Työnteko äitiyslomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Novellisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Novellisti

Vieras
Kysymys:

Saan puolenvuoden tulojen perusteella laskettua äitiyspäivärahaa. Nyt olen saanut työtarjouksen kirjoitushommista joita olisi silloin tällöin, ei siis säännöllisesti (ehkä pari artikkelia kuussa). Voinko ottaa työn vastaan menettämättä päivärahaa kelasta? Ilmoittaako verotoimisto kelaan välittömästi tuloistani vai miten asia menee? Jostain vanhemmasta viestiketjusta luin että sunnuntaisin saisin tienata eikä se vaikuta äitiyspäivärahaani, mutta miten ilmoitan tämän kelaan, että kirjoitan artikkelit sunnuntaina?? En ole freelancer-verokortilla vaan antaisin vain sivutulokortin uuteen työpaikkaan.

Nyt on kaikki neuvot kalliit, uudelle työpaikalle pitäisi ilmoittaa suht pian että otanko työn vai enkö... ja koska oma äitiyspäivärahani on aika matala, olis lisätienestit tietty enemmän kuin tervetulleet.

Tämä oli ainoa jonka löysin kelan sivuilta:

Jos äiti on työssä äitiys- tai vanhempainrahakaudella, hänelle maksetaan työssäolopäiviltä päivärahaa 15,20 euroa.

Eli siis rehellisesti, jos tienaan töistä kuukaudessa esim. 150 euroa niin ilmoittaako verotoimisto tästä kelaan??

Verotustiedoissa se viimeistään näkyy ja kela todella perii liikaa maksetut tuet takaisin. "Perinteisessä" työnteossa esim. tuntityössä, käsittääkseni käytäntönä on, että päiviltä mistä saa palkkaa saa miniäitiyspäivärahan. Tuossa on juuri se, etä on vaikea sanoa, milloin olet ollut työssä.

Mutta miksi et tekisi töitä, riippuu toki myös äitiyspäivärahasi määrästä. Mutta kysy suoraan kelasta, sitä varten kelan työntekijät ovat. Jos näyttää siltä, niin sitten et tee töitä. Kysy kelasta. Laitappa muuten viestä mitä sanoivat, niin ollaan taasen palstalla hieman viisaampia :)

Jos pystyt jotenkin todistamaan että kirjoitat artikkelit sunnuntaisin (esim jos työnantajan kanssa saa sen vaikka paperille jotenkin) niin sitten et menetä kelan rahoja. Päivärahat tulevat ma-la ja sunnuntailta kun ei makseta päivärahaa niin silloin voi tehdä töitä. Tämän minulle vahvisti kelan virkailijakin että jos haluan tehdä satunnaisia keikkoja niin neuvoi tekemään sunnuntaisin. Eli nyt vaan mietit että miten saat sen todistettua että näin on :)
Jos teet normaalipäivinä töitä niin niiltä päiviltä on se alempi päiväraha. Käsittääkseni muilta päiviltä saat ihan normaalin äitiyspäivärahan, ja se alennettu raha koskee vain työskenneltyjä mutta siitä en ole varma. Sunnuntaihommasta olen varma. Itse olen nimittäin suunitellut samaa että satunnaiset hommat sunnuntaisin.

Yhteistyössä