Työskentelen sairaalan vuodeosastolla, ja inhoan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sairaan hyvä hoitaja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sairaan hyvä hoitaja?

Vieras
Inhoan töykeitä hoitaja kollegoja. Mikä ihme saa ihmisen tekmään työtään vain itsensä kautta? Jotkut hoitajat tekevät työtä potilaita alentaen, pyrkimyksenä nostaa itseään jalustalle.

Tiedättekö hoitajatyypin, yleensä sataviisikymmentäkiloinen sotanorsu, joka on ehkä tominut perushoitajana aiemmin. Sellainen, joka tiuskii potilaille ylemmyydentuntoisesti kun he kysyvät jotain. Lääkärille lirkutellaan, mutta kun selkä kääntyy, arvostellaan heidänkin työtä negatiivisesti joka käänteestä.

Kaikkia ihmisiä ei ole tarkoitettu hoitotyöhön. Sääliksi käy niitä potilaita ja opiskelijoita jotka joutuvat näiden pätijäjyrien alle.

Kertokaa te töykeät, miksi olette itsekkäitä, töykeitä, julmia, vittumaisia, ilmapiirin latistavia, ilottomia, kulmat kurtussa joka asiasta vittuilijoita, miksi tartutte jokaiseen vihreeseen mitä joku tekee ja painatte heitä alas NIIIIN paljon kuin ikinä vain pystytte. Omista virheistänne (jokainen tekee virheitä) punastutte ja hetkeksi haette joltain kiusaamaltanne hoitohenkilökunnan jäseneltä tukea. Mutta seuraavassa käänteessä olette taas vittumaisia kun ette tarvitse enää apua.

Tunnetteko huonoa omaatuntoa muiden ihmisten päivittäisestä paskamaisesta kohtelusta?

Ja ei ole hetkittäistä tuo, vaan jotkut vaan ovat vittumaisia ihmisiä koko ajan. Että korpee kun näitä/teitä piisaa sairaalat täyteen. Onneksi on paljon hyviäkin tyyppejä.

Itse olin ollut Tyksissä ja pääsin viikonlopuksi kotiin. Maanantaina piti ottaa vain verikokeet ja odottaa lääkäriä samassa huoneessa, jossa olin ollut. Parin tunnin kuluttua tuli hoitaja, joka toi sairaalavaatteet ja sanoi, että pistä päälle. Kysyin, että enkö pääsekkään kotiin, kun lääkäri tulee kertomaan tuloksista. Hoitaja sanoi, että et pääse kotiin ja vaatteet päälle. Lisäksi hoitaja oli myös kiukkuinen, koska olin näin "tyhmän" kysymyksen kysynyt. No vedin sairaalavaatteet päälle ja lääkäri tuli tunnin kuluttua kertomaan, että kaikki on nyt kunnossa ja pääsen kotiin. Käytävällä pois lähtiessäni näin saman hoitajan ja moikkasin erittäin kuuluvasti.

Itse olin ollut Tyksissä ja pääsin viikonlopuksi kotiin. Maanantaina piti ottaa vain verikokeet ja odottaa lääkäriä samassa huoneessa, jossa olin ollut. Parin tunnin kuluttua tuli hoitaja, joka toi sairaalavaatteet ja sanoi, että pistä päälle. Kysyin, että enkö pääsekkään kotiin, kun lääkäri tulee kertomaan tuloksista. Hoitaja sanoi, että et pääse kotiin ja vaatteet päälle. Lisäksi hoitaja oli myös kiukkuinen, koska olin näin "tyhmän" kysymyksen kysynyt. No vedin sairaalavaatteet päälle ja lääkäri tuli tunnin kuluttua kertomaan, että kaikki on nyt kunnossa ja pääsen kotiin. Käytävällä pois lähtiessäni näin saman hoitajan ja moikkasin erittäin kuuluvasti.

