Työstä poissaolo lapsen sairastuessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitee vaan

Vieras
Lapsi sairastui viikonloppuna ja olen hänen kanssaan ollut kotona, huomisen vielä. Lääkäri kirjoitti 3pv sairaslomaa (me tarvitsemme aina todistuksen).
Ainakin tällä hetkellä lapsen tila on sellainen, etten veisi häntä huomenna päiväkotiin.
Mikäli tilanne on tällainen vielä huomennakin, niin voinko edelleen jatkaa sairaslomaa lääkärin todistuksella torstain ja mahdollisesti perjantain?
Palkallisena vai palkattomana?
Töihin en todellakaan ole itsekään jaksavainen, koska yöt joudun valvomaan.

Kyllä, isäkin voi vuorollaan jäädä, mutta ajatuksena tosiaankin tämä, etten itse jaksa aamulla lähteä töihin, jos olen tunnin saanut nukuttua.
Isäkin yöllä nousee tarvittaessa hoitamaan, mutta en vaan voi sille mitän, että itsekin siihen herään enkä saa nukuttua, kun kuulen, että toisella on paha olla.

Kinkkinen tilanne.

Vai jääkö mies kotiin lapsen kanssa ja haen itselle sairaslomaa väsymyksestä?

Ei tossa ole muuta vaihtoehtoa, kuin sun hakea ITSELLESI sairaslomaa. Mies ei saa jokatapauksessa enää olla kotona. Tai sitten hommaat lapsellesi torstaista (tai perjantaista, jos pidät torstain palkatonta) eteenpäin ulkopuolisen hoitajan ja menette molemmat töihin. Jos siis teillä tessissä noin, kuin yleensä on.

No tuota noin. Siis yleensä lapsen sairasteluun saa sen 3 pv palkallista lomaa. Ja koska olette jo käyttäneet sen, niin isä ei enää edes voi jäädä palkalliselle lomalle katsomaan lasta. Eli tämä systeemi ei mene niin, että isä saa olla 3 päivää ja äiti 3 päivää, vaan yhteensä 3 päivää.
Ja tuona aikana lapselle hankitaan hoitaja (joku vieras, mummo, pappa, serkkutyttö jne jne).

Sitten jos olet väsynyt, niin haet väsymykseen saikkua. Tosin varmaan syn työpaikalla ajattelevat, että hait saikkua siksi, että saat hoitaa lastasi.

Meillä kun sitä mummoa ei valitettavasti ole käytettävissä. Muutenhan tässä ei mietittävää olisikaan (kaikki isovanhemmat työelämässä).

Miten sitten, jos diagnoosi muuttuu, eikö silloinkaan saa jatkaa sairaslomalla, kun on ns. uusi sairaus?

Kertokaa oikeasti kokemuksia miten tällaisessa tilanteessa toimitaan?
Normaalisti meillä on 3pv jälkeen päästy palaamaan töihin ja hoitoon.

Tai miten vaihtoehto C, jos lapsi menee päiväkotiin (ei ole tarttuva sairaus kyseessä) ja sieltä sitten ilmoittavat, että pitää hakea, jos ei pärjää?
Kai mulla on oikeus lähtä hakemaan? (ja taas tullaan siihen, että mun tarvitsee mennä, koska miehellä ei ole autoa)

vanhempi saa käyttää 3 päivää tilapäistä palkallista hoitovapaata lapsen sairastuessa, per sairaus. Eli jos viet huomenna lapsen hoitoon ja sama sairaus jatkuu, et saa uutta kolmea päivää. Sen sijaan jos lapsella todettaisiin joku toinen sairaus saisit uudet kolme päivää. Myöskään isä ei voi pitää äidin perään kolmea palkallista hoitovapaapäivää. Vaihtoehtosi ovat joko hankkia lapselle hoitaja kotiin ja mennä itse töihin tai olla loppu viikko pois palkattomana mikä siis onnistuu lääkärintodistuksella.

Itsellä ei ole omakohtaisia kokemuksia, koska pystyn tekemään töitä kotona lasten sairastaessa. Näin ollen mulla palkka juoksee koko ajan, vaikka olisin pitempääkin kotona. Mutta olen kuullut tutuilta, että ovat käyttäneet lomapäiviä esim. kun lapsella on ollut vesirokko. Tämä on yksi vaihtoehto, tosin ei kai kovin kiva vanhemman kannalta, koska talvi/kesälomat lyhenevät.

Luultavasti voi myös kysyä palkatonta töistä, riippuen minkälainen näkökulma teillä töissä on tähän sairaan lapsen hoitoasiaan. Itse sain palkattoman vapaapäivä lapsen korvien putkituspäiväksi. Sehän on ennalta tiedetty toimenpide, joten siihen en saanut palkallista sairaan lapsen hoitopäivää.

