Työtön ja työssä kävijä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minnna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Näin se vaan on;10440466:
Jos kyseessä olisi työssä käyvä nainen ja työtön mies, niin mies jätettäisiin. Naiset eivät omista rahoistaan suostu keskimäärin kumppanilleen yhtään euroa antamaan. Päinvastoin, ovat aina rikkaita etsineet, jotta pääsisivät toisen luottokorttia vinguttamaan. Täysin sietämätön ajatus heille, että voisi joskus olla asia toisinpäin.

Ei minulla ainakaan tullut mieleenkään mieheni jättäminen! Minun nettotuloni ovat n. 1 900 euroa ja työttömän mieheni n. 900 euroa, emmekä jaa kuluja mitenkään, vaan laskemme tienaavamme yhdessä n. 2 800 nettona. Siitä maksamme kaiken ja kaikki on myöskin yhteistä, eikä ongelmia ole ollut - emme ole ikinä tapelleet rahasta, vaikka tulomme eivät suuren suuret olekaan.

Mitä aloitukseen tulee, niin voiko sellaisia pariskuntia ollakaan, että on eri maitopurkit ja jos toiselta loppuu, saa mahdollisesti yhden lasillisen itselleen toisen maidosta, jos oikein kauniisti pyytää ja tekee anomuksen suurin piirtein kolmena kappaleena...

Ehdottomasti sinun täytyy olla tarkka, että teette myös kotityöt tasan, jos kulutkin maksetaan tasan. Se on ainoa tapa, millä saat miehesi huomaamaan epätasa-arvon. Keksi itsellesi harrastuksia, missä vietät sen ajan, jonka ennen käytit kotitöihin. Lähde vaikka lenkille, silloin et ole näkemässä tekemättömiä töitä.

Niille, jotka sanovat ap:n olevan provo, kehottaisin tutustumaan ympärillä olevaan todellisuuteen, yhteiskuntaan ja ihmisiin. Meitä suomalaisia pienituloisia on paljon! Ja tässä tapauksessa toivon, että saat itsekin joskus maistaa työttömyyden ja peruspäivärahan!

Ap:lle toivon paljon tsemppiä!

Pienituloisuus ei tee tuota provoksi, vaan parisuhde jossa on muka omat maitopurkitkin! Voiko sellaista ollakaan? Miksi kukaan asuu ihmisen kanssa jonka kanssa ei kykene edes yhteistä maitopurkkia jakamaan?

Pienituloisuus ei tee tuota provoksi, vaan parisuhde jossa on muka omat maitopurkitkin! Voiko sellaista ollakaan? Miksi kukaan asuu ihmisen kanssa jonka kanssa ei kykene edes yhteistä maitopurkkia jakamaan?

...että kun työttömyys ja rahattomuus astuu taloon sisään, niin silloin niitä maitopurkkeja aletaan laskea. Sitä EI VOI tietää sellainen, joka ei ole sitä koskaan itse kokenut.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä se vaan;10483677:
...että kun työttömyys ja rahattomuus astuu taloon sisään, niin silloin niitä maitopurkkeja aletaan laskea. Sitä EI VOI tietää sellainen, joka ei ole sitä koskaan itse kokenut.

Ei näin välttämättä käy! Kirjoitin aiemmin tässä ketjussa, että minä tienaan noin tonnin enemmän kuin työtön mieheni ja jos käy niin, että hän putoaa ansiosidonnaiselta, ei hän taida saada mitään tulojeni vuoksi, eikä meillä jaeta rahoja sinun rahoihin ja minun rahoihin.

Myös minä olen kokenut työttömyyden ja koska silloin työvoimatoimistossa tehtiin virhe (jotenkin ensimmäinen käyntikertani oli kirjattu ylös väärin ja jouduin karenssiin, kunnes työvoimalautakunta tai mikä lie sen tahon nimi nyt olikaan päätti, että karenssi oli aiheeton ja sain jälkikäteen rahat), jonka vuoksi en ehtinyt saada latin latia koko neljän kuukauden työttömyyteni aikana, eikä silloin mies marmattanut yhtään, että joutui osallistumaan huomattavasti enemmän yhteisiin kuluihin kuin minä - niin kuin en minäkään nyt.

