Työssäkäyvät perheelliset, koska syötte päivällistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusavuton...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uusavuton...

Vieras
Tullaan tyttären kanssa kotiin arkena yleensä siinä viiden maissa, jolloin pitäisi olla jo päivällisaika. Joten minulla on vähän ongelmia saada aikaiseksi kotonatehtyä ruokaa päivälliseksi, koska ruoanteossahan menee jonkun aikaa... Pohdiskelin tässä, että voisikohan tehdä niin että kun tulee kotiin haukkaisikin välipalaa ja tekisikin ruoan vasta myöhempään, vaikka seitsemäksi... Vai miten te muut olette ratkaisseet tämän aikapulan ja päivällisen syömisajankohdan? Yksi ystäväni jonka kanssa olen puhunut tekee seuraavan päivän ruoat aina illalla, eli heillä ei koskaan syödä juuri tehtyä ruokaa. Itse kuitenkin vähän vierastan sitä... (Tietysti pyrin kerralla tekemään vähän enemmän ruokaa joka sitten riittää ainakin pariksi päiväksi.)

Me syödään yleensä klo 18 maissa jos ei ole valmista ruokaa, ja jos on niin klo 17. Lapset jaksavat yleensä odottaa hyvin tuonne 18:n saakka ilman ylimääräistä välipalaa siinä välissä. Iltapala syödään klo 19 jälkeen, mutta se ei lapsille juuri maistu kun päivällisestä on niin vähän aikaa.

Yleensä on arkena jotain nopeaa, tyyliin jauhelihakastike ja spagetti tai sitten edellisiltana tehtyä ruokaa joka vain lämmitetään. Paljon teen vapaapäivinä isompia satseja ja pakastan, sitten arkiaanuina nostan sulamaan ja töistä tullessa lämmitetään. Miksei vois tehdä niinkin että vaihtaa iltapalan ja päivällisen paikkaa...

Riippuen työpäivän pituudesta, joko ennen tai jälkeen lastenohjelmien.

Iltapala arkisin on klo 20 pinnassa, syövät jotain kevyttä jos päivällinen ollut vasta.
Viikonloppuisin vähän miten sattuu.

Meillä syödään yleensä 18.-19.00 päivällinen. Yleensä iltapalaa meillä ei syö kukaan, koska lasten nukkumaanmenoaika on jo sen verran aikaisin, ettei ehdi tulla nälkä.

Meillä tehdään yleensä viikon ruuat viikonlopulla. Arkisin lämmitän rasioihin pakatun ruuan, keitän perunat/pastan/riisin ja teen salaatin. Syömme illallisen klo 17.30.

19-20 huitteilla syödään iltaruoka, sen jälkeen lapset menevät nukkumaan. Kotiutuvat päiväkodista unien jälkeen, ennen välipalaa, yleensä isä lämmittää heille silloin edellisen päivän ruokaa. Välissä syövät usein pienen välipalan joskus 17 nurkilla, ja sitten tuo koko perheen yhteinen päivällinen.

Joitakin ruokia voi valmistella. Juureksia voi pilkkoa valmiiksi kylmään veteen ja lihan ruskistaa valmiiksi. Ottaa ne sitten töistä tultua jääkaapista ja tekee keiton tai kastikkeen ja muusin. Esivalmisteltuja ruokia ja pakastettuja / edellisenä iltana tehtyjä vuorottelemalla saa ainakin vaihtelua. Tuoreella lisäkesalaatilla saa myös piristettyä lämmitettävää ateriaa ja voihan ruokaa vähän tuunata alkuperäisversiosta. :)

Meillä on ruoka aina n. klo 17. Itse olen kotona ihan viimeistään klo. 16 ja silloinkin on ehtinyt jo kaupassa käymään ja jää hyvin aikaa laittaa ruoka valmiiksi. Iltapala on sitten vielä n. klo 20.

Minä olen päiväkodilla hakemassa lapsia 16.30 ja kotona ollaan nimenomaan siinä 17 tietämillä.
Meillä käytännöksi on tullut se, että lapset saa mennä hetkeksi katsomaan lastenohjelmia ja saavat alkupalat siihen syliinsä (porkkanatikkuja, paprikaa, kurkkua, tomaattia jne). Siinä tulee päivän annos tuoretta syötyä hyvin :)

Minä aloitan heti ruoanlaiton ja ruoka valmista yleensä n 17.30/17.45.

Arkena ei tehdä mitään pitkää kypsennystä vaativaa laatikkoruokaa tms vaan helppoa ja nopeaa (keittoja, pastoja jne)

välipala kotiutuessa neljän - viiden välillä, ruoka seitesemän-kahdeksan välillä. Ehtii rauhassa tehdä ruuan ja koko perhe on koolla aterialla: mies ehtinyt töistä kotio kuuden jälkeen ja lasten harrastuksetkin hoidettu.

Meillä ei syöty lainkaan päivällistä kun kävin töissä, vaan iltapala klo 18. Se oli sellainen vähän runsaampi. Ja nyt kun en enää ole töissä, sama homma jatkuu. Ei illalla tarvitse syödä mitään lämmintä ruokaa, lihoo vaan turhaan. Muutenkaan emme syö kuin kolmesti päivässä, esim. viikonloppuina.

