Työsopimuksesta ja palkasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hölmö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hölmö?

Vieras
Aloitin uudessa työpaikassa. Sain nyt selville, että työnantaja on maksanut minulle koko ajan liian pientä palkkaa. Olen myös liitossa. Onko minulla mahdollisuuksia saada takasin työnantajalta rahaa, mikä jäi "palkasta puuttumaan", vai oliko vaan omaa tyhmyyttäni, että menin allekirjoittamaan työsopimuksen ko. palkalla?

Riippuu vähän työpaikasta. Minimipalkka on kuitenkin aina maksettava. Mutta iomaa hömöyttä kyllä, jos menee liian pienellä - kuitenkin lain sallimalla palkalla - töihin. Miksi allekirjoitit sellaisen siopimuksen, jossa palkka on pienempi kuin vaadit?

Selitäs vähän tarkemmin. Siis oletko jossain työssä jossa käytetään Tessin taulukkopalkkaa? Vai oletko kuullut että jollekin toiselle maksetaan parempaa palkkaa? Ja mitä käytännössä työsopimuksessa lukee?

Mulle kävi aikoinaan niin, että meni äitiysloman sijaiseksi. Jonkun aikaa töissä oltuani tajusin, että saan liian pientä, alle työehtosopimuksen olevaa palkkaa. Menin pyytämään pomolta palkankorotusta, joka luvattiin seuraavaan palkkaan. Seuraava palkka tuli, mutta kas kummaa: korotus ei ollut tarpeeksi. Palkka oli edelleen alle työehtosopimuksen, niinpä menin uudestaan pyytämään lissää. Nyt palkka nostettiin minimipalkkaan. Pomo suhtautui palkkapyynttöni aivan mukavasti eikä valittanut asiasta minulle mitään. Jos en olisi pyytänyt lisää, niin omaksi tappioksi olisi jäänyt. Myähemmin kuulin, että samassa firmassa joku oli tehnyt vaativampia töitä vielä pienemmällä palkalla kuin mitä minä olin alunperin saanut. Kannattaa pitää puolensa.

Ilman muuta kannattaa pyytää oikean suuruista palkkaa.

Mulla tässä vielä se, että pätevöidyin vasta työssä alottamisen jälkeen (eli vähän niin kuin kesken kaiken). Eli "menetettyä" rahaa en enää saa takasin, mutta jos vaadin palkkaa nostettavaksi, niin pomon pitäis nostaa se siihen minimiin?

Alkuperäinen kirjoittaja hölmö:
Mulla tässä vielä se, että pätevöidyin vasta työssä alottamisen jälkeen (eli vähän niin kuin kesken kaiken). Eli "menetettyä" rahaa en enää saa takasin, mutta jos vaadin palkkaa nostettavaksi, niin pomon pitäis nostaa se siihen minimiin?
Palkan pitää olla vähintään työehtosopimuksen mukainen, mutta ei enempää kuin mihin olet työsopimuksessasi suostunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja hölmö:
Palkan pitää olla vähintään työehtosopimuksen mukainen, mutta ei enempää kuin mihin olet työsopimuksessasi suostunut.

Paitsi jos työsopimuksessasi on alle tessin tuo palkka. Silloin sun palkka pitää nostaa työehtosopimuksen mukaiseksi ja sulla on käsittääkseni myös oikeus saada palkka taannehtivasti tuon erotuksen verran.

Yhteistyössä