Työsopimuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

apsi

Jäsen
11.11.2008
419
0
16
Mitä velvoitteita/kuluja työnantajalle tulee työntekijän äitiysloman ajalta?

Punnitsen tässä, mitä kertoisin ja mitä en, kun uutta sopimusta aletaan kohta vääntää. Kuulemma tarkoitus olisi vakinaistaa määräaikaiset, sillä taantuma vaikuttaa jo meillekin. Määräaikaisella sopimuksella olevaa ei voi muistaakseni lomauttaa ellei lomautuksen kesto ole vähintään 90 päivää. Edellämainitusta syystä talossa pitkään olleet vakkarit eivät tykkää, jos sopimukset meillä muutamalla jatkuisivat edelleen määräaikaisina.

Ongelma (?) tässä on se, että olen raskaana. Jos kerron siitä, en tiedä, saanko lainkaan sopimusta, tai ainakin se tulee luultavasti olemaan vain muutaman kuukauden mittainen ja määräaikainen. Aina löytyy joku "muu syy", lain mukaanhan raskaus ei ole syy olla kirjoittamatta sopimusta.

Laskeskelin, että viimeistään huhtikuun alussa minun on kumminkin kerrottava, sopimus alkaisi vuodenvaihteessa. Touko-kesäkuulla alkaisi sitten äitiysloma. Omatunto meinaa kolkutella, jos asian salaan, mutta kannattako tässä kuunnella sellaista asiaa kuin omatunto? Mielelläni tahtoisin samaan paikkaan takaisin sitten, kun se taas tulee ajankohtaiseksi.

Tuossa alussa jo kysyin, mutta toistetaan: mitä kuluja työnantajalle minusta tulee ja miltä ajalta, jos olen vakinainen ja jään äitiyslomalle?

Riippuu sinun työsopimuksesta. Jos siinä lukee että työnantajasi maksaa sinulle palkkaa äityisvapaan ajalta, niin työnantajallesi tulee kovat menoerät työntekijästä joka ei ole töissä. Jos hän ei maksa sinulle palkaa, niin ei ole menoja. Paitsi tietysti jos palkaa tilallesi sijaisen.
Minä en maksa palkaa työntekijöille äitiysvapaan ajalta. He saavat ansiosidonnaiset äitiyspäivärahat Kelalta.

mun käsittääkseni ei mitään kuluja jos et jää ensin saikulle jolta se joutuu kyllä maksamaan palkkaa. äitiyspv rahat ym tulee kelalta ei työnantajalta.. Kaupan alalla tulee kyllä sitte äitiys loman ajalta lomakertymä ja lomarahat.. mutta korjatkaa jos väärässä. mut vakinaistettiin odotusaikana. itse en ehkä kertois kun vasta tammi-helmikuussa ihan vaan keskenmenon ym. varalta.. hissukseen olin 4kk ennenkuin työkaverit ties.. onnea odotukseen!

Tuleehan ne lomat äitiyslomankin ajalta eli periaatteessa työnantaja joutuu maksamaan kahdet lomakorvaukset - sijaisen ja äitiyslomallaolijan - ja niihin liittyvät kulut vaikka palkkaa ei äitiyslomalta maksaisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Tuleehan ne lomat äitiyslomankin ajalta eli periaatteessa työnantaja joutuu maksamaan kahdet lomakorvaukset - sijaisen ja äitiyslomallaolijan - ja niihin liittyvät kulut vaikka palkkaa ei äitiyslomalta maksaisikaan.

Näin. Markka-aikana luin tutkimuksen jossa todettiin että 1 lapsi maksaa työnantajalle keskimäärin 300 000 markkaa. Tässä siis kulut mahd.sairaslomilta ennen ä-lomaa, lomarahat, sijaisen palkka jne.
Ei varmasti ole ainakaan pienentynyt summa.

Älä mieti työnantajan kuluja vaan omaa tulevaisuuttasi ja sen turvataksesi ÄLÄ KERRO (kenellekään työpaikalla) raskaudesta ennenkuin sinulla on uusi sopimus, jos siis on mahdollista olla kertomatta.
Vaikka kuinka luottaisit työnantajasi arvostelukykyyn niin parhaidenkin työnantajien on mietittävä tulosta ja väistämättä sijaisen rekrytoinnista, kahden ihmisen yhtäaikaisesta palkanmaksusta (sinun äp-loman palkka, vaikka vain muutaman viikon, ja sijaisen palkka), perehdyttämisestä yms. tulee kustannuksia, ja sinä olet se joka ei saa uutta sopimusta tai saat sellaisen joka loppuu ennen äitiysloman alkua.
Työnantaja keksii kyllä jonkun muun syyn, jotta et voi vedota syrjintään raskauden takia - ne on neroja muiden syiden keksimisessä.
Tämän voin todeta omalta kohdaltani (en kertonut ja sain vakipaikan) ja muutaman ystäväni kohdalta, jotka rehellisyyden nimissä kertoivat raskauksistaan ja saivat lyhyet pätkät, jotka loppuivat hyvissäajoin ennen äitiyslomaa. Minulla oli siis työpaikka äitiysloman jälkeen heillä ei.

Kiitos vastauksista. Ainakaan siinä määräaikaisessa sopimuksessa ei inahdettukaan mitään äitiysloman aikaisista järjestelyistä, liekö sitten eri, jos vakisopimus tehdään. Se on tuo omatuntokysymys, joka laittaa miettimään näitä(kin) asioita. Ei tuo kai nyt ainakaan nurin mene mun kuluista, n. 50 henkeä on palkkalistoilla, eli ei ole mikään kahden hengen pikkufirma. Joku jossain väitti, että työnantaja maksaisi ekat 3kk, sitten vasta joku muu taho eli siis ilmeisesti kela.

Luottamusmies varmaan meillä tietäisi nämä asiat, tai voisi selvittää, mutta minusta hän on niin paljon pomoihin kallellaan, etten aio häneltä kysyä, ellei ole pakko. Ajatukseni olisi pitää tieto raskaudesta vain itselläni (myös sen keskenmenon mahdollisuuden takia), mutta koska on ilmeistä, että olen ollut asiasta tietoinen sopimuksen kirjoittamishetkellä, ei kai siitä pitäisi olla seuraamuksia? Ellei nyt huonoja välejä pomon kanssa lasketa?

Työtilanne näyttää muutoin tällä hetkellä siltä, että jos suunta pysyy samana,sijaista minulle tuskin tullaan tarvitsemaan. Saavatpahan muut tehdäkseen minunkin hommani. Jos vaikka joku säästyisikin lomautukselta juuri siksi...

joo älä tosiaan kerro vielä, vasta kun on pakko tai siltä tuntuu vuodenvaihten jälkeen.

vaikka firma maksaa 3kk palkan, se hakee kelalta korvauksta siitä 3kk ajalta... ja ota ihmeessä vakituinen sopimus, kertyy lomat äippäri ja vanhenpainvapaan ajalta.

Yhteistyössä