Työstä poissaolo lapsen sairastuessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmm";22516855]
Ootte kyllä rehellistä porukkaa. Jos vanhemmat on eri työnantajilla töissä niin kukaan ei tiedä vaikka kumpikin vanhemmista olisi lasta hoitanut vuoronperään tämän sairastaessa ja palkka juoksee...
[/QUOTE]

Ja sitte ollaan syvästi loukkantuneita kun työnantaja vaatii poissaoloista todistuksia. Tokihan työnantajan pitäisi luottaa työntekijöihinsä...

[QUOTE="hmm";22516925]Tuota en kyllä usko. Erityishoitoraha on minun käsittääkseni tarkoitettu kyllä pitkäaikaisten sairauksien takia ansiomenetysten korvaamiseen ei siis yhden päivän polikäynteihin tarkoitettu.[/QUOTE]

Erityishoitoraha alle 16-vuotiaalle
Voit hakea Kelasta erityishoitorahaa, jos osallistut alle 16-vuotiaan lapsesi sairaudesta tai vammasta johtuvaan hoitoon tai kuntoutukseen niin, että joudut tilapäisesti olemaan pois töistä kokopäiväisesti.

Erityishoitorahan saaminen edellyttää, että

- osallistut alle 7-vuotiaan lapsesi hoitoon tai kuntoutukseen sairaalassa, poliklinikalla tai kuntoutus- tai sopeutumisvalmennuskurssilla
- osallistut 7–15-vuotiaan vaikeasti sairaan lapsesi sairaala- tai poliklinikkahoitoon tai kuntoutukseen tai
hoidat kotona alle 16-vuotiasta vaikeasti sairasta lasta ja kotihoito liittyy lapsen sairaalahoitoon tai sairaalan poliklinikkahoitoon

Erityishoitoraha on korvausta siitä, että olet em. syistä estynyt tekemästä työtäsi, harjoittamasta yritystoimintaa tai et voi opiskella päätoimisesti lapsen äkillisen sairastumisen tai sairauden vaikeutumisen vuoksi.

Erityishoitorahaa voit saada oman lapsen, adoptiolapsen, avio- tai avopuolison lapsen tai sellaisen lapsen hoitoon tai kuntoutukseen, jota tosiasiallisesti hoidat vanhemman tavoin.

Lisää täällä
Kela - Erityishoitoraha

nämä on kyllä äsellaisia asioita jotka vaihtelee tessin mukaan. Itse saan olla pelkällä ilmoituksella neljä päivää kotona lapsen kanssa ihan palkan kanssa ja sitten lääkärin todistuksella niin pitkään kuin lääkäri kirjoittaa... Mutta meillä on käytännössä mennyt niin että minä jään kotiin jos joku lapsista sairastaa ja olen sen neljä päivää ja jos sairaus jatkuu niin mies vie lapsen lääkäriin ja on sitten kotona sen lääkärin kirjoittaman saikun verran. Joo ja tiedän että näin ei ehkä saisi tehdä, mutta mistä sitä kukaan tietää??

[QUOTE="ltm";22517961]Erityishoitoraha alle 16-vuotiaalle
Voit hakea Kelasta erityishoitorahaa, jos osallistut alle 16-vuotiaan lapsesi sairaudesta tai vammasta johtuvaan hoitoon tai kuntoutukseen niin, että joudut tilapäisesti olemaan pois töistä kokopäiväisesti.

Erityishoitorahan saaminen edellyttää, että

- osallistut alle 7-vuotiaan lapsesi hoitoon tai kuntoutukseen sairaalassa, poliklinikalla tai kuntoutus- tai sopeutumisvalmennuskurssilla
- osallistut 7–15-vuotiaan vaikeasti sairaan lapsesi sairaala- tai poliklinikkahoitoon tai kuntoutukseen tai
hoidat kotona alle 16-vuotiasta vaikeasti sairasta lasta ja kotihoito liittyy lapsen sairaalahoitoon tai sairaalan poliklinikkahoitoon

Erityishoitoraha on korvausta siitä, että olet em. syistä estynyt tekemästä työtäsi, harjoittamasta yritystoimintaa tai et voi opiskella päätoimisesti lapsen äkillisen sairastumisen tai sairauden vaikeutumisen vuoksi.

Erityishoitorahaa voit saada oman lapsen, adoptiolapsen, avio- tai avopuolison lapsen tai sellaisen lapsen hoitoon tai kuntoutukseen, jota tosiasiallisesti hoidat vanhemman tavoin.