Lisäksi muutenkin oli käsittämätöntä toimintaa. Olin heidän parhaassa kunnossa oleva potilas ja sain sen kunniaksi paikan käytävältä. No kävin vatsan ultrassa ja tulin takaisin, niin hoitaja tuli sanomaan, että älä nyt suutu. Vieressä maannut vanha äijä oli kotoutettu ja pistänyt minun vaatteeni päällensä... Lisäksi parin päivän päästä tulivat sanomaan, että olivat nyt ottaneet verikokeissa valkosoluarvot ja ne oli niin huonot, että minut piti heti pistää omaan huoneeseen. Olin jo 4 päivää ollut käytävällä ja olisin kuulemma voinut saada minkä tahansa pöpön.

En työskentele alalla, joten varsinaisesti kommentoitavaa siihen ei ole. Mutta miksi hoitaja on muille v-mäinen ja "lirkuttelee" kuitenkin lääkäreille? Olen ymmärtänyt ettei lääkäri ole sairaanhoitajan esimies, vai onko? Ja jos ei kerran ole, niin miksi mielistellä?

Tuo on ihan normimeininkiä useimmilla naisvaltaisilla työpaikoilla.

Valitettavan totta mutta sitä ei missään nimessä saa hyväksyä eli - aina pitää pystyä antamaan palautetta eikä vain lakaista hiljaisena maton alle! Esimieheen yhteyksiä ja avointa puheväylää - olitpa sitten työntekijänä tai omaisena tai potilaana.

Itse olen valitettavasti myös saanut nähdä ja kuulla luokatonta potilaskäyttäytymistä. Ja samaan aikaan puhutaan laadukkaasta hoitotyöstä...pah! Nykyään ammattiylpeys tuntuu olevan perin kummallinen käsite, inhimillisyydestä puhumattakaan. Ja tänä päivänä kaikista huonointa palvelua saavat ne, jotka ovat muutoinkin jo valmiiksi heikoilla eli vanhukset. Jos ei vanhuksella ole takanaan aktiivisesti sairaalassa/hoitolaitoksessa käyviä ja hoitotyöhön osallistuvia omaisia, niin kyyti ts. hoito on kylmää.

Omin korvin olen saanut kuulla, kuinka iäkkäälle ihmiselle hänen omahoitajansa tiuskaisi, kun ei heikon kuntonsa vuoksi jälleen pystynyt selviytymään itse vessaan vaan "..taasko minä joudun täällä ravaamaan sinun takiasi! Laiska sinä olet etkä mikään kipeä! Ylös sieltä sängystä nyt!"...monen monella kerralla valitettavan vahingossa sain moista käytöstä olla todistamassa omalle omaiselleni.

Mutta - hiljaa en ollut. Palutetta annoin suoraan niin hoitajalle kuin esimiehelleenkin. Ja kyllä - olen kunnialla se hankala omainen :). Kyllä vain, me omaisetkin tiedämme, että meitä parjataan selkämme takana ja omaisemme on ns. mustalla listalla vaatimamme hoitotason takia sekä ihminen ihmiselle käyttäytymisen takia.

Aina kannattaa miettiä, minkälaisen hoitajan haluaisi itse silloin siinä tilanteessa saada vastaansa, kun on avuttomimmillaan ja haavoittuvaisena. Aina kannattaa myös olla ylpeä siitä omasta ammatistaan ja kehittyä siinä, eikä mennä sieltä missä aita on matalin. Motivaatiotaso kohdilleen ja jos sitä ei ole, niin sitten kannattaa jutella esimiehen kanssa muista urasuunnitelmista.

Onneksi kuitenkin muutama ihana helmi on olemassa :). Mutta he eivät riitä millään poispyyhkimään ikävää kokemusta suomalaisesta sairaanhoidon laadusta ja tasosta.

Olen joutunut lähiaikoina ravaamaan lääkärissä paljon ja asioimaan terveysasioista puhelimitse. Eräällä polilla vastaa aina hyvin tympääntyneen oloinen iäkkäämpi nainen. Sen lisäksi olen törmännyt ainakin yhteen, oikein kyllästyneen oloiseen hoitajaan, joka on tosin suht nuori. Iällä ja koolla ei ole merkitystä, vaikka tyypillinen vmäinen hoitsu on juuri se 150 kg törkynaama.

