Työnteko ansiosidonnaisella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tietämätön"

Vieras
Kysyn nyt täältä, kun en juuri tähän hätään pääse te-toimistossa käymään.

Eli minulla alkaa ansiosidonnainen kulkemaan syyskuun alusta.
Voinko tehdä samalla töitä, vaikka 1-2 päivää viikossa? Vaikka siitä ei olisi kartoituksessa erikseen sovittu? Olisi yksi kiinnostava paikka tarjolla, mutta koska kyse osa-aikatyöstä ei tuo palkka valitettavasti elämiseen riitä. Eli voinko tehdä tuollaista työtä ja saada soviteltua ansiosidonnaista vai pitääkö alan sitten olla joku tarkasti rajattu ja tunteja joku tietty määrä?

Kiitos asiallisista vastauksista.

Kyllä minun tietääkseni saa tehdä työtä silloin, kun sitä on. Työttömyyskassaan pitää toimittaa kaikki palkkatiedot ja työsopimukset joka tunnista, kun olet tehnyt töitä.

Juu, eli saat sovitettua ansiosidonnaista. Käytännössä selvität tekemäsi työpäivät työkkärille ja palautat ansiosidonnaisen niiltä päivältä, joina olet saanut palkkaa.

Voi tehdä töitä ansiosidonnaisella ollessaan, silloin haetaan soviteltua ansiosidonnaista. Kannattako tehdä muutamaa tuntia viikossa sitten, on ihan omassa harkinnassa. Vaivaa parin tunnin takia tulee ainakin älyttömästi ja ansiosidonnainen alkaa laahata jälkijunassa.

Kun teet töitä ollessasi ansiosidonnaisella, voit palauttaa päivärahahakemuksen vasta kun sinulla on palkkakuitti ja palkkakuittia et saa ennen kuin palkka on maksettu. Ongelmahan on pahin alussa päivärahoja hakiessa, kun voi joutua odottelemaan toista kuukautta ensimmäistä soviteltua ansiosidonnaista jos palkanmaksu tulee esim. vain kerran kuussa.

Ansiosidonnainenhan pienenee sitten kun saat palkkaa. Esimerkiksi jos tienaat euron, ansiosidonnainen vähenee 0,50 euroa. Lisäksi kassalla on omat ohjeet siihen, mitkä ovat tunti/palkkarajat milloin ansiosionnaista ei makseta enää lainkaan. Jokainen työtunti ilmoitetaan kassalle, itse olen ilmoittaunut ihan verkossa ja on helppoa hommaa. Työtodistuksia ja sopimuksia en ole vienyt mihinkään. Työkkäriin kai olisi pitänyt viedä, mutta en sitten vienyt kun sain tästä osa-aikapaikasta ihan vakkaripaikan.

Itsellä kävi niin, että muutaman tunnin osa-aikatöistä tulikin lähes täysiaikaista työntekoa ja en saanut enää lainkaan ansiosidonnaista, enkä sitte enää viitsinyt hakea koko ansiosidonnaista turhaan.

Yhteistyössä