Lisää täällä
Kela - Erityishoitoraha[/QUOTE]

Oletko hakenut ja saanut tuota rahaa yhden polikäynnin vuoksi? Jos lapsi siis muuten on perusterve?

Meillä kyllä olen ensin minä 3pvä pojan kanssa kotona palkallisena ja sen jälkeen mies 3pvä, jos on vielä tarvetta. Kyllä me kumpikin on palkka aina saatu.

Mä en ole edes tiennyt, että noin ei saisi tehdä. Meillä on hyvä isovanhempien muodostama hoitoverkosto, eikä ole koskaan tarvinnut toimia noin, mutta olisin varmaan toiminut tarvittaessa. Onko tuosta oikeasti jossain ihan mustaa valkoisella?

[QUOTE="qwer";22522087]Mä en ole edes tiennyt, että noin ei saisi tehdä. Meillä on hyvä isovanhempien muodostama hoitoverkosto, eikä ole koskaan tarvinnut toimia noin, mutta olisin varmaan toiminut tarvittaessa. Onko tuosta oikeasti jossain ihan mustaa valkoisella?[/QUOTE]

Googlaa tilapäinen hoitovapaa, heti tulee KELAn sivuille linkkiä ja lain kohtaan, missä asia on määritelty.

Googlaa tilapäinen hoitovapaa, heti tulee KELAn sivuille linkkiä ja lain kohtaan, missä asia on määritelty.

"Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa." Mä olen ymmärtänyt, että tuo tarkoittaa tosiaan sitä, ettei olla yhtä aikaa kotona hoitamassa. Mutta miten Kela liittyy tähän, eikö tilapäinen hoitovapaa ole työnantajan asia? Ja mistä työnantaja voi tietää tai tarkistaa, onko mieheni jo ollut tilapäisellä hoitovapaalla? Ei ne edes tiedä missä mieheni on töissä.

Anteeksi jos koet tämän jankuttamisena, mulla on varmaan vähän aamu-uniset aivot... :)

[QUOTE="qwer";22522136]"Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa." Mä olen ymmärtänyt, että tuo tarkoittaa tosiaan sitä, ettei olla yhtä aikaa kotona hoitamassa. Mutta miten Kela liittyy tähän, eikö tilapäinen hoitovapaa ole työnantajan asia? Ja mistä työnantaja voi tietää tai tarkistaa, onko mieheni jo ollut tilapäisellä hoitovapaalla? Ei ne edes tiedä missä mieheni on töissä.

Anteeksi jos koet tämän jankuttamisena, mulla on varmaan vähän aamu-uniset aivot... :)[/QUOTE]
En toki koe jankuttamisena, laitoin vain noita lähteitä, missä asiasta on kerrottu.:) ja asia on tosiaan niin, että tuon neljä päivää voi olla yhteensä yhtä sairastumiskertaa kohden. Ei niin, että ensin toinen vanhemmista on neljä päivää ja sitten toinen, saman sairastamiskerran osalta. Mutta laajalti tätä väärinkäytetään, koska valvominen on vaikeaa. On tosin aloja ja työpaikkoja, joissa pitää ilmoittaa puolison työvuorot ja todistaa, ettei tämä ole vapaalla tai ole jo käyttänyt kyseistä sairautta kohden niitä neljää päivää. Sitten taas joissakin työpaikoissa voi olla omia käytäntöjään, jotka ovat joustavampia ja sehän on vain hyvä asia.

[QUOTE="qwer";22522136]"Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa." Mä olen ymmärtänyt, että tuo tarkoittaa tosiaan sitä, ettei olla yhtä aikaa kotona hoitamassa. Mutta miten Kela liittyy tähän, eikö tilapäinen hoitovapaa ole työnantajan asia? Ja mistä työnantaja voi tietää tai tarkistaa, onko mieheni jo ollut tilapäisellä hoitovapaalla? Ei ne edes tiedä missä mieheni on töissä.

Anteeksi jos koet tämän jankuttamisena, mulla on varmaan vähän aamu-uniset aivot... :)[/QUOTE]

Olet pyydettäessä velvollinen viemään työpaikallesi todistuksen, että miehesi on ollut töissä sinä aikana, kun itse olet käyttänyt tilapäistä hoitovapaata.

Yhteistyössä