Eli ei voi yleistää!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei se vaan näin ole;10483695:
Ei näin välttämättä käy! Kirjoitin aiemmin tässä ketjussa, että minä tienaan noin tonnin enemmän kuin työtön mieheni ja jos käy niin, että hän putoaa ansiosidonnaiselta, ei hän taida saada mitään tulojeni vuoksi, eikä meillä jaeta rahoja sinun rahoihin ja minun rahoihin.

Myös minä olen kokenut työttömyyden ja koska silloin työvoimatoimistossa tehtiin virhe (jotenkin ensimmäinen käyntikertani oli kirjattu ylös väärin ja jouduin karenssiin, kunnes työvoimalautakunta tai mikä lie sen tahon nimi nyt olikaan päätti, että karenssi oli aiheeton ja sain jälkikäteen rahat), jonka vuoksi en ehtinyt saada latin latia koko neljän kuukauden työttömyyteni aikana, eikä silloin mies marmattanut yhtään, että joutui osallistumaan huomattavasti enemmän yhteisiin kuluihin kuin minä - niin kuin en minäkään nyt.

Eli ei voi yleistää!

...että mieheni oli yli 3 vuotta työttömänä, josta viimeisen vuoden peruspäivärahalla. Juuri tuolloin peruspäivärahalla olo aikanaan alkoi meilläkin mennä niihin maitopurkkien laskemiseen, koska aloin olla jo sitä mieltä, että terveen ihmisen kotona olossa alkoi olla jo laiskuuden makua. Rahapula (ja myös) maidon alkoi ajaa porsaan töihin, joten tilanne on siltä osin korjaantunut. Ymmärrän kyllä että joustoa löytyy, jos rahaa ON tulossa toiselle osapuolelle, mutta tahallista työttömyyttä ja toisen rahoilla elämistä jatkuvasti en voi ymmärtää.

Se on tietysti eri juttu, jos nuori (tarkoitan nuorella nyt sellaista, jolle ei eläkeikä kolkuttele ovelle) ja työkykyinen on vuositolkulla työttömänä, luulisi nyt jotakin edes löytyvän, ellei muuta, niin työvoimakoulutusta.

Jos itselläni esim. olisi tuo työttömyysaika venynyt, olisin hakeutunut työvoimapoliittiseen koulutkseen ja olin jo ehtinyt yhteen hakeakin. Koulutus luonnollisesti peruuntui, kun sain tiedon uudesta työpaikastani. Työvoimakoulutuksen ajalta kun olisi saanut työttömyyskorvauksen lisäksi 8 euron verottoman "päivärahan" ja siihen olisi kuulunut työharjoittelu, joka olisi tuonut omalta osaltaan ainakin lisäkokemusta, ellei jopa uuden työnkin.

Neljä kuukauttakin "pelkkää oleilua" otti voimille (totta kai osa päivästä meni työnhakupalstoja selailemalla ja hakemuksia rustaamalla jne), mutta kolme vuotta työttömänä olisi varmasti jo saanut minut hulluuden partaalle. Kun jäin työttömäksi, tehtiin työvoimatoimistossa työnhakusuunnitelma tms. ja siihen jo kirjattiin, että jos vuodessa en töitä löydä, lähden opiskelemaan.

Tämä meni nyt ohi aiheen, pahoitteluni!

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä se vaan;10483677:
Olen ollut työttömänä, rahattomana ja velkaisena avoliitossa ja silti kykenimme yhteisen maitopurkin jakamaan. Maitopurkkeja piti kyllä laskea, mutta yhteisiä oli nekin.