Itselle tulee typerä ja pahimmillaan ärsyyntynyt olo, kun vastaanotto on nihkeä ja epäystävällinen. Onneksi 95% hoitajista on (ollut) todella ihania, niin nuoret kuin vanhemmatkin. Päivystyksessä on todella asiantuntevia, osaavia ja mukavia nuoria hoitajia töissä. Heräämössä vanhempia, osaavia ja mukavia hekin hoitajat. Leikkaussalin hoitajatkin osaavat hommansa jne.

Niin joo, erityislaatuisesta k.rpänaamaisuudesta kiitän Terveystalon tiskillä istuvaa rouvaa. Kuinka saatoin unohtaa tympeyden, nyrpeyden ja v.ittumaisuuden perikuvan.

Valitettavan totta mutta sitä ei missään nimessä saa hyväksyä eli - aina pitää pystyä antamaan palautetta eikä vain lakaista hiljaisena maton alle! Esimieheen yhteyksiä ja avointa puheväylää - olitpa sitten työntekijänä tai omaisena tai potilaana.[QUOTE/]

Valitettavasti on aivan sama kuinka paljon valitetaan, mihin ja kenelle. Nämä vittumaiset hoitajat saavat jatkaa ja jatkaa.

Eismerkki muualta: hoitajana vienyt arteria astruppia sairaalan labraan (näyte pitää pitää liikkeessä), ja sielläkin hoitaja huusi kurkku suorana ettei ota sitä vastaan, että hänellä ei ole aikaa. Ymmärrän ajan puutteen, mutta en hoitajan käytöstä. Usein ihmettelen, että mitä liikkuu tällaisten aikuisten ihmisten päässä, jotka huutavat kuin 14-vuotiaat teinit pahimmassa vitutuksessaan.

En voi ymmärtää miten jotkut oikeuttavat itsellään muiden jyräämistä ja huonoa käytöstä työpaikoilla.

Valitettavasti on aivan sama kuinka paljon valitetaan, mihin ja kenelle. Nämä vittumaiset hoitajat saavat jatkaa ja jatkaa.

Eismerkki muualta: hoitajana vienyt arteria astruppia sairaalan labraan (näyte pitää pitää liikkeessä), ja sielläkin hoitaja huusikurkku suorana ettei ota sitä vastaan, että hänellä ei ole aikaa. Ymmärrän ajan puutteen, mutta en hoitajan käytöstä. Usein ihmettelen, että mitä liikkuu tällaisten aikuisten ihmisten päässä, jotka huutavat kuin 14-vuotiaat teinit pahimmassa vitutuksessaan.

En voi ymmärtää miten jotkut oikeuttavat itsellään muiden jyräämistä ja huonoa käytöstä työpaikoilla.

Eismerkki muualta: hoitajana vienyt arteria astruppia sairaalan labraan (näyte pitää pitää liikkeessä), ja sielläkin hoitaja huusikurkku suorana ettei ota sitä vastaan, että hänellä ei ole aikaa. Ymmärrän ajan puutteen, mutta en hoitajan käytöstä. Usein ihmettelen, että mitä liikkuu tällaisten aikuisten ihmisten päässä, jotka huutavat kuin 14-vuotiaat teinit pahimmassa vitutuksessaan.

Sinun virhe. Sinun moka. Etkä ole osannut yhtään ajatella aiheuttamaasi vaivaa potilaalle (jota on pistetty kuin sikaa, lääkäriä joka joutuu yrittää saada näytteen nyt uusiksi, ja labraa joka ei missään sairaalassa ole hyppäämässä/eikä pysty olla hyppäämässä varoittamatta heti sillä sekunnilla kuin käsketään).

