Työssäkäyvät äidit! Miten usein ns. omaa aikaa/menoa työn ohessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jaah, mulla on omaa aikaa silloin kun lapsi on isällään... omaa aikaa on myös se että olen töissä... ja ihan vapaa-aikaa saan kun pyydän sitä mieheltäni :D
mä en vaan tee sitä kovin usein.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Mutta me siis asutaan korvessa ja kun lähden harrastukseen niin siinä menee vähintään 2,5 tuntia ja koen, että se on paljon illasta pois. Mä nyt vaan satun olemaan tälläinen, että ikävöin varsinkin kuopusta jos en häntä näe. Ja toki kotona teen kotitöitä, punttijumppaa jne. kaikenlaista, mutta se on eri asia kuin olla kokonaan näkemättä lasta ja fyysisesti eri paikassa. Kuitenkin koti- ja pihatöissä lapset on usein mukana. Kolaavat lunta jne.

Mä taidan tietää, että mun mukulalla on hauskaa isänsä kanssa, joten olen huoleton. Esim mun kanssa ei katsota telkkua, mutta isän kanssa saa :D

2.5h on ihan normi aika harrastukselle (jos ei nyt mee enemmänkin). Eihän siinä oo kun puoli tuntia matkoihin ja 1.5h peli. Mä asun 10 kilsan päässä keskustasta. Ei pysty mitenkään nopemmin käymään kuin että asuisi korttelin päässä... Silloinkin kävellen menee kuitenkin muutama hetki.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
1-2 kertaa viikossa oma harrastus kodin ulkopuolella. Käyn kyllä kotona ennen sinne menoa.

Minusta on ihan normaalia, että isällä ja lapsellakin on kahdestaan laatuaikaa. Vai teettekö te kaiken kotonakin ihan kokoajan koko perheen voimin. Siis onhan mulla omaa aikaa kotonakin ollessa. Vaikka puutarhatöitä, käsitöitä, jne. tällöin poitsu viettää aikaansa isänsä kanssa.

Viikonloppuna toki hyötyliikuntaa harrastetaan koko perheen voimin.

Tottakai isäkin on kahdestaan lasten kanssa, eikä se mitään laatuaikaa ole, ihan normaalia arkea. Miten nyt osaisin kirjoittaa niin, ettei kaikea tulkita niin pilkuntarkasti. Mä käyn kyllä kaupassa tai muissa normaaliessa menoissa ja ihan luonnollisesti mies on lasten kanssa silloin. Tai mies käy kaupassa lapset mukanaan ja mä kotona ja mies harrastaa lasten kanssa niin, että mä oon omassa harrastuksessa tms. Ei meillä mitää ongelmaa sen suhteen ole, mies on aina hoitanut lapsia siinä missä minäkin.

Mutta me siis asutaan korvessa ja kun lähden harrastukseen niin siinä menee vähintään 2,5 tuntia ja koen, että se on paljon illasta pois. Mä nyt vaan satun olemaan tälläinen, että ikävöin varsinkin kuopusta jos en häntä näe. Ja toki kotona teen kotitöitä, punttijumppaa jne. kaikenlaista, mutta se on eri asia kuin olla kokonaan näkemättä lasta ja fyysisesti eri paikassa. Kuitenkin koti- ja pihatöissä lapset on usein mukana. Kolaavat lunta jne.

No, mutta ymmärretty. Mulle pitäis riittää lenkkeily, perheen kanssa yhteisvoimin hiihteäminen, luistelu , uinti jne. eli jooga on "syntiä", kun voisin siis lenkeillä lasten kanssa tai punttijumpata kotona.
Kaikki siis ehdottaa sitä yhdessä liikkumista, jota me joka päivä teemmekin.

Enkä siis kohdistanut tätä vain Nalkuttavaan Talonmieheen, vaan tarkoitin sitä, kun kaikki vaan sanoo sen, että ettekö voi perheen kanssa liikkua yhdessä.

Minulla ei ollut ainakaan tarkoitus millään tavalla sinua kritisoida. Minua vaan itseäni välillä naurattaa tämä "oma aika"-käsite, kun meidän talossakin se todellisuus vain on sellaista, ettei omaa aikaa jää. Vuorotyö sekoittaa elämää niin hyvin, ettei mitään voi edes suunnitelmallisesti tehdä. Onhan tähän totuttu :) Tsemppiä sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
No äh! Jos sulla on mahdollisuus siihen liikuntaan ja harrastamiseen niin tottakai!! Mun aiemman vastauksen vois ainakin ihan unohtaa kun se nyt vaan synty ihan pelkästä tästä mun omasta vitutuksesta :ashamed:
Jos sun miehes pystyy olemaan lasten kanssa, niin ei se mun mielestä sillon oo pois heiltä, jos sä vaikka käytkin jossain joogassa! Kaikkee voi tietty kotonakin tehdä, mutta mulla ainakin tulee paljon parempi ja rauhallisempi olo kun voi keskittyä vaan siihen omaan tekemiseen, ilman että tarvii kuulostella tarviiko joku lapsista jotain tms.