Hyvä kysymys :D Kun lapset olivat pienempiä, olivat nälissään heti hoidosta tullessaan ja mä yritin tehdä ruokaa niin nopeasti kuin pystyin ja estämään kaikki naposteluyritykset. Ruoka oli simppelimpää ja yleensä syötiin 17.30. Iskä ei aina ehtinyt kotiin ajoissa ja joutui syömään lämmitettyä. Tai joskus tein lapsille jotain nopeaa välipalamaista ja ruoka syötiin koko perheen kanssa lähempänä 19.00. Silloin taas tuntui, että keittiössä vierähti kauhean kauan ja pöydässä taas oli ei-niin-nälkäisiä lapsia. Nyt lapset ovat jo koulussa ja meillä syödään vasta 19.00 aikoihin tai jos on harratuksia vielä myöhemmin. Keittiöpuuhille mukavampaa, mutta tässäkin on se vaara, että joku kaipaa välipalaa ja napostelua niin, ettei ruoka enää maita. Yleensä laitan välipalan viiden aikoihin, mutta jos en ole laittamassa, lapset syövät kaikenlaista itsekseen. Että joo. Mun mielestä olisi kiva, jos kaikki ehtisivät ruokapöytään samaan aikaan ja ruokaa ei tarvitsisi tehdä pitkin iltaa moneen ruokavuoroon.

Mulle, kuten suurimmalla osalle (paljon liikkuvat tai nopeaaineenvaihduntaiset eri asia) riittää ihan se yksi lämmin ateria, joka yleensä syödään töissä. Illalla sitten iltapalaa tai mitä nyt syökään.

Lapset toki tarvitsevat kaksi ateriaa päivässä ja heille tekisin ihan vaan edellisenä päivänä ruoan. Viikonloppuna voidaan syödä sitten yhdessä ja vastatehtyä ruokaa.

Mä oon kotona aina vasta klo 19.00, lapsillakin jo kaamee nälkä kun ovat viimeksi syöneet välipalan tarhassa klo 14.00.
Nopeesti paniikissa yleensä teen pakastekasviksia ja niiden kanssa esim eilispv kastiketta/uunikalaa tms.
Haikeena muistelen niitä aikoja kun olin kotona jo viiden aikaan ja ehti joka pv tehdä kunnon sapuskat!

Meillä ei ole valitettavasti mitään tiettyä päivällisaikaa. Mies on yrittäjä ja työpäivät voi venyä riippuen matkojen pituudesta iltakymmeneen saakka tai vielä sen ylikin. Teen kuitenkin lmpimän rioan kun tulen töistä joskus viiden maissa. Poika on jo 17 ja usein iltaisin treeneissä. Kukin syö siis sen mukaan, miten tulee kotiin.

Meillä päivällisaika vaihtelee ja pari kertaa viikossa ei välttämättä laiteta ollenkaan eli silloin jokainen ottaa itse kaapista voileipää ja leikkelettä ym. tykötarvitta mitä löytyy. Tällä hetkellä jauhelihakastike on tuloillaan ja lisukkeeksi keitty kukkakaali kiehuu. Itsetehty patonki uunissa. Tänään oli vapaapäivä, joten väänsin patonkiakin, mutta menojen vuoksi päivällinen vasta nyt.

Vuorotyö vaikeuttaa usein ruoan tekoa. Samoin se, ettei ruoan laitton hirveää intoa ole. Aina meillä kuitenin on monenlaista leipää, juustoa, leikkelettä, kasviksia, hedelmiä ja jotain valmisaterioita jääkaapissa ettei lapset nälkään kuole, vaikka aina ei ruokaa laiteta.

Mä oon kotona aina vasta klo 19.00, lapsillakin jo kaamee nälkä kun ovat viimeksi syöneet välipalan tarhassa klo 14.00.
Nopeesti paniikissa yleensä teen pakastekasviksia ja niiden kanssa esim eilispv kastiketta/uunikalaa tms.
Haikeena muistelen niitä aikoja kun olin kotona jo viiden aikaan ja ehti joka pv tehdä kunnon sapuskat!

Mihin aikaan haet lapset hoidosta jos olet kotona klo 19.00

Lapsen ollessa hoidossa saavat he klo 18.00 päivällisen.

Meillä lapset ovat ja itsekin olen niin nälkäinen, kun tullaan kotiin noin klo 16.30, ettei mitään perunoita pysty alkaa keittämään. Teen viikonloppuna tai edellisenä iltana aina ruuan valmiiksi ja se vain lämmitetään. Menen ekana keittiöön ja panen ruuat mikroon ja vasta sitten takaisin eteiseen ulkovaatteita riisumaan.

[QUOTE="hoitaja";29028448]Mihin aikaan haet lapset hoidosta jos olet kotona klo 19.00

Lapsen ollessa hoidossa saavat he klo 18.00 päivällisen.[/QUOTE]

siis järkyttävä nälkä lapsillasi! Miksei kukaan ruoki heitä aiemmin? Ovatko päiväkodissa noin pitkään ilman ruokaa? Eihän päiväkodin välipala ole "mitään" - lämmin ruoka syödään jo noin klo 11!

Yhteistyössä