Arteria-astrup, sinä varoitat labraa että kohta tulisi näyte! Ja koita ny jestas sentään myös opetella astrupin oikea säilytys! Aivan oikeassa oli labrahoitaja!
Et voi olettaa kenenkään olevan tuollaisessa valmiudessa sinua varten!
VAIN jos sulla on astruppi kone osastolla ja analysoit itse näytteen, nii vain silloin voit olettaa että pelkkä kädessä pyörittely riittää näytteen säilyvyyteen. Mutta et sää lähde mihkään kuskaa astruppia vaa kädessäs pyörittelemällä.

Opettele työsi! Ja mieti sitten vasta ketä sinulla(KIN) on varaa haukkua.

Sinun virhe. Sinun moka. Etkä ole osannut yhtään ajatella aiheuttamaasi vaivaa potilaalle (jota on pistetty kuin sikaa, lääkäriä joka joutuu yrittää saada näytteen nyt uusiksi, ja labraa joka ei missään sairaalassa ole hyppäämässä/eikä pysty olla hyppäämässä varoittamatta heti sillä sekunnilla kuin käsketään).

Arteria-astrup, sinä varoitat labraa että kohta tulisi näyte! Ja koita ny jestas sentään myös opetella astrupin oikea säilytys! Aivan oikeassa oli labrahoitaja!
VAIN jos sulla on astruppi kone osastolla ja analysoit itse näytteen, nii vain silloin voit olettaa että pelkkä kädessä pyörittely riittää näytteen säilyvyyteen. Mutta et sää lähde mihkään kuskaa astruppia vaa kädessäs pyörittelemällä.

Tsot tsot. En tehnyt mitään väärin, ja toinen labrahoitaja ottikin näytteen vastaan, kuten sen huutajankin olisi pitänyt tehdä. Potilasta ei siis pistetty uudestaan. Taidat olla itse niitä ilkeitä hoitajia kun yrität vääristellä asioita tässäkin.

Eikö kukaan osaa selittää miksi lääkäreille lirkutellaan, vaikkei ole esimies?

Hyvä kysymys. Varmaan siksi että osa hoitajista elää vieläkin arvohierarkian mukaan. Laitoshoitaja pinkan alimmaisena, ylilääkäri päälimmäisenä. Kaikki muut siinä välissä. Ihmiset siis arvotetaan tuossa järjestysksessä, alaspäin katsotaan kaikkia itseään (itsensä mielestä) alempana olevia katsotaan ylöspäin.

Ai niin ja hei, vaikka labrahoitaja olisikin ollut oikeassa, niin silti hän ei olisi ollut oikeutettu tuollaiseen käytökseen. Miten ihmeessä joku voi edes puolustaa sellaista? Mm. sinä tuossa keksit kaiken laista tapahtumaa näytteen viemisen ympärille mikä olisi tuonut mielestäsi oikeutta muille huutamiseen.

Sinun viestisi onkin täynnä juuri sitä ilkeyttä mitä joidenkin hoitajien kohdalta käytännössäkin kohtaa. Olet oiva esimerkki aloituksen tiimoilta.

Ai niin ja hei, vaikka labrahoitaja olisikin ollut oikeassa, niin silti hän ei olisi ollut oikeutettu tuollaiseen käytökseen. Miten ihmeessä joku voi edes puolustaa sellaista? Mm. sinä tuossa keksit kaiken laista tapahtumaa näytteen viemisen ympärille mikä olisi tuonut mielestäsi oikeutta muille huutamiseen.

Sinun viestisi onkin täynnä juuri sitä ilkeyttä mitä joidenkin hoitajien kohdalta käytännössäkin kohtaa. Olet oiva esimerkki aloituksen tiimoilta.

Ja ihan oikeastiko et oppinut mitään tuosta astrupin viennistä???
Se mitä sairaalan työelämä ei kaipaa on tuollaiset sun kaltaiset itsekeskeiset vain omaa napaansa ajattelevia ihmisiä.