Joo, eli kuten tossa yllä jo vastasinkin niin minnekään hoitoon ei siis lapsia harrastusten vuoksi laiteta, vaan ovat sitten toisen vanhemman kanssa kotona.

Mutta mun pitäis tosiaan oppia sisäistämään tuo minkä sanoit, että jos lapset on isänsä kanssa kotona niin mun harrastuksessa käynti ei ole posi heiltä. Useinhan eivät edes huomaa mun poissaoloa, kun ovat peuhanneet ulkona lumileikeissä isän kanssa tms. Mutta mä vaan en itse oe sinut asian kanssa, eli mietin aina, että montako tuntia oon lapsen kanssa ollut -siis kuopuksen lähinnä, kun on vielä niin pieni ja ajattelen, että ei ole normaalia(?) että näen kolmivuotiastani vain esim. 3 tuntia päivässä :/ . Vaikka kyse onkin vain siitä yhdestä päivästä viikossa, mutta kun edelleen ajattelen, että meidänhän pitäis saada olla aamusta iltaan yhdessä :ashamed: Valitettavasti vaan pakko ajoi töihin vuosi sitten.

Moi! :wave:
Hei,osta zumba dvd ja tsumpaat kotona pirusti!! Meillä tuo 2,5 vee hokee kokoajan,että äiti zumbaa taas.Tapittaa ja kattoo niin tarkkana kun jumppailen.
On mulla personal traineria siinä tarpeeks!
Ja vielä,vielä huuta jos meinaan lopetella!!

Ei vaan,mut se on kiva ja esim kerta viikossa tuollasta ja kerta viikossa muualle.Sitten hyötyliikuntaa siinä pari kertaa viikossa.
Ja viikonloppuna voisit hyvin pihistää sen pari tuntia ihan itellesi.Ei koko viikonloppua tarvii lasten kanssa touhuta,esim nuoremman päikkäreiden aikaan olisi sun oma aika.

Miltäs kuulostais?
Mulla samaa vikaa,viikolla ei tunnu mihkään pääsevän kun ukko tulee vasta 19-20 kotiin.
ei siinä oikein enää voi lähteä jumppailemaan.Mulla kestää niin kauan se rauhoittuminen että menee urheilun jälkeen 3 h ainakin ennen kuin pääsen nukkumaan.
Ja puol yö se olis vähintään..

(mikä kammotus tällaselle kun menee 10 uutisten aikaan maate!!! )
:whistle:

Teen töitä 10-18 ja aamut menee viedessä lapsia päiväkotiin. Pyrin käymään salilla pari-kolme kertaa vkossa (polvileikkauksen jälkeen pakko), muuten omaa aikaa ei juuri oo koska
en raaski enää enempää olla poissa. Eli illalla klo 8 jälkeen pari tuntia ehtii olla miehen kanssa ja lasten vaan muutama tunti per pvä. Järkyttävää on mutta kaikkensa tekee lasten puolesta, toisaalta elettäväki on.

Liityin kuntosaliin mihin pääsee illalla 23 asti, eli menen kun lapset nukkuu 20-> tai sitten joskus jos mies vie aamulla hoitoon meen aamulla ennen töitä.
VIikonloput on täysin lapsi aikaa, nukkumaanmenon jälkeen saatan lenkkeillä.

Mä teen nelipäiväistä työviikkoa ja työaika on 8-16. Yleensä käyn pari kertaa viikossa hiihtämässä tai lenkillä ja aikaa kuluu n. 45 minuuttia. Tästäkin poden huonoa omaatuntoa mutta pitäähän sitä kunnosta pitää huolta niin jaksaa lapsenkin kanssa touhuta paremmin.

No mulla on sinänsä ihanteellinen tilanne, että opiskelijana mulla on aika vajaita päiviä ja kuntosali on yliopiston vieressä. Eli piipahdan jumpassa tai salilla koulupäivän keskellä ja ehdin silti hakemaan lapset puoli kolmen maissa :)
Tilanne muuttuu tietenkin sitten, kun menen töihin. Mut sitten lapsetkin ovat jo isompia taas.

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
No mulla on sinänsä ihanteellinen tilanne, että opiskelijana mulla on aika vajaita päiviä ja kuntosali on yliopiston vieressä. Eli piipahdan jumpassa tai salilla koulupäivän keskellä ja ehdin silti hakemaan lapset puoli kolmen maissa :)
Tilanne muuttuu tietenkin sitten, kun menen töihin. Mut sitten lapsetkin ovat jo isompia taas.

Mulla oli tuo tilanne silloin, kun esikoinen oli päiväkoti-iässä ja se oli tosiaan ihan luksusta :D
Silloin oli vapaapäiviäkin keskellä viikkoa ja pitkät lomat -oi, niitä aikoja :D

Yhteistyössä