyhyempi. Minulle tarjottiin sitä pidempää, mutta kun kerroin jääväni äitiyslomalle, sainkin vain sen lyhyemmän. Olin siis työskennellyt organisaatiossa jo pidempään aiemminkin eri pituisissa sijausuuksissa.

Menettely oli laiton ja raskaudesta johtuvaa syrjintää!!! TEHYn luottamusmiehet hoitivat asian ylihoitajan kanssa. Hänellä oli ollut vastaavia tilanteita myös ennen minua. Sain lopulta sen pidemmän sijaisuuden palkallisine äitiyslomineen jne ja määräaikainen ylihoitaja sai lähteä talosta, koska ei noudattanut työehtosopimusta :) Ylihoitaja oli muuten mies, vanha kurssikaverini.

EI. Työpaikallani irtisanottiin ihan tuotannollisista syistä väkeä jonka yhteydessä sain potkut. En tiennyt silloin itsekään olevani raskaana.
Sitten sain muualta määräaikaisen työpaikan. Määräaikaisuus ei ollut minusta johtuvaa vaan työ oli projektiluonteinen.

Alkuperäinen kirjoittaja AP Pyykkitäti:
Naisvaltaisilla aloilla raskaana olevan palkkaaminen ei varmaan ole mikään ihme. Olenkin alalla jossa sekä työnantajat ja työntekijät ovat pääosin miehiä ja ajatusmaailma vanhanaikainen. Tuskin saan töitä, joten on varmaan vähän turha tuhlata raskausaikaa työnhakuun vaan keskittyä vaan nauttimaan raskaudesta.

Pysythän kuitenkin työnhakijana, jotta saat sinulle kuuluvat työttömyysetuudet? Jos jaksat, niin työttömänä voi kehittää omaa osaamista tulevaisuutta ajatellen. Pelkkä raskaudesta nauttiminenkaan ei kuulosta hullummalta. :)

Osaan vähän samaistua asemaasi, koska olen saman itsekin kokenut. Miehisessä maailmassa monet ajattelumallit ovat vielä todella antiikkisia. Onnellista raskausaikaa. :)

Kiitos rohkaisusta Kopkop.
Juu työnhakijana pysyn, olen katsellut jotain kursseja mutta suurinosa niistä alkaa/kestää äitiyslomani aikana. Työkkärin tätikin oli vähän että ei meiltä kyllä sulle varmaan mitään löydy, nauti vaan olostasi. Tuntuu vaan hassulta olla vaan tekemättä sen kummempaa kun on tehnyt töitä siitä asti kun täytti 16 vuotta, yli kymmenen vuotta siis. Kun saisi vielä itselleen iskostettua ajatuksen että joskus saa vaan olla ja nauttia elämästä.

Yhteistyössä