Ihan oikeesti, jokainen joka astruppien kanssa on tekemisissä tietää miten vaativa näyte se kaikkiaan on. A) EI TODELLAKAAN ole itsestäänselvyys että lääkäri(kään) siinä onnistuu edes toisella yrittämällä. B) hoitajan tasan tarkkaan täytyy tietää miten näytettä käsitellään ja miten nopeaa se TÄYTYY saada koneeseen. C) ihan aikuisten oikeasti, on todella törkeää olettaa että sielä labrassa on joku VAROITTAMATTA valmiina heti just nyt sun näytteelle. D) ja millä oikeudella SINÄ arvioit että olisihan kyseisen labrahoitajan PITÄNYT ottaa sun näyte vastaan, kun varoittamatta olet sen sinne tuonnu. Miten sää kehtaat arvioida että Sun asia oli niin paljon Tärkeämpi kuin se mitä hänen piti sillä hetkellä tehdä??? E) Tiesitkö edes, että ne astruppikoneetkin huolletaan päivittäin?? Mitä jos näytteesi olisi tullut juuri tuolloin?? F) Ja kun toinen työntekijä sanoo ettei hän ny ehdi ottaa sun näytettä, ei vaan ehdi, niin tottakai hän ymmärtää mitä siitä seuraa, näyte menee pilalle. Ja hän kyllä tietää että tämä kaikki olisi ollut vältettävissä josset sinä menis näyttees kanssa kuin mikäkin maailman valtias "Hei mulla olisi tässä tämä meidän ylilääkärin vaivalla ottama ASTRUP minkä MINÄ nyt toin teille!" Oli ihan sun onni, että sielä oli se toinen labrahoitaja paikalla jolla oli aikaa. Muuten kaikki olisivat kärsineet ja tehneet tuplatyön sinun takia! Sinun takia, koska sinulla ei ollut edes kylmäpakkausta mukanas näytteelle!

En mää sano että huutaminen on oikein.
Sanoin vain että labra oli oikeassa. Ja sinun moka. Mutta sitähän sinulle ei saa sanoa.

Se mitä sairaalan työelämä ei kaipaa on tuollaiset sun kaltaiset itsekeskeiset vain omaa napaansa ajattelevia ihmisiä.

Ihan oikeesti, jokainen joka astruppien kanssa on tekemisissä tietää miten vaativa näyte se kaikkiaan on. A) EI TODELLAKAAN ole itsestäänselvyys että lääkäri(kään) siinä onnistuu edes toisella yrittämällä. B) hoitajan tasan tarkkaan täytyy tietää miten näytettä käsitellään ja miten nopeaa se TÄYTYY saada koneeseen. C) ihan aikuisten oikeasti, on todella törkeää olettaa että sielä labrassa on joku VAROITTAMATTA valmiina heti just nyt sun näytteelle. D) ja millä oikeudella SINÄ arvioit että olisihan kyseisen labrahoitajan PITÄNYT ottaa sun näyte vastaan, kun varoittamatta olet sen sinne tuonnu. Miten sää kehtaat arvioida että Sun asia oli niin paljon Tärkeämpi kuin se mitä hänen piti sillä hetkellä tehdä??? E) Tiesitkö edes, että ne astruppikoneetkin huolletaan päivittäin?? Mitä jos näytteesi olisi tullut juuri tuolloin?? F) Ja kun toinen työntekijä sanoo ettei hän ny ehdi ottaa sun näytettä, ei vaan ehdi, niin tottakai hän ymmärtää mitä siitä seuraa, näyte menee pilalle. Ja hän kyllä tietää että tämä kaikki olisi ollut vältettävissä josset sinä menis näyttees kanssa kuin mikäkin maailman valtias "Hei mulla olisi tässä tämä meidän ylilääkärin vaivalla ottama ASTRUP minkä MINÄ nyt toin teille!" Oli ihan sun onni, että sielä oli se toinen labrahoitaja paikalla jolla oli aikaa. Muuten kaikki olisivat kärsineet ja tehneet tuplatyön sinun takia! Sinun takia, koska sinulla ei ollut edes kylmäpakkausta mukanas näytteelle!

Sanoin vain että labra oli oikeassa. Ja sinun moka. Mutta sitähän sinulle ei saa sanoa.