Soita luottamusmiehelle tai palkanlaskijalle miten menee, koska joskus työnantaja saattaa olla sopinut tessiä paremmasta käytännöstä, ns talon tapa.

Periaatteessa joko loppuviikko palkatonta lääkärintodistuksella tai lapsi hoitoon (jos et hae omalla nimelläsi omaa saikkua, mutta muista että esim väsymys on poissaolon peruste mutta työnantajan ei tarvitse maksaa siltä ajalta palkkaa)

Luultavasti voi myös kysyä palkatonta töistä, riippuen minkälainen näkökulma teillä töissä on tähän sairaan lapsen hoitoasiaan. Itse sain palkattoman vapaapäivä lapsen korvien putkituspäiväksi. Sehän on ennalta tiedetty toimenpide, joten siihen en saanut palkallista sairaan lapsen hoitopäivää.

Tässä tapauksessa kela maksaa ko päivältä erityishoitorahaa joka korvaa osittain ansionmenetystä.

No miten tuo, että jos lapsi menee päiväkotiin, mutta joudun hakemaan kesken pois?
Lasketaanko se silloin uudeksi sairaudeksi? Vai meneekö vaan palkattomaan poissaoloon?

Meillä kyllä muutoin saa hyvin tarvittaessa palkatonta, joten uskon lapsen sairastuessakin saavan, että siihen joutuu kai turvautumaan. Pitää tästä huomenna soittaa töihin, jos tilanne on edelleen tämä.

En muista vastasiko jo joku siihe, että miten tilanne menee, jos lapsen diagnoosi muuttuu 3. päivän jälkeen?

[QUOTE="ltm";22516387]Tässä tapauksessa kela maksaa ko päivältä erityishoitorahaa joka korvaa osittain ansionmenetystä.[/QUOTE]

Oho! Enpä tiennyt tätä. No nyt aikaa on jo kulunut vuosia, joten jäi etuudet saamatta... Mutta varmaan hyvä tieto muille.

Mielenkiintoista, näin kun sivusta tätä lueskelen...mulla vielä pieni lapsi eli en ole vielä palannut töihin. Eli siis jos lapsi on vaikka viikon kipeenä niin saa olla koko viikon pois töistä mutta palkkaa saa vain kolmelta päivältä?

[QUOTE="alkup.";22516405]No miten tuo, että jos lapsi menee päiväkotiin, mutta joudun hakemaan kesken pois?
Lasketaanko se silloin uudeksi sairaudeksi? Vai meneekö vaan palkattomaan poissaoloon?

Meillä kyllä muutoin saa hyvin tarvittaessa palkatonta, joten uskon lapsen sairastuessakin saavan, että siihen joutuu kai turvautumaan. Pitää tästä huomenna soittaa töihin, jos tilanne on edelleen tämä.

En muista vastasiko jo joku siihe, että miten tilanne menee, jos lapsen diagnoosi muuttuu 3. päivän jälkeen?[/QUOTE]

vastasin jo kertaalleen sinulle, että jos viet päiväkotiin, mutta joudut hakemaan pois ja kyse on samasta sairaudesta (esim. kuume nousee uudelleen) et ole oikeutettu uuteen kolmeen päivään. Jos taas kyse on ihan uudesta sairaudesta (nyt nuhakuumetta huomenna vesirokko) saat uudet kolme päivää palkallista.

Eli palkatonta kysymään.

[QUOTE="vieras";22516422]Mielenkiintoista, näin kun sivusta tätä lueskelen...mulla vielä pieni lapsi eli en ole vielä palannut töihin. Eli siis jos lapsi on vaikka viikon kipeenä niin saa olla koko viikon pois töistä mutta palkkaa saa vain kolmelta päivältä?[/QUOTE]

Näin on.

[QUOTE="vieras";22516422]Mielenkiintoista, näin kun sivusta tätä lueskelen...mulla vielä pieni lapsi eli en ole vielä palannut töihin. Eli siis jos lapsi on vaikka viikon kipeenä niin saa olla koko viikon pois töistä mutta palkkaa saa vain kolmelta päivältä?[/QUOTE]

Juuri näin. Joissain mm metallin tes velvoittaa kotiinjäävää toimittamaan puolison työpaikalta todistuksen etteivät molemmat ole samaan aikaan olleet kotona.

[QUOTE="ltm";22516450]Juuri näin. Joissain mm metallin tes velvoittaa kotiinjäävää toimittamaan puolison työpaikalta todistuksen etteivät molemmat ole samaan aikaan olleet kotona.[/QUOTE]

Ei ole meillä koskaan vaadittu, mies metallissa.

vastasin jo kertaalleen sinulle, että jos viet päiväkotiin, mutta joudut hakemaan pois ja kyse on samasta sairaudesta (esim. kuume nousee uudelleen) et ole oikeutettu uuteen kolmeen päivään. Jos taas kyse on ihan uudesta sairaudesta (nyt nuhakuumetta huomenna vesirokko) saat uudet kolme päivää palkallista.