Huh huijaa. Oletko ottanut lääkkeesi? Juuri kaltaisistasi sekopäistä puhuin aloituksessa.

Potilaana kun luen sun tekstiä niin hirvittää sairastua.
Missä yhteistyö? Missä joustavuus?
Missä inhimillisyys?
Toivon etten koskaan joudu sinun labrasi käsiteltäväksi.
Sinä olisit valmis laittamaan potilaan uudelleen altiiksi kokeen ottoon koska SINÄ olit oikeassa, sinua häirittii ja sinun sääntöjä ei noudatettu?

Kamalaa halveksittavaa käytöstä tuossa työssä. Tai yleensä missäkään.

Kukaan ei ole virheetön. Vai oletko sinä?
Rukoillen sinulle enemmän lempeyttä. Enemmän rauhaa ja enemmän tajua , ettei sinulle ole oikeutta kohdella ketään tuolla tavalla vaikka hän poikkeaisi valitettavasti sinun työpaikkasi käytänteistä.

Osastojen ja labran välinen yhteistyö on huolestuttavan huonoa. Labrasta joutuu jatkuvasti ohjaamaan osastoja näytteiden oikeaoppisesta käsittelystä. Osastoilla hoitajat taas tiuskivat näytekierroilla labran paikalla oloa. Huhuh, eikö kannattaisi yrittää tulla toimeen ja arvostaa toisen työtä. Kummatkin ovat yhtä tärkeitä potilaalle.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että kyseisestä näytteestä olisi pitänyt ilmoittaa labraan etukäteen ja kuljettaa näyte kylmägeelissä. Näyte säilyy edustuskelpoisena maks kaksi varttia, joten näytteen kulku analysaattorille ajan sisällä täytyy varmistaa. Labrahan tuosta olisi valituksen saanut ja soittoja perään missä näyte viipyy. Sinänsä siis sympatiat labran puolella, mutta huutaminen ei ole oikea ratkaisu ja sillä ei paranneta osastojen ja labran välistä yhteistyötä.

Osastojen ja labran välinen yhteistyö on huolestuttavan huonoa. Labrasta joutuu jatkuvasti ohjaamaan osastoja näytteiden oikeaoppisesta käsittelystä. Osastoilla hoitajat taas tiuskivat näytekierroilla labran paikalla oloa. Huhuh, eikö kannattaisi yrittää tulla toimeen ja arvostaa toisen työtä. Kummatkin ovat yhtä tärkeitä potilaalle.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että kyseisestä näytteestä olisi pitänyt ilmoittaa labraan etukäteen ja kuljettaa näyte kylmägeelissä. Näyte säilyy edustuskelpoisena maks kaksi varttia, joten näytteen kulku analysaattorille ajan sisällä täytyy varmistaa. Labrahan tuosta olisi valituksen saanut ja soittoja perään missä näyte viipyy. Sinänsä siis sympatiat labran puolella, mutta huutaminen ei ole oikea ratkaisu ja sillä ei paranneta osastojen ja labran välistä yhteistyötä.

Näytteestä oli ilmoitettu etukäteen. Kaikki tuon yhden ihmisen suoltaminen oli jotain oman pahan olon purkua, eikä liittynyt tapaukseeni mitenkään. Näytteen vieminen oli ihan ok, ja labran hoitajan olisi se kuulunut ottaa vastaan. Lisäksi, näytteen vieminen labraan kesti n. 2min. Mutta se siitä nyt. Selvensin nyt sinulle, kun vaikutat mukavalta ihmiseltä ja kirjoitat nätisti.

Nimenomaan, sitä yhteistyötä peräänkuulutan. Kaikki tarvitsee kaikkia hoitotyössä. Kukaan ei tiedä kaikkea. Kaikki tekee virheitä. Ihan jokainen joskus. Nämä asiat kun kaikki sisäistäisi ja toimisi sen mukaan, olisi puolet vähemmän riitoja, yhteydenottoja, pahaa mieltä, ja uskon että jopa virheiden määrä vähenisi.

Yhteistyössä