Eli palkatonta kysymään.

Alkuperäinen dgn angiina (nielurisatulehdus) ja nyt kovaa jatkuvaa hengenahdistusta, meneekö samaan?

[QUOTE="alkup.";22516478]Alkuperäinen dgn angiina (nielurisatulehdus) ja nyt kovaa jatkuvaa hengenahdistusta, meneekö samaan?[/QUOTE]

No sen päättää tietenkin lääkäri. Jos teillä kerran pitää olla lääkärintodistus, niin tottahan sinun pitää se hakea palkattomaankin.

Palkattomaan vapaapäivään ei tarvitse hakea lääkärintodistuksia. Työnantajan päätöshän se on antaako sen vai ei ja syy voi olla vaikka henk.kohtaiset syyt tai yksityisasia.
Ootte kyllä rehellistä porukkaa. Jos vanhemmat on eri työnantajilla töissä niin kukaan ei tiedä vaikka kumpikin vanhemmista olisi lasta hoitanut vuoronperään tämän sairastaessa ja palkka juoksee...
Meillä saa 3 päivältä palkan ja se neljäs sairaan lapsen hoitopäivä on sitten palkaton. Ja jokaisella on oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen eli 4 pv lapsen sairastaessa. TESseissä sitten palkanmaksu erikseen, työnantajanhan ei tarvitse siltä ajalta palkkaa välttämättä maksaa.

[QUOTE="ltm";22516387]Tässä tapauksessa kela maksaa ko päivältä erityishoitorahaa joka korvaa osittain ansionmenetystä.[/QUOTE]

Tuota en kyllä usko. Erityishoitoraha on minun käsittääkseni tarkoitettu kyllä pitkäaikaisten sairauksien takia ansiomenetysten korvaamiseen ei siis yhden päivän polikäynteihin tarkoitettu.

[QUOTE="hmm";22516855]Palkattomaan vapaapäivään ei tarvitse hakea lääkärintodistuksia. Työnantajan päätöshän se on antaako sen vai ei ja syy voi olla vaikka henk.kohtaiset syyt tai yksityisasia.
Ootte kyllä rehellistä porukkaa. Jos vanhemmat on eri työnantajilla töissä niin kukaan ei tiedä vaikka kumpikin vanhemmista olisi lasta hoitanut vuoronperään tämän sairastaessa ja palkka juoksee...

Itsellä ei kokemusta, mutta eräällä tuttavapariskunnalla tarkastavat työnantajan taholta joka kerta, että jos toinen vanhempi on hoitamassa sairasta lasta, että se toinen vanhempi ei jo ole ollut samasta sairaudesta pois omasta työstään. Samoin kuin äiti oli vielä lasten kanssa kotona ja vaikka koko sakki olisi ollut vatsataudissa, mies ei saanut olla pois töistä lapsia hoitamassa, koska vaimo oli kotiäitinä - joskin sairaana myös.

Itsellä ei ole omakohtaisia kokemuksia, koska pystyn tekemään töitä kotona lasten sairastaessa. Näin ollen mulla palkka juoksee koko ajan, vaikka olisin pitempääkin kotona. Mutta olen kuullut tutuilta, että ovat käyttäneet lomapäiviä esim. kun lapsella on ollut vesirokko. Tämä on yksi vaihtoehto, tosin ei kai kovin kiva vanhemman kannalta, koska talvi/kesälomat lyhenevät.

Mulla on varmaan poikkeuksellinen työnantaja kun korvien putkituksen takia sain ihan palkallisena kolme päivää ja sen tiesin etukäteen. Siis lääkäri toki kirjoitti todistuksen tehdystä toimenpiteestä ja kaksi seuraavaa päivää piti olla poissa hoidosta. Samoin kun oli lapsella vesirokko niin terveydenhoitaja kirjoitti viikon ja sen olin kotona. Vein todistuksen työnantajalle ja palkka tuli joka päivältä.

[QUOTE="hmm";22516855]Palkattomaan vapaapäivään ei tarvitse hakea lääkärintodistuksia. Työnantajan päätöshän se on antaako sen vai ei ja syy voi olla vaikka henk.kohtaiset syyt tai yksityisasia.
Meillä saa 3 päivältä palkan ja se neljäs sairaan lapsen hoitopäivä on sitten palkaton. Ja jokaisella on oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen eli 4 pv lapsen sairastaessa. TESseissä sitten palkanmaksu erikseen, työnantajanhan ei tarvitse siltä ajalta palkkaa välttämättä maksaa.[/QUOTE]

Ihmettelin ihan samaa.. :O

Yhteistyössä